Jobba och ha hund?

Sv: Jobba och ha hund?

Lady Vip; jag ger de råd jag vill, baserade på de erfarenheter JAG har med ganska många år i bagaget med hund. Dina erfarenheter är helt främmande för mig och en hund som aldrig kan vara ensam mer än en kvart som du säger är en för mig mentalt mycket klen individ - såna har jag inte haft som tur är.

Mitt råd till TS baserar sig på att valpen är "normal" mentalt sett och att hon ger en bra grundtrygghet till den från start, och då brukar det inte vara några större problem.

INGEN här kan väl ge specifika råd - inte heller du har väl sett eller bedömt hunden som du ger råd om, eller?

Jag kommer inte ihåg hur mamma och pappa gjorde när jag var liten första tiden vi hade hund, men dom har alltid jobbat skift båda 2 och mamma har i den mån det gått lagt sina skift efter hur pappa jobbat. Och vi kom ju hem tidigt från skolan så han behövde inte vara ensam så mycket.
När jag skaffade egen hund bodde jag fortfarane hemma, men jobbade lite grann och då fick han ju vara med mina föräldrar. När jag jobbade förra sommaren turades mina föräldrar och min syster om att passa han och nu när jag jobbar är han hos mina föräldrar och mamma brukar fara hem på lunchen och gå en kort sväng med han. Utan dom hade det ju dock varit svårt eftersom jag är ensam.
Jag tycker personligen att det är länge att lämna en 4,5 månaders valp ensam i 3-4 timmar, men jag antar att det beror på valpen. Jag skulle dock inte lämna den ensam så länge.

Jag har också många års hunderfarenhet i bagaget, så du behöver inte klappa dig själv på axeln och tro att jag inte vet vad jag snackar om, det är bara löjligt.

Hunden jag har är allt annat än klent mentalt, hennes seperationsångest är ärftligt betingad och har du inte stött på det med alla dina meriter så tvivlar jag på att du mött särskilt stor variation på hundar. Just stående fågelhundar som jag sysslar med, där förekommer seperationsångest relativt frekvent faktiskt.

Ge de råd du vill, men att tycka att den 4,5 månaders valp är redo för att vara 3-4 timmar själv ser jag inte som särskilt sunt tänkande.

Speciellt med tanke på att en hund upp till 4 mån ålder ej får lämnas ensam längre stunder o ej regelbundet. Det blir ett långt hopp från det till 3 - 4 t/dygn på 2 veckor.;)

Speciellt med tanke på att en hund upp till 4 mån ålder ej får lämnas ensam längre stunder o ej regelbundet. Det blir ett långt hopp från det till 3 - 4 t/dygn på 2 veckor.;)

Ej regelbundet längre stunder eller ej lämnas ensam regelbundet? Och vad definieras som längre stunder?

Kl.
Jag har inte upplevt att jag behövt "träna" ensamhet med min valp mer än de absolut första gångerna. Han lägger sig för det mesta och sover, någon enstaka gång har han fått lite extra gott att tugga på vilket har hållt honom upptagen nästan hela tiden när vi varit borta. De två gånger han har varit ensam mer än 2 timmar så har han varit så välaktiverad innan att alternativet hade varit att sitta hemma och titta på när han sover 3-4 h. Annars handlar det om 30 min-1h som han varit ensam kanske någon gång i veckan sen han var ca 11 veckor. Det kanske går emot lagstiftningen men om valpen uppenbarligen inte blir stressad eller mår dåligt så kan jag inte se några andra problem med att den är själv runt 1 h då och då i träningssyfte eftersom de lär så snabbt i den åldern.

Jag har redan läst där men har inte sett någon om "regelbundenheten" utan bara att det står att hundvalpar under 4 månader inte ska lämnas ensamma mer än korta stunder därav mina frågor. Vad som är en kort stund är ju ganska luddigt trycker jag. 5 min? 30 min? 1h?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 489
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 358
Senast: Tiger tok
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens