Jobba natt med barn

Bubble

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av att jobba natt med småbarn?

Jag kommer börja jobba då min dotter är strax över ett år och jag jobbar heltid natt, det innebär 14 nätter i månaden 22-08.

Någon som jobbat natt med småbarn och vill dela med sig av för och nackdelar?

Det finns möjlighet för mig att börja jobba dagtid (dag och kväll) men jag gillar mitt nattjobb. Har jobbat natt ett par år och trivs med det.

Jag jobbar skift och det innebär 7 nätter per femveckorsperiod. Sonen är ganska precis ett år och pappan är föräldraledig. I slutet av mars ska han också bärja jobba och då ska vi båda jobba deltid. Han tar då föräldraledigt dagen efter mitt nattpass för att ta hand om sonen så jag får sova.

Nu när pappan är det riktigt tufft för honom, speciellt mina helgpass som är 12 h långa. Han får ju ta hela natten och halva dagen ensam och grabben är inne i en väldigt jobbig period.
Jag har fått lägga om min sömn för att avlasta lite. Istället för att som innan sova 07-14 sover jag nu 07-12 för att kunna avlasta pappan lite tidigare och sen går jag och lägger mig med sonen på kvällen och sover 19-21. Det funkar inte när jag jobbar helg men å andra sidan får jag sällan mer än 5 h sömn när jag är ledig eller jobbar dagtid.
Det är också svårare med första natten för jag glömmer av att gå och lägga mig på förmiddagen innan för det är sån full rulle så nu har det hänt ett par gånger att jag varit vaken från 05 när sonen går upp till kl 07 dagen efter :banghead: men å andra sidan har jag bara jobbat några hela skiftcykler sedan jag var föräldraledig och man får ju prova sig fram till vad som blir bäst så jag hoppas att jag får ordning på det där.

För oss har största fördelen varit att vi tack vare nattjobb lyckats pussla så att vi inte har varit beroende av förskola :up:
Jag har visserligen valt att gå ner i arbetstid till 75%, förstår inte hur man någonsin orkat 100% med vårat upplägg (150h natt, 8timmar dag. 5-2 schema och 12h pass) O_o
Nu med tredje barnet kommer jag nog jobba nåt år och sen försöka söka mig till dagjobb.. För hur bra det än är i teorin, så tror jag att jag gjort mitt på natten.. Sover sämre och sämre mellan passen och det tar alldeles för lång tid att återhämta sig efter jobb :(

Jag jobbar skift och det innebär 7 nätter per femveckorsperiod. Sonen är ganska precis ett år och pappan är föräldraledig. I slutet av mars ska han också bärja jobba och då ska vi båda jobba deltid. Han tar då föräldraledigt dagen efter mitt nattpass för att ta hand om sonen så jag får sova.

Nu när pappan är det riktigt tufft för honom, speciellt mina helgpass som är 12 h långa. Han får ju ta hela natten och halva dagen ensam och grabben är inne i en väldigt jobbig period.
Jag har fått lägga om min sömn för att avlasta lite. Istället för att som innan sova 07-14 sover jag nu 07-12 för att kunna avlasta pappan lite tidigare och sen går jag och lägger mig med sonen på kvällen och sover 19-21. Det funkar inte när jag jobbar helg men å andra sidan får jag sällan mer än 5 h sömn när jag är ledig eller jobbar dagtid.
Det är också svårare med första natten för jag glömmer av att gå och lägga mig på förmiddagen innan för det är sån full rulle så nu har det hänt ett par gånger att jag varit vaken från 05 när sonen går upp till kl 07 dagen efter :banghead: men å andra sidan har jag bara jobbat några hela skiftcykler sedan jag var föräldraledig och man får ju prova sig fram till vad som blir bäst så jag hoppas att jag får ordning på det där.

I de allra flesta kommuner är det tillåtet att barnet går på förskola dagen efter nattjobb för att föräldern ska kunna sova. Men det kanske ni redan har koll på? Tänker att din man inte behöver ta föräldraledigt om ni inte vill :)

Nu har jag inte ungar själv men mina kollegor brukar sova över på jobbet efter nattskiften då vi har den möjligheten så hinner de sova utan att bli störda, sen åker de hem några timmar innan de ska jobba igen.

I de allra flesta kommuner är det tillåtet att barnet går på förskola dagen efter nattjobb för att föräldern ska kunna sova. Men det kanske ni redan har koll på? Tänker att din man inte behöver ta föräldraledigt om ni inte vill :)
Ja det har jag koll på :) Av flera olika anledningar hoppas vi kunna skjuta på inskolningen ett år. Och så hoppas vi naturligtvis att nätterna ska bli lite lättare ;)

Barnens pappa försöker lägga så många nätter som möjligt, dock sovande jour. Då jobbar han 20-09. Perfekt enligt mig! Då är han hemma under kvällsmaten och kommer hem lagom tills vi börjat vakna till.
Visst kan det vara tufft när någon är sjuk eller vaknar på nätterna. Men väger upp all tid hemma.

Är det någon här som har erfarenhet av att jobba natt med småbarn?

Jag kommer börja jobba då min dotter är strax över ett år och jag jobbar heltid natt, det innebär 14 nätter i månaden 22-08.

Någon som jobbat natt med småbarn och vill dela med sig av för och nackdelar?

Det finns möjlighet för mig att börja jobba dagtid (dag och kväll) men jag gillar mitt nattjobb. Har jobbat natt ett par år och trivs med det.
Jag började jobba natt efter jag fått mitt andra barn som då var ett och ett halvt.
På pappret såg det bra ut, massa ledig tid och barnen behövde inte vara på förskolan så länge.

I praktiken, fruktansvärt stressande. :crazy:
Jag var tvungen att hinna hem INNAN mannen skulle gå till arbetet eftersom han ansåg sig inte kunna ta barnen till dagis innan jobb och ej heller promenera 500 m med dom i vagn.
Tanken slog inte honom att han borde göra det. Han trodde helt enkelt att, "det går väl bra. Du har ingen tid att passa. Som jag som ska ju till tåget" . Det var hans resonemang. :banghead:
Och ja, jag sa inte ifrån vilket jag borde gjort.

Innan dom började gå i skolan så väckte jag, gjorde frukost och lämnade sen. Efter ett 12-timmarspass utan rast.
Och sen hämta......före fyra. :(

Om du ska jobba natt se för sjutton till att din partner lämnar och hämtar som dagar du har pass.
Att sova dagtid är svårt. Särskilt helger om barnen är hemma. Man vaknar vid minsta ljud om man sover på dagen.

Den lediga tiden, ja. Den märktes inte så mycket av.
Det mesta gick åt till att sova igen, ja helt enkelt bota sin jetlag.
Jag brukar säga att jobba natt är som att flyga fram och tillbaka till Hawaii varje vecka. Minus det roliga, då. ;)

Dessutom missar man socialt umgänge med familj eftersom man ger sig av för att jobba på kvällen.
Socialt umgänge med kompisar minska markant eftersom dom inte kan umgås när du kan och vice versa.

Jag jobbade heltid natt vilket i praktiken var 32 timmar i veckan. Vissa veckor var det 60 timmar och vissa inte alls.

Nä, för mig var det ingen hit.
Jag fick sömnsvårigheter, sköldkörtelproblem, depression, viktproblem.
Mycket hade säkert kunnat undvikas med lite mer hjälp och förståelse hemma.
Men jag tror ändå att man måste vara i god balans fysiskt och mentalt.
Det sliter på precis allt.

Tänk också på att din kvot blir mycket högre när du vabbar eller själv är sjuk och har en karensdag. Jag betalade 2500 för min karensdag.

Kanske inte vad du ville höra, men jag svarade på din fråga och jag har försökt beskriva så ärligt och riktigt jag kan om just min upplevelse. :heart

För oss fungerade det utmärkt. På helgerna kan det bli lite svårare att sova ostört. Hände då och då att något av barnen smet in och ville gosa lite eller att man vaknade när ljudnivån blev lite väl hög. Men oftast var det inget större problem.

Nackdelen var att när man arbetade så var det lite familjetid. Fördelen var att när man var ledig så var det mycket familjetid. Och oftast är man ju mycket mer ledig när man arbetar natt.

Jag har en sambo som jobbar en annorlunda typ av natt, han jobbar måndag till fredag börjar mellan midnatt och halv två och tills de är klara. Men det ska vara åtta timmars pass. I perioder sover han efter jobbet och ibland innan jobbet. Jag skulle aldrig under de förutsättningar vi har skaffa barn, jag skulle iprincip få ta allt ansvar för barn, då jag jobbar 7-16.

Tack för alla svar! Så bra att höra andras erfarenheter både bra och dåliga. Jag får fortsätta vrida och vända lite på det och prova med nattjobb medan sambon är föräldraledig tror jag. Eventuellt gå ner i tid (känns dock lite orättvist att jag ska "behöva" gå ner i tid men samtidigt får jag ut ungefär samma lön på 85 % nattjobb som 100 % dag/kväll så).

Jag började jobba natt efter jag fått mitt andra barn som då var ett och ett halvt.
På pappret såg det bra ut, massa ledig tid och barnen behövde inte vara på förskolan så länge.

I praktiken, fruktansvärt stressande. :crazy:
Jag var tvungen att hinna hem INNAN mannen skulle gå till arbetet eftersom han ansåg sig inte kunna ta barnen till dagis innan jobb och ej heller promenera 500 m med dom i vagn.
Tanken slog inte honom att han borde göra det. Han trodde helt enkelt att, "det går väl bra. Du har ingen tid att passa. Som jag som ska ju till tåget" . Det var hans resonemang. :banghead:
Och ja, jag sa inte ifrån vilket jag borde gjort.

Innan dom började gå i skolan så väckte jag, gjorde frukost och lämnade sen. Efter ett 12-timmarspass utan rast.
Och sen hämta......före fyra. :(

Om du ska jobba natt se för sjutton till att din partner lämnar och hämtar som dagar du har pass.
Att sova dagtid är svårt. Särskilt helger om barnen är hemma. Man vaknar vid minsta ljud om man sover på dagen.

Den lediga tiden, ja. Den märktes inte så mycket av.
Det mesta gick åt till att sova igen, ja helt enkelt bota sin jetlag.
Jag brukar säga att jobba natt är som att flyga fram och tillbaka till Hawaii varje vecka. Minus det roliga, då. ;)

Dessutom missar man socialt umgänge med familj eftersom man ger sig av för att jobba på kvällen.
Socialt umgänge med kompisar minska markant eftersom dom inte kan umgås när du kan och vice versa.

Jag jobbade heltid natt vilket i praktiken var 32 timmar i veckan. Vissa veckor var det 60 timmar och vissa inte alls.

Nä, för mig var det ingen hit.
Jag fick sömnsvårigheter, sköldkörtelproblem, depression, viktproblem.
Mycket hade säkert kunnat undvikas med lite mer hjälp och förståelse hemma.
Men jag tror ändå att man måste vara i god balans fysiskt och mentalt.
Det sliter på precis allt.

Tänk också på att din kvot blir mycket högre när du vabbar eller själv är sjuk och har en karensdag. Jag betalade 2500 för min karensdag.

Kanske inte vad du ville höra, men jag svarade på din fråga och jag har försökt beskriva så ärligt och riktigt jag kan om just min upplevelse. :heart

Men fy vad jobbigt!

Jo sambon får lämna på förskolan i sådana fall och jag hämtar när jag sovit. Jag känner igen mycket av det du skriver minus det med barn då eftersom jag jobbat natt ett par år redan och det är väl just sånt här jag är rädd för att det inte ska fungera. Ett tag hämtade och rastade jag mina hundar som var hos min mamma på natten efter jobbet (eftersom sambon inte tog ut dom innan han började jobba kl 6) och det var jobbigt! Sen är det ofta mycket övertid på mitt jobb så vissa nätter när det inte gick att ordna morgonpersonal fick jag vara kvar efter nattpasset (som värst till kl 10!!). :wtf:

För att göra allt ännu krångligare jobbar ju min sambo också skift så det kommer bli ett evigt pusslande när vi båda ska jobba, han jobbar dag/eftermiddag/natt :crazy:

Glöm inte att man alltid kan gå ner i tid när man har förskolebarn. Arbetsgivaren kan inte neka o sådan arbetstidsförkortning går före alla andras önskemål om ledigt. Observera att båda föräldrarna kan nyttja detta samtidigt, eller den ena medans den andra är föräldraledig.

Min sambo jobbade natt med första barnet. Det var slitit, men ja, det gick väl typ. Slitigt för den som är hemma alltså.
Med andra barnet visade det sig att barnet ständigt var sjuk och det var vak-nätter jämt. Men det fick vara nog när äldsta fick krupp. Ensam med två barn mitt i natten i väntan på ambulans, det var inte kul så sambon fick börja jobba dagtid istället.
Nu är barnen fyra och två och det skulle nog fungera att sambon jobbar natt igen men det är väldigt slitigt så fort något barn är sjukt.

Jobbade natt heltid och ensamstående tyckte det funkade bra. Snålt m sömn inellanåt men korta dagar på dagis och mkt tid m barnen, jobbade dock bara en helg i månaden . Barnen var 2 0ch 3 år när jag blev ensam med dom. Så övervägande positivt är min erfarenhet :)

För mig funkade det fab. Jobbade halvtid natt från att ungen var 5,5 månad och heltid natt från åtta månader till att han var sex år.

Jag jobbade 18-06, vaken natt, 4.5 dagar i rad och sedan ledig 4-5 dagar. Löste av min partner hemma som åkte till jobbet och lämnade barnet hos dagmamman tre minuter bort vid 07. Sov till 15-ish, längre om jag behövde. Många lediga dagar och inte så lång tid hos dagmamman när jag jobbade. Lämnade kortare dagen innan och dagen efter jag jobbat.

Slutade för att jag inte fixade att jobba natt längre, fick sömnproblem. Tipsar om silikonöronproppar, finns på apoteken. Bästa öronpropparna att sova med!

Så den som trivs med natt och det går att lösa logistiskt, kör! :)

Nu har jag inte barn ännu men ett som ska komma i maj. Jobbar vaken natt 21-09, jobbar 3 nätter i rad sedan ledig 6 nätter. Planen är att göra det även efter att han har kommit när han börjar förskola. Pojkvännen som har 2 barn sedan innan tror att det kommer att fungera utmärkt att jag jobbar kvar natt. Han kommer få lämna de dagar jag jobbar, sedan hämtar jag vid ca 15.30 skulle jag kunna tänka mig. Hoppas att det fungerar men på pappret tycker jag att det ser jättebra ut iaf!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
659
Senast: seahawk
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar