Jobba natt med barn

Vad är det ni upplever blir så jobbigt för pappan om mamma jobbar natt?
Det är inte jobbigare för pappan än vad det hade varit för mig om han hade jobbat natt.
Det som är jobbigt för oss är att vi fortfarande har riktigt kassa nätter och då blir det tufft för min man att ta nätterna helt själv och sen vara uppe från 05 när sonen vaknar och rodda med allt tills jag går upp.

Nu har jag inte barn ännu men ett som ska komma i maj. Jobbar vaken natt 21-09, jobbar 3 nätter i rad sedan ledig 6 nätter. Planen är att göra det även efter att han har kommit när han börjar förskola. Pojkvännen som har 2 barn sedan innan tror att det kommer att fungera utmärkt att jag jobbar kvar natt. Han kommer få lämna de dagar jag jobbar, sedan hämtar jag vid ca 15.30 skulle jag kunna tänka mig. Hoppas att det fungerar men på pappret tycker jag att det ser jättebra ut iaf!
Låter som snålt med sömn.

Det är inte jobbigare för pappan än vad det hade varit för mig om han hade jobbat natt.
Det som är jobbigt för oss är att vi fortfarande har riktigt kassa nätter och då blir det tufft för min man att ta nätterna helt själv och sen vara uppe från 05 när sonen vaknar och rodda med allt tills jag går upp.
Fast så är det väl periodvis för alla föräldralediga med bebeisar?
Att ha en bebis är ju verkligen ingen dans på rosor, de flesta har väl haft perioder man haft kassa nätter med femtielva uppvak och sen på morgonen när bebisen vaknar har man jordens huvudvärk och längtar till kvällen när man ska få sova igen. :grin:

Man ska inte curla karlarna så mycket.

Fast så är det väl periodvis för alla föräldralediga med bebeisar?
Att ha en bebis är ju verkligen ingen dans på rosor, de flesta har väl haft perioder man haft kassa nätter med femtielva uppvak och sen på morgonen när bebisen vaknar har man jordens huvudvärk och längtar till kvällen när man ska få sova igen. :grin:

Man ska inte curla karlarna så mycket.
Jag vet inte om jag curlar honom särskilt mycket? Jag uppmärksammar att han har det tufft när jag jobbat natt, lika tufft som jag hade haft det om det var omvända roller och lika tufft som många andra mammor har det fastän dera partners jobbar kontorstider(fast de har det säkert ännu tuffare många gånger...).
Skillnaden för oss jämfört mot om jag inte hade jobbat vissa nätter är att vi då hade delat på samtliga nätter. Nu är det 20% av alla nätter som han får ta ensam.

Och ja, alla har jobbiga nätter periodvis. Våran period har varat i 13 månader nu:grin:

Det förstår jag!

Vi har bra nätter, eller ja, har haft hittills iallafall (ongen är 9 månader). Snart börjar jag jobba natt och pappa ska vara hemma.

Tänker att det är ju vanligt med mammor som tar hela nätter + hela dagarna när pappa sover och jobbar, det var därför jag undrade. :)

Jag jobbar 3-skift, max 2 nätter i rad. Funkar bra för oss, jag åker när dottern har somnat och kommer hem ungefär när hon vaknar. Vi skiftar lite med vem som lämnar, men dagen innan natt är hon på förskola 8-14, mellan nätterna 8-15 och dagen efter 8-14. Hade jag jobbat natt heltid hade det nog inte funkat med de tiderna, men för bara 2 nätter funkar det fint.

Men fy vad jobbigt!

Jo sambon får lämna på förskolan i sådana fall och jag hämtar när jag sovit. Jag känner igen mycket av det du skriver minus det med barn då eftersom jag jobbat natt ett par år redan och det är väl just sånt här jag är rädd för att det inte ska fungera. Ett tag hämtade och rastade jag mina hundar som var hos min mamma på natten efter jobbet (eftersom sambon inte tog ut dom innan han började jobba kl 6) och det var jobbigt! Sen är det ofta mycket övertid på mitt jobb så vissa nätter när det inte gick att ordna morgonpersonal fick jag vara kvar efter nattpasset (som värst till kl 10!!). :wtf:

För att göra allt ännu krångligare jobbar ju min sambo också skift så det kommer bli ett evigt pusslande när vi båda ska jobba, han jobbar dag/eftermiddag/natt :crazy:
Ja, det var jobbigt! :(
Jag tror inte min sambo riktigt förstod hur påfrestande själva nattjobbet var och hur jobbigt det är att ändra dygnsrytmen.
Hade han fattat det så kanske det hade varit enklare.
Det är ju inte heller bra att utsättas för för mycket dagsljus heller efter man jobbat. Då blir det ännu svårare att somna.
Dom gånger jag somnade lättast var när jag sov över på jobbet. Då gick jag upp direkt på övervåningen, tog en dusch och gick och la mig.

Det låter tufft med ditt jobb också. Att vara kvar till 10 på morgonen hade nog gjort mig mordisk. :o
Kom ihåg också att jobbar man och går om varandra hela tiden hemma så blir även relationen lidande eftersom man aldrig ses eller kan göra något ihop. :heart

På mitt arbete jobbade jag mellan 20:00-08:00, alltså tolv timmar utan rast. Oftast var det lugnt på jobbet (slutenvård psykiatri) men ibland kunde det vara rena helvetet och det gällde att alltid vara förberedd.
De "värsta" situationerna hände nästan alltid på natten dessutom.
Och att sitta och göra ingenting och hålla sig vaken var också jobbigt.
Bara en sån sak blev till ett stort problem, jag kämpade emot att somna hela tiden och efter ett tag blev det en slags betingad reflex som gjorde att jag Inte kunde somna till slut.
Så är det litegrann fortfarande, fyra år senare.
Jag har fortfarande störd dygnsrytm och äter flera olika mediciner för att kunna sova. Kommer antagligen behöva dem för en oöverstiglig framtid, som det verkar nu. :crazy:

Nu ska jag börja jobba dagtid om några veckor (varit sjukskriven) och då hoppas jag att dygnsrytmen kommer bli bättre i och med att jag får rutiner och tider att passa.

Vad bra att den här tråden dök upp!
Jag funderar på att ta en 75% nattjänst istället för mitt dagjobb ( 8-17) men är så orolig för hur det ska gå!

Är helt ensamstående så det blir nattis de 2-3 nätterna/vecka som jag jobbar. Dvs minst 2ggr i veckan måste sonen sova "borta" och jag måste transportera honom från nattis till förskola....
Kommer jobba 21.30-07.30 utan rast, krävande jobb på alla sätt och är då tidigast i säng 09...och vill ju hänta i rimlig tid ändå, så man hinner umgås.

Är det genomförbart? Eller är jag dum som tror att det ska gå vägen?

Jag funderar på att ta en 75% nattjänst istället för mitt dagjobb ( 8-17) men är så orolig för hur det ska gå!

Är helt ensamstående så det blir nattis de 2-3 nätterna/vecka som jag jobbar. Dvs minst 2ggr i veckan måste sonen sova "borta" och jag måste transportera honom från nattis till förskola....
Kommer jobba 21.30-07.30 utan rast, krävande jobb på alla sätt och är då tidigast i säng 09...och vill ju hänta i rimlig tid ändå, så man hinner umgås.

Jag skulle säga att det blir för tufft.

Jag hade inte gjort det.

Men vem tar hand om barnet när du ska sova på dagen? Eller får han gå på dagis då?

@Flixon @Hyacinth
Hmmm...trots att jag blir ledig 4-5 dagar i veckan? Jag är van att jobba treskift 100-150% och natt 85-95% ( utan barn men med häst och pendling på 1h enkel väg).
Jobbigt när man saknar sitt jobb men arbetstiderna är som de är :cool:.
Jag har enbart jobbat kontorstider sedan i somras och tycker man får så lite tid över...och barnet är på dagis mellan 07 och 17.30 :/

@BernT Exakt, han är på dagis när jag sover.

@Flixon @Hyacinth
Hmmm...trots att jag blir ledig 4-5 dagar i veckan? Jag är van att jobba treskift 100-150% och natt 85-95% ( utan barn men med häst och pendling på 1h enkel väg).
Jag har enbart jobbat kontorstider sedan i somras och tycker man får så lite tid över...och barnet är på dagis mellan 07 och 17.30 :/

Äsch, testa! Funkar det är det ju kanon. Har du möjlighet till någon avlastning om det behövs?
Jag tänker för mycket utifrån mig själv, jag skulle dö av att jobba natt.

Äsch, testa! Funkar det är det ju kanon. Har du möjlighet till någon avlastning om det behövs?
Jag tänker för mycket utifrån mig själv, jag skulle dö av att jobba natt.

Nä, avlastning är det glest med! Har familj som kan rycka in i nödfall, men sjukdom gör att hen inte klarar att vara "barnvakt" i den bemärkelsen.
Som du säger, kanske ska prova och se. Bara att byta jobb (igen) om det skiter sig :D.

Nä, avlastning är det glest med! Har familj som kan rycka in i nödfall, men sjukdom gör att hen inte klarar att vara "barnvakt" i den bemärkelsen.
Som du säger, kanske ska prova och se. Bara att byta jobb (igen) om det skiter sig :D.

Doit!
Nödfall är nödfall, man klarar sig långt på det.
Vi har vänner som kan ställa upp vid behov, men ingen som hämtar en dag i veckan som en del har.
Våra familjer bor för långt bort helt enkelt.

Jag skulle inte göra det om jag inte var absolut tvungen. :crazy:
Jag skulle behållit dagjobbet och möjligen gått ner lite i tid, kanske jobbat till 16 (om ekonomin tillåter).
Det är inte värt dom där extra lediga dagarna, särskilt inte om du måste ha barnet på nattis.
Slitigt för barnet slitigt för dig. Nä....... :cautious: :crazy:

Ä

Just detta med att transportera från nattis till förskola verkar ju jättetufft. Jag kan tänka mig att det kan bli jobbigt för barnet som blir jätteglad när du kommer och så ska du bara skjutsa i väg honom till nästa ställe. Men visst, barn är olika så det kanske funkar. Våra tror jag hade blivit jätteledsna, särskilt ett av dem.

Jag är ridlärare och jobbar således sena kvällar ett par ggr i veckan. Nu har jag/ vi inga planer på att separera, men OM det ändå skulle hända skulle jag krasst sett få byta yrke tänker jag.

Hm inte alls det du önskade höra förstås , men det är ju bara mina reflektioner.

Lycka till hur du än gör!

@Flixon @Hyacinth

Kolla möjlighet till skolskjuts mellan nattis och dag-förskola! Mycket möjligt att du kan få det (beror på kommunens regler) så slipper du iaf det momentet

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
659
Senast: seahawk
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar