Jobba natt- era bästa tips

Håller med @honung angående att ställa om dygnet. Det är det som sliter! Jag jobbar bara natt och mår bäst när jag kan lalla på i min nattugglerytm. Tvära dygnsomställningar är inte bara jobbiga att genomföra (sova för lite, för tidigt, gå upp när det känns som mitt i natten etc) jag får också en påtaglig jetlag. Känner mig som om jag vore bakfull. Det ska vara någon jävligt god anledning till att jag utsätter mig för det. Inte bara någon idé om att man "ska" vara vaken på dagen och sova på natten.
 
Även jag håller med @honung om att man bör hålla sig till ungefär samma tider.

Själv jobbar jag ständig natt, 40-timmarsvecka, 10 timmar/pass 17:30-04:15. Går o lägger mig direkt vid hemkomst och sover till 12-13. Lediga dagar försöker jag hålla mig vaken till 04. Min normala dygnsrytm är att gå i säng vid 00-02 och upp 08-10.

Äter frukost när jag går upp o middag innan jag åker till jobbet. Har med mig smörgåsar och frukt, försöker äta ungefär var 3,5-timme. Matvalet beror på att jag kör tankbil och inte har tillgång till kyl och tyvärr sällan heller någonstans att köpa färdig mat (får inte lämna ekipaget utan tillsyn). Brukar spara en liten smörgås o en frukt till hemvägen så slipper jag äta precis innan sänggåendet.

Sover med mörkläggningsgardiner, behövs det även med sovmask och öronproppar. Man kan göra en egen sovmask av en t-tröjeärm.
 
Jag ska jobba natt i sommar för första gången. Fick en chock när jag fick schemat och insåg att jag BARA ska jobba nätter heltid. Var inget vi kommit överens om tidigare. Är lite lätt panikslagen men det blir väldigt praktiskt med djuren och så. Men jag har aldrig jobbat natt tidigare.

Så, hur gör man? Sömn, mat, hålla sig vaken? Det är inom sjukvården och en väldigt, väldigt lugn avdelning så jag undrar hur jag ska göra för att hålla mig vaken hela natten när alla patienter sover/ska sova. Framförallt hålla sig vaken är jag nervös för. Och maten ;)

Tar tacksamt emot alla tips och gärna erfarenheter från vården :)
Hej! Nu har du fått så många tips så mitt kanske ej behövs men ändå.
Jag tjänstgör ca 21:45-05:45, och somnar ca 07.30.
När jag kommer hem äter jag en rejäl frukost, men inget te. Sover till ca 15.00, så äter jag "lunch" ca 16:00, och sedan frukt ca 19 och middag efter kl. 22.00 på jobbet. Jag började med natt på "gamla dar" efter att ha jobbat treskift typ hela arbetslivet från 18 år. Är nu 56. Valde det själv och är nöjd, nu har jag jobbat natt drygt ett år. Jag ångrar mig inte.
Jag märker att det är lite mer krävande, jag måste sköta mig för att må optimalt. När jag är ledig går jag upp ca 8-9, för jag vill det, och då kan jag sova på natten. Jag slutade dricka kaffe efter ca 35 år..... Men det är sjukt bra när man har häst, tycker jag.
Lycka till!
 
Så, hur gör man? Sömn, mat, hålla sig vaken?

Jag jobbar natt 22-07 på somrarna. Jag har ett aktivt nattjobb och håller alltså aktivt på med något hela tiden, antingen stående vid maskin eller sittande vid dator. Jag har landat i lite rutiner som jag trivs bra med: Jag tar rast samma tid varje natt (1h vid 01 och 30min vid 04), undviker att äta särskilt mycket utan håller mig till frukt/riskakor (äter jag en måltid så blir jag för trött) och dricker vatten och varm choklad. Dricker endast kaffe/energidricka när jag känner mig SUPERTRÖTT. Håller mig vaken under rasterna om jag återigen inte är SUPERTRÖTT, då kan jag gå och ta mig en liten tupplur, vilket dock sällan hjälper särskilt mycket.

När jag är ledig så kommer jag hem och äter frukost, går och lägger mig vid 8 och sover till 14-16 ungefär. Äter middag runt 20 så att jag håller mig hela natten. Ska jag till stallet så tar jag det direkt efter jobbet (dvs. på morgonen/förmiddagen), att försöka åka till stallet innan jobbet är ohållbart för mig.
 
@Dandylinn Jag jobbar 20.30-07.00. Jag har ingen rast och får inte lämna avdelningen då vi bara är 2 som jobbar. Men vi har en stor balkong på avdelningen där patienterna kan gå ut och röka. Jag får ta rökpaus utan cigg för att få lite luft och ljus ;)
 
Håller med @honung angående att ställa om dygnet. Det är det som sliter! Jag jobbar bara natt och mår bäst när jag kan lalla på i min nattugglerytm. Tvära dygnsomställningar är inte bara jobbiga att genomföra (sova för lite, för tidigt, gå upp när det känns som mitt i natten etc) jag får också en påtaglig jetlag. Känner mig som om jag vore bakfull. Det ska vara någon jävligt god anledning till att jag utsätter mig för det. Inte bara någon idé om att man "ska" vara vaken på dagen och sova på natten.
Jag ska jobba natt i sommar, 6e året jag sommarjobbar på samma ställe (kör lastbil) och fjärde i rad som jag jobbar "långa nätter". Dvs jag börjar jobba ca 17.30 och har schemalagt 10 timmar arbetstid plus rast. Kan bli övertid också om något strular längs vägen. Jag brukar vara hemma mellan halv 6-halv 7 och då fixar jag vatten till djuren och äter frukost, sen går jag och lägger mig. Sover tills jag vaknar, eftersom jag vet med mig att jag måste vara utvilad för att orka med nätterna.

Jag håller med om att kroppen inte mår bra av att ställa om hela tiden. Eftersom det är begränsat antal veckor jag jobbar så här, så brukar jag låta bli att vända tillbaka dygnet över helgena.
Jag får grym jetlag-känsla när jag ska vända tillbaka dygnet. Jetlag är verkligen på riktigt, fy vad dåligt jag mår...
 
Jag mår superbra då jag jobbar natt. Behöver aldrig ställa om mig inför natt eller dag, utan det gör jag tydligen automatiskt. Jag har aldrig gillat att vara vaken sent om kvällarna, och gjorde det aldrig heller under mina lediga dagar. Verkar jobbigt att hela tiden liksom manuellt tvingas ställa om sig inför natt eller dag. Håller vanlig rutin hela tiden.

Håller alltså med om att man får hitta sin egen rytm. Vissa verkar ju ha det jobbigt med att somna första lediga natten. Jag fattar inte alls hur det kan vara svårt :D Slocknar som ett ljus inom en timme efter att skiftet slutat, likadant kvällstid då det är sovdags på lediga dagar. Några minuter med huvudet på dynan och jag är lights out!
 
Jag mår superbra då jag jobbar natt. Behöver aldrig ställa om mig inför natt eller dag, utan det gör jag tydligen automatiskt. Jag har aldrig gillat att vara vaken sent om kvällarna, och gjorde det aldrig heller under mina lediga dagar. Verkar jobbigt att hela tiden liksom manuellt tvingas ställa om sig inför natt eller dag. Håller vanlig rutin hela tiden.

Håller alltså med om att man får hitta sin egen rytm. Vissa verkar ju ha det jobbigt med att somna första lediga natten. Jag fattar inte alls hur det kan vara svårt :D Slocknar som ett ljus inom en timme efter att skiftet slutat, likadant kvällstid då det är sovdags på lediga dagar. Några minuter med huvudet på dynan och jag är lights out!
 
Jag har jobbat natt i sammanlagt mer än tio år och det passar mig bra. Jag har inte läst alla svar du fått, men några. Tänkte på att ingen skrev något om vikten av att det är mörkt o svalt på dagen då man ska sova. Jag har vant mig vid att använda sovmask (svart ögonskydd med resårband runt huvudet.). Man sover djupare då det är mörkt än ljust och djupsömnen är viktig för orken. Angående att hålla sig vaken. Jag har en burk koffeintabletter att ta till i värsta fall, en kvarts tablett per gång räcker. På tio timmar så äter jag två - tre gånger. Sent på kvällen, fyra på morgonen och ibland även lite fil vid sjutiden. Jag gör av med hemskt lite energi så för att inte gå upp i vikt så måste jag tänka mig för. Det blir frukt o keso, finncrisp, morötter och ibland soppa eller en lätt sallad. Om man ändå blir sömnig så kan starkt ljus vara bättre än mysljus och så brukar jag röra mig lite. Lycka till på sommarjobbet!
 
Men en sak om det är långvarig nattjänst är att slarva inte med sömnen eller maten.
och lev som "dagarbetare" under ledigheter.
för mig fungerar det utmärkt.

Jag har i stort sett arbetat natt i ca 30 år, och jag håller med om att man ska känna efter hur och vad man mår bra av. Men att leva som 'dagarbetare' under lediga dagar är inte ett hållbart råd. Lika lite som en dagtidsarbetare mår bra av att leva nattarbetarliv ett par dagar i veckan. SKIFT är oerhört slitsamt för kroppen, när man växlar dygnstider. Istället bör man tänja lite på tiderna lediga dagar, lite senare morgnar, lite senare kvällar. Men man ska fungera i ett samhälle med dagtidsmänniskor så man ska liksom inte överdriva.

Ville bara fortsätta spinna vidare på det här - jag tror inte att man behöver ställa om så man går upp sex på morgonen när man är ledig, men de jag sett som inte ställer om dygnet alls utan lever på nattrytmen hela tiden blir med tiden sjuka. inte nödvändigtvis fysiskt, men psykiskt mår de inte bra efter några år. Jag har inte några belägg för det, men gissar att det sliter att inte kunna umgås med folk i någon större utsträckning, plus att man då kanske inte ser dagsljus på ett gäng månader under vintern. Sedan är det ju omställningarna som sliter, så honungs variant är den variant jag mått bäst av, när jag kunnat haft det så.

Ett skräckexempel i min närhet har numera ingen dagrytm alls utöver jobbnätterna - den lediga tiden sover han när han är trött. Är han det 4 på eftermiddagen går han och lägger sig då och vaknar framåt midnatt för "dagen". Det är inte nyttigt för hälsan i längden.

Men min erfarenhet är att de som tycker att det är så bra att jobba natt för "man hinner så mycket" och därför knappt sover alls är de som inte blir kvar på natten speciellt länge, alternativt blir kvar men mår skit.
 
Men min erfarenhet är att de som tycker att det är så bra att jobba natt för "man hinner så mycket" och därför knappt sover alls är de som inte blir kvar på natten speciellt länge, alternativt blir kvar men mår skit.

Exakt! Jag har kommit fram till samma sak. De som vill hinna med så mycket "ha hela dagarna för att hinna med hem, hästar, barn, hundar" har inte fattat något, och sen de där gamla ruggugglorna som gör så som det sas i tråden ovan någonstans - jetlaggar sig genom livet och blir folkilskna och får brottarpåsar under ögonen, kaffekoppsgreppet cementerat i tumvecket och är inte helt sällan kol-slemhostande. Något måste man ju unna sig här i livet och kaffe och cig håller en vaken om nätterna..

Jag föredrar ett mer hållbart förhållningssätt till arbetslivet och min fritid. Lagom är alltid bäst!
 
Jag har jobbat natt i över 10 år.
Det du ska göra är att känna efter hur och vad du mår bra av. Det är olika för alla.
Men en sak om det är långvarig nattjänst är att slarva inte med sömnen eller maten.
och lev som "dagarbetare" under ledigheter.
för mig fungerar det utmärkt.

En del klarar inte av nattarbete-men jag tror det beror på att de slarvas med sömn och mat kroppen slits hårdare av att jobba nattetid.

Jag jobbar mellan 21,00-07,00 .
jag går hem-och då äter jag lite "frukost"och hjälps jag och min sambo som brukar ha varit ute med hundarna och fodrat och kollat till djuren men inte alltid-då gör jag det ist med + morgonsysslor med barn, och när de åkt till jobb och skola sover jag till ca 15,00. då går jag upp, gör sysslor med djuren.

ledig dag så går jag upp halv sju (vardagar), eller turas om med sovmorgon (helger/lov/semester till ca 10,00). pysslar vardagar (ledigheter variar med sysslor men mellan 10-22 ute med djur)med djuren hela dagen tills familjen kommer hem,
sen fixar vi middag då familjen kommer hem,brukar sällan bli före kl 18,00.
Sen är det läxor fotbollsträning och/eller hästmortionering eller hundkurs eller nåt sällan en ledig kväll. brukar också bli storstädning som annars på jobbnätter bara blir nödvändigt bortplock. Sen dusch sen .säng ca 23,00.
Glömde skriva att jag även på ledigheten sover dagtid någon timme/timmar. Jag har aldrig mått bättre sen jag började nattskift.
 
Mitt i mitt 2:a pass ;) mår helt okej trots att jag bara fick 5 osammanhängande timmars sömn. det kan nog bli jobbigt i längden. Går av vid 7 men nu känner jag mig mer trött i kroppen än i går morse. Hoppas det går bättre att sova idag.
 
Jag har jobbat natt i sammanlagt mer än tio år och det passar mig bra. Jag har inte läst alla svar du fått, men några. Tänkte på att ingen skrev något om vikten av att det är mörkt o svalt på dagen då man ska sova. Jag har vant mig vid att använda sovmask (svart ögonskydd med resårband runt huvudet.). Man sover djupare då det är mörkt än ljust och djupsömnen är viktig för orken. Angående att hålla sig vaken. Jag har en burk koffeintabletter att ta till i värsta fall, en kvarts tablett per gång räcker. På tio timmar så äter jag två - tre gånger. Sent på kvällen, fyra på morgonen och ibland även lite fil vid sjutiden. Jag gör av med hemskt lite energi så för att inte gå upp i vikt så måste jag tänka mig för. Det blir frukt o keso, finncrisp, morötter och ibland soppa eller en lätt sallad. Om man ändå blir sömnig så kan starkt ljus vara bättre än mysljus och så brukar jag röra mig lite. Lycka till på sommarjobbet!

Flera har skrivit om mörkläggningsgardiner, ögonmask och proppar i öronen.
 
@lil-sis - om man skriver Jag har inte läst alla svar du fått, men några i inledningen så bryr man sig nog inte alls egentligen om man är ett dagens eko. :angel:
 
Jag jobbade natt några år och till slut gick det inte längre. Det var som att leva i en dimma, fritiden försvann, sömnen, vänner och allt annat också för den delen (inkl häst).
Jag jobbade 19-07. Mesta delen utomhus och oftast stående. Jag åkte hemifrån vid 17.30, hade rast vid 22.00 och då åt man lite, nästa rast var vid kl 02 eller 03 vad jag kan minnas, sen hem vid 07. Hemma 08.30, äta frukost. Somna kanske 09.30, sov till 14-15, upp, duscha, äta middag, kanske hinna orka göra något annat...åka till jobbet.

I början var det inga problem, men sen blev det jobbigt, att leva i tröttheten, sova dåligt på dagen. När man var ledig 3 dagar på rad så var dag 2 ganska normal fast mer trött än normalt.

Men det är himla olika hur man klarar det, det viktiga är att inte slarva med maten och sömnen.
 
Somna kanske 09.30, sov till 14-15,
Förstår att du tyckte att det var jobbigt om du sov så lite! :eek: Med så långa pass (12h) så går det liksom inte att få ihop någon egentlig fritid under jobb-dygnen, det går åt till sömn. Men å andra sidan kan du inte ha arbetat särskilt många nätter i veckan väl?

Jag arbetar långa pass och när jag jobbar flera nätter i rad så är min vakna fritid nästan obefintlig. Jag hinner ligga i solen och dricka kaffe, sedan är det dags att sätta igång med middagen och när den är äten sticker jag till jobbet. Ungefär. Jag ser till att sova absolut minimum sex timmar. Oftast minst sju. Annars blir jag en zombie. Men det vägs upp av att jag snittar på 3-4 nätter/veckan som ligger oregelbundet = större sjok av ledighet.
 
Fördelen med nattarbete för mig är arbetstiden, 32.33 timmar i veckan (heltid)
Arbetar 21 - 07.15, dessutom har vi instämpling sk flex vilket gör att jag får flera lediga nätter/år än enligt schema, har ingen möjlighet att komma på minus på flexen.
Jag har nästan alltid haft arbeten som innebär mycket social kontakt med människor som inte alltid mår så psykiskt bra, det räcker för mig. Privat är jag ganska asocial o trivs bra med det.
Sjukhusscheman/tvåskift fungerar inte för mig, antingen natt eller kontorstid är det som gäller.
 
Jag gick 5-2 schema, ena veckan jobbade jag två dagar (onsdag och torsdag natt, gick då av fre morgon) och veckan efter fem dagar (dvs måndag och tisdag natt, gick av onsdag morgon, började igen fre kväll och gick av mån morgon).
Problemet med det schemat var ju att man aldrig riktigt hann "vara pigg och ledig". När du gått av fre morgon och visste att du inte skulle jobba förrän mån kl 19, så var det en evighet. Men så kanske du skulle sova lite på fredagen ändå, gick upp, trött på kvällen oavsett, lördagen var ju ok oftast, sen kom söndagen och så skulle du växla om igen så du kunde sova på måndag dag...

Så egentligen jobbade jag ju bara 14 dagar i månaden, 168 h/månaden. Oftast var vi schemalagda på 172 h/mån beroende på ändring i schemat osv.

Har man då dessutom ca 1.5 h restid (gick på en timme om allt klaffade), du ska vara färdigklädd på plats runt 18.50 för avlämning beroende på vapen eller ej (båda skulle kolla vapnen osv) så tar det tid också.
Det gick i ca 3 år, sen orkade jag inte längre. Efter det började jag skaffa mig intressen igen :D
Det gick ju inte att träna något som var på fasta tider, ex fotboll eller ridning för varannan vecka kunde man ju inte...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: Stekspaden
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 209
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 934
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp