Jobba med hundar?

Nja, de flesta veterinärer jag träffat på vet inte ens vad IPO är så jag tvivlar på att de kan ge några som helst råd om passande fysträning. Vill jag ha träningstips och koll av muskler går jag till fysioterapeut, precis som jag går till en sjukgymnast och inte läkare med mina egna muskler.
Javisst, det finns säkert fysioterapeut som är bra på sitt jobb och dom hjälper säkert också många
Men om man inte ser hela hunden/ människan, om kunskapen är begränsad så kan det säkert få allvarliga följder. Särskilt som djur inte kan förmedla hur dom känner och om värk har ökat eller minskat
Många gånger blir det säkert kvalificerade gissningar

Fast om du inte har egen erfarenhet av tex olika hundfysioterapeuter, hur ska du då kunna vara säker på att en utbildning är bra? Jag är fullständigt övertygad om att samtliga som jobbar med sådant är helt säkra på att de gör ett bra jobb, säkra på att de hjälper hundarna, säkra på att de har en bra utbildning osv. Jag tror inte att någon vill något ont, i så fall hade de inte sökt sig till sådana yrken, men okunskapen är enormt utbredd!

Personen jag nämnde tex, som felbehandlat flera osv, den personen har ingen "liten flumutbildning" i bakfickan utan flera utbildningar som alla brukar ses som bra av folk i allmänhet. En vän till mig, hon har tvingats avliva en ung hund enbart för att en fysioterapeut felbehandlade rejält, inte heller det någon med "okänd flumutbildning" utan en som borde kunna bättre och som då och då rekommenderas av andra. Ok att de flesta gör fel ibland och kan råka missa någon liten grej, men att missa stora saker så att en hund behöver avlivas, det är aldrig acceptabelt.

Riktigt bra fysioterapeuter och massörer är guld värda, absolut, det är därför jag själv vill utbilda mig inom sådant, men jösses, det finns mycket att akta sig för inom den branschen.

Ja det kan nog vara svårt att veta vilka utbildningar som är bättre och sämre, men jag tänker att man kan avgöra en del genom att studera kursinnehåll och upplägg. Har du något bättre förslag? Du kanske t o m kan tipsa om bra utbildningar? :)
Du har säkert rätt i att de tror de gör ett bra jobb och inte vill något illa men de kanske saknar självinsikt? Sen kan väl alla missa någon gång, hade t ex en akupunktör/kiropraktor ute och tittade en häst jag skulle köpa, han är väldigt erkänd och lovordad av många, ändå missade han saker... som en annan akupunktör/kiropraktor hittade vid ett senare tillfälle. Dock så hade jag även en veterinär som undersökte hästens mun och missade hur illa ställt det var... men även de kan missa saker och göra fel...
Men det du (Red chili) beskriver låter fruktansvärt! Hade faktiskt ingen aning om att det kunde gå så illa...

Att rekommendera är att du utbildar dig till "vanlig" fysioterapeut och sedan vidareutbildar dig. Då har du en utbildning du kan försörja dig på i grunden, och sen kan du skaffa dig en kundkrets inom hundvärlden.

Våra hundar (både tävlingshundarna och sällskapshundarna) går regelbundet till hundfysioterapeut. Var 4-8 vecka är de där för genomkänning, genomgång, massage/ultraljud och kroppskoll. Vi vill att de ska vara starka, hålla länge, vara i bästa form för att prestera på tävlingsplanen och att vi i tid ska veta om det är någonting som behövs åtgärdas/stärkas med träning.

Det här är en helt OT fråga och även en privat sådan, så du behöver verkligen inte svara på den om du inte tycker att det känns bekvämt! :)

Men, jag läser din blogg emellanåt och har läst tidigare att ni är hos fysterapeuten så ofta med era hundar. Hur fasen fungerar det, rent ekonomiskt? Mängdrabatt? 10-kort?
Jag gissar att ni har en rejäl budget för hundarna eftersom ni har så många, men alltså - det är ju svindyrt!
Ni har ju iofs väldigt aktiva hundar, men det känns som att det svider rejält i plånboken när man gör det i rent underhållande syfte, även om det naturligtvis i regel är billigare att förebygga än att behandla när det väl blivit något problem.
Rent nyfiken fråga alltså, och du behöver verkligen inte svara om du inte vill :)

Det här är en helt OT fråga och även en privat sådan, så du behöver verkligen inte svara på den om du inte tycker att det känns bekvämt! :)

Men, jag läser din blogg emellanåt och har läst tidigare att ni är hos fysterapeuten så ofta med era hundar. Hur fasen fungerar det, rent ekonomiskt? Mängdrabatt? 10-kort?
Jag gissar att ni har en rejäl budget för hundarna eftersom ni har så många, men alltså - det är ju svindyrt!
Ni har ju iofs väldigt aktiva hundar, men det känns som att det svider rejält i plånboken när man gör det i rent underhållande syfte, även om det naturligtvis i regel är billigare att förebygga än att behandla när det väl blivit något problem.
Rent nyfiken fråga alltså, och du behöver verkligen inte svara om du inte vill :)

Haha, det är ingen fara ;).

Jag och mina tävlingshundar har ett sponsorsavtal, resten av hundarnas behandlingar är "bara" prioriterade i vår budget :). Som du säger, det är billigare (och ger mer själsfrid för oss människor :D ) att förebygga än att behandla problem. Det är nog mest vad man väljer att lägga pengarna på, i vår familj är ju hundbudgeten den utan tvekan största posten ;) .

Haha, det är ingen fara ;).

Jag och mina tävlingshundar har ett sponsorsavtal, resten av hundarnas behandlingar är "bara" prioriterade i vår budget :). Som du säger, det är billigare (och ger mer själsfrid för oss människor :D ) att förebygga än att behandla problem. Det är nog mest vad man väljer att lägga pengarna på, i vår familj är ju hundbudgeten den utan tvekan största posten ;) .

Tack för svar! :)

Jag har haft lite huvudbry över detta, eftersom jag var hos fysterapeut med min häromveckan och tänkte på hur stor kostnad det blivit om jag haft ett helt gäng som skulle dit. :D Men, med sponsoravtal förstår jag att det blir betydligt billigare och jag förstår definitivt själsfriden att kolla upp dom så ofta!

Tack för svar! :)

Jag har haft lite huvudbry över detta, eftersom jag var hos fysterapeut med min häromveckan och tänkte på hur stor kostnad det blivit om jag haft ett helt gäng som skulle dit. :D Men, med sponsoravtal förstår jag att det blir betydligt billigare och jag förstår definitivt själsfriden att kolla upp dom så ofta!

Jag hade betalat för allas behandlingar hos får fysioterapeut även om vi inte blivit sponsrade (hon är fantastisk :love: ), men jag kan ju inte sticka under stol med att sponsorsavtalet är guld värt ;) .

Jag kan ju ävensäga att du inte är den förste som frågat/reagerat över pengarna vi lägger ner på våra hundar, i alla avseenden :p ! Men de är ju både våra familjemedlemmar OCH våra tränings - och tävlingskompisar, så att veta att de hålls i gott trim är verkligen värt alla pengar som läggs ner. Oavsett om de tävlar på SM-nivå eller mest är promenadsällskap :love:.

Att rekommendera är att du utbildar dig till "vanlig" fysioterapeut och sedan vidareutbildar dig. Då har du en utbildning du kan försörja dig på i grunden, och sen kan du skaffa dig en kundkrets inom hundvärlden.

Tack för ditt tips men det är tyvärr inte ett möjligt alternativ som mitt liv ser ut...

Jag hade betalat för allas behandlingar hos får fysioterapeut även om vi inte blivit sponsrade (hon är fantastisk :love: ), men jag kan ju inte sticka under stol med att sponsorsavtalet är guld värt ;) .

Jag kan ju ävensäga att du inte är den förste som frågat/reagerat över pengarna vi lägger ner på våra hundar, i alla avseenden :p ! Men de är ju både våra familjemedlemmar OCH våra tränings - och tävlingskompisar, så att veta att de hålls i gott trim är verkligen värt alla pengar som läggs ner. Oavsett om de tävlar på SM-nivå eller mest är promenadsällskap :love:.

Haha, ja, det förstår jag! :D
Jag blir ifrågasatt över all tid och pengar som jag lägger på min hund, och då har jag bara en :angel:

Låter ju härligt att ha hittat någon som är så duktig! Blir nyfiken på vart den personen utbildat sig, vet du det?

Samma har.
Var kiropraktor (av ngn anledning valjer de att inte kalla sig fysio terapeuter harover) ar utbildad pa manniska och sedan vidare pa hast. Han ar den enda som far lov att arbeta pa vara hastar. Hans fru arbetar med hundar och hon ar ocksa utbildad pa manniska I botten.

Ja, väldigt fascinerande det där. Alla som gått till ReDog blir ordinerade viktmanschetter och deras dyra tillskott, en annan tycker att alla har korta knäböjare och en tredje hittar korta höftböjare... Man ser det man letar efter.
Hej min vovve har precis fått diagnosen,,har korta knäböjare och en tredje hittar korta höftböjare..
Fick med mig massage anvisningar samt stretching för bakbenen, senare ska vi göra Stegträningen börjar du med om ca 3 veckor. Lär henne att backa bakåt sen backa i vänstersväng, högersväng, i U och sen runt åt bägge hållen. allt detta för att hon tyckte jag kunde göra detta hemma istället för att gå till henne varje dag, Återbesök om en månad.

Hej min vovve har precis fått diagnosen,,har korta knäböjare och en tredje hittar korta höftböjare..
Fick med mig massage anvisningar samt stretching för bakbenen, senare ska vi göra Stegträningen börjar du med om ca 3 veckor. Lär henne att backa bakåt sen backa i vänstersväng, högersväng, i U och sen runt åt bägge hållen. allt detta för att hon tyckte jag kunde göra detta hemma istället för att gå till henne varje dag, Återbesök om en månad.
Kul för er. Tråden är över fem år gammal.

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
984
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka