Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det tror jag inte på....att vetrinär inte kan kolla djurens muskelmassa och kondition
Självklart känner en vetrinär om hunden är i god fysik och även kan ge tips hur hunden tränas på bästa sätt, om man bara frågar
Det vore ju helt galet om en vetrinär inte känner till förebyggande friskvård
Det tror jag inte på....att vetrinär inte kan kolla djurens muskelmassa och kondition
Självklart känner en vetrinär om hunden är i god fysik och även kan ge tips hur hunden tränas på bästa sätt, om man bara frågar
Ja, du har säkert rätt att en fysiolog har mer kunskap när det gäller kondition på hundenFast det sa jag ju inte heller . Läs om och läs rätt, jag skrev "Det är få vet som har någon djupare kunskap om träningsfysiologi och annat som en välutbildad fysioterapeut har." En vet ska ha övergripande kunskap om allt (givetvis även känna om en hund är överviktig eller underviktig eller har sjukligt lite muskelmassa) men att tro att vet utöver det även ska ha en djupare kunskap om träning, träningsfysiologi, djupgående massage, grenspecifik träning osv som en hundfysiolog har, det är nog ett drömscenario.
Jo, det är klartFast vissa saker går man till sjukgymnast för, och vissa saker till läkare (och ibland först till läkare för att behandla/utesluta tex fraktur, och sen till sjukgymnast för att bli bättre)... Det är olika kompetens, och detsamma kan väl sägas om veterinärer och hundfysio.
Jo, det är klart
Men om jag går för en hälsokoll så går jag till en läkare i första skedet
Sen går jag till sjukgymnast efter rekommendationen
Nej, jag har bra varit hos sjukgymnast under en period i livet, det va efter rekommendation av läkare... Jag springer inte heller på hälsokoll hos läkare var varannan dagGår du verkligen aldrig direkt till sjukgymnast?
Det gör jag jätteofta! Är jag sjuk (eller misstänker att jag är sjuk) går jag till läkare, har jag "bara" ont, värk, stel, låst, etc går jag till sjukgymnast. Det har hänt att jag blivit skickad därifrån till läkare (för ett problem behövde lösas kirurgiskt), men oftast får jag all hjälp jag behöver där. Och hade jag gått till läkare med "ont i knät" eller liknande hade jag ju bara blivit skickad till sjukgymnast ändå?
(Hm. Med "jätteofta" menar jag sett till andel av vårdbesök, inte att jag springer hos sjukgymnasterna två gånger om dagen. )
Går du verkligen aldrig direkt till sjukgymnast?
Det gör jag jätteofta! Är jag sjuk (eller misstänker att jag är sjuk) går jag till läkare, har jag "bara" ont, värk, stel, låst, etc går jag till sjukgymnast. Det har hänt att jag blivit skickad därifrån till läkare (för ett problem behövde lösas kirurgiskt), men oftast får jag all hjälp jag behöver där. Och hade jag gått till läkare med "ont i knät" eller liknande hade jag ju bara blivit skickad till sjukgymnast ändå?
(Hm. Med "jätteofta" menar jag sett till andel av vårdbesök, inte att jag springer hos sjukgymnasterna två gånger om dagen. )
Veterinärer och läkare har också en officiell legitimation, en kontrollerad utbildning och ett kontrollsystem samt ska arbeta enligt vetenskapligt beprövade metoder.
De allra flesta sk. alternativbehandlare är rena hokus pokusen och du har inga som helst garantier för att behandlingen hjälper. Snarare kan du vara glad om den inte stjälper... Flera av massageutbildningarna som finns saknar tex vetenskapliga belägg för de påståenden som de lär ut.
Och många av de som är utbildade till fysioterapeuter verkar nästan ha en standarddiagnos som de sätter på alla hundar, gärna någon som gör att hunden måste komma tillbaka för en miljard behandlingar, för helt bra, det blir de tydligen aldrig
Ja, väldigt fascinerande det där. Alla som gått till ReDog blir ordinerade viktmanschetter och deras dyra tillskott, en annan tycker att alla har korta knäböjare och en tredje hittar korta höftböjare... Man ser det man letar efter.
Ja, jag skulle hellre satsa på hundfysioterapeututbildning än "bara" massör.Så kontentan av allt blir att det är bättre på att satsa på en utbildning till fysioterapeut än massör!
Är det samma med hästar? Eller har ni inte häst, ni som skrivit här i tråden?
En parentes angående det här med veterinärer och läkare, läkare och veterinärer tjänar sitt levebröd på sjukdom, de som jobbar med friskvård förebygger sjukdom...
Samma med vallningen. Fast det är få fysioterapeuter som förstår heller...Nja, de flesta veterinärer jag träffat på vet inte ens vad IPO är så jag tvivlar på att de kan ge några som helst råd om passande fysträning. Vill jag ha träningstips och koll av muskler går jag till fysioterapeut, precis som jag går till en sjukgymnast och inte läkare med mina egna muskler.
Vad negativa ni är!
Klart att det finns många oseriösa utbildare och utövare bland alla som är verksamma idag, precis som folk klagar på dåliga hantverkare som bara luras och aldrig blir klara... Men det finns ju de som är bra också! Och vad mig själv beträffar så skulle jag aldrig nöja mig med en halvtaskig utbildning eller kunna bli en "lurendrejare" till terapeut.