Jobba med hundar?

jessiegirl

Trådstartare
Hej!
Jag skulle vilja jobba med hundar och funderar antingen på att utbilda min hund inom specialsök, hon har en väldigt bra nos!:)
Eller själv utbilda mig till hundmassör på Axelssons. Är redan utbildad hästmassör men jobbar inte med det
i nuläget.
Dock så bor jag i en liten stad och är lite skeptisk till jobbmöjligheter inom dessa områden.

Vill därför veta om det finns andra som jobbar inom någon av dessa 2 arbetsområden?

Jag tror att jag svarat dig på ett annat forum...

Tyvärr är det inte så lätt att försörja sig inom hundbranschen. För att få kunder behöver du ha ett stort kontaktnät och vara väldigt duktig på det du gör. Att ha gått en utbildning räcker inte långt när det kryllar av utbildade och väldigt erfarna konkurrenter...

Specialsök är förvisso mångsidigt vad gäller funktion i samhället, men de allra flesta internrekryterar hundförare från befintlig personal och du som förare behöver adekvat utbildning inom området ni ska verka inom (geolog, skadedjursbekämpare, besiktningsman osv osv).

Jag delförsörjer mig på hundverksamhet, då inom lantbruket. Har kurser för hundägare och säljer tjänster med vallhundar. Det har tagit flera år att bygga upp kontaktnät och kompetens för att öht kunna driva det som verksamhet och inte bara obetald lärlingstid.

Jag tror att jag svarat dig på ett annat forum...

Specialsök är förvisso mångsidigt vad gäller funktion i samhället, men de allra flesta internrekryterar hundförare från befintlig personal och du som förare behöver adekvat utbildning inom området ni ska verka inom (geolog, skadedjursbekämpare, besiktningsman osv osv).

Tack för svaret! Tror dig, det är säkert svårt men kanske inte omöjligt... ;) kanske kan lära upp henne att spåra inom mitt yrkesområde, får se. Inget är omöjligt som sagt :)

Vill gärna höra andra åsikter, kanske någon som jobbar med massage, eller specialsök?

Jag har varit en hel del hos fysioterapeut med hund och kommer själv börja en utbildning till hundmassör till våren. "Min" fysioterapeut blir inte direkt rik på sitt jobb om man säger så, trots att hon har kunder som åker från tex Skåne till Sthlm, så populär är hon. Jag själv räknar verkligen inte med att kunna försörja mig som hundmassör, trots att jag redan nu har flera som pratar om att de vill bli stamkunder hos mig :p Däremot hoppas jag på att någon gång i livet få tillbaka vad utbildningen kostade, så att jag inte går back på att utbilda mig.

Att ha något hundrelaterat som extrajobb kan nog vara underbart kul, om man har något man brinner för osv. Men ska man försörja sig på hundyrket behöver det nog vara så att man har hundtrim + djuraffär eller ett hunddagis. I storstäder är hunddagis extremt populärt.

Ett krux med att jobba med till exempel specialsök är att det räcker knappast med EN hund, förmodar jag. Vad gör man om den blir sjuk, skadad eller till och med dör? Då måste man ju ha någon form av back-up.
Antar jag, har inte alls jobbat inom det fältet. Det är förmodligen lättare att inte behöva förlita sig på sin/a hund/ar när det gäller jobb.
Och även om jag tror att rehab i alla möjliga former för hundar kommer stort så formligen exploderar det även av folk som vill jobba inom den branschen.
Tror precis som Migo att man måste ha ett stort kontaktnät och dessutom gärna samarbeta med andra, till exempel via en veterinärklinik eller att man har någon form av rehabcentrum tillsammans med personer med olika former av kompetens.

Specialsök kräver stort kontaktnät, duktig hund och hårt arbete och det finns inte särskilt mycket utrymme för fel. Några dåliga sök kan rasera ens verksamhet. Rykten sprider sig snabbt.

Jag har en bekant som lade mycket tid, pengar och energi på att utbilda mögelhund. Slet som en tok för att få lönsamhet i verksamheten och det resulterade i utbrändhet.

Har två träningskompisar som är utbildade hundmassörer/hundfysioterapeut. Båda har varit aktiva i ett par år och är väldigt duktiga, bådas huvudsakliga inkomster, kommer från andra jobb.

Ett krux med att jobba med till exempel specialsök är att det räcker knappast med EN hund, förmodar jag. Vad gör man om den blir sjuk, skadad eller till och med dör? Då måste man ju ha någon form av back-up.
Antar jag, har inte alls jobbat inom det fältet. Det är förmodligen lättare att inte behöva förlita sig på sin/a hund/ar när det gäller jobb.

Jag som är beroende av fungerande hund i jobbet måste ha minst två utbildade hundar med mig i alla lägen. Och minst en på tillväxt/under utbildning.

Specialsökshundar växer inte på träd, är man beroende av hund i tjänst så skulle jag säga att man bör ha samma upplägg. Minst två hundar tjänsteredo och en i rekrytering.

Sen hamnar man ändå i skitsitsen att nån idiot har med sig hosthundar till en träning, sprider noskvalster eller liknande. Det är både dyrt och surt att sitta med noll inkomst pga karantän och sjuka hundar...

Ja som fler säger så behöver du mer än en hund om du ska ha den som din inkomst. Sen räcker det inte med jättebra nos. Hunden måste vara belastningsbar för att kunna jobba i nya, okända miljöer utan att störas av allt nytt. Oftast är det just det som fäller en riktigt bra spår/sökhund. Den blir distraherad utanför sin bekvämlighetszon. Den måste också kunna behålla sökintresset väldigt, väldigt länge. Orka och vilja jobba många timmar om dagen flera dagar i veckan. Det är inte alltid de sökskickligaste hundarna som lyckas komma i tjänst. De är de mest drivna och envisa. De som aldrig ger upp.

Hunden måste vara belastningsbar för att kunna jobba i nya, okända miljöer utan att störas av allt nytt. Oftast är det just det som fäller en riktigt bra spår/sökhund. Den blir distraherad utanför sin bekvämlighetszon. Den måste också kunna behålla sökintresset väldigt, väldigt länge. Orka och vilja jobba många timmar om dagen flera dagar i veckan. Det är inte alltid de sökskickligaste hundarna som lyckas komma i tjänst. De är de mest drivna och envisa. De som aldrig ger upp.

Det kan jag bara skriva under på. Tjänstehundarna på jobbet jobbar ju 10h-pass som vi övriga. En tuff dag måste hunden jobba åtskilliga timmar i olika bilar, bussar och lastbilar, utan att få träff. Det krävs en speciell mentalitet i hunden att ladda om och köra på gång efter gång efter gång med samma intensitet.

Okej förstår vad ni menar men det där med sökhundar beror nog mycket på vad hunden ska söka efter också, inom vissa områden blir det nog träff oftare än andra. Att ha en reservhund har jag inte tänkt på, men det verkar ju rätt logiskt förstås... Men jag kan ju alltid börja med en grundkurs för skojs skull och se hur det verkar :)

Sen tänkte jag mig nog inte att bara göra en grej, kanske kombinera sök med massage och lite annat, vi får se vad det blir. Vården är jag tyvärr inte intresserad av att jobba inom.
Det låter ändå konstigt att inte kunna försörja sig inom massagen om man är duktig och har gott om kunder, vet flera hästmassörer som försörjer sig enbart på det, borde inte vara någon skillnad inom hund. Är förvisso redan hästmassör själv så jag tänkte på hundmassagen som ett komplement.

Man ska inte tro att det blir lattare for att hunden far hitta gomman ofta heller for den delen!

Har pratat en del med en karl som har ett special soks foretag och ar ratt framgangsrik har I Canada.
Har tva heltids anstallda hundforare (+ sig sjalv) och en (eller tva?) I kenneln. De har alltid mellan 12-14 hundar hemma och tar minst tva, ofta tre per forare med sig pa jobb.
De ar valdigt, valdigt stora och har bade narkotika, pest och explosive hundar. Har inte rad att kopa superfina unghundar utan "tar det som blir over" de som har en del skavanker sas + att de foder upp sjalva I liten skala (GSD). Har sokt "alla" de stora arenorna I samband med stora artister / music awards / politiska moten / sport evangemang etc etc.

Var ratt intressant nar han berattade om pest sok I ett samre stallt omrade I narheten. Sokte lagenheter efter "bed bugs" och fick hit I nastan varannan lagenhet. Det tog flera veckor att trana upp hundarna igen efterat. De blev sa vana att hitta mycket att de tappade suget som de vanligtvis hade. (Stora complex med lagenheter, de jobbade dar I nagon vecka tror jag med tva forare samtidigt.)

Som sagt, det har ett stort och relativt framgangsrikt foretag men det var inget fladigt med det. Kenneln var gammal och borjade bli sliten, bilarna valkorda och tranings lokalerna var I behov av upprustning.

Vad jag vill ha sagt - tro inte man tjanar storkovan pa sokhundar!

Okej förstår vad ni menar men det där med sökhundar beror nog mycket på vad hunden ska söka efter också, inom vissa områden blir det nog träff oftare än andra. Att ha en reservhund har jag inte tänkt på, men det verkar ju rätt logiskt förstås... Men jag kan ju alltid börja med en grundkurs för skojs skull och se hur det verkar :)

Sen tänkte jag mig nog inte att bara göra en grej, kanske kombinera sök med massage och lite annat, vi får se vad det blir. Vården är jag tyvärr inte intresserad av att jobba inom.
Det låter ändå konstigt att inte kunna försörja sig inom massagen om man är duktig och har gott om kunder, vet flera hästmassörer som försörjer sig enbart på det, borde inte vara någon skillnad inom hund. Är förvisso redan hästmassör själv så jag tänkte på hundmassagen som ett komplement.
Det handlar ju om efterfrågan. Själv betalar jag inte för massage på mina hundar, det kan jag göra själv.
En riktig behandling av fysioterapeut är en helt annan sak, men inte särskilt utbrett inom hund.

Finns det behov av att anlita en massör till hunden?
Vilka hundar behöver en massör?

Min sambos tjänstehund går regelbundet hos massör. Det sliter på en hund att ligga timmar i bur och sedan med ouppvärmd kropp börja jobba stenhårt. Det gör honom friskare och hållbarare.
Ja, det kan jag förstå om hunden måste arbeta på det sättet om det är en tjänstehund

Det är väl ändå ute många privata hundägare som låter hundarna ligga still i timmar i bur och sen börja jobba stenhårt
Jobben borde därför vara ganska begränsade

Finns det behov av att anlita en massör till hunden?
Vilka hundar behöver en massör?

Våra hundar (både tävlingshundarna och sällskapshundarna) går regelbundet till hundfysioterapeut. Var 4-8 vecka är de där för genomkänning, genomgång, massage/ultraljud och kroppskoll. Vi vill att de ska vara starka, hålla länge, vara i bästa form för att prestera på tävlingsplanen och att vi i tid ska veta om det är någonting som behövs åtgärdas/stärkas med träning.

J
Våra hundar (både tävlingshundarna och sällskapshundarna) går regelbundet till hundfysioterapeut. Var 4-8 vecka är de där för genomkänning, genomgång, massage/ultraljud och kroppskoll. Vi vill att de ska vara starka, hålla länge, vara i bästa form för att prestera på tävlingsplanen och att vi i tid ska veta om det är någonting som behövs åtgärdas/stärkas med träning.
Ja, jag kan förstå om man går till en riktig utbildad fysioterapeut för känna igenom hundarna.
En massör känns lite enklare. Är det värt tiden att lägga det på en massör?

Om jag vill ha min hund kollad går jag till veterinären,

J

Ja, jag kan förstå om man går till en riktig utbildad fysioterapeut för känna igenom hundarna.
En massör känns lite enklare. Är det värt tiden att lägga det på en massör?

Om jag vill ha min hund kollad går jag till veterinären,

Nä, bara massör skulle jag inte lägga tiden på att gå till, mer än för att ge mina hundar en mysig stund ;) .

Jag skulle dock aldrig gå till en veterinär för att kolla mina hundars muskelstatus, mjukhet/spänningar i kroppen , få tips och råd om träning, förebyggande friskvård osv. Det är få vet som har någon djupare kunskap om träningsfysiologi och annat som en välutbildad fysioterapeut har. Till vet går jag om djuren är sjuka, det är det som de är till för och ska vara experter på :).

Nä, bara massör skulle jag inte lägga tiden på att gå till, mer än för att ge mina hundar en mysig stund ;) .

Jag skulle dock aldrig gå till en veterinär för att kolla mina hundars muskelstatus, mjukhet/spänningar i kroppen , få tips och råd om träning, förebyggande friskvård osv. Det är få vet som har någon djupare kunskap om träningsfysiologi och annat som en välutbildad fysioterapeut har. Till vet går jag om djuren är sjuka, det är det som de är till för och ska vara experter på :).
Det tror jag inte på....att vetrinär inte kan kolla djurens muskelmassa och kondition

Självklart känner en vetrinär om hunden är i god fysik och även kan ge tips hur hunden tränas på bästa sätt, om man bara frågar
Det vore ju helt galet om en vetrinär inte känner till förebyggande friskvård

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
986
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka