Jobba m hästar, eget företag

Syrpa

Trådstartare
Hej!
Jag går just nu i gymnasiet, läser hästinriktning. När jag blir äldre vill jag jobba med hästar, helst eget företag och träna och föda upp islandshästar. Jag rider och lägger all tid på hästar, viljan att vara med hästar är sen jag född vart ;)
Är det någon av er som har liknande verksamhet? Har ni några tips för att man ska lyckas som ni vill dela med er av?
Vill höra lite tankar o idéer från folk som jobbar med hästar/folk som inte valt att jobba med hästar/kanske inte lyckades hela vägen? Hur tänker ni?

Just nu läser jag somsagkt hästinriktat, så rider o lär mig mycket om allt omkring hästar i skolan, praktiserar även hos en jätteduktig tjej som jag lär mig mycket av o rider mina egna hästar så gott som varje dag. Har en enorm vilja för att lära mig mycket, vill alltid lära mig mer men tyvärr har ju dygnet bara 24 timmar...
Dela gärna med er av allt ni vet och tycker omkring detta!

Sv: Jobba m hästar, eget företag

Hej!
Jag går just nu i gymnasiet, läser hästinriktning. När jag blir äldre vill jag jobba med hästar, helst eget företag och träna och föda upp islandshästar. Jag rider och lägger all tid på hästar, viljan att vara med hästar är sen jag född vart ;)
Är det någon av er som har liknande verksamhet? Har ni några tips för att man ska lyckas som ni vill dela med er av?
Vill höra lite tankar o idéer från folk som jobbar med hästar/folk som inte valt att jobba med hästar/kanske inte lyckades hela vägen? Hur tänker ni?

Just nu läser jag somsagkt hästinriktat, så rider o lär mig mycket om allt omkring hästar i skolan, praktiserar även hos en jätteduktig tjej som jag lär mig mycket av o rider mina egna hästar så gott som varje dag. Har en enorm vilja för att lära mig mycket, vill alltid lära mig mer men tyvärr har ju dygnet bara 24 timmar...
Dela gärna med er av allt ni vet och tycker omkring detta!

Just när det gäller det fetmarkerade tror jag, av egen erfarenhet i branschen, att inkomsterna kommer att bli nästan noll de närmaste fem åren. Men allt kan ändra sig....

Det finns ett stort överskott av unga islandshästar just nu (betäckningarna går dock ned).

Glöm inte att det inte bara är att lära sig så mycket du kan om hästar, du behöver lära dig en massa om att driva företag också, och om marknadsföring.

Gå ut gymnasiet med bra betyg i första hand, sen kan du ge dig ut i världen och lära dig ännu mer. Island är ett måste att jobba på, men det finns många andra länder med islandshästar. Under tiden lär du dig inte bara en massa, du skapar kontakter och har en chans att visa upp dig själv.

Mitt tips är du ska skaffa dig en utbildning som genererar dig en stabil inkomst så att du i första hand kan ha råd med hästar. Har du en utbildning som ger välbetalda jobb så har du möjligheten att ecv. jobba halvtid men ändå ha en inkomst som du kan leva på. DÅ kan man ev börja fundera på att ha "hästeriet" som en sidoverksamhet för att i lugn och ro bygga upp en stabil grund för företaget att stå på.

När det gått ytterligare några år och om du tillhör de få i landet som kan livnära sig på avel in och tillridning av hästar så grattis. Men förbered dig på att vägen är lång, inte rak och enkel. Välbetalt är det i 99,9% av fallen inte heller.

När ens hobby blir ett arbete med dess tråkiga måndagar, så vad ska man då göra för att koppla av från jobbet?

För att driva ett företag måste du veta hur man gör, och det är inte alltid helt enkelt vill jag lova. Om du inte kan sköta ditt företag ordentligt lär du gå i konkurs inom loppet av 0,5 och har du schabblat till det ordentligt och brutit mot lagen i samma veva kan det bli rättsliga påföljder. Så att ha ett hästföretag kräver att du kan betydligt mer än bara "allt" om hästar. Du måste klara företagets ekonomi med skatter, avgifter osv, bokföringen, marknadsföringen, du måste kunna sälja dig själv och dina produkter (dvs hästarna) så att folk vill köpa och anlita dig.

Med tanke på hur hästmarknaden ser ut för tillfället (helt körd i botten) är ett hästföretag inget du kommer kunna leva på. Möjligen att ha som hobby vid sidan om medan du har ett annat jobb där du har en garanterat fast inkomst. Hur vida du har mat på bordet ska inte avgöras av hur vida du lyckats sälja hästar denna månaden eller inte, den typen av upplägg är i det närmaste ohållbart i dagens hästsverige, det är knappt så dem riktigt stora uppfödarna får det att gå runt.

Just när det gäller det fetmarkerade tror jag, av egen erfarenhet i branschen, att inkomsterna kommer att bli nästan noll de närmaste fem åren. Men allt kan ändra sig....

Det finns ett stort överskott av unga islandshästar just nu (betäckningarna går dock ned).

Ja, än så länge är jag bara 17 så än så länge är det bara planer o drömmar, men det är alltid intressant att höra vad andra har för idéer och tips :) Man får ju hoppas att det händer något snart med hästmarknaden, supertrist för att seriösa hästmänniskor som det är helt dött för .

Glöm inte att det inte bara är att lära sig så mycket du kan om hästar, du behöver lära dig en massa om att driva företag också, och om marknadsföring.

Gå ut gymnasiet med bra betyg i första hand, sen kan du ge dig ut i världen och lära dig ännu mer. Island är ett måste att jobba på, men det finns många andra länder med islandshästar. Under tiden lär du dig inte bara en massa, du skapar kontakter och har en chans att visa upp dig själv.

Min mamma har länge drivit eget företag, så de räknar jag få hjälp med, men visst är det en stor del i det hela om man överhuvudtaget ska ha en chans ;)

Ja, planen just nu är ju gymnasiet, annat än bra betyg är inte att tänka på. Högsta betyg är det enda betyget enligt mig ;) Praktiserar just nu på en superbra gård nära mig, förhoppningsvis efter skolan så blir det lite praktiker/jobb på andra gårdar :)

förhoppningsvis efter skolan så blir det lite praktiker/jobb på andra gårdar

Stryk "förhoppningsvis" och "lite". Vill du jobba med islandshästar (eller hästar över huvud taget) i framtiden måste du satsa på mycket jobb på andra gårdar. Flera olika gårdar, gärna i mer än ett land. Gårdar där du utvecklas som hästmänniska och ryttare.

Bra att du inte slarvar med de teoretiska ämnena. Då har du alltid något i bakfickan om du inte kan eller vill hålla på med hästar i framtiden. Bra också att du har inblick i att det inte är fet enklaste att driva företag.

Klart du ska satsa på din dröm, men inte till vilket pris som helst. Jag vet flera som lyckats, men ännu fler som provat men upptäckt att de inte vill jobba 24/7 med hästeriet.

Stryk "förhoppningsvis" och "lite". Vill du jobba med islandshästar (eller hästar över huvud taget) i framtiden måste du satsa på mycket jobb på andra gårdar. Flera olika gårdar, gärna i mer än ett land. Gårdar där du utvecklas som hästmänniska och ryttare.

Bra att du inte slarvar med de teoretiska ämnena. Då har du alltid något i bakfickan om du inte kan eller vill hålla på med hästar i framtiden. Bra också att du har inblick i att det inte är fet enklaste att driva företag.

Klart du ska satsa på din dröm, men inte till vilket pris som helst. Jag vet flera som lyckats, men ännu fler som provat men upptäckt att de inte vill jobba 24/7 med hästeriet.

Jag tänker som så att har man inte satsar fullhjärtat in så har man inte ens försökt ;) Men det är så otroligt mycket som kan gå fel, bara en sån sak som en olycka satt man inte kan rida eller arbeta i ett stall hela dagarna, och då klart jag vill ha en back-up! :)

jag har väldigt svårt att se mig själv inte vilja hålla på me hästar 24/7. Har aldrig ens de jobbigaste drygaste kallaste mörkaste regnigaste dagarna funderat på att inte åka ut o rida, sanningen är att jag inte överhuvudtaget blivit förkyld ens på minst 2 år pga min envishet då jag inte får åka till stallet om jag är sjuk ;) så viljan finns där, inte den som inte försöker lr är mesig på att ta i :)

Kan rekommendera hippologutbildningen :)
De allra flesta har fått jobb efter utbildningen (tror det låg på runt 90%??) och man lär sig hur mycket som helst! Man knyter även endel kontakter.
Riktigt bra utbildning ! (går första året nu, inriktning islandshäst)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 251
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 758
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar