Jobba i dressyrstall

C

Chagini

Hej.
Jag har sedan länge bestämt mig för att det är hästar och dressyr jag helst av allt skulle vilja arbeta med i framtiden. Jag tränar och tävlar seriöst med mina hästar och vill verkligen komma någon vart. Efter att jag har tagit studenten nästa år skulle jag gärna vilja jobba hos någon (professionel) dressyrryttare. Det är ju ett känt faktum att det är Tyskland som är den ledande nationen inom sporten, men är stämningen trevlig?

Nu till min fråga som mest är riktad till er som redan har arbetat hos någon - vart arbetade ni? Var stämningen god? Jag vill att det ska kännas roligt att vara där samtidigt som jag är beredd att jobba stenhårt. Lärde ni er mycket? Ja, jag vill helt enkelt att ni berättar lite om ni har några erfarenheter. Jag har ett år kvar av skolan men sen vill jag iväg ganska snart.

Tack till alla svar. :)
Malin

Sv: Jobba i dressyrstall

Hej!

Jag har jobbai i ett dressyr stall i sthlm. Inte utomlands då jag inte skulle vilja flytta min hästar så långt med allt vadd et innebär - vad man ska komma ihåg är att gräset inte är grönare på andra sidan och det finns jättemånga duktiga här hemma i Sverige!

Det man ska vara beredd på är att slita hund och inte få mkt uppskattning (det är naturligtvis olika men överlag) på de flesta ställen får man inte rida/sköta sin egen häst på arbetstid - vilken ofta uppgår till 12h om dagen - minst typ:D Förutom dom dagar man får träning.

Men ändå om man är medveten om allt detta så hadeiallafall jag väääldigt roligt även om jag inte gör om det - isåfall så betalar jag hellre och är dressyrelev hos någon. För faktum kvar står man blir alltid mer eller mindre utnyttjad och kommer nästan alltid i sista hand vad gäller träning.

Låter som att jag är negativ till detta men det är jag inte - man ska bara vara medveten om vad man ger sig in på:p

/Lycka till!

*kl*
Tråden får ligga kvar så länge "inga namn nämns", vare sig det eller positivt eller negativt.

/B_A_L

Jag har praktiserat på 2 olika ställen, varav det ena var stämningen något sådär, svårt att komma in och trivas, fick knappt göra något (blivit varmt rekommenderad av min tränare som känner dessa väl). Var rättså intressant iallafall, men lite besviken efteråt.

På det andra stället fick man göra allt! Var superstämning, hade verkligen kul från morgon till kväll (mockningen var väl minuset med alla dessa boxar och extremt petigt, men man överlevde och lärde sig :D ). Fick tom ha med egen häst och fick gratis träning varje dag, man fick peta in närsom medans tränaren red i ridhuset. Och trots att tränaren red en häst så kunde h*n hela tiden hjälpa en när man red, något jag aldrig förväntat mig.

Jag lärde mig mycket, men samtidigt vet jag inte om jag skulle vilja ta ett riktigt fast jobb i ett stall. Har precis som zanzan ingenting emot det och det var verkligen kul, men ja... Jag håller istället på med hästarna på egen hand (med mamma), med eget stall och har tillridningar. Trivs super med det :)

Det är jättebra att ni svarar ärligt. Det var ju det jag ville. Jag funderade på hippologen men blev istället rådd till att gå någon beridarutbildning. Många säger ju att det är det man borde göra för att komma någon vart. Det är ju smidigt om man kan "betala" med tjänster för lektioner, samtidigt som det ju är bekvämare att bara betala och lära sig. Jag får fundera lite till :S

Tack för svaret.

Jo jag och min mamma vill väl också starta något slags utbildningsstall så småningom, men för att få kunder bör man väl ha någon slags utbildning, eller?
Var det i Sverige du praktiserade? Visst vore det bekvämt med språket och allt :)

Hej!

jag jobbade på ett internationellt dressyrstall i Tyskland (os medaljer, vm medaljer etc) jag var beridarelev 5 dagar i veckan mellan 6.30-12 och 15.30-18 och en dag i veckan var jag "groom" åt scheff då började man 6-12.30 och 14.45-18-30. En dag i veckan var jag ledig, det valde vi alla tillsammans (jag, min mästare och 1a groomen vi kunde inte ta samma dag)

mocka + annat grovjobb gjorde 2 polacker och en tjeck.

Groom och beridar jobbet skiljer sig väldigt mkt ivartfall på detta ställe men jag kan i korta drag gå igenom båda.

Groom
du måste vara morgonpigg, äckligt-vidrigt-ruggigt nogrann (om du i sve får höra att är nogrann är det inget jmf med tysk nogrannhet), tålmodig, duktig på språk, kunna ta mkt skit av ryttaren, duktig på se ev sjukdomstecken, grymt minne, hingstvana, komma överrens med bortskämda barn, organisationsförmåga, acceptera många roliga saker som ex vi fick aldrig vända på hästen skulle vi någonstans ska vi backa inte vrida om ngr framben..

kunna hantera stress (du har inte många min på dig att få hästen att se tipp topp ut med fyra perfekt lindade ben, sadling, hängt fram träns, tagit fram rätt spö, pall, ska stå under solarium, filt över rumpan)

promenera med GP-hästen ca 0.5-1.5h per dag beronde på form och ev stundande tävlingar.

Beridarelev
ta mkt skit av chefen, rida många-många hästar så du verkligen testas om du verkligen pallar och du får även erfarenhet. du bör vara orädd för du blir oftast uppslängd på de mest orutinerade och knasiga hästarna, kunna hantera kunderna som är hemmafruar med sina bäbisar dvs hästarna, långa dagar, få skäll för detaljer ex en gång lämnade jag sporrarna på ridstövlarna över lunch chefen blev rosen röd knäpp på mig, många knasiga ideer du måste följa, göra lite grovjobb åt din mästare..

Jag jobbade lite i Italien i somras och ska dit till hösten (tar studenten till våren). Det var hos Italienska landslagstränaren. Jag lärde mig massor. fick rida upp till sju hästar om dagen och behövde aldrig mocka en box. Det var lite väl lyxigt! men det är för att jag känner hennes bror...

Om du ska jobba i något stall så är det viktigt att du kollar noga efter innan vad det är för stall. Hur seriösa de är osv. Jag har arbetat i ett stall där hästarna fick frukost vid sex (var då tvungen att äta frukost innan) och kvällsmat vid tio. Där emellan fick jag bara mocka och kratta. Jag fick ingen lunchrast så jag åt bara frukost (innan sex) och kvällsmat (efter tio). det var en dag som jag fick bosta på hästar. det var det närmaste jag kom dem (om man räknar bort in- och utsläpp). Då skulle jag med hjälp av en ryktborste få tre vita hingstar att bli vita..
Det här var mycket tufft och jag hade fullt ansvar över både föl och hingstar. Då var jag bara 14 år och vågade aldrig säga nej.
Jag lärde mig mocka snabbt i alla fall. :/

Ett annat stall jag varit på fick jag ta med min egna häst och rida för en tränare där (gratis) lärde mig massor utav det.

En viktig sak du bör tänka på är att du ALLTID kan åka hem när du vill!!!

Lycka till och medela gärna vart du åker sen!
MVH
Nela

Tack för svaret.

Jo jag och min mamma vill väl också starta något slags utbildningsstall så småningom, men för att få kunder bör man väl ha någon slags utbildning, eller?
Var det i Sverige du praktiserade? Visst vore det bekvämt med språket och allt :)

Jag har inte gått någon utbildning såsom beridarutbildning eller hippologen, men jag har tävlat internationellt och har enormt mycket resultat på tävlingsbanan :) . Så jag har många kontakter i Sverige och har redan liten kö av ponnyer som ägarna vill att jag ska utbilda. Har bara spritt att jag tar emot tillridningar genom kontakter och inte behövt annonsera något. Har änsålänge inte kommit till storhästarna (trivs bäst på ponnyer :D )

Ja, det var i Sverige jag praktiserade :) . Absolut, det var mkt nimt med språket. Sen hade de på båda ställena minst en person som var utländsk och pratade engelska istället, men kom inte så mkt i kontakt med dom tyvärr (älskar engelska, men får sällan utöva det och man tappar ju efter ett tag...)

Kan ärligt säga att jag tror inte jag hade pallat det stället, pga att, förutom mitt minne som inte alltid är det bästa (bra men kort :angel: :D ) så är mitt självförtroende inte det starkaste, behövs inte alltid så mkt shit för att jag ska känna mig totalt värdelös (känsligare i nya situationer för nya människor, inte alls lika känslig med människor jag känner och i situationer jag känner igen)

Jag träffade aldrig polacken :p Kan bero på det då, haha jag trodde jag (eller du ;)) blivit helt galen här ett tag.

Hahaha, nejdå, du har inte blivit galen :D . Inte så konstigt att du blev överraskad om du aldrig träffade honom :p

Haha tack för ärligt svar!
Det låter ju skitjobbigt men lärorikt. Jag har praktiserat hos min tränare här i Schweiz och visst fick man jobba hårt, men det tycker jag ändå är acceptabelt. Det jag tyckte var hemskt var att stallskötarna inte ens pratade med varandra. Stenhårt jobb och en del skit - ok - men man vill ju helst ha någon att prata med. Går man bara omkring och mår skit hela tiden tycker jag inte att det är värt det.

för min del gick det bra jag pratade med alla men min mästare och förste groomen kom inte överrens de skitsnackade om varandra hela tiden t.o.m med chefen.. illa

mkt lärorikt, det måste jag säga men samtidigt skönt med eget stall med egna rutiner..

Det jag tyckte var hemskt var att stallskötarna inte ens pratade med varandra. Stenhårt jobb och en del skit - ok - men man vill ju helst ha någon att prata med. Går man bara omkring och mår skit hela tiden tycker jag inte att det är värt det.

Sånt är jobbigt! På första platsen var det inte så mkt snack mellan folk upplevde jag (hade själv ingen att verkligen prata med), vilket gav lite sämre stämning.
På det andra stället var det superstämning och man pratade o skrattade mest hela tiden tyckte jag :D

Jo det är väl ngt sånt ställe jag är ute efter, där man lär sig och har roligt på samma gång. Får man skicka namn å sånt via PM? isf kan ni väl säga vart exakt det var ni jobbade?

Hur blir man egentligen beridarelev? Jag undrar faktist. Det skulle vara jättekul att sitta och rida unghästar och så, men vad krävs egentligen? Mycket meriter? Mycket pengar? Talang? Vilja att slita? Jag har ingen aning om hur saker fungerar..

Beridarelev handlar oftast om mkt slit, men inte i form av att mocka men många h i stallet.. men det är upp till varje stall hur de utbildar sina beridare. Det som krävs är att man hamnar rät och mästaren tror på dig, visst du bör ha talang att sitta på olika sorts hästar men inte rida GP. Det är en utbildning så du ska lära dig att rida.. :)

Du går som lärling hos en mästare (finns två-tre svenska.. go sweden) utom en dag då ska du in till "skolan" där är det mestadels teori. Utbildningen är 3årig (som lärling till mästaren) provet är i hoppning (1.20) och dressyr (svår), och lina.. på hingstar. Jag hann bara ett år och man får välja om man skippar skolan första året en gång i veckan och min mästare ansåg att det var min bana, ingen aning om varför jag ifrågasatte inte så mkt.. stupid swede ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Soapbubble
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka