Jobba i dressyrstall

Sv: Jobba i dressyrstall

OT, men varför är det sådan stor skillnad på hopp och dressyr proven?

Jag menar, 120cm hoppning är ju inte jättesvårt men Svår dressyr är ju väldigt svårt och då har man ju oftast så mkt meriter att man kan förlita sig på dem och inte behöver ha någon beridar utbildning?
För om man nu säger att det skulle vara svår hoppning också så skulle det ju vara runt 150cm på provet.
För 120 cm kan man ju nästan alla hästar hoppa men alla hästar kan ju inte gå svår dressyr och det är ju inte alla som har råd att köpa en svårklass dressyrhäst men en häst som hoppar 120. (För det förutsätter ju att man har ridit det innan om man skall klara provet)
Msv dressyr och 120 hopp tycker jag låter bättre.
Varför är det högre krav på dressyren än hoppningen?

Nu blev det lite luddigt men jag hoppas att du förstår. :p

ja det är nog för jag skulle ha inriktningen dressyr beridare, min mästare påstod att jag skulle ligga på den nivån när jag ev skulle klara provet.. tränade på slutet galoppombyten i serier, piaff och passage.. att få träna på så fina hästar sker oftast i utbyte med olika stall.. jag skulle få fara till ett internationellt hoppstall och tränas för hoppningen och då skulle mitt dressyr stall ta emot en hoppryttare som skulle tränas i dressyr...

alla hästar var inte tipp topp men det var ruggigt hög lägsta nivå..

Jag hade sjukt kul när jag jobbade i norra Tyskland! Det var en av de bästa saker jag någonsin gjort!

Jag och en kompis jobbade emellan Hamburg och Lübeck och vi trivdes hur bra som helst. Vi hade en gubbe som skötte all mockning så det vi gjorde var att hålla reda på gården, se till och sköta hästarna. vi var lediga en dag i veckan, samtidigt så vi kunde åka iväg och se lite saker och PARTA! Fast det blev kanske inte så ofta som man ville. Men det roligaste tyckte jag var att vara på tävling!! Tänk att man fick vara med på de jättestora evenemangen och träffa världsstjärnor i verkliga livet! Det var hur coolt som helst! Men det vardagliga arbetet bestod av att värma hästarna för chefen och sen rida samtidigt med henne och då fick man instruktioner. Vardagsmotion av tävlingshästarna, fick in några unghästar som skulle förberedas för inridning som skedde på annan plats.. Och jaa det var mycket varierat arbete och jag älskade varje sekund av det! Jag satt ofta kvar efter arbetstiden som var mellan 07.30-17.00 (med 2 timmars lunch!!!) och kollade på träningar långt in på kvällen för att lära mig mer. Ahhh, jag saknar det och undrar ofta vad som hade hänt om man hade stannat.. :D Men det var skitkul och jag ångrar inte en sekund av det!

Så gör det!! Du märker på hur seriöst de frågar dig om hur du gör och vad du vill med din ridning. Jag pratade just med min kompis som jag var där med, om hur jag på knagglig engelska satt instängd i klädkammaren och berättade om hur jag gjorde när jag la ner en häst efter arbete...:rofl: Det visade sig senare att det var mycket enklare att berätta på tyska eftersom det är mer likt svenska termer än engelska. Appropå det så pratade vår chef perfekt engelska och när vi började bli varmare i kläderna så slutade hon tala engelska, och då kom det bara naturligt att prata tyska. Så det ska man inte fundera på, det löser sig! Lycka till!:bump:

Beridarelev handlar oftast om mkt slit, men inte i form av att mocka men många h i stallet.. men det är upp till varje stall hur de utbildar sina beridare. Det som krävs är att man hamnar rät och mästaren tror på dig, visst du bör ha talang att sitta på olika sorts hästar men inte rida GP. Det är en utbildning så du ska lära dig att rida.. :)

Du går som lärling hos en mästare (finns två-tre svenska.. go sweden) utom en dag då ska du in till "skolan" där är det mestadels teori. Utbildningen är 3årig (som lärling till mästaren) provet är i hoppning (1.20) och dressyr (svår), och lina.. på hingstar. Jag hann bara ett år och man får välja om man skippar skolan första året en gång i veckan och min mästare ansåg att det var min bana, ingen aning om varför jag ifrågasatte inte så mkt.. stupid swede ;)

Hallå!!! jag blev väldigt intresserad av det du skriver nu, och av dina erfarenheter :)... varför hann du bara ett år? blev du skadad, eller något annat hinder??? hur gammal var du när du åkte???
hoppas på svar :bow:

tyvärr blev min mästare skadad, vi var i ridhuset och skulle lära en 3åring gå på fyrkanten med ryttare på och hon blev lite knäpp.. eller rätt mkt, hela diagonalen bestod av rodeo, mästaren satt kvar ända tills väggen kom och flög av just in i väggen... aj.. bröt lårbenet väldigt högt upp, jag stannade 1,5månad efter olyckan för att träna hennes häst och de andra. Men hennes rehab skulle ta minst 6mån till innan hon blev fit för att börja rida igen, så jag valde att åka hem.. kanske ångrar mig lite men tanken var att jag skulle tillbaka, med en 4åring från sverige med bra stam (mkt billigare här) och sälja den i tyskland efter lite träning..fortsätta med utbildningen och bli en bättre ryttare.. men men jag kan väl alltid göra det om ngt år har nu en 10årig bäbis (häst) här..

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Soapbubble
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka