Sv: Jobba från marken
Detta var en rolig tråd. Själv väntar jag på att min tre-åring
ska komma hem från spanien o vi ska börja träna. Jag har väl eg jobbat ganska mycket från mark innan - men alltid kul att se hur andra tänker. Nu känns det ju särskillt spännande för allt man gör är ju helt nytt för hästen. Det gäller att göra rätt från början med komandon o allt!! Vilket ansvar man tar på sig egentligen.
Tänkte försöka ge mig på ett bidrag till denna tråden:
Jag aldrig haft en häst så länge att jag kommit så himla långt med markarbetet - det har kanske varit ett år med varje häst och på det året brukar vi hinna med alla tre gångarter från och till alla gångarter och halt, rygga, tempoväxlingar, skvikning, öppna, för vissa äldre hästar sluta. Hästen har byggt upp en egen fin form utan ryttare.
Det är ju så svårt att förklara såhär kortfattat - men jag gör ett försök. (I början behöver jag inget spö men senare kan det vara till hjälp som en armförlängning.)
Jag jobbar mest i början på att leda i lina och löslongering inhägnat. Leder först inhägnat för att se att vi är 'ihop' - sedan lös. Sen går vi ut i lina en stund för att träna ute med. När vi varit lösa så går linan mycket enklare efteråt och promenaden i skogen blir aldrig svår. Det är viktigt att hästen o jag får en bra kontakt och det är jag som är ledaren - alltså jag som bestämmer tempo o riktning. Jag går ALLTID först. Allt ska gå med slak lina (tillslut) och kommer hästen av sig i position så flyttar jag mig i en cirkel och hästen kommer bakom mig igen. Visar mest med min placering vad jag vill, drar så lite som möjligt i linan (börjar hästen äta dock så behvöver jag rycka till i linan, men direkt efter berömma och ge lina igen). Mest är det jag som är koncentrerad - o ibland kan hästen tappa koncentration. Det får ALDRIG vara tvärtom. Kräver jag att hästen ska koncentrera sig på mig, så måste ju jag göra likadant. Hästar är som barn, de gör som vi gör - inte som vi säger
Byter ofta sida så att hästen vänjer sig att gå på båda sidor. Det är min hand som håller i linan som hästen ska följa, så att när jag byter linhand så kommer hästen att byta sida med... Senare får jag hästen göra volt runt mig med hjälp av min hand som visar vägen och spöet som visar var rumpan ska vara. På så vis kan jag även använd min hand till att få hästen till mig. Utsträckt arm, hängande hand med flatan ner, och vinka in den lite - så kommer hästen. Stopp hand = stop. Mycket enkelt för hästen med kroppsspråk. Det gäller att vara placerad rätt oxå. Framme vid bogen stoppar, mitten 'likgiltig', bakom drivande.
Inhägnat så övar jag på att skicka iväg hästen. Detta är en början till att få hästen att gå framför (jag vid bogen). Hästen vill oftast inte gå framför - för den känner sig ju så trygg bakom, så det kan behöva övas på lite. Att skicka iväg hästen är även ett mycket dominant krav, som hästen i början kan tycka är obehagligt. Men med beröm och trevlig röst lär den sig att det är roligt att komma iväg. Det stärker dess självförtroende att den klarar sig själv.
*Jättehopp*
Helst ska allt du vill med hästen kunna funka
utan tyglar o bett först. Det mesta går att göra lös och i lina och grimma. Japp - börja med det svåraste, för att sen när man kan "allt" o sätter på tyglar så blir det så lätt som en dans och det är precis som att man läser varandras tankar.
Detta blev ju himmla hoppigt och fattas ju massa bitar - men sist vill jag bara säga att ditt kroppsspråk är ju helt klart det viktigaste. Hästen härmar ganska fort och lär sig genom att härma - så tänk hur du vill att hästen ska göra och den gör så som du gör. Sen finslipar man bort mer och mer av kroppsspråket och tillslut ser hästen vad du tänker. Superhäftigt när det funkar...
OJ
va långt det blev!!
Hoppas det gav något till tråden, läser gärna andras tankar kring markarbete...
Ha det gott!