Jobb på irland!

olsssson

Trådstartare
Nu är de så att jag genom kontakter har fått ett prov jobb på Irland, ett super ställe som verkligen låter fantastiskt, många skulle nog känna igen de om jag skrev namnet (men de tror jag inte jag får... :S)
De är ett jätte ställe, men jag ska bara jobba som hästskötare åt en ryttare och han har ca 15 hästar.
Jag ska provjobba i ca 4-6 veckor för att se om de känns bra för både mig och dom, vilket känns jätte skönt.
Men nu är frågan.... Hur ska jag packa? Jag är en överpackare ut i fingerspetsarna, och efter som jag bara till en början sak provjobba för att sedan fortsätta direkt är frågan om jag bara ska packa för 6 veckor (om inte jobbet passar mig), eller packa allt på en och samma gång och hoppas jag blir kvar. De finns nog ingen chans att jag får åka hem i mellan och ta med mig mer tillbaks, och jag vet inte om de skulle funka om någon skickade ner en väska med resten. Om jag fortsätter jobba där är de minst för ett år så man vill ju ha en del med sig (även om mycket går att köpa där)
Ska jag ta med mig vinterkläder? Hur kalt blir de? Typ så jag måste ha min tjocka vinterjacka för -25 eller räcker de med bara en tjocktröja och dunväst? (är inte särskilt frusen av mig)
Hur många olika skor? mm blabla osv ni fattar....


Någon som har några tips?
Funderar även på vilket flygbolag... Vad jag har kollat måste jag byta minst 1 gång på dom flesta flygen. Och jag vill kunna ta med så mycket bagage som möjligt. Sen är även frågan hur jag gör med handbagaget... har både dataväska, kamera väska (med dyr utrustning!) och handväska... men funkar de?

Sen funderar jag även på hur de är att jobba på irland, har hört att man måste skaffa något sorts irländsk person nummer eller något sådant.. någon som vet?

All sorts tips och upplysningar tages emot! :D
 
Sv: Jobb på irland!

Du kan resa direkt med både SAS och Aer Lingus till Dublin från Arlanda, jag hittade enkelresor hos båda för en tusenlapp.

Jag reser mycket inom europa och har bara goda erfarenheter av SAS. O eftersom du ska ha mycket prylar och bagage med dig ska du inte ens överväga lågprisbolag, hos dom får man betala extra för allting och det blir snabbt dyrt. Hos SAS t ex får du ha en 23kg incheckad väska gratis (jag har aldrig lyckats åstadkomma 23 kg), plus kabinbagage, dom brukar inte vara kinkiga om man har både en liten vanlig väska typ ryggsäck/rullväska + en handväska så du kunde lägga datorn + kameran i kabinbagaget och sen ha handväskan vid sidan om. Jag vet inte hur Aer Lingus är.

Arbetsförmedlingen har en sida om att jobba i ett annat EU land, du kan ladda ner ett PDF om just Irland.

http://www.arbetsformedlingen.se/Fo...jobb/Jobba-utomlands/EU-EES-och-Schweiz-.html

Jag överlåter till folk som har jobbat på Irland att tala om hur klimatet är ;)

Lycka till, vad spännande! :laugh:
 
Sv: Jobb på irland!

Jag vet inget om att jobba på Irland men är en jäkel på att flyga med mycket bagage.

Jag flyger oftast med Air France eller KLM och på båda är det helt okej att ha en datorväska, handväska och handbagage utan att behöva betala extra. Dessutom får du på båda ha ca 20 kg incheckat bagage, har haft 2-3 kg över någongång utan att behövt betala extra.

Säger som Tussinussen, glöm alla lågprisbolag. Det blir oftast dyrare i slutändan i alla fall om man ska ha mycket bagage med sig.

Jag har också flygit snorbilligt med RyanAir men då gäller det att bara ha med sig handbagage och endast en väska. Har du en liten handväska räknas det direkt som två väskor och du får betala mer för extra väskan än för hela flygresan. Alltså inget jag skulle överväga om jag ska iväg en längre tid och behöver ha mycket med mig. Funkade bra när jag bara skulle flyga till Sverige och hämta ner bilen men annars bokar jag alltid andra flyg även om själva summan för flyget är dyrare än lågprisbolagen och fast jag alltid måste byta flyg i Paris eller Amsterdam och ofta får häcka där i 3-4 timmar medan lågprisbolagen flyger direkt härifrån :grin: men fördelen med bagaget väger över.

En annan fördel är ju att alla har lika regler inom Star-Alliance och hjälper varandra (både KLM, SAS och Air France är med om Aer Lingus är det vet jag inte men googla) och så minskar du risken att bli utan flyg också.
 
Senast ändrad:
Sv: Jobb på irland!

ja alla lågprisbolag är helt uteslutna! har dåliga erfarenheter av Ryanair så de gör jag inte om! Air france har jag också åkte med och de var riktigt bra, hade ganska govt i övervikt men betalade inte en summa extra (A) ;)
Dock hittar jag inga direktflyg... kanske jag som letar på fel ställe. På alla jag har sett måste man först åka till london/köpenhamn för att sen byta. Inget jag egentligen har lust med... då de var konstiga tider och låååånga väntetider (typ en natt ibland...)
 
Sv: Jobb på irland!

och sen vet jag inte vart i från jag ska åka, bor i värmland så de är nästan närmare att åka från gardemon än stockholm/göteborg men de beror ju helt på hur flygen går.
 
Sv: Jobb på irland!

ja alla lågprisbolag är helt uteslutna! har dåliga erfarenheter av Ryanair så de gör jag inte om! Air france har jag också åkte med och de var riktigt bra, hade ganska govt i övervikt men betalade inte en summa extra (A) ;)
Dock hittar jag inga direktflyg... kanske jag som letar på fel ställe. På alla jag har sett måste man först åka till london/köpenhamn för att sen byta. Inget jag egentligen har lust med... då de var konstiga tider och låååånga väntetider (typ en natt ibland...)

Jag vet inte var du tittar? Gå inte igenom någon billigflygsajt, gå in direkt på sas.se eller aerlingus.com och sök en bokning från Stockholm till Dublin, så ser du att båda två har non-stop flyg till Dublin. Och inte så dyrt heller.

Verkar som om du får gå upp en klass hos AL för att få ha med en incheckad väska, hos SAS ingår det i dom billigaste biljetterna.

Jag kollade även från Oslo hos SAS, där får du byta. Om du inte vill byta får du nog räkna med att åka från Arlanda.
 
Sv: Jobb på irland!

Jag hittade ett flyg från gardemon till dublin, direktflyg,Med sas och billigt! Först kollade jag genom flygresor.se
Aer lingus vet jag inte om jag vill åka med då jag läste att dom sattsar på att bli som ryanair...
 
Sv: Jobb på irland!

Jag hittade ett flyg från gardemon till dublin, direktflyg,Med sas och billigt! Först kollade jag genom flygresor.se
Aer lingus vet jag inte om jag vill åka med då jag läste att dom sattsar på att bli som ryanair...

Men så bra :) det såg inte jag. Dom kanske bara har direktflyg vissa dagar och jag tittade på fel dag.

Jag har som sagt enbart goda erfarenheter av SAS och skulle inte tveka att resa med dom.
 
Sv: Jobb på irland!

Vart är det du fått jobb? Dublin-området eller ”på landet”? PMa gärna om du inte vill skriva det öppet.

Jag gjorde vad du är på väg att göra, för nästan 13 år sedan nu.
Jag fick ett jobb i ett fälttävlansstall, ca 1,5 timme utanför Dublin. På den tiden var flygbolagen visserligen inte lika strikta som de är nu, men jag kom hit med bara en väska.
Packa ridkläder och gärna annat att ha på dig vid stalljobb, mycket av jobbet är skitgöra som det är onödigt att du gör i dyra ridbyxor! Gummistövlar är ett måste!!!!! Har du inga eller om de är klumpiga att packa, så köp ett par så fort du kommer hit. Och regnjacka.
För ”civilkläder” behöver man inte nödvändigtvis klä upp sig här, även om man ska till pubben på kvällen. Jeans räcker gott och väl.
Blir det sen att du stannar så kan du ju bara be nån i familjen att skicka över annat du behöver. Fast för 4-6 veckor jade jag inte gått over the top med packningen.

Vintern är kanske inte lika kall som i sverige, men ack få rå och fuktig! Det är kallt och tänk på att många hus inte är byggda enligt svensk standard med samma isolering och 3-glasfönter… Vintern som var, var varm med genomsnittstemp på kanske 5-10 grader, som kallast -5 över natten kanske. Vintern 2010-2011 var KALL! I ca 1 månad hade vi -10 - -15grader.
Man får vara beredd på det mesta. Dock kan jag erkänna att en vinter med 0 – 10 grader nog är vanligast, under mina 13år här så har vi bara haft snö typ 2 vintrar, och då är det kaos! Vaddå snö liksom, vinterdäck??? Vad är det?

Flygbolag – beror på vart du flyger från, SAS eller Norweigan är bäst. Ryanair är skitpetiga med packning och vikt osv.

Ska du bara jobba i ett par veckor så tvivlar jag på att du behöver regga dig i landet och allt det där, skulle du stanna längre så att din lön osv ska gå till på ”korrekt vis” så måste man skaffa ett ”PPS nummer”. Det borde du kunna få hjälp med av dem som kommer att ha hand om ekonomin och betalar ut löner där du jobbar, om inte så ska du gå till Tax Office för detta (typ skattekontoret). Det går på några dagar att få detta.
 
Sv: Jobb på irland!

Pm då jag inte vet reglarna riktigt på forumet i fall jag får skriva ut de ;)
Gummistövlar ska jag definitivt införskaffa! har haft ett par som jag gjort sönder.
Vintern blir nog inte lika hård som den vi hade i Sverige i vintras med -25, då var de 3 lager med kläder som gällde när man jobba för att hålla värmen...
 
Sv: Jobb på irland!

Även om inte termometern visar så kallt så känns det riktigt kallt på vintern. Vintrarna på Irland hade jag minst lika mycket kläder på mig som i sverige, fukten gör att det känns så kallt. Jag jobbade i tre olika stall, alla ca en timme utanför Dublin, hade varit kul att veta var du ska jobba:)
Tänk på att det finns affärer och tvättmaskin även på Irland :laugh: så dra inte med dig hela garderoben, vinterjacka tycker jag känns onödigt, du vet ju inte om du ska stanna och än är det ganska långt till vintern. Stannar du går den ju att skicka.
Även om detta jobbet inte känns bra men du känner för att stanna på Irland så finns det ganska många hästjobb där så kolla runt lite innan du åker hem.
Jag hoppas ju förstås att det är ett bra jobb, det finns många bra, men också många skitjobb, ibland kan man behöva leta lite innan man hittar de bra:)
 
Sv: Jobb på irland!

hr inget forslag pa packning, men flygdelen kan jag innan och utan da jag semi pendlar till dublin. jag aker med www.norwegian.no fran gardermoen direct till dublin. man far betala for en vaska men det ar fortfarande billigare an sas, som jag undviker som pesten. och beroende pa var detta stallet ar pa ireland, ja utanfor airport finns det bussar till alla mojliga stallen. du kan ta en buss till "stan" (30 minuter for lokal buss, 2 euros att aka) som tar dig till tagstationen. Informations disken ar toppen, de kan svara pa allt.
Och ta dig till gardermoen ar ju inte svart.. kor upp till torsby och sen vanster vid forsta korsningen efter stora rondellen, folj den vagen till kongsvinger och sen mot gardermoen. det ar den narmaste vagen istallet for att kora over charlottenberg. Det ar skyltat jattebra fran kongsvinger.. aker du tag till gardermoen skulle jag kliva pa i kil eller fageras och aka till kongsvinger och ta bussen darifran till gardermoen. kolla busstider pa www.timekspressen.no for lokala bussar i norge.
tag var det ja. pa www.varmlandstrafik.se kan du se tagen fran kil (sj ) som gar till kongsvinger. du kan ocksa ta lokaltaget som stannar i fageras (2 eller 3 om dagen) som gar till kongsvinger. tror de ar billigare.. jag har lanskort sa jag aker gratis till kongsviner, men annars ar det som att aka fran har till karlstad ungefar. du far upp priset pa varmlandstrafik. VVad du inte bor gora ar aka in till Oslo, och sen ta flygbussen ut. det tar tid och kostar mkt..
Lycka till, packa inte for mkt du kan alltid fa en vaska sant till dig. Lat mig veta och jag kanske kan ta med nar jag aker over.. du har mitt nummer.. Regnklader ar alltid bra.. Investera i en barbour jacka, kostar ungefar 3000 i sverige, kan finnas billigare pa Ireland.. Och massor av sockar, inget varre an vata fotter...
 
Sv: Jobb på irland!

Tack för alla tips :)
Ja jag hoppas ju såklart att de är ett riktigt bra jobb, de är min förra chef som känner dom jag ska jobba hos, Jag slår till och berättar vart, på Cavan equestrian centre. Som hästskötare till en av ryttarna. Jag har hört mycket bra från både min chef och många andra runt om kring här som åker mycket på deras horse sales. Men man vet aldrig, men man måste tänka positivt :)
Jag kommer flyga till Dublin för att sedan ta en bus till Cavan där dom kommer hämta upp mig.
 
Sv: Jobb på irland!

Jag ville bara titta in och säga lycka till! :love:
.. Och att jag inte alls är avundsjuk .. (ironin flödar!)
 
Sv: Jobb på irland!

Jag har ingen erfarenhet alls av hästjobb på Irland, eller Irland heller för den delen. Men jag vill slå ett slag för ulltröjan om du är där i vinter. Varm även om den blir blöt och värmer även i rå vind.
 
Sv: Jobb på irland!

Jag menade ju inte att låta negativ... Cavan EC är ju en fin anläggning där det händer mycket så du får säker va med om mycket kul. Det blir säkert jättebra!
Jag bara tycker det är synd att man åker hem om jobbet inte funkar, vet ganska många som gjort det. När man ändå är där kan man ju lika gärna prova ett annat, det finns ju många. :)
Lycka till!
 
Sv: Jobb på irland!

Jag förstår vad du menar och jag tar inte illa upp eller tycker du är negativ:) Och jag ger inte upp i första taget, även om man måste vara realistisk! Men mitt motto har alltid varit att tänka positivt och de ska jag verkligen försöka med. Även om jag just nu börjar bli lite nervös....
Och jag tänker inte ge upp om de inte passar hos dom, men jag vet att de tar ett tag att vänja sig, (dels med att bo såå långt hem i från, nytt språk, nya rutiner med mer) att komma in i del hela och om de inte passar ska jag verkligen försöka få ett annat jobb på Irland. Vill inte bara åka hem då jag inte har mycket att komma hem till så sett (med jobb osv). Jag har jobbat med hästar, jag vet vad jag ger mig in på och de ÄR stenhårt arbete! Men jag får så mycket tillbaks genom att jobba med hästar att jag tycker de är värt de :)
 
Sv: Jobb på irland!

nar du ar dar, se om du kan fa "sitta" for BHS stable management course. du kan lasa mer om det pa www.bhs.co.uk tror jag det ar.. Ett bra cert att ha om du skulle vilja arbeta i ngt annat land, da det ar hogst respekterat som bra utbildning i ett antal lander.. Om du skulle vilja aka till Australien som example galler det dar med..
ar forvanad att det inte finns ngt liknande i sverige. eller gor det det??
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 076
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 151
Senast: warg
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 814
Senast: vtok
·
Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
28 387
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp