Jesper Juul

viv

Trådstartare
Är det någon här som läst hans böcker?

Var hemma hos några vänner i helgen och de hade Jesper Juuls bok "Ditt kompetenta barn". Skumläste den lite snabbt och fick faktiskt flera tankeställare :idea: Har ganska svårt för den typen av böcker annars, men det verkade som att han hade många vettiga argument.

Sv: Jesper Juul

jag tycker han är jättevettig. böckerna finns billigt som pocket på adlibris. jag har alltid tänkt i hans banor men han är så bra på att uttrycka och förklara. Helt klart värt att läsas! Men det räcker nästan med ditt kompetenta barn, de andra är bara fördjupningar i den.

Jag tycker att hans böcker är så himla svårlästa! Men jag har läst på och diskuterat med andra föräldrar om honom etc, så jag känner att jag har lite koll ändå. Har en del av hans böcker men har inte orkat läsa ut någon av dem eftersom jag som sagt tycker att de är så svårlästa.

jag tycker han är jättevettig. böckerna finns billigt som pocket på adlibris. jag har alltid tänkt i hans banor men han är så bra på att uttrycka och förklara. Helt klart värt att läsas! Men det räcker nästan med ditt kompetenta barn, de andra är bara fördjupningar i den.

Håller med - det är just det där man själv tänker men uttryckt tusen gånger bättre så att ens egna tankar kring det blir mer strukturerade. Håller också med om att första boken räcker för att komma in i tänket - sedan inser du att du redan själv drar liknande slutsatser i olika sammanhang.

Hittade faktiskt hans böcker på en annan nät bokhandel för 40kr/st. Beställde hem och ska läsa den. Kände att mycket stämde in på mitt egna tänk av det lilla jag hann läsa. Men som ni säger det är svårt att strukturera sina tankar och handlingar, hoppas på att få lite hjälp :)

Hittade faktiskt hans böcker på en annan nät bokhandel för 40kr/st. Beställde hem och ska läsa den. Kände att mycket stämde in på mitt egna tänk av det lilla jag hann läsa. Men som ni säger det är svårt att strukturera sina tankar och handlingar, hoppas på att få lite hjälp :)

Kan man be och få ett PM om adressen dit ?

jag gillar verkligen Jesper Juuls tänk. Dels att man ska skippa det slentrianmässiga föräldraskapet och verkligen vara uppmärksam på vad man anser verkligen viktigt (måste de exempelvis sitta kvar vid bordet till alla har ätit upp egentligen? Är det verkligen viktigt?) och dels att se barnens reaktioner som tydliga/kompetenta budskap. Sen kan jag tycka att han ibland går väldigt långt, som detta med att barn själva ska bestämma över och ta ansvar för sina personliga behov, jag kan köpa det när det gäller tex mängden mat de vill äta men att de skulle styra själva över sömnen känner jag mig ganska tveksam till, i varje fall små barn.

Skumläste den lite snabbt och fick faktiskt flera tankeställare :idea:

Skumläsa...snabbt!?! Fattar inte hur du lyckades! Både jag och min man har läst flera av hans böcker, men det tog evigheter för oss. Juul har ett lite krångligt språk, tycker jag. Dessutom väcker budskapet så mycket tankar och känslor att det bitvis blir tungt och nästan lite deppigt. Fast det kanske beror på vad man har i det egna bagaget. Nyttig läsning var det i alla fall.

Jag har beställt boken nu! Med en enveten 20-månaders kände jag att vi behöver bestämma oss för just 'vad som är viktigt' :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 342
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 456
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar