Jättestora ådror??

Sv: Jättestora ådror??

Mænisskor kan få synligare ådror vid vætskebrist.
Kanske e samma med hæstar.
 
Sv: Jättestora ådror??

Nu har jag motionerat henne och tagit bort kraftfodret ett par dagar, men ingen skillnad. Tid är bokad på klinik, men jag tänkte att jag kunde lägga ut bilder på hur det ser ut.. Hon har ingen feber, är inte halt och är pigg som vanligt.

Under svansen
DSC02067.jpg


Hennes juver
DSC02066.jpg

DSC02065.jpg

DSC02064.jpg


Aldrig sett nån liknande.. Vad tror ni?
Ådrorna på hennes lår går inte lika högt upp längre, utan håller sig ner mot knät.
 
Sv: Jättestora ådror??

Oj, något sånt där har jag aldrig sett! Bra att du har en tid inbokad på klinik, håll oss uppdaterade.
 
Sv: Jättestora ådror??

Nä ?? Tvärtom är det ju ??
Jag måste alltid dricka mycket när jag ska ta blodprov annars syns inte ådrorna
Så vätskebrist = små ådror
Hej från Hambo
 
Senast ändrad:
Sv: Jättestora ådror??

Det på insidan av benen är inte konstigt sådär ser mitt fblsto ut också, mkt tunn hud där. Får se om jag kommer ihåg att ta kort:laugh:

Men det du visade av bakbenen och sidan av låren, i början av tråden, var mera oroande tycker jag.
Alltså den här: Så har jag inte sett tidigare.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=13859246&postcount=1
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jättestora ådror??

Nog ser det väl ändå mkt knepigt ut på den översta bilden, har i alla fall aldrig sett någon frisk häst ha en sådan "boll" av ådror som hästen har på denna bild, min gissning att det där är huvudproblemet som skapar stasen i övriga kärl.
 
Sv: Jättestora ådror??

Nog ser det väl ändå mkt knepigt ut på den översta bilden, har i alla fall aldrig sett någon frisk häst ha en sådan "boll" av ådror som hästen har på denna bild, min gissning att det där är huvudproblemet som skapar stasen i övriga kärl.

JA, den översta bilden ser mkt skum ut! Något måste ha hänt, förutom att hon är sydd.

Men insidan av benen, där har fullblod gärna såna ådror skulle nog kunna fota på alla hästar i stallet tror jag. Ska kolla.

Men den bild jag länkade till från första inlägget däremot, sånt har jag inte sett nån gång, på utsidan och sånt kraftigt nät av ådror.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jättestora ådror??

Vad menar ni med att hon måste ha blivit sydd??

Caslickopererad. Hon ser ut att vara det nämligen. Man syr ihop övre delen av vulvan för att hindra att luft sugs in och att bakterier kommer in. Finns flera anledningar till att sy.

På löphästar antas luftsugning kunna sätta ner prestationen. Bakterieinfektioner i livmodern, även låggradiga men långvariga/kroniska kan sätta ner fertiliteten. Caslick är en standardoperation som görs på stående (men bedövad etc givetvis) häst. En del ston sys efter betäckning/inseminering. (De klipps upp inför fölning, och sys om efter fölning då)

En del ston föds med lite avvikande anatomi, där det helt enkelt är en rejält ökad risk för att få in bakterier, andra blir slappa efter föl eller spricker i samband med fölning.

Är din en fd löphäst (iom att hon är fbl) kan hon vara sydd för hon suger in luft helt enkelt. Mitt fblsto var sydd, köptes som treåring (hon sög in luft), så som sagt - inget att oroa sig för.
 
Sv: Jättestora ådror??

Aha! Ja nu när du säger det så syns det ju..
Ja hon är fd galopphäst så det är säkert av den anledningen då, hon har aldrig haft föl.
Tror ni att detta kan ha med de stora blodkärlen att göra?
 
Sv: Jättestora ådror??

Jag har mailat fd ägare till henne och hört om ev caslickop. Får se om de svarar..
 
Sv: Jättestora ådror??

Nej det tror jag inte, det är en vanlig operation, man bara syr ihop, och en del anser att man borde göra det oftare på en del ridhästar om stona har lätt att dra in luft, en del "sura" ston kan ha det problemet.

Däremot, hon ser skum ut längre ner mellan skinkorna, är det någon ärrbildning eller veck eller så?

Men prata med fd ägaren du. Vad säger veterinär om ådringen på bakbenen?

Jag kollade på min igår just på insidan och där går ett par större ådror som jag skrev innan, inte så olikt som på din, och det hade övriga jag tittade på också. Jag tycker det du visade på första bilden är det mest ovanliga, vad gäller ådringen. Ett så kraftigt mönster på utsidan på det sättet. Det har jag aldrig sett förr. Men kolla med veterinärer de har nog sett mer kanske.
 
Sv: Jättestora ådror??

Jag bara spånar nu, men tycker att det ser ut som vänstra juverhalvan kan ha ngn inflammation eller cystor.

Den där ökade blodgenomströmningen som syns på det låret kommer troligen från juverhalvan. Kan ju tyda på en inflammation.

Jag skulle kontakta Vet.
 
Sv: Jättestora ådror??

Hela juvret ser lite underligt ut på bilden men bilder är ju svåra så man kan se fel, kanske, men jag tycker nog det. Det man ser på översta bilden i senaste bildserien med nån slags ärr eller knölliknande in mellan bakbenen kan hänga ihop med juvret, tänkte jag nu när du skrev om hur juvret ser ut.

Ja definitivt att låta veterinär titta.
 
Sv: Jättestora ådror??

Enligt fd ägare har hon inte blivit opererad, vad de vet. De har haft henne sen hon var 1 år gammal och har under tiden stått hos två olika tränare under två år och hemma hos dem resterande tid. Så de borde ha fått reda på om hon blivit det.. Frågade om hon hade haft problem med sina juver och det hade hon inte.

Ska bli intressant att se vad vet säger..
 
Sv: Jättestora ådror??

Hon är ju ihopsydd enligt bilden, det är det som kallas caslickoperation, märkligt att de inte skulle fått veta det? (Men har säkert gjorts när hon var i träning)

Men det som syns mellan bakbenen på samma bild, vad det nu är, är mera oroande och det skulle jag fråga vet om. Liksom ådringen utanpå baklåret. Är det fortfarande likadant?
 
Sv: Jättestora ådror??

Kan ingenting alls om sådant här men visst ser det ut som en väldigt tjock åder som fortsätter bakom spenen på hennes vänstra juverhalva och som går bakåt och borde komma ut på baksidan som den där knölen på översta bilden?
 
Sv: Jättestora ådror??

Ja jag tror inte att själva operationen är något att vara orolig över. Men det ser verkligen ut som hon blivit opererad, och i så fall har de inte fått veta det när hon har varit iväg på träning.
Det mellan skinkorna är en ådra tror jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Kristall10
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 315
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
958
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp