Jättestora ådror??

Sv: Jättestora ådror??

Ring upp och påminn veterinären tycker jag!
De är bara människor de med, människan kan ha glömt att ringa :laugh:
 
Sv: Jättestora ådror??

Han blev påminnd senast igår kväll ;) Upptagen man!! Men eftersom juvret har blivit större och nästan lite knutigt, som bulor, så börjar jag bli lite orolig :cry:
 
Sv: Jättestora ådror??

Det kan inte vara så att själva stasningen sitter där bak mot vagingan där hon har en jättestor åder som ser ut ut som en korv?

Kan han sätta henne på något slags blodförtunnande? Det måste ju finnas en reell risk att ådern spricker annars!:crazy::eek:
 
Sv: Jättestora ådror??

Det är tyvärr inte bara att sätta på blodförtunnande, om det är en propp så finns risken den lossnar och fastnar på ngt betydligt mer kritiskt ställe. Så iaf när det gäller människor så övervakar man dessa patienter nogsamt just därför.

Bättre är - men då måste man veta var proppen är och lite annat måste 'stämma' så det är ju inte i dagsläget aktuellt för TS häst - är att gå in via kärlet och lösa upp proppen.
 
Sv: Jättestora ådror??

Hoppas jag med att han ringer snart, känns lite bråttom att man gör något snart :O
 
Sv: Jättestora ådror??

Kl

alltså jag blir lite frustrerad över denna tråden då jag tycker allt tar lite väl lång tid och är lite väl utdraget....

tog evigheter innan hästen kom in för diagnos, nu är diagnos ställd och den ser rätt grav ut, veterinär ska återkomma men gör det inte.
i det läget är det bara du som hästägare som kan bedöma situationen och jaga på. personligen hade jag inte nöjt mig med den diagnosen och att ringa lite då och då och sen snällt vänta på att veterinären har tid att återkomma. jaghade nog lagt ner betydligt mer tid och akut ringt betydligt mer aggressivt.
 
Sv: Jättestora ådror??

Jag hade inte heller vågat vänta. Har ts någon av de stora klinikerna i sin närhet skulle jag rekommendera att köra in hästen omedelbart!
 
Sv: Jättestora ådror??

Kl
Jag kom att tänka på den här tråden när vi hade föreläsning om djurförsöks-etik igår. Vi kom in på vad som händer om man nyper av en ven eller en artär... en ven - inte så farligt då det finns många vener och blodet tar en annan väg. En artär - blodet skapar en ny väg runt det ställe som är avsnörpt (inte på 30 sek, men hyfsat snabbt) men föreläsaren poängterade noga att detta gör ONT!
(med reservation för fel på mitt minne)

Jag är också nyfiken på hur det går med hästen?
Hoppas att TS uppdaterar hur det går och hoppas att det inte är allvarligt.
 
Sv: Jättestora ådror??

Antagligen åker jag in med henne till Helsingborg på onsdag för att göra en biopsi, vävnadsprov på juvret.
De pratade om att ev. operera bort vänstra juvret.. Men det får man ju se när de väl har sövt henne och tagit provet..

Veterinären funderade annars på att sätta henne på butta och hippotrim och att motionera henne i två v för o se om det blev nån skillnad.

Jag tror mer på alternativ 1. :grin:
 
Sv: Jättestora ådror??

Jag antar att risken inte är så stor eftersom de verkar ta det så coolt men sade de något om risken för att det skall brista?
 
Sv: Jättestora ådror??

Nej inte att det ska brista av sig själv, men råkar hon skada sig där så lär hon ju förblöda ganska fort.

Jag tycker juvret har blivit lite mindre, dock inte som det ska vara såklart.
Veterinären frågade om jag ville testa motionera henne i två v för o se om det blev nån skillnad, eller om jag ville köra henne till hbg. Så det verkar ju inte som att han tror det är nåt farligt. Men jag vågar inte riskera nåt så det blir nog hbg i veckan.
 
Sv: Jättestora ådror??

Efter att ha pratat med mitt försäkringsbolag för att få besked om det kommer att gå på min försäkring, så ville deras veterinär att vi först skulle testa sätta henne på butta och smörja juvret med kamfersalva. Funkar inte det efter en vecka 10 dagar så blir det antagligen en biopsi.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Kristall10
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 315
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
958
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp