Jättestora ådror??

Sv: Jättestora ådror??

Nej det där är inte normalt o inte bara en förstorad åder.

Du ser ju vengrenarna som sprider ut sig mot låret- vilket den friska sidan ej har.
 
Sv: Jättestora ådror??

Ja men tror du verkligen att det är operationen som är orsaken till det?
 
Sv: Jättestora ådror??

Ja men tror du verkligen att det är operationen som är orsaken till det?

Nej nej, det där hänger nog ihop med juvret, som flera säger så ser det ut att det är förstorat rejält ända från mellan bakbenen ner till juvret som inte ser riktigt normalt ut heller, dvs det vänstra. Be en veterinär titta! Ett par stora ådror på insidan av låren har hästarna men inte så stora som det går från juvret och bak, det är det som ser helt onormalt ut. Det som syns bakifrån är inte normalt alls. Det är ju som knölar? Ta absolut ut veterinär i alla fall, och få en bedömning. Just det i kombination med de kraftiga ådrorna på baklårets utsida är något du måsta kollla upp, det hänger säkert ihop!
 
Sv: Jättestora ådror??

Har kliniktid på fredag.

Ådrorna är stenhårda kan jag tillägga.. Känns inte som ådror när man tar på dem..
Men jag antar att blodet stått still så det har stelnat?
 
Sv: Jättestora ådror??

ja det verkar inte bättre :crazy:

Ska bli intressant o se vad vet. säger imorrn...
 
Sv: Jättestora ådror??

Kan inte svara på det här, men skriver en rad så jag kan hålla koll på tråden!

Hoppas ni får reda på vad det är på Fredag! Lycka till!! :)
 
Sv: Jättestora ådror??

Ser ut som att hästen har gått ett riktigt hårt lopp mot Svarta Hingsten på första bilden! :crazy:

Ska bli "spännande" att höra klinikutlåtandet!
 
Sv: Jättestora ådror??

Men jag antar att blodet stått still så det har stelnat?

Det skulle innebära en enorm blodpropp i benet vilket i sin tur sannolikt skulle innebära att det inte finns cirkulation i benet vilket skulle leda till vävnadsdöd och kallbrand och sedan....

Vad säger TantEster?
 
Sv: Jättestora ådror??

Vi har ett halvblod istallet med konstaterat åderbrock runt ena ögat.
Ingen farligt och hon ser fullt normal ut när hon står upp med huvudet men när hon äter med huvudet ner syns de att hon får ådror runt ögat. men enl vet inget farligt iaf. ser liknande ut som din häst.
 
Sv: Jättestora ådror??

KL

Varit på kliniken nu. Juvret svullnade ännu mer idag. Vet inte om det var för att hon stressade upp sig under transporten dit. Hon ömmar när man tar där.
Vi ultraljudade juvret och hittade blodkärl som var så stora som 3 cm i diameter :eek: alltså mycket förstorade på vänster juverhalva!
Någonstans är det stopp, stasat.
Veterinären ville få helgen på sig att ringa till några kollegor och läsa lite litteratur. Aldrig sett nåt liknande han heller.
Han sa också att vi får hoppas på att hon inte skadar sig där under tiden, för lycka till att få stopp på blodflödet från en 3 cm tjock blodåder...
 
Sv: Jättestora ådror??

Jag var ganska rätt ute i sågspånet;)

Skämt åsido. Hoppas att det reder ut sig o att det blir ett skapligt okomplicerat ingrepp.

Håll oss uppdaterade är du bussig:bow::banana:
 
Sv: Jättestora ådror??

Vad skönt att du kollar upp det och jag hoppas också att det går att åtgärda realtivt enkelt när de väl kommer underfund med vad det är.:confused:

Du får gärna uppdatera, om du känner för det!
 
Sv: Jättestora ådror??

skönt att du fått lite svar. Då hade jag rätt i att det såg stasat ut, men knepigt att det varit det så länge utan att det blivit akut. Men håller tummarna man hittar orsaken och det ganska enkelt går att åtgärda. Ett stopp eller en förträngning borde gå att hitta med de förfinade tekniker som finns, som jag nu inge minns vad de heter, men frågan är ju hur många som har den tekniken på hästsidan.

Du får väldigt gärna uppdatera sen.
 
Sv: Jättestora ådror??

Håller med dom andra !
Tack för att du håller oss uppdaterade !

Hej från Hambo
 
Sv: Jättestora ådror??

snor knapp och skriver ett litet lycka till, hoppas det går bra!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Kristall10
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 315
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
958
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp