Jätteröv !!!

Sv: Jätteröv !!!

Det beror ju på vad du har för häst under sadeln. Har du ett kallblod som är i kondition kan du rida heldagstur, 6-7 timmar,med den vikten ( och mer)

Jahaja o vem säger det, hästen eller? Vi tror oss veta så mycket , men är det någonsin någon som frågar sig vad månne hästen tycka om detta:crazy:. Finns det några vetenskapliga bevis i frågan eller är det bara ett rättfärdigande så att överviktiga fortsatt kan rida med gott samvete. Lite funderingar bara om ämnet i fråga.:smirk:

Travaren ser ut lite som åt nordis hållet... Grov och stor. Meningen är att han ska börja känna på ridningen OCH gå ner i vikt, men som alla vet är det ju inte gjort på nolltid. Så kroppen ska ändras (på svärsonen alltså) men under tiden ska han sitta på hästen, även om det bara handlar om mycket korta stunder.

Känner igen det här, du har väl frågat om detta förut?
Eftersom det var ett tag sen undrar jag, har svärsonen jobbat på sin vikt överhuvudtaget?
Måste han rida, är det väldigt viktigt för honom att göra det?
Kanske köra istället?
(Läst hela tråden nu å såg att du blev lite irriterad över att alla hängde upp sig på hans storlek, att det inte var det som var det relevanta, utan sadelundran. Så glöm mitt inlägg)

Senast ändrad av en moderator:

så länge att hästen inte mår dåligt kan jag inte se problemet..

Jag är inte en size small.. inte äns large :angel: jag har från 1992 till 2006 ridet min maxad D ponny i skogen och till lätt träning, och jag är ingen super ryttar.

Jag har under alla åren set till at hon hadde det bra, hon fick massage, hade kiropraktor och equiT fler gånga pr år, för att kolla upp at hon inte hade problem.
Hon har altid varit mjuk och fin i kroppen, aldrig har dom kunne sätta ett prick på, att hon hade problem med att gå med mig.

Hon gick glatt igennom vet besigtning som 20 årig.

Hon dog 22 år gammel i 2006 av tramvred, efter ett långt liv med en tjockis som ryttar uten en sjukdag eller hälta.

Jahaja o vem säger det, hästen eller? Vi tror oss veta så mycket , men är det någonsin någon som frågar sig vad månne hästen tycka om detta:crazy:. Finns det några vetenskapliga bevis i frågan eller är det bara ett rättfärdigande så att överviktiga fortsatt kan rida med gott samvete. Lite funderingar bara om ämnet i fråga.:smirk:
Jag sa det alldeles nyss! :angel: Det är ingen teori jag framfört. utan beprövad erfarenhet, been there , done it, o en helt skadefri häst. Den ska ju naturligtvis vara i full kondition, inte bara lufsad en timme per dag på en ridplan, utan vältränad. Hästen talar om när /om den inte vill vara med, konsten är bara att lyssna.

För att hitta en lösning på problemet: behåll hästen, byt svärson!

Det beror ju på vad du har för häst under sadeln. Har du ett kallblod som är i kondition kan du rida heldagstur, 6-7 timmar,med den vikten ( och mer)

Ok, det var mer än jag visste. Låter helt absurt.. speciellt i en 16" sadel. :grin:

Ok, det var mer än jag visste. Låter helt absurt.. speciellt i en 16" sadel. :grin:
Du kanske är van med svenska halvblod, och då kan jag förstå att det låter absurt, men kallbloden är inga porslinshästar o de är starka o uthålliga. Men vad är det för speciellt med en 16" sadel som skulle ha en avgörande inverkan????

Jag sa det alldeles nyss! :angel: Det är ingen teori jag framfört. utan beprövad erfarenhet, been there , done it, o en helt skadefri häst. Den ska ju naturligtvis vara i full kondition, inte bara lufsad en timme per dag på en ridplan, utan vältränad. Hästen talar om när /om den inte vill vara med, konsten är bara att lyssna.

Oh halle då. Väger du 120kg, jag som trodde att du va en liten pillt:grin:

Oh halle då. Väger du 120kg, jag som trodde att du va en liten pillt:grin:
Inte riktigt 120! :D Men med kläder, sadel o packning för en vecka så blir det lite mer än 120. Man kan ju inte leva på luft enbart, utan jag brukar äta mest varje dag, tält, sovsäck, ombyte o kanske en pava whisky eller 2. Kilona plockas på ganska snabbt. Naken :o väger jag inte 120, sorry om det var en besvikelse! :D

De tror jag med, men de beror ju på tempot oxå.
Kolla på dessa små shettisar i kolgruvorna hur mkt dom drog, var de ett Ton tror jag men dom blev inte så gamla heller dom klarade väl en 3-5år nere i gruvorna sen var dom slut. :(

Du kanske är van med svenska halvblod, och då kan jag förstå att det låter absurt, men kallbloden är inga porslinshästar o de är starka o uthålliga. Men vad är det för speciellt med en 16" sadel som skulle ha en avgörande inverkan????

Väger man såpass mkt så kan det ju inte trycket fördelas jämt med en 16 " sadel?! Får man ens plats i den?:crazy:

För att hitta en lösning på problemet: behåll hästen, byt svärson!

:rofl: Jag är nog beredd att hålla med.

TS:
Jättekul att svärsonen vill banta och dessutom lära sig rida på köpet, men det finns bättre lämpade hästar för det. En välriden häst modell större och grövre i kondition kan säkert bära upp hans 120 kilon även om man önskar att han var stadigare.

120 kg nybörjare utan balans som bara ska hobbyrida på en normalstor travare som inte ens är byggd för ridning från början och som sällan är muskulösa, välridna och i bra kondition, det är för mig en väldigt dålig ekvation åt båda hållen. Låt någon annan erfaren bygga muskler på hästen medan svärsonen tappar några kilo tills han kan sitta upp och balansera sig någorlunda eller skaffa välriden biffig häst modell större kanske? Sadlar överlåter jag till de andra i tråden, du har redan fått en del bra tips såg jag.

Senast ändrad av en moderator:

Väger man såpass mkt så kan det ju inte trycket fördelas jämt med en 16 " sadel?! Får man ens plats i den?:crazy:
Det beror ju på vilken typ av sadel det är. En 16 tums westernsadel ( finns det verkligen andra sadlar??) rymmer nog en jätteröv fast det blir trångt! :laugh:

De tror jag med, men de beror ju på tempot oxå.
Du sitter ju troligen inte o travar o galloperar i 6-7 timmar, eller? Rider du långt o med packning o kanske off pist så är det skritt som gäller under större delen av tiden, blandat med travpass där det går att trava. De du, Gordon, de är livet det!

Du sitter ju troligen inte o travar o galloperar i 6-7 timmar, eller? Rider du långt o med packning o kanske off pist så är det skritt som gäller under större delen av tiden, blandat med travpass där det går att trava. De du, Gordon, de är livet det!
(Fast kanske inte en criollo orkar det) ? :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka