Jätteröv !!!

Sv: Jätteröv !!!

Så det är där skillnaden ligger? Nybörjare/kunnig, van ryttare.

Det jag personligen tycker är viktigast är hästens utbildning.
Men som någon skrev i en annan tråd nyligen så tar det bra mycket längre tid att skola en HÄST bra än att lära en ryttare att rida det hästen kan. Inte många i dagsläget som är skickliga inom området att skola hästen bära upp sin ryttare på ett bra sätt, därför finns det inte heller så många riktigt välskolade hästar (enligt mina kriterier).
En sådan häst skulle ge ryttaren en mer ärlig chans att hålla sin egen balans - de som lärt sig gå "självbärigt" och rakriktat utan att kräva hjälp från ryttaren.
En häst som är raka motsatsen, behöver skolning inom bärighet och balans själv, den behöver en balanserad och skicklig ryttare. ELLER en lätt ryttare (i förhållande till hästen givetvis) som iaf inte kommer slita onödigt mycket på hästen.

Det här känns iofs som en utopi, så huvudsaken är att man är medveten om hur en ryttare på ryggen påverkar hästen och anpassar ridningen efter det.

KL*

Det enda jag tänker på är ju att det verkar som att killen precis köpt hästen(kan ha missuppfattat) så då får jag bara en fundering om varför man köper en sån häst när det finns jätte bra grövre raser.
Det är ju en annan sak om någon annan har hästen och han bara provar för att se om det finns nått intresse för ridning/hästar.

Men nu ska jag inte tjata mer om det.;) det viktigaste för hästen är ju iaf att den får bra mat och skötsel och mycket kärlek!:)

7kg för en westernsadel? ja då måste d vara en lätt/mindre storlek.. hah.. jag tycker min är "lätt" å den väger kanske 10om jag väger "på en höft", medryttisens sadel är så tung att jag knappt orkar lyfta upp den på hästen, (15kg´s höbalar kan jag däremot stapla ganska hyffsat...) bara paddarna väger ju något :crazy:

jag tycker nästan 100kg (inkl sadel) på en quarter är på gränsen...
Jo men många köper skitsadlar och dom väger inte mkt när dom är byggda med fiberglasbom. de var de jag menade.
Annars ligger dom flesta på 15kg väl.

Jag läste det du skrev om att kort rygg är starkare. Min partbreed(75% arab, 25 % travare) arab är relativt grov och ca 1,55 i mkh. Hon har mkt kort rygg, borde det då innebära att hon borde bära upp mig ganska bra? Jag är ca 1,70 och väger 78-80 kg. Detta har oroat mig lite pga av alla vikttrådar, man vill ju inte göra sin häst illa även om det känns helt okej när jag rider.

Men varför inte börja med att tömköra hästen? Då får han motion, lär sig hästen och bygger ryggmuskler för senare ritt... eller? Då får ni med allt i ett paket så att säga. Så kan ni dra igång, och då får han en ännu större morot. Inga skuldkänslor, utan ha kul från marken först då han är ovan ryttare. Varför börja på ryggen?

Annars så är det dåligt med sadlar inom western som är stötte än 16" i sitsen här i Sverige, I USA är utbudet mycket större, så kika lite där och slå en kik på e-bay för att få lite att titta på själva och jämföra med. Men sadeln måste ligga bra självklart.

Men det är även självklart att han ska börja rida.
Tummen upp!!!

Man kan inte utgå från bara en aspekt när man bedömer om en häst är viktbärande eller inte :p precis som att man inte alltid kan avgöra utifrån ryttarens vikt enbart om h*n bör rida en häst eller inte.
Kort rygg skulle jag inte påstå är en garanti för viktbärande häst, har själv haft en väldigt kortryggad häst (var nästan omöjlig att hitta sadel till som inte blev för lång/på gränsen till för lång) som absolut INTE är viktbärande av olika anledningar.

Killen kör hästen så gott som dagligen. Det är som RYTTARE han är totalt nybörjare.....

Jag läste det du skrev om att kort rygg är starkare. Min partbreed(75% arab, 25 % travare) arab är relativt grov och ca 1,55 i mkh. Hon har mkt kort rygg, borde det då innebära att hon borde bära upp mig ganska bra? Jag är ca 1,70 och väger 78-80 kg. Detta har oroat mig lite pga av alla vikttrådar, man vill ju inte göra sin häst illa även om det känns helt okej när jag rider.

Fast dom säger att araber är starka men jag har en arab själv som är 150cm och henne skulle inte jag sätt upp en person över 65kg på. Så man kan inte gå på raser. Jag skrev inte att alla hästar med kort rygg är starkare men generellt säger dom att de är så men de är ju inviduellt
En häst med kort rygg och mkt muskelmassa bred rygg och lite kortare rygg är säkert de bästa kan man tro men who knows.
Jag har en Quarter på 600kg och 156cm mktmkt bred mellan frambenen och mktmkt grov,bred rygg men lite längre i ryggen. Jag satte upp min sambo på honom i typ 5min bara för han skulle få känna hur de känns att sitta där uppe på den snyggingen som han säger, och hästen brydde sig inte och man såg att han bar upp honom mkt mkt bra. Då väger han 98kg men han kroppsbyggare så han är balanserad och red när han var ung. Han har ingen tid att rida i dag säger han. De får du sköta, säger han.
Men jag tycker ändå att de som tråden handlade om från början låter lite väl. Men de är min åsikt. alla är vi olika.

Okej, jag förstår vad du menar. Tänkte generellt sätt

Om två olika hästar har samma "skick" på ryggen (låsnings- och spänningsfria, ingen proteinbrist, ungefär samma muskulatur osv.) och har samma exteriör i övrigt - längd på hals, eventuell överbyggnad fram/bak, benställning osv, bägge har ungefär lika "mentalt" lätt att samla sig, ja då skulle jag gissa på att den av dessa två hästar med kort rygg är mest viktbärande.

Men som du kanske kan utläsa av det här inlägget så är det så mycket annat som spelar in att man inte kan säga generellt :p Av mina två hästar är den med längst rygg (lågrektangulär) mer viktbärande än hästen med kort rygg (kvadratisk) trots att den långryggade dessutom är en dm lägre i mankhöjd.

D finns bra kvalitetssadlar me lättare bom. Den nya i jämförelse me samma märke o äldre modell e stor skillnad som vi har. Sadlarna ligger på 30000 men dom har ngn sorts special bom som även verkar passa "alla" hästar.:bump:
Så d e bra ifall man e väldigt tung så välj en lättare sadel men som e bra,tror d e bra för alla hästar o ryttare när man ska upp me den :)

Senast ändrad:

Det finns inga fiberglasbommar!!!! Jag har varit i branchen längre än dom flesta och bommarna som finns på marknaden är antingen plast, glasfiberklädd träbom eller råhudsbommar. Undantaget alla möjliga flexbommar. Så min fråga återstår, vad är en fiberglasbom???

Ska inte hästen orka mer än d ,100kg??
En vuxen karl väger då sällan under 80kg? o sen sadel på d i varierande vikt.
Titta på alla väl växta amerikaner mfl som rider dessa små quartrar...

Ska inte hästen orka mer än d ,100kg??
En vuxen karl väger då sällan under 80kg? o sen sadel på d i varierande vikt.
Titta på alla väl växta amerikaner mfl som rider dessa små quartrar...

Men vi vet ju faktiskt inte hur länge dom hästarna håller.... och travare är ju inte direkt avlade för att ha tygnd på ryggen och bli ridna.

Jag själv väger 75kg..men tycker inte jag ser fet(förnekelse:angel:) ut,d finns många bastanta av båda könen som rider o väger bra mer än d. Man får titta till hästens stabilitet o avgöra hur mycke man kan "lägga på":D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka