Jätteröv !!!

Sv: Jätteröv !!!

Nej förstås många sätter hästar i träning tidigt för o bli klar till 3 år futurityn mm plus att många av ryttarna e tunga.. e kanske en anledning oxå att många hästar inte håller???????

Jag håller helt med dig om detta . Läste en artikel för ett tag sedan om quarterhästar som "går sönder" i USA och blev ganska illa berörd. Min häst blir 4 i år och jag har tagit det väldigt försiktigt med henne och varvat lätt ridning med tömkörning som bygger upp ryggmuskulaturen och ger hästen större självbärighet. Tyvärr finns det ju i USA en hets kring detta med att tävla hästarna vid treårs ålder, och jag hoppas att det inte kommer hit till Sverige (eller det kanske har gjort i vissa fall?).

Oavsett vad folk än säger om quarter och paint och tillväxtzoner så tror jag inte att det är bra att rida en häst hårt vid så ung ålder. Läste nånstans att om man ska tävla en häst vid treårs ålder så måste man va ett visst antal träningsdagar och det var ganska många i mitt tycke. Jag rider min häst med hänsyn till hennes dagsform och om hon är inne i en växtperiod eller bara behöver vila eller mogna till ett tag. Jag tror att det ger hållbara hästar.

//Ebba

Oavsett vad folk än säger om quarter och paint och tillväxtzoner så tror jag inte att det är bra att rida en häst hårt vid så ung ålder. Läste nånstans att om man ska tävla en häst vid treårs ålder så måste man va ett visst antal träningsdagar och det var ganska många i mitt tycke. Jag rider min häst med hänsyn till hennes dagsform och om hon är inne i en växtperiod eller bara behöver vila eller mogna till ett tag. Jag tror att det ger hållbara hästar.

En "hästkarl" berättade för mig om den gamla goda tiden när dom körde in sina kallblodshästar (kallblodstravare, fast knappast lika ädla som dagens..) vid 6 års ålder. Idag blir dom inkörda vid 1-2 års ålder? Börjar gå löp vid 3 i regel. Ädlare raser blir färdiga snabbare, men håller med om att det är tråkigt när det blir för mycket prestationshets över det hela att man kanske glömmer bort individen. Vad är den här hästen redo för? Behöver den här hästen en tillväxt-viloperiod nu?

Å andra sidan är det väl individuellt, och likadant med folks egna barn? :p Vissa pressas/peppas mer än andra... :angel:

Det finns inga fiberglasbommar!!!! Jag har varit i branchen längre än dom flesta och bommarna som finns på marknaden är antingen plast, glasfiberklädd träbom eller råhudsbommar. Undantaget alla möjliga flexbommar. Så min fråga återstår, vad är en fiberglasbom???

Du är välkommen hem till mig och titta på en har en gammal skit sadel hängande här och de syns klart och tydligt.
Jobbar du med sadlar?
Är du sadelmakare de vore kul och veta eftersom du vet och varit i branchen så länge. Vi lär oss nytt varje dah man blir aldrig fulllärd nånsin i livet.
:)

Det finns inga fiberglasbommar!!!! Jag har varit i branchen längre än dom flesta och bommarna som finns på marknaden är antingen plast, glasfiberklädd träbom eller råhudsbommar. Undantaget alla möjliga flexbommar. Så min fråga återstår, vad är en fiberglasbom???
Då tycker jag att du ska åka till J-l torpranch och hålla före drag för den som äger det där lär då då ut alldeles fel.:mad:;)

Det folk menar med glasfiber är PLAST. Glasfiberväv har man att täcka träbommar med. Ja, jag jobbar med sadlar. Säger Jultorp något annat så är det för att dom inte vet bättre.

Det folk menar med glasfiber är PLAST. Glasfiberväv har man att täcka träbommar med. Ja, jag jobbar med sadlar. Säger Jultorp något annat så är det för att dom inte vet bättre.
Nä men de är ju inte bra att ett sånt stort ställe lär ut till alla att de är glasfiberbom om de inte är träbom.

Jag är alldeles övertygad om att de på Jultorp kan detta. Kanske har åhörarna bara missuppfattat det hela?

Jag är alldeles övertygad om att de på Jultorp kan detta. Kanske har åhörarna bara missuppfattat det hela?

Dom lär ut att de flesta skitsadlar är byggda på glasfiberbom och de är ingen missuppfattning jag har flera olika vänner yngre och äldre som kan häst och inte kan häst som uppfattat de på samma sätt. så de är ju konstigt om 12 personer skulle missuppfattat fel vid olika år och tillfällen.
Men jag skiter i det jag tror väl på Kenneth och hoppas att han har rätt för man lär sig nått nytt varje dag resten av livet alla kan inte och vet inte allt, men mkt häst människor tror det.

Precis som tidigare inlägg så håller jag med om att det låter helt idiotiskt att slänga upp en sisådär 120-140 kg på en normalstor travare(du skriver "normalstor" i första inlägget för att sedan revidera att det är en grov kallblodsliknande travare). Oavsett vad hästen har för exteriör så är det skadligt(ja, skadligt) att låta den bära mer än vad den är utbildad för. Ridtravare har i regel ganska liten utbildning i att bära upp en ryttare.

"En häst har alltid de muskler han behöver för att leva naturlig
men inte för det arbete som vi kommer att vilja att han ska
göra med oss på ryggen. Musklerna i den skolade hästens
kropp ska alltså ha större styrka än vad som behövs för att
bara flytta sin egen kropp, hästen ska kunna flytta sin kropp
på ett sådant sätt att ryttaren kan följa.

När du börjar träna din häst tar det 3-6 månader att träna upp
hjärta, blodkärl och muskler. Det tar minst 6 månader att träna
upp senor, ledband, ledkapslar och muskelfästen. Det tar 2 år
innan skelettet har anpassat sig till träningen. "

- Dessa tänkvärda ord har jag saxat från Eva Jälmbrants hemsida. Ni vet, hon den där barockryttare som får hästarna att verkligen "sätta" sig på bakbenen och bära upp HELA sin vikt + ryttaren på ett balanserat sätt!

Det är ju jättebra att ryttaren kämpar för att gå ner i vikt, men jag vill ändå höja ett varnande finger för hur skadligt det kan vara för hästen att bli utnyttjad som packåsna under tiden som denna bantning pågår. Även en normalviktig ryttare kan slita ut ryggen på sin häst om denne inte rider på ett sätt som lär hästen att bära upp sig själv. Jag har själv en skogsmullehäst som jag "sliter" omkring mycket på, men jag försöker så gott jag kan att träna upp bärigheten så att kroppen ska vara smidig långt upp i åren på henne.
Det är fullkomligt osympatiskt att bara se på hästen som en "packåsna" - de ska "nyttjas" med förstånd också!

TACK !!! :bow:
Äntligen något konstruktivt. :bow::bow:
Hade uppfattningen öm att storlekarna på Western sadlar var lite andra än på "vanliga". Stämmer det?

japp en stl större engelsk 15" är en western 16"

Jag hade en 20" som jag sålde för några år sen haha den var gigantisk.

Precis som tidigare inlägg så håller jag med om att det låter helt idiotiskt att slänga upp en sisådär 120-140 kg på en normalstor travare(du skriver "normalstor" i första inlägget för att sedan revidera att det är en grov kallblodsliknande travare). Oavsett vad hästen har för exteriör så är det skadligt(ja, skadligt) att låta den bära mer än vad den är utbildad för. Ridtravare har i regel ganska liten utbildning i att bära upp en ryttare.

"En häst har alltid de muskler han behöver för att leva naturlig
men inte för det arbete som vi kommer att vilja att han ska
göra med oss på ryggen. Musklerna i den skolade hästens
kropp ska alltså ha större styrka än vad som behövs för att
bara flytta sin egen kropp, hästen ska kunna flytta sin kropp
på ett sådant sätt att ryttaren kan följa.

När du börjar träna din häst tar det 3-6 månader att träna upp
hjärta, blodkärl och muskler. Det tar minst 6 månader att träna
upp senor, ledband, ledkapslar och muskelfästen. Det tar 2 år
innan skelettet har anpassat sig till träningen. "

- Dessa tänkvärda ord har jag saxat från Eva Jälmbrants hemsida. Ni vet, hon den där barockryttare som får hästarna att verkligen "sätta" sig på bakbenen och bära upp HELA sin vikt + ryttaren på ett balanserat sätt!

Det är ju jättebra att ryttaren kämpar för att gå ner i vikt, men jag vill ändå höja ett varnande finger för hur skadligt det kan vara för hästen att bli utnyttjad som packåsna under tiden som denna bantning pågår. Även en normalviktig ryttare kan slita ut ryggen på sin häst om denne inte rider på ett sätt som lär hästen att bära upp sig själv. Jag har själv en skogsmullehäst som jag "sliter" omkring mycket på, men jag försöker så gott jag kan att träna upp bärigheten så att kroppen ska vara smidig långt upp i åren på henne.
Det är fullkomligt osympatiskt att bara se på hästen som en "packåsna" - de ska "nyttjas" med förstånd också!

Håller nog med dej där faktiskt .
Jag har en dotter på 100kilo o hon får inte ens rida vår tinker på 150cm.
Hon rider en lettisk draghäst (lik ardenner) då hon är en nybörjare , har endast ridit i 2år.
Ingen travare hade jag satt henne på varken kall eller varmblod.

Jag håller helt med dig om detta . Läste en artikel för ett tag sedan om quarterhästar som "går sönder" i USA och blev ganska illa berörd. Min häst blir 4 i år och jag har tagit det väldigt försiktigt med henne och varvat lätt ridning med tömkörning som bygger upp ryggmuskulaturen och ger hästen större självbärighet. Tyvärr finns det ju i USA en hets kring detta med att tävla hästarna vid treårs ålder, och jag hoppas att det inte kommer hit till Sverige (eller det kanske har gjort i vissa fall?).

//Ebba
Bu
När ja läste detta så måste ja bara berätta om en artikel ja läste i dag i Ridsport! Minns inte i vilket land det var men dom red in sina hästar vid 8 mänaders ålder & börja kapplöpa med dom vid 1 års ålder!
Stackars hästar tänkte ja!! Hur kan man rida in dom så tidigt..:confused:

Nä, jag skulle väl säga att den killen kan göra nåt annat med hästen till dess att han har tappat trettio kilo.
Gå långa prommenader, klättra i backar, äta morötter och havre, dricka mycke vatten.
Och jag pratar inte om hästen.
Även om han går ner trettio kilo så är han tung. Och lära sig rida kräver en stadigare häst. Bespara den lilla travaren från det.
Maria

D är bara yngre barn som rider dom då om jag inte minns artikeln fel,dom e inte särskilt tunga förstås.

harre, 120kg, 2timmarspass? I en 16tum sadel..
:eek::eek::eek::eek:

är det bara för mig som den ekvationen inte går ihop?

harre, 120kg, 2timmarspass? I en 16tum sadel..
:eek::eek::eek::eek:

är det bara för mig som den ekvationen inte går ihop?
Det beror ju på vad du har för häst under sadeln. Har du ett kallblod som är i kondition kan du rida heldagstur, 6-7 timmar,med den vikten ( och mer)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka