Jätteröv !!!

Sv: Jätteröv !!!

hm. svårt men det bör passa ihop bra i förhållande till stiglädren.

:eek: Men snälla nån vilket bjäfs om att ett varmblod inte skall orka bära en man på 120 kg...

Min bästa kompis väger 120 panor, är 190 lång. Han var medryttare på ett litet varmblod om 153 cmunder ett par år. De tog lugna skritturer i början och efter en tid kunde han rida hästen i alla gångarter i tvåtimmarspass.

Denna kompis har även ridit min quartermärr om 148. Tillika gamla korsningsvallacken på 146.

Till TS. Kompisen sitter någotsånär i en 16" men föredrar en 17". Begagnade 17" finns ofta till försäljning hyfsat billigt, dom är ju inte så många spekulanter på heller så det går nog att hitta något vettigt och pruta litet.
Tänk bara på att du inte köper för stor tumstorlek på sadeln. Ju större tumstorlek, desto längre sadel och det kan bli svårt att få plats med på hästens rygg.

mvh Eva

Nu är det här till dej och inte TS för jag vet att ts inte vill ha diskutionen men självklart kan hästarna bära det(även din ponny) dom säckar inte ihop och dör, men sen tror jag ändå inte att det är speciellt nyttigt eller bekvämt för hästen.

Nu är det här till dej och inte TS för jag vet att ts inte vill ha diskutionen men självklart kan hästarna bära det(även din ponny) dom säckar inte ihop och dör, men sen tror jag ändå inte att det är speciellt nyttigt eller bekvämt för hästen.

Lessen men jag har ingen ponny utan en QuarterHÄST.

Och detta är till dig.
Var är skillnaden för en häst att bära 190cm/120kg och din C-ponny (som utan problem) blivit inriden och riden regelbundet av en tjej på 172cm/65kg?

mvh Eva

Min bästa kompis väger 120 panor, är 190 lång. Han var medryttare på ett litet varmblod om 153 cmunder ett par år. De tog lugna skritturer i början och efter en tid kunde han rida hästen i alla gångarter i tvåtimmarspass.

mvh Eva

Och en lika lång tjej red "vår" kallblodis på 152cm, dock vägde tjejen inte ens hälften så mycket. Kusens framben tog skada efter bara en-två månader (märkbart i prestation på en travare som tränas för start).
Visst är det individuellt, men om bara längden och det faktum att det är en travare kan ställa till det - borde det inte vara extremt stor risk att en lång tung person på liten pålle som rider tvåtimmarspass sliter mycket på hästen? :p

Ursäkta TS, just det här var inte tänkt till dig. Även om jag också reagerar på att det låter himla stort/tungt på ett varmblod så är ju "tanken god".
Tänk på att även en westernsadel är noga att passas in. Har stött på generellt sett fler som anser att one-size-fits-all bland westernsadlar än de som tänker samma sak om engelsksadlar.
Det där med att den fördelar trycket bra kan verka precis tvärtom om den inte sitter bra.

Jag hjälpte en ganska stor tjej med sin häst och hon hade en Wellington dressyrsadel 19". Det var som att sitta i soffa, mao det fanns väl med plats för en stooor rumpa. Hon är nog i ungefär samma kaliber som din svärson och hon satt som gudinna i den sadeln. Dock kostade den väl en rejäl peng men det går kanske att hitta begagnat. Dessutom satt man även riktigt hyffsat i sadeln om man hade ett mer boney ass.

Lessen men jag har ingen ponny utan en QuarterHÄST.

det var du själv som skrev "tillika min gamla korsningsvalack på 146cm" eller nått sånt.

Och detta är till dig.
Var är skillnaden för en häst att bära 190cm/120kg och din C-ponny (som utan problem) blivit inriden och riden regelbundet av en tjej på 172cm/65kg?

Det är lite skillnad på 120 kg NYBÖRJARE och 60-65kg mycket kunnig van ryttare.

Senast ändrad av en moderator:

Och en lika lång tjej red "vår" kallblodis på 152cm, dock vägde tjejen inte ens hälften så mycket. Kusens framben tog skada efter bara en-två månader (märkbart i prestation på en travare som tränas för start).
Visst är det individuellt, men om bara längden och det faktum att det är en travare kan ställa till det - borde det inte vara extremt stor risk att en lång tung person på liten pålle som rider tvåtimmarspass sliter mycket på hästen? :p
Hon red välan som en kratta utan tillsyn.

I TS fall så är hon med för att lära killen att rida. Det är frågan om korta pass och han bantar.

Ser jag till min egen kamrat så lever det lilla travarstoet på 153 fortfarande och har alldeles utmärkt hälsa.
Samme kamrat red senare en travarvallack tre dagar i veckan under sex årstid. Den hästen var inte särskilt sjuk.

mvh Eva

det var du själv som skrev "tillika min gamla korsningsvalack på 146cm" eller nått sånt..
Ah, okej det honom du tänkte på. Ja, den äger jag ju inte längre. Det är en korsning med endast hästar, bla Paint men blev i ponnymått.

Det är lite skillnad på 120 kg NYBÖRJARE och 60-65kg mycket kunnig van ryttare.

Så det är där skillnaden ligger? Nybörjare/kunnig, van ryttare.

mvh Eva

Plus vikten ja, som jag faktiskt skrev med.

Men varför tjaffsa om det här? Jag är rädd om mina hästar bara och tycker att andra ska vara det också. Men det är inget som MÅSTE vara så.

Jag tjafsar inte.

Jag framför min åsikt som skiljer sig från din. Jag har inte häst för att gulla eller "det är speciellt nyttigt eller bekvämt för hästen" utan för att den skall bära mig, min familj eller mina vänner.

Alla är vi olika.

Frid.

Men HERREGUD!!!!!
Min sambo väger mellan 98-100kg. och han har fått satt sig på min quarter på 156 och han är mkt mkt muskulös men jag så ändå hur jobbigt han tyckte de var men han bar upp honom bra.
Men vafan tänker folk med sätta upp en person på 120panner!!!:eek:
Nää när ska folk FATTA????
STACKARS HÄST!!
Han kanske skulle börja med att gå ner minst 20 kg åtminstone så blir de lättare och smidigare för både han och HÄSTEN.
Han ska ha en häst med kort rygg för dom är starkare oftast.
Våra western gubbar är väl inte så lätta alltid kanske men som sagt 120kg + sadel 7-12kg.:eek::eek:
Sorry kan inte hålla mig var tvungen att visa mina känslor.:(

7kg för en westernsadel? ja då måste d vara en lätt/mindre storlek.. hah.. jag tycker min är "lätt" å den väger kanske 10om jag väger "på en höft", medryttisens sadel är så tung att jag knappt orkar lyfta upp den på hästen, (15kg´s höbalar kan jag däremot stapla ganska hyffsat...) bara paddarna väger ju något :crazy:

jag tycker nästan 100kg (inkl sadel) på en quarter är på gränsen...

Hon red välan som en kratta utan tillsyn.

I TS fall så är hon med för att lära killen att rida. Det är frågan om korta pass och han bantar.

Ser jag till min egen kamrat så lever det lilla travarstoet på 153 fortfarande och har alldeles utmärkt hälsa.
Samme kamrat red senare en travarvallack tre dagar i veckan under sex årstid. Den hästen var inte särskilt sjuk.

mvh Eva

Nu pratar jag inte om TS fall, för precis som du säger och som jag redan skrivit så är iaf "tanken god".
Problemet med slitageskador är att det kan ta ett tag innan man börjar se tydliga symptom. År. Om man inte har "tur" och upptäcker det tidigt. Att man inte ser skador av det (observera ser) betyder inte att hästen inte tagit skada.
Kan du se hur tornutskotten ser ut t ex?

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka