jätterädd att slå på sig

Sv: jätterädd att slå på sig

Att hästen fjollar iväg med svansen i vädret i ett par varv ser inte jag som liktydigt med att den gillar att träna.

Mina gör det av flera anledningar och en av dem kan vara att de tycker det är kul men oftast är de spända och paradtravar då vilket inte kan räknas som någonting alls egentligen.
Till och med shettisen kändes som en häftig travare när han gjorde så... :D Och det var han knappast med sin brukstyp.

jag är nästan hundra på att han fungerar inte för han vill inte, han är nog helt enkelt uttråkad, och jag har testat mycket för att variera osv. vet inte om jag nämnt det i denna tråd, men jag hade med honom när jag jobba hos proffstränare, där tände han till och blev en kanon, och så kom vi hem, från dag ett var vi tillbaka på samma ruta som innan ajg åkte ner.. jag vill ju att han ska fungera här hemma också..

detta ör en jättesocial häst, som älskar människor och älskar när något händer, och på gården händer väl inte alltför mycket, samma hästar, samma folk och samma vägar.

Du skriver ju själv att han är jätte social och du tror att det är för att det händer för lite... Om du vill ha han hemma och ahn ska ungera där så får du väll göra något åt det problemet då... om det är det som är problemet. Se till att det händer lite mera där.
Annars kanske det är bättre att flytta hästen och den fungerar... fast det beror ju på vad man mest vill förstås.

jaa, vad man vill mest.. Jag vill ha honom hemma, och innebär det att det inte blir något, så får det väl vara så.

Inte så lätt att se till att det hnäder något när man står i ett litet stall, men han har bytt box, vi har köpt ny häst så han har fått ny kompis, osv.

Men det är bara att fortsätta, skam den som ger sig.

Jag hade en sån - skillnaden var kanske att han ville för mycket.

Han är ridhäst i Sörmland nu...

blir han ridhäst så blir han ändå kvar här på gården, då jag inte gör mig av med honom.

Idag åkte jag upp på rakan och körde intervaller, har hållt honom därifrån en period, och jäklar att jag hade att åka med! kanske börjar hitta formen!

hej! Jag har inte riktigt läst alla inlägg nu men skumma mig igenom lite.

Hur som helst så tycker jag att du ska testa att balansera om hästen, är han helt frisk så sitter det i skoningen. Testa att sko tvärtåat bak så kan du korta steget med 20cm så att han inte kommer lika nära sig i gången. Sen kan du sätta aluminium skor med kort tå fram om han inte har det eller varför inte köra på bakvända för att få en snabbare överrullning?

Jag fick hem en häst som var hur rädd som helst för att slå sig, dock de låga farterna, i högre farter så var det inga problem. Det enda problemet var att veta hur han skulle sko. Han var hur rädd som helst och sprang med baken åt ett håll, hela tiden och stack höger bak. Jag trodde direkt att det var ett knä höger bak tack vare att han stack det, men icket. Hur fräsch som helst vid vet kontroll. Men jag är tvungen köra med skyddd - bakboots och gamasher i både träning och snabbjobb trots att jag vänt framskorna och satt tvärtåat bak därför han är så rädd för att slå sig.

Nu först, ca ett halvår efter jag fått hem honom har han vågat slappna av och inte springa och spänna sig och nu först kan jag köra utan skydd bak då han förstår att han inte slår sig i de sakta farterna längre. Jag har varit tvungen att köra i de farter som passat hästen, inte lungt utan hyffsat fort då det är då han inte slår ihop. Har fått några starter på honom nu och han har varit hur bra som helst i varenda start då han äntligen vågat springa och inte spänna sig i träning och fått bygga rätt muskler och fått mer ork!

Så skam den som ger sig, min häst är en 4-åring, blir 5, var ett hopplöst fall enligt den förre proffstränaren (!?).. Då börjar man undra om tränarna inte vet hur man skor en häst rätt.. Han skulle nog ha blivit ridhäst om jag inte hunnt dit i tid.

Så testa sko för att få ett kortare baksteg (tyng honom också om det inte blir bättre) och en snabbare överrullning fram så ska de nog bli bättre i de högre farterna ska du se.

Läste dock att han känns pigg nu, men kör inte för fort! Han han bara styrka och ork ifrån mängdträningen så behöver du inte köra så många snabbjobb innan han är redo för start :)
Många tror man måste gasa jämt, men icket :P Träna på i de farter som han känns bäst i så ska han nog börja fungera i de högre farterna med!

Lycka till!

Är det alltså så att han slår sig med yttersidan av framhoven på insidan av kotan bak? I s f skulle jag be hovslagaren ta bort så mycket som möjligt av insidan av tårna fram och sätta skor med trailers bak för att få en bredare isättning av bakhovarna.

En häst som det inte är nått fel på och som har platsproblem kan man ju fundera på om det är lönt att fortsätta träna den för trav.

det är säkert inte ett dugg lönt att fortsätta, men han är min häst, och han lämnar aldrig gården, och istället för att låta han gå i en hage och skrota resten av livet kan jag forstätta träna på. Jag vet vad hästen kan, och är inet villig att kasta bort det.

vilket som så har vi vänt skorna i fram på honom, funkar jättebra, han slår inte längre på sig, och han känner sig tryggare, nu sticker han inte med bak ofta alls, någon gång per tur bara, han tar ut steget, inte fullt ut ännu, och han vill springa nu, senast i förrgår låg han på som ett ånglok. haqn springer rakt i vagnen också.

så det går framåt.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 169
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 545
Senast: Fiorano
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 193
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 886
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka