Sv: jätterädd att slå på sig
hej! Jag har inte riktigt läst alla inlägg nu men skumma mig igenom lite.
Hur som helst så tycker jag att du ska testa att balansera om hästen, är han helt frisk så sitter det i skoningen. Testa att sko tvärtåat bak så kan du korta steget med 20cm så att han inte kommer lika nära sig i gången. Sen kan du sätta aluminium skor med kort tå fram om han inte har det eller varför inte köra på bakvända för att få en snabbare överrullning?
Jag fick hem en häst som var hur rädd som helst för att slå sig, dock de låga farterna, i högre farter så var det inga problem. Det enda problemet var att veta hur han skulle sko. Han var hur rädd som helst och sprang med baken åt ett håll, hela tiden och stack höger bak. Jag trodde direkt att det var ett knä höger bak tack vare att han stack det, men icket. Hur fräsch som helst vid vet kontroll. Men jag är tvungen köra med skyddd - bakboots och gamasher i både träning och snabbjobb trots att jag vänt framskorna och satt tvärtåat bak därför han är så rädd för att slå sig.
Nu först, ca ett halvår efter jag fått hem honom har han vågat slappna av och inte springa och spänna sig och nu först kan jag köra utan skydd bak då han förstår att han inte slår sig i de sakta farterna längre. Jag har varit tvungen att köra i de farter som passat hästen, inte lungt utan hyffsat fort då det är då han inte slår ihop. Har fått några starter på honom nu och han har varit hur bra som helst i varenda start då han äntligen vågat springa och inte spänna sig i träning och fått bygga rätt muskler och fått mer ork!
Så skam den som ger sig, min häst är en 4-åring, blir 5, var ett hopplöst fall enligt den förre proffstränaren (!?).. Då börjar man undra om tränarna inte vet hur man skor en häst rätt.. Han skulle nog ha blivit ridhäst om jag inte hunnt dit i tid.
Så testa sko för att få ett kortare baksteg (tyng honom också om det inte blir bättre) och en snabbare överrullning fram så ska de nog bli bättre i de högre farterna ska du se.
Läste dock att han känns pigg nu, men kör inte för fort! Han han bara styrka och ork ifrån mängdträningen så behöver du inte köra så många snabbjobb innan han är redo för start
Många tror man måste gasa jämt, men icket :P Träna på i de farter som han känns bäst i så ska han nog börja fungera i de högre farterna med!
Lycka till!