Jättehältan var en hovböld!

Piamaria

Trådstartare
Nu har jag en fråga till!!! Inte för att jag har som regel att ifrågasätta vad hovslagare och veterinärer råder mig till men den här hovslagaren som fann hovbölden var irriterande fåordig. Bölden satt vid strålen och ett bandage är nu lagt runt hoven med rekommendationer att vila i box en vecka! Svullnaden och hältan var betydligt mindre idag redan innan hovbölden blev funnen men enligt hovslagaren så är det inte bra att hästen hoppar omkring på den här hoven. Det har han kanske rätt i men en vecka??? Fy, jag avskyr boxvila! Eller högg han till med det för att påskhelgen kommer olägligt och att han hellre sitter och mumsar sill istället för att kommer till mig och skor!!!??? Har en tid sedan länge inbokad hos hovslagare på klinik i slutet av veckan och nu vet jag varken ut eller in! :confused: Finns det någon som är bevandrad i hur man sköter en hovböld??

Sv: Jättehältan var en hovböld!

det är eg bara bra att hästen rör på sig, MEN det får ju inte komma in skit i hålet. om du kan tejpa hoven ordentligt med silvertejp så du är säker på at inget kommer in under bandaget så är det bra att gå små promenader med hästen.

min fick med första hovslagaren bara bandage och inga tydliga råd alls men sedan kom min ordinarie hovvis ut och öppnade upp ännu mer och behandlade med något i själva hålet och sedan i med tjärdrevstrassel och på med gummisula och sko=han kunde gå ute i hagen som vanligt....

Har en tid sedan länge inbokad hos hovslagare på klinik i slutet av veckan och nu vet jag varken ut eller in! :confused: Finns det någon som är bevandrad i hur man sköter en hovböld??

Du har ju ett mkt enkelt svar på problemet, ring till hovslagaren på kliniken och fråga helt enkelt hur du skall göra.
Jag har aldrig satt någon häst på boxvila pga hovböld, däremot sett till att de fått gå i en ren hage (gräshage) har haft ordentligt bandage runt och skulle det gå sönder så har det inte varit hela världen iom att de gått i ren gräshage, nu har jag dock haft "turen" att drabbas precis när det varit torrt och fint i backen. Rörelse hjälper ju till att tömma ut skiten så känns nästan som att tvärtom boxvila skulle vara fel, men som sagt ring klinikhovis.

Den enda hovböld jag stiftat bekantskap med är den min häst fick opererat i förra veckan och han har gips samt ordinerades Metacam , penicillin samt boxvila i minst tre veckor. Där i mellan ska gipset bytas en gång i veckan.
Jag hade varit överlycklig om det hade räckt med en vecka på box:(.

Det bästa receptet jag vet för en hovböld är att ställa hoven i en hink varmt vatten med en näve salt i flera gånger om dan. Det brukar få ut bölden på ett par dagar.

Det hjälpte också på en häst som hade fått en spik rakt in i hoven. Bandage och vattenbad flera gånger om dan, efter några dar var den helt ohalt.

Såpa funkar också....

Grejen är ju att det inte får komma in skit i hovbölden. I dessa tider är hagarna (på de flesta ställena) lite leriga och mjuka i backen och då kommer det tryckas upp skit i hoven = risken finns att det blir ännu värre och kanske infekterat.

1 veckas boxvila dör ju inte hästen av, då är det betydligt värre för den om bölden kommer tillbaka eller hoven blir mer skadad.

Har du en torr sjukhage (med bra underlag) kan du ju alltid släppa hästen där, det bör den inte ta skada av.
Det är ju när de springer runt och har sig som bandaget riskerar att släppa.

Vad skönt att det var en hovböld och inte en senskada. Vi har aldrig haft en häst på boxvila pga hovböld. En kompis fick dock ha sin häst på box pga hovböld men den hade blivit opererad för det.

Det är jätte olika det här med boxvila eller inte, Skara sa till mig att ha hästen på box i 2 veckor medans de på Åby tyckte att jag kunde gott släppa ut hästen bara jag skyddade hoven. Vi packeterade in hoven rejält, detta var i höstas, släppte ut hästen och bytte bandage varje kväll, man får gå lite på sin magkänsla när man får olika bud. Ring och rådgör med klinikens hovslagare. Lycka till!

Mitt ena sto fick en hovböld i december förra året. Min hovslagare ordinerade 1 veckas boxvila. Annars var det risk för att bölden kom tillbaka igen om hon gick ut i leriga hagar.
Var hemskt med denna boxvila då hon hade en fölunge vid sidan.
Vi gick promenader med hoven ordentligt tejpad. Efter 1 vecka fick hon gå ut igen. Bölden kom då inte tillbaka.

KL

Min ena häst fick hovböld ett år, min hovis öppnade upp o sprutade i nåt o så tejpade vi o hästen skulle ut o röra sig för att få ut skiten men det fick inte komma in nåt skit...så det var bara att tejpa o byta, tejpa o byta. Svullnaden o hältan gick ner nästan omedelbart. Man såg att hästen pusta ut ;)

KL
Om bölden var stor så kan hoven behöva skyddas från tryck (tex tramp på en sten), annars gör det ont och kan ge nya problem. Man kan gipsa, linda med wetwrap och utanpå silvertejp. Men hagen måste ändå vara hyfsat torr för att det ska funka. Gipset bör bytas åtminstone var tredje dag, spola gärna med väteperoxid. Men det kanske vore bra att fråga hovis ändå, h*n som sett hoven? Var det en liten böld kanske klinikhovslagaren kan slå på en sko med sula bara.

Grejen är ju att det inte får komma in skit i hovbölden. I dessa tider är hagarna (på de flesta ställena) lite leriga och mjuka i backen och då kommer det tryckas upp skit i hoven = risken finns att det blir ännu värre och kanske infekterat.

Ett tips är att göra som jag gjorde; jag köpte en boot i gummi för ca 150kr som är hållbarare än att bara tejpa, tejpa gjorde jag endå så booten skulle sitta kvar, efter jag först hade lindat benet och ned en bit över hoven.

Det praktiska med det är att man utan problem kan hålla koll på hoven varje dag och tvätta rent. :)

Gamlingen hade en hovböld i somras och han fick skäras upp ganska djupt så att det blev ett hål in i hoven. Det var också ganska nära strålen, bak mot trakten.
Efter att han fått våtomslag och så för att dra ut skiten, så fick vi sätta in en "propp" med bomull dränkt i jodopax. Sen la vi en tjock sula under hoven med bomull på rulle (sån med lite nät runt) så att det blev en lagom ruta och jämnt undertill. Detta band vi fast med självhäftande bandage och sen en jävla massa silvertejp utanpå det. Han fick stå inne ett par dagar eftersom det var dyblött i hagen och det ehövde få torka till. Men sen gick han ute utan problem.

Eftersom det ändå skulle tas bort och byta pluggen och så varje dag så gjorde det inte så mycket att det började släppa lite. Han trampade gärna av sig det. Men sen när det hade börjat läka och vi var ute och red så trampade han alltid av sig det, lite typiskt. Men huvudsaken var ju att pluggen satt kvar så det inte kom in skrot.

På min kille var det såpass grunda gropar så honom gjorde vi ingenting med, han fick gå ut i hagen direkt.

Min häst har haft otaliga hovbölder. Efter hovis har öppnat den lägger jag ett jodopaxomslag (bomull, vetflex och silvertejp). Sedan får hästen gå i hage som vanligt. Det är bara bra om hästen rör på sig så den använder sin hov och blodcirkulationen är maximal, då är förutsättningarna för läkning som bäst. Så fort hästen är ohalt sätter jag igång och rider.

Tror dock bara det är en gång jag varit med om en stor hovböld som satt bak i trakten, vid strålen. Den gången åkte vi till djursjukhuset, på röntgen såg det ut som en fraktur (hästen hoppade på tre ben). Hoven gipsades och en vecka senare hade bölden tömt sig. Vi la jodopax dränkt bomull först, sedan tjärdrev och utanpå en hel sula. Hästen gick i hage och reds som vanligt när den var ohalt (vilket den var när bölden tömt sig).

Senast ändrad:

Min hade en böld för nästan exakt ett år sedan. Vi fann honom stapplandes på tre ben när han skulle ut, hur han lyckades gå över huvud taget är en gåta :crazy: Ingen visad hälta, värme eller svullnad innan men han måste ju haft ont! Hade tur att hovis var där ute när vi upptäckte den och kunde skära upp den. Pålle blev nästan helt ohalt direkt! Min ordinarie hovis kom sedan ut och satte jodopaxomslag, vet wrap och silvertejp vilket jag bytte ett par gånger. Han fick gå ut som vanligt i hage och behövde ingen boxvila. När vi tog bort bandaget så fick jag skrubba och spraya virkon i "hålet" så ofta jag orkade, men minst 2 ggr vecka. Han har inte fått tillbaka någon böld efter detta och hoven har vuxit bra.

håller med, men nu har ju bölden redan skurits upp... annars är ljummet såpvatten supert för att dra ut bölder. när min hade hovböld kunde han stå i timmar med hoven i vattnet, han tyckte det var så skönt och ville inte ta ut hoven igen. bölden kom ut av sig själv och hålet stängdes från insidan.

problemet när man måste in och skära är ju att det blir en öppen kanal rakt in i hoven. dvs enorm risk för infektion. därför måste man vara så försiktig.

Min pålle fick också stå i boxvila. Hagarna var tyvärr alldeles för leriga.

Min häst som samtidigt med hovbölden hade en hovbensfraktur (!) fick ha gips över hoven. Gipset byttes var 3:e - 4:e dag och då gjordes "såret" rent med jodopax, gipsades om och tejpade sedan över med silvertjep för att hålla borta fukt.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har precis fått en hovböld öppnad av hovslagaren. Den satt ganska ytligt och hästen gick från nästan blockhalt till mer eller...
Svar
18
· Visningar
3 713
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 401
Senast: mackan
·
Hästvård För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade...
Svar
13
· Visningar
2 708
Senast: Toudi
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 137
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar