Piamaria
Trådstartare
Tog in 4 åringen från hagen i går och fann att han var svullen med lite värme insida fram. Svullnaden lite diffus men det känns helt klart som om senan är lite svampig. Har sett några senskador och antar att de kan se olika ut men de har varit mer markanta med en "bulle" utanpå. Han såg lite knackig ut men inte uttalat halt. Fick gå ut i morse då stallägaren inte tyckte att han var nämnvärt halt. Men hu, nu på em är hältan rejäl! Stödjer inte gärna på tån men kan stå på benet om jag lyfter det andra frambenet. Svullen och varm från kota till knä. Kände ingen puls! Han har nyligen kommit ifrån beridare där han har stått i sandpaddock. Hemma har vi förstås inget sådant utan - lera! Han har hos beridaren stått på halm, hos oss har vi torv och spån. Antingen är han vansinnigt skadad eller kan det vara en hovböld??? Har trots alla år med häst ingen erfarenhet av hovbölder så jag tar gärna emot lite gissningar. Självklart drar jag iväg hästen till klinik ögonaböj men det kanske är hysteriskt att åka akut en söndag - eller?? Han vänder riktigt illa och hältan är svår, typ en 4 på 5 gradig skala! Ingen feber men temp dock i den övre delen av godtagbar! Någon som kan lugna mig???