Jättehalt!

Piamaria

Trådstartare
Tog in 4 åringen från hagen i går och fann att han var svullen med lite värme insida fram. Svullnaden lite diffus men det känns helt klart som om senan är lite svampig. Har sett några senskador och antar att de kan se olika ut men de har varit mer markanta med en "bulle" utanpå. Han såg lite knackig ut men inte uttalat halt. Fick gå ut i morse då stallägaren inte tyckte att han var nämnvärt halt. Men hu, nu på em är hältan rejäl! Stödjer inte gärna på tån men kan stå på benet om jag lyfter det andra frambenet. Svullen och varm från kota till knä. Kände ingen puls! Han har nyligen kommit ifrån beridare där han har stått i sandpaddock. Hemma har vi förstås inget sådant utan - lera! Han har hos beridaren stått på halm, hos oss har vi torv och spån. Antingen är han vansinnigt skadad eller kan det vara en hovböld??? Har trots alla år med häst ingen erfarenhet av hovbölder så jag tar gärna emot lite gissningar. Självklart drar jag iväg hästen till klinik ögonaböj men det kanske är hysteriskt att åka akut en söndag - eller?? Han vänder riktigt illa och hältan är svår, typ en 4 på 5 gradig skala! Ingen feber men temp dock i den övre delen av godtagbar! Någon som kan lugna mig???

Sv: Jättehalt!

Jag tycker att du ska ta ut en distriktsweterinär som får göra en första bedömning aw skadan. Det kan wara en howböld, men äwen något betydligt allwarligare som kräwer stöd, wila eller behandling i annan form.

Jag skulle ogärna ha lastat hästen med en sådan hälta - det finns ingen anledning att ta den till klinik akut när diagnosen senskada kan ställas hemma i stallet utan att hästen ska behöwa balansera i transport.

Tror knappast det är hovböld om han svullnat såpass. Kyl benet med rinnande vatten, låt honom stå still. Jag skulle gärna vilja att en veterinär kom ut och kunde spruta finadyne eller liknande för att hästen ska vara smärtfri. Sen låter det som ett fall för klinik tycker jag där man kan utreda hur omfattande det är. Det låter ju som en senskada.

Tycker att det låter som hovböld. Ring ut hovslagaren före veterinär är mitt tips. Min ena häst hade liknande symptom som du skriver, hon var dessutom blockhalt innan vi fick tömt ur bölden.

Senast ändrad:

Tror knappast det är hovböld om han svullnat såpass. Kyl benet med rinnande vatten, låt honom stå still. Jag skulle gärna vilja att en veterinär kom ut och kunde spruta finadyne eller liknande för att hästen ska vara smärtfri. Sen låter det som ett fall för klinik tycker jag där man kan utreda hur omfattande det är. Det låter ju som en senskada.

Det kan visst vara hovböld, min såg ut som ts skriver i höstas när hon hade hovböld så de kan visst svullna upp.

Tycker att det låter som hovböld. Ring ut hovslagaren före veterinär är mitt tips. Min ena häst hade liknande symptom som du skriver, hon var dessutom blockhalt innan vi fick tömt ur bölden.

Olämpligt och oförenligt med gott djurskydd att försöka werka upp en howböld på en häst med sådan reaktion i benet utan smärtlindring, helst i form aw sedering. Wet först, ew howslagare sedan om det alls finns misstanke om howböld efter undersökningen. Hästen har ju te ingen ökad digitalpuls i det aktuellla benet. Men det kan ju iofs bero på att ts i sin oro känner på fel ställe!

Olämpligt och oförenligt med gott djurskydd att försöka werka upp en howböld på en häst med sådan reaktion i benet utan smärtlindring, helst i form aw sedering. Wet först, ew howslagare sedan om det alls finns misstanke om howböld efter undersökningen. Hästen har ju te ingen ökad digitalpuls i det aktuellla benet. Men det kan ju iofs bero på att ts i sin oro känner på fel ställe!

Har aldrig sagt att man ska verka upp på ren chansning, den bedömningen gör hovslagaren. Du menar alltså att du tar ut en veterinär före hovslagare om man misstänker hovböld?

När vi fann min häst ståendes på tre ben och direkt misstänkte hovböld ringde jag ut min hovslagare som kom ut direkt och öppnade upp bölden. Ringde även till Skara som ansåg att vi skulle öppna upp bölden och avvakta och se vad som händer. Då hästen inte snabbt blev bättre rekomenderade de på Skara att jag skulle ge hästen finadyne och komma in med henne dagen efter. Min häst hade inte heller puls i benet till en början utan den upptäcktes dagen efter när vi var på skara.

Kan tillägga att på morgonen så gick hästen på benet utan större problem. På Skara fick jag stå på mig för att de ens skulle röntga hoven då de inte hittade mer utav bölden som min hovslagare fått tömt dagen innan.

Senast ändrad:

Om det är en howböld tycker jag absolut att en howslagare ska werka upp den, men jag tycker att man aw djurskyddsskäl kan ge hästen smärtlindring (te sedera den med Domosedan/Butador) före ingreppet. Detta görs aw weterinär. En weterinär har fö bättre utbildning i att diagnosticera hältor som inte berör howar, så i ett fall där hästen saknar puls och är kraftigt answälld i benet tycker jag absolut att det är en bra idé att ta ut en wet som åtgärd nr 1.

Det är roligt att höra att din häst blew bra, men de råd jag gaw war till ts.

Ring veterinär + ta ut hovslagare...

Min kille hade samma symptom i höstas med hälta och vrål svullen på benet och över senor,givetvis när ordinarie vet hade semester!!!!!:(

Hur som helst jourhavande vet hade inte tid att åka ut!!!!:confused:(JÄVLA SKIT HÖG!!!).:devil:

Hästen kunde knappt stå på benet och idiot jäveln säger till mig att åk till klinik då för jag har inte tid dom närmsta tre veckorna!!!!:eek::eek:
Jaha men nu finns det inte en jävla möjlighet att hästen kan stå i transport i flera mil utan smärtlindring EFTERSOM han inte ens står på benet i hagen!!!!

Kan säga att jag var ordentligt tydlig och fanskapet skiter i vad jag säger ändå!!!!!

Nä jag kan inte skriva ut smärtlindrande över telefon men ring hmhm osv vilket jag gjorde ingen utav dessa ville åka så många mil utan dessa tyckte att veterinären i mitt område skulle fixa det...Det dryga helvetet vägrar,men som tur var så fick jag tag på hovis som omgående kom ut och jo det var hovböld två dagar senare var ordinarie vet hemma och skrev ut penicillin omgående över telefon eftersom pållen fortfarande var jätte svullen över senorna......:bow:

Fast jag skulle aldrig ta ut hovslagaren först i det här läget även om det KAN vara hovböld. Eftersom hästen är såpass svullen i benet kan det likagärna vara en senskada, och inte fasen tar jag då ut hovslagaren först. Tycker man börjar i fel ände.

Man ringer båda!!!!!!

Och förhoppningsvis kommer båda ut...;)

Fast jag skulle aldrig ta ut hovslagaren först i det här läget även om det KAN vara hovböld. Eftersom hästen är såpass svullen i benet kan det likagärna vara en senskada, och inte fasen tar jag då ut hovslagaren först. Tycker man börjar i fel ände.

jag litar på 100% procent på min hovslagare och hon bor inte långt ifrån mig, kanske därav att jag alltid först skulle ta ut henne om jag misstänkte en hovböld. Med den erfarenhet jag har av hovböld så tycker jag inte alls att det är att börja i fel ände. Min häst stod blockhalt och med ett svullet ben och jag var helt övertygad att det var hovböld och hade rätt. Sen säger jag inte att det är samma i ts fall men jag hade ivarje fall tagit ut hovslagaren först.

Och av de erfarenheter JAG har av senskador skulle jag börja med veterinär.
Jag säger inte att du har fel huruvida det är hovböld eller inte, och jag säger inte ATT det är senskada, men vi värderar alla olika.

Ok, kanske det bästa är att i morgon boka tid på klinik. Jag har dock sådan tur att hovslagaren kommer på förmiddagen och då kan ju han kanske klämma igenom hoven. Skulle han hitta något som verkar vara en böld så kanske turen till kliniken kan ställas in. Det ska väl inte vara omöjligt att få ut en distriktare och ge lite smärtlindring om jag nu kan ha sådan tur att det är en hovböld. Räknar med det värsta jag kan tänka mig, senskada........

Alla handlar vi olika. Jag är absolut inte emot att ta ut en veterinär men misstänker JAG en hovböld tar jag först ut en hovslagare då jag anser att den har bättre kunskap om hoven. Min häst som stod med hovböld åkte vi in till klinik 4ggr innan den historian var löst. Men i det akuta läget tog jag ut min hovslagare och rådgjorde samtidigt med Skara. De ansåg att det var en onödigt kostnad för mig att åka in med min häst som de endast skulle ge smärtlindring och inte kolla på förrän morgonen därpå och då jag kunde ordna med finadyne på egen hand så tyckte de att det var onödigt att ringa efter en distriktare.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för Ts häst och jag säger inte att det måste vara en hovböld men med ts beskrivning och min erfarenhet i höstas så tror jag att det kan vara en hovböld.

kl
ja nu lägger jag mig i den här diskussionen oxå!
jag skulle först känna igenom hoven med visitertång och därefter ringa t.ex distriktaren.

Eg fråga till Tant Esther:
Kan en senskada ge reaktioner även i hoven, på samma sätt som en böld/krossad sula?

vetgirig pialotta

ok, tack för svar tant ester! :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 025
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
996
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 850
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka