Järnrika recept

Hej!
Jag har järnbristanemi. För inte så länge sedan fick jag järn i dropp. Jag tror dock jag behöver ändra min kost.
Behöver tips på mat som är god och innehåller järn. Bonus om det inte är för dyrt men inget måste.

Det jag inte äter:blodpudding,leverpastej,lever,sånt bröd .. ja typ det klassiska som innehåller mkt järn.

Men tänker om man ”tar lite där” och lite här så kanske man får i sig ändå tillräckligt.

Så tips? Vad äter ni?
Mörkt gröna grönsaker är mer järnrika än ljut gröna grönsaker. Brysselkål, broccoli, spenat, pumpafrön.

Jag försöker äta 6-8 brysselkål varannan var tredje dag, Har pumpa frön på gröten och som pilligt snacks. Försöker äta Spenat och broccoli de brysselkåls fria dagarna.
Jag köper frysta påsar av broccoli, brysselkål och spenat. Spenat finns frysta blad, hackad och stuvad.

Liknande trådar

Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 064
Senast: Keb71
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
549
Senast: Twihard
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 632
Senast: amsway
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka