Japan i juni?

cherie

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att resa till Japan, och då kanske särskilt under juni? Vi tänkte eventuellt åka dit i början/mitten på juni men är lite osäkra på grund av vädret. Vad tror ni? :)

Någon som har erfarenhet av att resa till Japan, och då kanske särskilt under juni? Vi tänkte eventuellt åka dit i början/mitten på juni men är lite osäkra på grund av vädret. Vad tror ni? :)
Jag har varit i Japan, större delen av tiden i Tokyo-området, under juli. Lite varmare än jag önskar mig när jag är i storstäder men det gick bra. Enstaka dagar med mycket regn

Jag har varit i mitten av juli i Kyoto. De första 6 dagarna va väldigt ostabilt. Kunde va sol, sen 5 min senare ösregn. Men alltid varmt och fuktigt. De sista dagarna klarnade allt upp, floderna gick från bruna till klart vatten, varmt och soligt. Önskar vi hade fler såna dagar men vad gör man?! Kul hade vi alla dagar, men utsikt hade man ju inte när det är gråmulet från alla fina tempel....

Regnperioden börjar ungefär i mitten av juni och då blir det väldigt hög luftfuktighet och vädret kan variera från dag till dag. Jag har varit där tre somrar och de två första var det både varmt och fuktigt redan i juni, den tredje regnade det mest och var väldigt kallt. Vädret är alltså ganska ostabilt under den tiden, men det behöver inte betyda att det på något sätt är en dålig idé att åka dit! Det finns alltid massor av saker att hitta på även om vädret inte är det bästa :) Vart hade ni tänkt åka? Jag har bott i Tokyo ett par år, varit i både Kyoto och Osaka flera gånger och rest runt över i princip hela Honshu så det är bara att säga till om du vill tips på något särskilt så kan jag säkert komma på något!

Tack för svar hörni! Jag har alltid väldigt gärna velat åka till Japan (vi hade tänkt börja i Sydkorea, åka tåg ner, ta båt över, fortsätta med tåg genom Japan upp till Tokyo) men jag och sambon har väldigt svårt för värme och särskilt fuktig sådan. Regn känns okej (kanske inte hela tiden då, men bättre än fuktig värme) men samtidigt känns det som att jag inte vill "slösa bort" ett av mina drömresmål genom att åka när det är dålig säsong...

Om det ändå skulle bli aktuellt så kommer jag definitivt höra av mig för tips @Sandorami! :)

Ja, har ni svårt för värme är det kanske smart att undvika att åka dit mellan maj-september (även om det ÄR lättare i maj och september kan det vara riktigt varmt då med!). Den bästa tiden är ju definitivt under körsbärsblomningen men även hösten med alla lönnlöv som skiftar färg är väldigt häftigt, även om det kan regna en del. Januari-mars är oftast fint väder men kan bli ganska kallt! Så, nu är jag färdig med min redogörelse för vädret i Japan under ett år ;) Och det är bara att du hör av dig om ni bestämmer er för att åka, jag tycker (uppenbarligen...) att det är jättekul att dela med mig:D

Ja, har ni svårt för värme är det kanske smart att undvika att åka dit mellan maj-september (även om det ÄR lättare i maj och september kan det vara riktigt varmt då med!). Den bästa tiden är ju definitivt under körsbärsblomningen men även hösten med alla lönnlöv som skiftar färg är väldigt häftigt, även om det kan regna en del. Januari-mars är oftast fint väder men kan bli ganska kallt! Så, nu är jag färdig med min redogörelse för vädret i Japan under ett år ;) Och det är bara att du hör av dig om ni bestämmer er för att åka, jag tycker (uppenbarligen...) att det är jättekul att dela med mig:D
När är körsbärsblominingen? :idea:

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 665
Fritid Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka. Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 214
Senast: sjoberga
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter