Jämviktsläge

S

Safir_

Hej! Det är som så att jag har en lite fråga angående grundträningen av min valack. Jag har börjat skola om honom från... tja, allroundhäst, till westernhäst.
Min fråga lyder alltså: det här med jämviktsläge (när hästen står med jämnt fördelad vikt på alla fyra benen och "vilar" vid halt) har aldrig riktigt gått in i mitt huvud:angel:. När jag lär honom det, ska jag ställa honom i jämviktsläge så fort jag gör halt? Hur ska jag göra när han flyttar sig utan tillåtelse? Vilken sorts tillrättavisning har ni använt, som redan gått igenom det här?
Jämviktsläge är ju liksom mer eller mindre grundpositionen och det känns ju väldigt fel att hoppa över en så viktig sak, så ni som är kunniga inom det här, här har ni chansen att förklara för en mindre vetande:grin:
Förresten, jag håller också på att lära honom "backa". Bara en lätt touch med handen på bogen och kommando så backar han. Men hur ska jag göra med det där jäkla jämviktsläget efter det då? Ska han ställa sig i jämviktsläge när han har backat färdigt?:confused:

Snälla, förklara så jag fattar! Tack på förhand! :D

Sv: Jämviktsläge

Korrigera genom att flytta tillbaka hoven som rörde sig, tillslut går budskapet in. Min kunde knappt stå still en sekund i början och nu kan han stå ett helt ridpass och bara vila. :)

Tack isse!:bow: Det verkar som att du har koll på det här. Hur gjorde du med din häst? Ska hästen stå i jämviktsläge direkt när han stannar? Eller? Jag har inte fattat det där :angel:

Jag har faktiskt inte funderat så mycket på om han står i jämviktsläge eller ej. När det är vila får han stå och hänga på ett ben om han vill bara han står still och tar det lugnt. När jag gör en halt normalt under ett ridpass sker det automatiskt att han hamnar i jämviktsläge. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 017
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 499
Senast: Elendil
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 870
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka