Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...
Det där är intressant. Tydligen så är det som så att amningen kom på tapeten inom WHO därför att man ville öka antalet ammande kvinnor i tredje världen där ju rent vatten är en bristvara, och tydligen har det tagits som intäkt för att skapa någon slags amningsterrorism i Sverige - också. En del av backlashen förmodligen. Det som jag själv upplevt går däremot i en annan riktning, jag har inte kunnat amma något av mina tre barn, men BVC OCH BB har snarare varit tvärtom, de har hela tiden påpekat att de inte är amningsfascister, utan verkligen stött mig i mitt beslut att inte amma. Mycket märkligt eftersom jag har hört precis tvärtom från andra föräldrar!
Amning är väl den enda invändningen, ja. Dessutom har vi ju i alla fall periodvis rena amningsterrorn från propagandister både på MVC och BVC att försöka hantera.
Själv tycker jag ändå att det är liiite konstigt att låta (hel)amning vara så viktigt att man är beredd att starta sitt föräldraskap utifrån den könsrollskonservativa livsstil som amning + mamman är hemma 84% av föräldraledigheten innebär.
Förutsatt att barnet inte lider av någon sjukdom som gör att det blir sjukt av att inte ammas, skulle jag prioritera pappans föräldraroll framför förlängd helamning. Och jag anser att även samhällets råd borde gå i den riktningen (istället för amningsterror).
Man jobbar ju vanligtvis inte 24 timmar per dygn, så delamma kan man ju göra ändå.
Det där är intressant. Tydligen så är det som så att amningen kom på tapeten inom WHO därför att man ville öka antalet ammande kvinnor i tredje världen där ju rent vatten är en bristvara, och tydligen har det tagits som intäkt för att skapa någon slags amningsterrorism i Sverige - också. En del av backlashen förmodligen. Det som jag själv upplevt går däremot i en annan riktning, jag har inte kunnat amma något av mina tre barn, men BVC OCH BB har snarare varit tvärtom, de har hela tiden påpekat att de inte är amningsfascister, utan verkligen stött mig i mitt beslut att inte amma. Mycket märkligt eftersom jag har hört precis tvärtom från andra föräldrar!