Jamande hela dagarna

Sv: Jamande hela dagarna

Aha, intressant.

Apropå grooming så inser jag, när du nämner det, att mina katter slutade tvätta varann redan efter ett par år. Och innan, när de gjorde det, så tolkade jag det mest som dominanstvätt. Antingen spårade det över i brottning eller så användes det för att flytta på brorsan - ena katten kunde börja tvätta andra för att få bort honom från mig, typ "din lilla skit, du kan dra, det är jag som ska ligga hos henne".
 
Sv: Jamande hela dagarna

Jag har inte läst allt för tråden är ju lång, men jag funderar på om uppfödaren kan tänka sig att ta tillbaks honom ett tag? Lille jamisen kanske bara är omogen och fick sig ett riktigt trauma då han bler skild från mamma. Om han lugnar ned sig hos uppfödaren så kanske du kan försöka ta tillbaks honom om några månader. Jag har inte träfffat på några Birmor som varit speciellt skrikiga men finns säkert olika släktlinjer och personligheter!
 
Sv: Jamande hela dagarna

De söker inte social kontakt på det sätt de sociala kattungarna gör. De deltar inte lika mycket i lek och ligger mer ensamma. De ägnar sig inte åt "allogrooming" heller. Ju äldre de blir ju tydligare blir beteendet och de kan då (lite beroende på personlighet) även uppvisa aggression gentemot andra katter.

Hur ofta har du sådana? Jag har på fem kullar haft två ungar som inte var en del av mina katters ständiga "katthögbeteende". Nu tror jag vissa raser är mer extrema än andra, de orientaliska raserna är ju ganska kända för sin gruppdynamik. Antingen är man en del av gruppen och då sover, äter och leker man tillsammans, eller så är man det inte och då är man hårdhänt utmobbad.

Den kattungen som var avvikande var aldrig utestängd, men lite ointresserad av de andra på ett sätt som jag inte upplevt med någon av mina andra katter. Samma gäller för min äldsta hona. Hon letar upp de andra katterna för att sova (och blir hysterisk om hon blir utestängd från gruppen, men det är väl mer ett vanebeteende än något annat) men leker inte aktivt med dem. Alla andra vuxna kastrerade katter jag haft (åldrar 18, 8, 5, och 4) leker mer på kattungars vis.
 
Sv: Jamande hela dagarna

Inte särskilt ofta, men de har varit lätta att peka ut. Jag hade en 2005 och en till 2008 (halvsystrar men jag kan för allt i världen inte härleda beteendet till mamman). Har iakttagit ett par hos uppfödarvänner också.
 
Sv: Jamande hela dagarna

Blev väldig fart dpå den här tråden, roligt:)

Kan meddela att jag nu kör med ignorera metoden när han gapar, tittar inte ens på honom. men när han varit tyst en stund gosar jag och klappar och leker. :), positiv förstärkning tänkte jag. att det inte hjälper å gapa. antar att detta komemr ta veckor eller månader innan något reslutat. men förhoppningsvis blir det skillnad
 
Sv: Jamande hela dagarna

Har inte läst hela tråden men har en 4 månaders kattkille som är pratsam till sättet. Han har två kattkompisar o en hund att "jobba" av sin energi med, plus att han får vara ute så mycket han vill, men är ändå rätt högljudd emellanåt, jag ser det som dels ett sätt att få uppmärksamhet-dvs vi ignorerar högljutt jamande o "krav", dels hans högljudda sätt.
Tycker det fungerar väldigt bra att uppfostra katter, de är mycket mer snabblärda än hundar om man är lite konsekvent.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 069
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 414
Senast: Ajda
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 832
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp