Jamande hela dagarna

Sv: Jamande hela dagarna

Du bad om hjälp och de är de alternativ jag kan se.
Som sagt, få katter trivs som ensamkatter, det är något man måste vara medveten om när man skaffar katt.

Birmor är ofta väldigt pratiga katter. Vi blev tvungna att hitta ett nytt hem till våra eftersom de tydligt visade att de inte trivdes med sitt liv hos oss. Vi försökte göra det bättre men utan resultat och därför fick det ett nytt hem. Sorgligt för oss men katternas bästa gick främst.

Visst bad jag om hjälp men man kan ju låta trevlig för det:)

Jag läste på innan om Birmor och fick fram mycket info om att dom ofta är lugna katter och ganska tysta vanligtvis. Men självklart får man räkna med skillnad mellan individer.

Katter är inga flockdjur var jag förstår utan lever ensamma. Så att katter oftast behöver kattkompisar stämmer väl ändå inte?:confused:
 
Sv: Jamande hela dagarna

Min erfarenhet säger precis tvärtom, de flesta katter trivs bättre med sällskap.
 
Sv: Jamande hela dagarna

Katter är inga flockdjur var jag förstår utan lever ensamma. Så att katter oftast behöver kattkompisar stämmer väl ändå inte?:confused:

Det är olika. Vissa katter trivs med sällskap, andra inte. De flesta klarar sig alldeles utmärkt med en engagerad och närvarande matte/husse.

Det är klart att ungkatter trivs bra med jämnårigt sällskap, i det vilda lever kattungarna minst 6 månader med sin mamma och med sina syskon. Vi separerar dem normalt sett från mamma och syskon mycket tidigare än så vilket lägger ett väldigt stort ansvar på oss.

Dock uppstår ofta konflikter när katter (även kastrerade) blivit vuxna (2-4 år) så man ska inte tro att man löser alla problem genom att skaffa fler katter.
 
Sv: Jamande hela dagarna

så är det ju absolut, det är inte bara oich skaffa en katt till och tro att allt blir bra.
De katter jag känner har dock väldigt stort utbyte av sin kattkompis + att jag vet flera uppfödare som inte säljer sina som ensamkatter.

Pappas katt är däremot en riktig ensamkatt, hon försöker bokstavligen döda de katter hon träffar :crazy:
 
Sv: Jamande hela dagarna

Har också en väldigt pratig katt här hemma, översocial, kastrerad tidigt för att vi trodde att det skulle ge sig men fy tjyvens fick vi :devil: Han är kastrerad i december och han är nästan värre nu än innan och han har en kattkompis, äldre kastrerad hona som inte är egentligen jätte förtjust i honom men det slåss iaf inte .. Tror att vissa katter är mera pratiga och sociala av naturen. :D
 
Sv: Jamande hela dagarna

Har du pratat med din uppfödare om problemet??

Min första birma var precis som din väldigt tidskrävande när han var liten. Men jag var hemma väldigt mycket med honom då jag jobbade skift och vi hittade på väldigt mycket bus.
När jag sedan bytte arbetstider började han prata konstant. Han höll på att jama hål i huvudet på mig...
Så jag gjorde det som kändes logiskt, jag skaffade en till katt. Problemet minskade drastiskt och jag märkte att han mådde mycket bättre.
Många år senare så jamar han inte särskilt ofta om man jämför. Men han är rätt speciell i beteendet och han skulle egentligen trivas allra bäst hos en hängiven pensionär. Han är ingen "katt-social" individ men har ändå stor behållning av sina kattkompisar.

Har din katt ett bra och stort klätterträd?
Är den selvan och går du då ut med den?
Kommer den från ett stort katteri och hur många var det i kullen?

/Corax - uppfödare
 
Sv: Jamande hela dagarna

Jag har just varit inne på Birmasällskapets hemsida för att söka information om rasen. Kan inte hitta någonting om birmans temperament!
Av mina 3 birmor har en varit hyfsat lugn och tystlåten. Min nuvarande 7-åring kan gå in i ett annat rum och ha mjau-utrop en låång stund. Det har lugnat sig med åren men det förekommer rätt ofta. Han vet att om han sätter sig i samma rum så är det någn som ryter ;) åt honom, inte så dum...
Han har kompisar som han leker med på sina egna villkor, han har tillgång till utevistelse och han har klätterträd och leksaker. Men jamandet tillhör birmans personlighet, inte mycket att göra åt.
Birman har ju även en egenhet att den "hostar" när den börjar bli sur/arg/förbannad. Så när din birma börjar harkla sig, bryt!
 
Sv: Jamande hela dagarna

Här är en liten film med Jackson där han visar och förklarar. Klicka på den andra filmen.

Ibland funderar jag på hur korkad (lat?) jag är. Det här är ju såååå basic, inget konstigt överhuvudtaget. Klart att en katt ska leka. Min katt är som TS katt - väldigt pratig (siameskorsning, katthemskatt) och kissar dessutom inne emellanåt. Han har kattlucka, näst bästa maten på marknaden (enligt mig Orijeen, bästa är BARF) och bor i vårt hus som har många hyllor och bjälkar han kan sitta o spana från.

Jag ska åka förbi djuraffären och köpa ett par "fiskespön" senare idag och sätta igång och leka! Som Jackson sa i slutet av filmen - "om du inte har en förändrad katt om två veckor så äter jag upp min hatt".

Min katt hade tidigare en "kompis" (som vi tyvärr fick låta somna in pga. ett rävbett) och de fungerade inte alls ihop när hon blev äldre och "stillsammare". Vilket min "kissekatt" tyckte var jättekonstigt - det var då han började kissa inne. Så att två katter är det bästa kan jag inte hålla med om. OK om de är kullsyskon - men att ha två olika individer har jag flera dåliga erfarenheter av. Men som tidigare talare - det beror på individen!
 
Sv: Jamande hela dagarna

*kl*
Vår birma, kastrerad hona 5år, är fruktansvärt gapig (med en ton som får rutorna att vibrera) och sällskaplig. Vi har två andra katter hon kommer överens med plus en hund hon gillar att retas med, men vill hon ha just MITT sällskap så duger inget annat och "hör sen".
 
Sv: Jamande hela dagarna

Jag ska åka förbi djuraffären och köpa ett par "fiskespön" senare idag och sätta igång och leka!

Jag har hittat världens bästa lekredskap till Pipen. En kvist/gren som låg och skräpade i trädgården efter att vårt syrénträd blivit ansat. Alldeles gratis och funkar precis lika bra som en vippa man köper i butiken. ;)
 
Sv: Jamande hela dagarna

Jag skulle skaffat en katt till. Få katter trivs ensamma. Har man bara möjlighet att ha en katt är det bättre att köpa en vuxen som man vet trivs bäst själv

Det där håller inte jag med om. Katter är solitära djur och faktum är att de flesta katterna trivs med att vara ensamkatt.
 
Sv: Jamande hela dagarna

Kan ju vara så oxå att för en ensam, understimulerad katt så är all stimulans till det bättre, även en annan katt, kanske.
 
Sv: Jamande hela dagarna

Nja, helt solitära är dom inte har man ju konstaterat. Och jag tror personligen inte alls på att de flesta trivs bäst med att vara ensamkatter. Framför allt innekatter kan behöva en kompis för att få rätt typ av stimulans.
 
Sv: Jamande hela dagarna

Jag tror att det är stimulansen och aktiveringen som är det viktigaste. Om jag tittar på våra stallkatter (3 st hankatter) så umgås de aldrig. De tolererar varandra när de möts men de har alla fullt upp med sina egna sysslor. De väljer alltså inte självmant att umgås.

Kanske är det skillnad för innekatter? Jag har dock alltid haft ensamkatt (4 st totalt varav 3 varit innekatter) och aldrig upplevt något problem med detta.
 
Sv: Jamande hela dagarna

Nja, helt solitära är dom inte har man ju konstaterat. Och jag tror personligen inte alls på att de flesta trivs bäst med att vara ensamkatter. Framför allt innekatter kan behöva en kompis för att få rätt typ av stimulans.

Vem har konstaterat att katten inte är solitär?

Att katten är solitär betyder inte att de inte kan ha glädje av sällskap. I djurparker har man ofta solitära djur (tex. björnar och tigrar) i mindre grupper som en form av aktivering.

Jag tror många har en ganska skev uppfattning om vad termen solitär innebär. Solitär betyder att de vuxna djuren under naturliga omständigheter huvudsakligen lever ensamma (undantaget hona med avkomma). Honorna kan även tolerera att döttrars hemområden överlappar med sina egna.

Finns det god tillgång på mat kan dock många solitära djur samlas på samma plats (tex. björnar som fiskar lax i Kanada eller ferala katter som matas av människor).
 
Sv: Jamande hela dagarna

Jag tror inte det ger så mycket stimulans som folk tror att ha två katter ihop. Det är bara vårat dåliga samvete som säger att de vill vara två ;)
Däremot tror jag att två kullsyskon kan ha stort utbyte av varandra i kattungeåldern. Men sedan när de blir vuxna är de troligtvis inte lika bra kompisar.

Jag hade fyra katter en period och det var verkligen inte optimalt. Dessa fyra katter är numer ensamkatter och trivs mycket bättre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 069
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 414
Senast: Ajda
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 832
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp