Jamande hela dagarna

_FiA_

Trådstartare
Jag känner att min misse börjar gå mig lite på nerverna. Han är otroligt pratig. Han har en åsikt om allt. Jamar jamar och jamar. Han jamar när han är hungrig han jamar när han sitter i knät, han jamar när han springer runt och är uttråkad han jamar när han leker.
Det var gulligt första veckan, men nu börjar det driva mig till vansinne. Han har ett ljudligt jamande som skär i öronen.

Han är ungefär 18 veckor gammal nu. Han har hållt på så här sedan jag köpte honom vid 12 veckor.

Kommer det bli bättre när han blir kastrerad?
Vill inte att han befäster jamandet utan vill försöka göra något åt det nu när han är liten.:crazy:
 
Sv: Jamande hela dagarna

Pipen kastrerades för två veckor sedan och när det gäller jamandet så märker jag ingen skillnad än så länge. Han kan skrika som en tok emellanåt så jag hoppas på att det ska försvinna eller iallafall minska ner om ett tag. Det är dock mest när han vill gå ut och tar jag fram selen så blir han tyst....eller tyst är väl inte helt rätt beskrivning. Han spinner som en tok och kan inte få på selen tillräckligt fort. :D

Jamandet ÄR dock väldigt störande att lyssna på så jag förstår din frustration om din katt är pratig även annars.
 
Sv: Jamande hela dagarna

Hur mycket och intensivt leker du med honom?

Enligt Jackson Galaxy så bör katten rastas ordentligt åtminstonde en halvtimme om dan. Då ska katten springa och hoppa så att den blir riktigt trött vilket visar sig med att de lägger sig på sidan och/eller flämtar. Detta görs enklast med en oemotståndlig vippa typ da bird eller liknande.

Efter ett riktigt rastningspass (jagandefasen) ska katten äta (bytet) sedan är det tvättdags och efter detta är det dags att sova en stund.
 
Sv: Jamande hela dagarna

Pipen kastrerades för två veckor sedan och när det gäller jamandet så märker jag ingen skillnad än så länge. Han kan skrika som en tok emellanåt så jag hoppas på att det ska försvinna eller iallafall minska ner om ett tag. Det är dock mest när han vill gå ut och tar jag fram selen så blir han tyst....eller tyst är väl inte helt rätt beskrivning. Han spinner som en tok och kan inte få på selen tillräckligt fort. :D

Jamandet ÄR dock väldigt störande att lyssna på så jag förstår din frustration om din katt är pratig även annars.

Okej det var inte så tröstande å höra då om han inte lugnat sig:p
Min katt är otroligt tillgiven och "mammig" och ska gosa och spinner som en skördetröska bara man tar i honom. Han ska sitta i knät oavsett vart man befinner sig.

Så kanske jamandet har att göra med att han ska ha uppmärksamhet ständigt, han kan inte vara "ensam" och leka utan man måste vara med hela tiden. Mamma som haft uppfödning av katter många år förr i tiden. Hon fick vara kattvakt åt min kattunge i 2 dagar och hon sa att hon aldrig varit med om maken till dryg katt :D
 
Sv: Jamande hela dagarna

Hur mycket och intensivt leker du med honom?

Enligt Jackson Galaxy så bör katten rastas ordentligt åtminstonde en halvtimme om dan. Då ska katten springa och hoppa så att den blir riktigt trött vilket visar sig med att de lägger sig på sidan och/eller flämtar. Detta görs enklast med en oemotståndlig vippa typ da bird eller liknande.

Efter ett riktigt rastningspass (jagandefasen) ska katten äta (bytet) sedan är det tvättdags och efter detta är det dags att sova en stund.

Jag Leker dom flesta dagar med honom när jag komemr hem från jobbet, men han har en ostopplig energi som aaaaldrig tar slut. han är ÖVERALLT blomkrukor åker i golvet, gardinerna klättras det i osv
 
Sv: Jamande hela dagarna

Det låter som om han är understimulerad. Försök sysselsätta honom mera. Med mycket mera lek och om han äter torrfoder så ge honom maten i olika foderlabyrinter, kulor osv.
Tror han skulle må bra av ordentligt rastning åtminstonde två gånger om dan.
 
Sv: Jamande hela dagarna

Fast det kan ju ta ett tag efter kastreringen innan hormonerna har stillat sig så jag hyser fortfarande hopp. :angel:

Din katt verkar vara lite mer sällskapsberoende än vad Pipen är. Kanske behöver han en kompis?

Pipen är social och vill gärna vara med men han kan lika gärna springa omkring och roa sig själv med lite av varje. Han har INTE tid att gosa under dagarna men jag får gärna vara med och leka. Klappa får man göra snabbt i förbifarten.
Gosar gör man i sängen tidigt på morgonen typ mellan kl 4 och 6. Då ligger han gärna mitt in ansiktet på mig och spinner som en skördetröska eller så ligger han ovanför mitt huvud och tvättar min "päls"....snällt av honom. ;)
 
Sv: Jamande hela dagarna

ja han är verkligen extremt social, får inte ens sitta på toaletten ifred utan då hoppar han upp i knät och ska ligga, om jag så ska sitta där en halv minut ;)

grejjen är den att jag har ingen möjlighet å skaffa en till katt, och det är inget jag vill heller :(

Leo tvättar min "päls " också, snällt av dem!
 
Sv: Jamande hela dagarna

Jag skulle skaffat en katt till. Få katter trivs ensamma. Har man bara möjlighet att ha en katt är det bättre att köpa en vuxen som man vet trivs bäst själv
 
Sv: Jamande hela dagarna

Det låter som om han är understimulerad. Försök sysselsätta honom mera. Med mycket mera lek och om han äter torrfoder så ge honom maten i olika foderlabyrinter, kulor osv.
Tror han skulle må bra av ordentligt rastning åtminstonde två gånger om dan.

ja det känns som att han kanske tycker att han är understimulerad. Vet inte hur jag ska ha tid att sysselsätta honom mera , jag valde en birma just för att dom ska vara en lugn ras, detta har jag inte märkt än så länge:devil:
Torrfoder äter han väl lite sporadiskt bara för att han måste om mjukmaten inte finns just då, men han är inte överförtjust i det så tvivlar på att han skulle orka "leka reda på maten" kattgodis går inte heller hem. Bara vanlig mjuk mat som köttfärs skinka eller liknande.
 
Sv: Jamande hela dagarna

Men som jag skrev så har jag inte råd med en katt till just nu. Och att inte skaffa en kattunge om man bara har möjlighet att ha en katt är ju liksom lite försent nu.
 
Sv: Jamande hela dagarna

Jag skulle också ha svårt för att ha mer än en katt, inte av samma anledning som dig, men för att jag reser ibland i jobbet och behöver då ha kattvakt. Min mamma ställer alltid upp men hon vill inte ha mer än en katt att ta hand om hemma hos sig.
 
Sv: Jamande hela dagarna

Ja och då får du ta ditt ansvar nu. Stimulera katten mer, skaffa en till eller omplacera katten.
 
Sv: Jamande hela dagarna

Ja och då får du ta ditt ansvar nu. Stimulera katten mer, skaffa en till eller omplacera katten.

Oj så trevlig man kan vara.
Jag stimulerar honom så mycket jag bara kan. men som sagt så är det heeela tiden, jämt inte en lugn stund.
 
Sv: Jamande hela dagarna

Du bad om hjälp och de är de alternativ jag kan se.
Som sagt, få katter trivs som ensamkatter, det är något man måste vara medveten om när man skaffar katt.

Birmor är ofta väldigt pratiga katter. Vi blev tvungna att hitta ett nytt hem till våra eftersom de tydligt visade att de inte trivdes med sitt liv hos oss. Vi försökte göra det bättre men utan resultat och därför fick det ett nytt hem. Sorgligt för oss men katternas bästa gick främst.
 
Sv: Jamande hela dagarna

Det är ju jättesvårt att säga vad jamandet beror på. En del katter är väldigt verbala utan att det liksom är något fel, det är deras personlighet. Då kan det bli alldeles fel om man går in för att stimulera katten mer eftersom det kan leda till överstimulering och stress. Du måste försöka ta reda på om han bara är en pratig katt eller om det handlar om för lite stimulans.

Även blötmat och köttfärs går att använda för foderberikning. Den här typen av aktiveringsleksaker går att fylla med blötmat, kött, tonfisk eller vad katten nu gillar. Jag brukar trycka i kycklinglever till mina katter. Det går även att använda vanliga toalettrullar, bara stoppa in maten där. Eller i glasburkar.

Du kan även prova köttben till katten. Kycklingvingar, revben från gris eller lamm och annat du kan hitta.

Enligt Jackson Galaxy så bör katten rastas ordentligt åtminstonde en halvtimme om dan. Då ska katten springa och hoppa så att den blir riktigt trött vilket visar sig med att de lägger sig på sidan och/eller flämtar. Detta görs enklast med en oemotståndlig vippa typ da bird eller liknande.

Efter ett riktigt rastningspass (jagandefasen) ska katten äta (bytet) sedan är det tvättdags och efter detta är det dags att sova en stund.

Om det är jakt man ska försöka efterlikna ska man dela upp de där 30 minuterna på flera tillfällen eftersom katten inte är en långdistansare utan ägnar sig åt kortare och mer explosiv jakt. Smyga, attackera, fånga eller "göra vad katten nu gör", upptäcka ett byte, attackera, fånga.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 069
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 414
Senast: Ajda
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 832
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp