Skvallerträning kan vara värt att titta på, dvs belöna när hon ser/känner djuret och talar om det för dig. Det finns mängder online att kika inom det ämnet.
Jag vet att det har varit framgångsrikt för många. Jobbar inte du så
@Red_Chili ?
Stämmer bra
@Dillen, jag har saluki, dvs vinthundar (hetsjakthundar), m.a.o. hundar som kan och ska kunna hitta vilt, dra iväg i galet hög hastighet och själva fånga bytet. Där kan vi snacka jaktinstinkt
För att kunna hålla lite ordning på dem ändå så ser jag till att hitta någon typ av belöning som de älskar. Sedan, gärna innan de själva ser något att jaga, så kallar jag på deras uppmärksamhet och belönar när de gör vad jag ber om (dvs uppmärksammar mig).
Om jag inte hinner, vilket jag absolut inte alltid gör, framförallt inte i början, då försöker jag att så snabbt som möjligt få dem att tappa intresset och fokusera på mig istället. Säg att det till en början tar 5 minuter innan de slutar leta efter viltet och kan fokusera på mig igen, ja så fort de fokuserar på mig får de belöning. Sedan kan vi jobba i den änden så att vi kortar ner tiden där istället. Ju längre tid det tar för dem att reagera när de får syn på viltet, och ju snabbare de släpper fokus på vilt som de upptäckt, desto lättare att få dem att göra annat istället.
Mitt mål är att de ska vända sig mot mig och be om belöning när de får syn på viltet, men det tar tid att jobba sig fram till det. Jag upplever också att det underlättar massor(!) att träna annat med hundarna också. Lydnad, rallylydnad, tricks... allt som är att man gör något kul
tillsammans med hunden, istället för att "bara" vara den som tar hunden till det roliga och sedan avbryter det roliga för att gå hem, allt sådant gemensamt är positivt.
Din hund är dessutom 1 år gammal nu. Det är oerhört vanligt att just 1åriga hanar är jättejobbiga, har massor av hormoner som flyger runt och visar en helt annan sida än tidigare. Genom att bara träna så konsekvent som möjligt, och försöka hålla det på en rimlig nivå för hunden, så kommer man ta sig igenom även en sådan period