Jaktgolden vs jaktlabrador

Ajda

Trådstartare
Vi leker lite med tanken om en till hund i framtiden. Vi har precis köpt en (vanlig) golden nu och tokälskar henne.
Men sambon ska börja jaga nu och vill i framtiden ha en hund till jakten.

Funderar i banorna på en golden eller labbe då (av jaktvarianten).

Vilka slår ni ett slag för?

Vi bor i ett villaområde med 2 barn skall tilläggas om det har någon betydelse.

Svårt. Vissa linjer av jaktlabbe är lite FÖR förarveka och mjuka för min smak, vissa linjer av jaktgolden är fortfarande för ofokuserade och flamsiga.

Jag har varit på ett antal jaktträningar och jakttävlingar och måste säga att de drar väldigt jämnt för det mesta. Härliga, stabila, framåt med mycket driv och ypperliga apportörer. Om något skulle jag säga att jaktlabbarna kanske är snäppet vassare och lite mer fokuserade, när en jaktlabbe sätter fart mot en dummy eller and, då jäklar sprätter gräset!

Jag är inte så insatt i hundbranchen (än). När du säger förarvek tänker jag en hund om är will-to-please och det är väl bra? Fast det är kanske inte så du menar?

Jag är inte så insatt i hundbranchen (än). När du säger förarvek tänker jag en hund om är will-to-please och det är väl bra? Fast det är kanske inte så du menar?
Nja, jag menar mera förarvek på det viset att de blir FÖR känsliga. För veka helt enkelt, träffat vissa som nästan går under om ägarna skulle råka bli lite frustrerade.

Labradorer ska för mig ha stark will to please, men de ska inte bli försiktiga om något blir fel, vilket jag sett lite av en trend av hos vissa jaktlabbar.

Det är svårt att hitta en bra jaktgolden, betydligt lättare att hitta en bra jaktlabbe. Få jägare som jagar mycket skaffar golden, för labbarna är generellt bättre hundar. Bättre motor, bättre fokus, jämnare ras.

Är det mestadels som apportör på fågeljakt ni tänker för framtiden? Annars kanske andra alternativ är bättre :)

Men av de två alternativen säger jag också Labbe, definitivt.

Labben är outstanding som apportör (och det säger jag inte för att jag har labbe själv ;)).
Om man däremot mer är ute efter en allroundhund som skall funka till bruks och lydnad med mera så kan en golden vara lämpligare.
(Här syftar jag alltså på jaktvarianten av båda raserna.)

Om ni inte är så erfarna när det gäller jakt och apportering så rekommenderar jag att ni väljer en uppfödare med lång erfarenhet och som jagar aktivt själv.
Man kan behöva en hel del stöd och goda råd om man skall få fram en riktigt bra jakthund - även om fascinerande mycket redan finns inprogrammerat i generna på en bra hund - och då är helt klart de "gamla rävarna" till uppfödare bäst :up:.
En erfaren uppfödare kan dessutom sannolikt guida er till en lämplig kombination och individ :).
Även om labben generellt sett är en lättränad hund så finns det naturligtvis skillnader där med och det är inte så smart att börja med en "svår" hund även om den har massor med potential.

Största bristen hos jaktlabben när det gäller mentaliteten tycker jag är den sociala biten. En del har tyvärr en icke önskvärd reservation, att de är osäkra med främmande personer.
De funkar ofta bra i jaktsammanhang ändå eftersom jaktivern är så stor att den "kamouflerar" osäkerheten men den kan komma fram i vardagen.
En del uppfödare resonerar dessvärre så att "en bra jakthund är en bra hund" och alltså kan användas i avel trots att den har dessa problem :crazy:.
Långt ifrån alla tänker på det viset men kolla upp föräldrarna om ni är intresserade av en kull och försök även luska lite om uppfödaren.

Det beror helt på vad han vill jaga :)
Ska han främst jaga fågel kanske han ändå inte är i behov av en superapportör? Skjuter man fågel på egen mark måste man ha en apportör, men som hundförare på andjakter t ex skjuter man väldigt sällan. På köpta fågeljakter har man sällan med sig hund om man är skytt, även om det så klart förekommer.
Däremot går det ju så klart att kombinera egen jakt och att vara hundförare och köra både och, men är han då intresserad av att jaga även klöv- eller hårvilt är det kanske en annan typ av hund som är mer lämplig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras står i valet mellan Jaktgolden eller jaktlabrador, jag kommer inte behöva en världsmästare och sikta att komma högst i tävlingar, vill...
Svar
16
· Visningar
2 130
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar