Labben är outstanding som apportör (och det säger jag inte för att jag har labbe själv
).
Om man däremot mer är ute efter en allroundhund som skall funka till bruks och lydnad med mera så kan en golden vara lämpligare.
(Här syftar jag alltså på jaktvarianten av båda raserna.)
Om ni inte är så erfarna när det gäller jakt och apportering så rekommenderar jag att ni väljer en uppfödare med lång erfarenhet och som jagar aktivt själv.
Man kan behöva en hel del stöd och goda råd om man skall få fram en riktigt bra jakthund - även om fascinerande mycket redan finns inprogrammerat i generna på en bra hund - och då är helt klart de "gamla rävarna" till uppfödare bäst
.
En erfaren uppfödare kan dessutom sannolikt guida er till en lämplig kombination och individ
.
Även om labben generellt sett är en lättränad hund så finns det naturligtvis skillnader där med och det är inte så smart att börja med en "svår" hund även om den har massor med potential.
Största bristen hos jaktlabben när det gäller mentaliteten tycker jag är den sociala biten. En del har tyvärr en icke önskvärd reservation, att de är osäkra med främmande personer.
De funkar ofta bra i jaktsammanhang ändå eftersom jaktivern är så stor att den "kamouflerar" osäkerheten men den kan komma fram i vardagen.
En del uppfödare resonerar dessvärre så att "en bra jakthund är en bra hund" och alltså kan användas i avel trots att den har dessa problem
.
Långt ifrån alla tänker på det viset men kolla upp föräldrarna om ni är intresserade av en kull och försök även luska lite om uppfödaren.