Jakt i hästhagar

Sv: Jakt i hästhagar

Usch vilken obehaglig situation. Hoppas det går bra och att personen ifråga har annat att pyssla med tills kvarnarna börjar snurra och han blir omhändertagen på ett eller annat sätt.

Lycka till!

En person som agerar så labilt som den som hotar er är inte lämplig att inneha vapenlicens.

Polisanmäl och se till att licensen dras in!

/KT

BRA! sådana ljusskygga personer ska dras fram i strålkastarljuset.:bow:

Det är för j*vligt hur en person/släkt kan förgifta en hel by genom sina handlingar!

Frys ut dom, så löser det väl sig själv till slut, fats då krävs det ju att alla VÅGAR gå med i det hela!

Plötsligt får jag de sista avsnitten ur hem till byn i huvudet...undrar varför...fniss

Senast ändrad:

Jo, min sambo ringde upp innehavaren av jaktarrendet igår kväll [...]
Min sambo är en lugn och diplomatisk person, men fadern var hotfull och sa att han visste var vi bodde och att han skulle komma till oss med sonen och nio män... Ytterst obehagligt.

När min sambo hänvisade till jaktlagen § 27 (Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara) sa han att han skiter i lagen och Jägarförbundet utan han skjuter var han vill...
Kan du inte spela in samtalen med denna person? Då har du ju bevis på hoten vilket underlättar mycket i rättsammanhang, du slipper problem med att ord står mot ord då.

KL

har pratat med en polis som också är jägare och hans tips var att anmäla det till alla berörda instanser; polisen, kommunen, länsstyrelsen osv. Det tar ju sin tid och går inte fort, men har personen agerat hotfullt så krävs inte så mycket för att vapnen skall tas bort från personen ifråga. Nu verkar det ju som om ni redan har påbörjat processen och att personen ifråga redan är i rullarna så att säga.

Det är bara att hoppas att ingen blir skadad innan han blir "åtgärdad" på ett eller annat sätt.

Tack. Jo, jag har varit i kontakt med alla möjliga instanser, så om det händer något så har de ögonen på sig, men det är förbaskat obehagligt. Djuren är så utsatta.

KL

har pratat med en polis som också är jägare och hans tips var att anmäla det till alla berörda instanser; polisen, kommunen, länsstyrelsen osv. Det tar ju sin tid och går inte fort, men har personen agerat hotfullt så krävs inte så mycket för att vapnen skall tas bort från personen ifråga. Nu verkar det ju som om ni redan har påbörjat processen och att personen ifråga redan är i rullarna så att säga.

Det är bara att hoppas att ingen blir skadad innan han blir "åtgärdad" på ett eller annat sätt.

Jag vet. Min sambo har lite väl bråttom ibland. Detta är dessutom första gången vi har telefonkontakt och vi hoppades på att inte fadern var likadan som sonen.

Kan du inte spela in samtalen med denna person? Då har du ju bevis på hoten vilket underlättar mycket i rättsammanhang, du slipper problem med att ord står mot ord då.

Det låter som om du bor i en liten by. Det brukar alltid finnas någon "stark man" i varje by som har mycket inflytande. Största gården eller sitter i kommunstyrelsen eller annat. Prata med den mannen, han har säkert koll på de där pajasarna.

Personen som hotar oss (kallas torpeden av byborna) bor i tjänstebostad på "största gården"... Där har han gömt sig i flera år (varit skriven hos sina föräldrar på annat håll) för att undvika att bli delgiven av tingsrätten där han står åtalad... Ägaren till gården är en företagsledare i ett börsbolag... Skyddande av brottsling tror jag rubriceringen är i lagen.

"Torpeden" har även varit anställd på gården, men fick sparken för ett antal år sen då han enligt uppgift uppträtt hotfullt på hästanläggningen. Han var dock tillbaka på gården efter kort tid igen där han bor tillsammans med stallchefen i en tjänstebostad. Möjligen extraknäcker han på gården eftersom han kör gårdens traktor och andra fordon som ingår i näringsverksamheten.

Han kör lastbil på heltid och har en del tveksamma extraknäck och den taxerade inkomsten är 0 kr...

För två år sen hotade han mig och sa i förtäckta ordalag att det inte är så bra om mina hästar kommer ut på järnvägsspåret (hagen löper längs med rälsen). Därefter kör han bort till hagen och mejar ned staketet med sin bil samtidigt som hästarna är i hagen. Jag kastade mig på cykeln till hagen och hann hindra hästarna från att ta sig ut på spåret.

När "torpeden" i november skrämmer slag på hästarna och hotar mig och min sambo, kontaktar vi gårdens ägare som först inte låtsas om att han känner till sin hyresgäst och f d anställde. Den hotfulla personen med sambo, umgås dessutom mycket tajt med ägarens fru. Sen erkänner ägaren att personen kanske bor där, men strunter i vad han gör.

Men fy f-n, vilken otäck soppa/såpa ni hamnat i. Hoppas det löser sig utan hemska följder för er. Hur kan man bete sig så, det måste ju vara nån sorts psykopat det här.:crazy:

Fy fan vilken människa! Förstår att du är rädd att det ska hända hästarna någonting. Kan du inte lägga dej i skogen och lura med ett gevär själv och göra slut på honom?

Usch och stackars er!

Rent praktiskt, finns det någon hage där ni kan ha era hästar tills den här soppan är utredd? En person med missbrukarproblem är ju (som ni ju vet) oberäknelig och en som innehar vapen dessutom... Jag skulle vara väldigt orolig för mina hästar.
Även om man inte vill vika sig (och ge dårarna mer inflytande över sitt liv) så måste man ju ändå tänka på hästarnas säkerhet.
Låter som att den här personen inte drar sig för att skada oskyldiga djur om den har en dålig dag...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 247
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 205
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar