B
bliss
Sv: Jaha, vad blir det för diagnos? Hur ska detta gå?
Här är en länk till hab i ditt landsting
http://www.lthalland.se/lth_templates/UnitPage____3394.aspx
Det står bla att ansvaret för npf delas med Bup. Ring själv till Hab eller Bup och fråga om saksgången och om det verkar rimligt att psykologen skickar dig till en logoped. Det verkar tyvärr som om det är ganska långa köer till utredning i ditt landsting (googlade upp lite artiklar).
Om jag hade varit i din sits hade jag, i väntan på utredning, handlat utifrån vad jag ser och vad jag upplever att barnet har för svårigheter. Tycker du att hans beteende låter väldigt mycket som en viss diagnos så hade jag läst in mig på vilket bemötande som kan passa till de svårigheterna. Det är inte farligt att pröva sig fram med "vänlig" pedagogik. Att lägga huvudfokus på att öva ögonkontakt låter helt uppåt väggarna. Prova är ju inte farligt men att tragga detta som psykologen verkar ha idéer om att ni ska göra får mig att tänka på den terapi och uttjatande träning istället för pedagogik man utsatte barn med npf för förr i tiden (tyvärr inte så väldigt länge sedan). Hitta de där glimtarna av kontakt och samspel när ni deltar i något som är hans intresse. Eller bara gläds åt att kunna utforma situationer där han är harmonisk. Han är ju bara 19 månader och ni är uppmärksamma föräldrar som har sökt hjälp i god tid. Jag hade också lagt krut på hållbara rutiner för Tim som blir möjliga att upprätthålla när bebisen kommer.
Här är en länk till hab i ditt landsting
http://www.lthalland.se/lth_templates/UnitPage____3394.aspx
Det står bla att ansvaret för npf delas med Bup. Ring själv till Hab eller Bup och fråga om saksgången och om det verkar rimligt att psykologen skickar dig till en logoped. Det verkar tyvärr som om det är ganska långa köer till utredning i ditt landsting (googlade upp lite artiklar).
Om jag hade varit i din sits hade jag, i väntan på utredning, handlat utifrån vad jag ser och vad jag upplever att barnet har för svårigheter. Tycker du att hans beteende låter väldigt mycket som en viss diagnos så hade jag läst in mig på vilket bemötande som kan passa till de svårigheterna. Det är inte farligt att pröva sig fram med "vänlig" pedagogik. Att lägga huvudfokus på att öva ögonkontakt låter helt uppåt väggarna. Prova är ju inte farligt men att tragga detta som psykologen verkar ha idéer om att ni ska göra får mig att tänka på den terapi och uttjatande träning istället för pedagogik man utsatte barn med npf för förr i tiden (tyvärr inte så väldigt länge sedan). Hitta de där glimtarna av kontakt och samspel när ni deltar i något som är hans intresse. Eller bara gläds åt att kunna utforma situationer där han är harmonisk. Han är ju bara 19 månader och ni är uppmärksamma föräldrar som har sökt hjälp i god tid. Jag hade också lagt krut på hållbara rutiner för Tim som blir möjliga att upprätthålla när bebisen kommer.