Jaha, vad blir det för diagnos? Hur ska detta gå?

Sv: Jaha, vad blir det för diagnos? Hur ska detta gå?

Låghälta kan vara kopplat en utvecklingsstörning men det kan ju också uppstå efter en skada. Sen tror jag nog också att vi skiljer på att vara utvecklingsstörd och att ha en utvecklingsstörning i en speciell kroppsdel t ex.

Personer som har en utvecklingsstörning har vanligen också funktionshinder medan personer med funktionshinder inte behöver ha en utvecklingsstörning.

Handikappet i sig kan i princip vara detsamma men orsakerna/uppkomsten är olika.

Idag har uttrycket i gemene mans mun dock blivit synonymt med låg intelligens och ett negativt laddat skällsord. Därför använder man idag ofta begrepp som "personer med neuropsykologiska funktionshinder" om personer med autismspektrumstörningar oavsett begåvningsnivå. Det är en djungel och under ständig förändrig dock vilka begrepp som används.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha, vad blir det för diagnos? Hur ska detta gå?

*delvis knapplån*

Jag tror att internationella och svenska begrepp trasslar till det lite:

På engelska säger man för att beskriva autism att det är "a pervasive developmental disorder" och översätts "en genomgripande störning i utvecklingen", också av npf-team och andra verksamma inom området.

Utvecklingsstörning som svenskt begrepp används vanligen om dem med mental retardation (MR) eller intellektuella funktionshinder. Dessa två senare begrepp anses mer "korrekta" att använda idag.

Ibland säger man begåvningshandikapp, men man har mer och mer gått bort från handikappbegreppet mot att använda funktionshinder istället. Pratar man om handikapp gör man det i sammanhanget att personen är handikappad i förhållande till olika miljöer, att det är mer situationsbetingat än en personlig egenskap eller identitet alltså.

Kognitiva funktionshinder eller funktionsnedsättningar används både om MR och neuropsykiatriska funktionshinder och är också ett av de mer "korrekta" begreppen idag. Likaså pratar man idag hellre om utvecklingsnivåer än om utvecklingsstörda, exempelvis tidig utvecklingsnivå, för att beskriva det man innan sa grav utvecklingsstörning om.
 
Sv: Jaha, vad blir det för diagnos? Hur ska detta gå?

Tack för ditt förtydligande!:)

Kommer tillbaka för vidare diskussion men pga. tidspress så vill jag bara flika in att jag aldrig har hört talas om att man säger att xx har en utvecklingsstörning i vänster öga! xx är född med en trång utecklingsstörning i örat osv;)
 
Sv: Jaha, vad blir det för diagnos? Hur ska detta gå?

Hur kunnig på npf är bvc:s psykolog egentligen? Pratet om "bubbelbarn" och spräcka bubblan genom påtvingad ögonkontakt skrämmer mig faktiskt.

Om det nu rör sig om npf så har dessa barn en kvalitativt annorlunda utveckling och på många områden en senare utveckling. Speciellt vad rör ömsesidighet, som ögonkontakt är en del av. Leken ser också annorlunda ut hos dessa barn. Som exempel kan jag ta att barn med Asperger och normal till hög intelligens kan ägna sig åt parallell lek (leka bredvid någon annan) mycket längre upp i åldern än ett "normalt" barn, men ha oerhört svårt för lek som innefattar mer ömsesidighet än att vara bredvid någon annan. Det finns tonåringar med asperger som har svårt med så basala grejer som turtagning. Fast de ligger way ahead på andra områden.

Jag hade frågat psykologen hur mycket han kan och vet om npf :).
Våga fråga! Och läs på mycket själv. Läkare och psykologer är auktoriteter för de flesta av oss, men med både eget facit i hand och andras erfarenheter har jag upptäckt att man själv måste driva på och ifrågasätta ganska mycket ibland.
 
Sv: Jaha, vad blir det för diagnos? Hur ska detta gå?

Utvecklingsrubbning är nog ett bättre begrepp eg. eftersom det inte är så laddat ;)Men som sagt det kan ju mkt väl bero på en "störning i utvecklingen" i fosterstadiet exempelvis.
 
Sv: Jaha, vad blir det för diagnos? Hur ska detta gå?

Men det där haltar ju lite.

Om ett barn föds med avsaknad av en arm då är det en störning i fosterlivsutvecklingen. Så långt är jag med dig.
Däremot skulle jag benämna skadan som ett funktionshinder och inte som en utvecklingsstörning.

Om en vuxen person får amputera sin arm till följd av en olyckshändelse så kan väl aldrig den personen därefter diagnostiseras som utvecklingsstöd/rubbad?
Med ditt, och andras, resonemang så skulle en 57-årig fullt utvecklad person diagnostiseras som utvecklingsstörd/rubbad efter en olyckshändelse!

Två likartade skador kan väl inte ha olika benämningar beroende på när i livet skadan uppkom?

Hur skiljer man i så fall sedan dessa åt i det vuxna livet?
 
Sv: Jaha, vad blir det för diagnos? Hur ska detta gå?

Om du är "född" (du utvecklas ju även om du föds med en utvecklingsstörning) med en IQ under 70 så räknas det som en utvecklingsstörning. Om du får en IQ under 70 efter en traumatisk hjärnskada i vuxen ålder så är det ett funktionshinder.

Så ja har du hunnit bli vuxen i normalstört tillstånd så kan du aldrig få en utvecklingsstörning. Då är du ju som du själv skriver färdigutvecklad.

Jag skulle nog säga att utvecklingsstörning är en form av funktionshinder, en undergrupp sas.
 
Sv: Jaha, vad blir det för diagnos? Hur ska detta gå?

Låghälta kan vara kopplat en utvecklingsstörning men det kan ju också uppstå efter en skada. Sen tror jag nog också att vi skiljer på att vara utvecklingsstörd och att ha en utvecklingsstörning i en speciell kroppsdel t ex.

Har jag aldrig hört talas om! Jag skulle själv varit låghalt om jag inte fått en ställning (kommer inte ihåg vad den heter) när jag var liten. Min mormorsmor var också låghalt. Ingen av oss har någon form av utvecklingsstörning.

Jag tycker inte att man kan kalla ett fysiskt funktionshinder för en utvecklingsstörning i en speciell kroppsdel... tycker att det låter konstigt. En utvecklingsstörning är för mig alltid psykisk även om personer med utvecklingsstörning ibland också har fysiska funktionshinder.

Jag är också lite emot det här med att säga att någon är utvecklingsstörd. Det känns bättre att säga att en person har en utvecklingsstörning.

//Julia
 
Sv: Jaha, vad blir det för diagnos? Hur ska detta gå?

Jag jobbar ju med barn med olika NP-diagnoser och jag tycker att det är jättebra att ni fått hjälp så tidigt! Visar det sig att din son får en autismdiagnos så antar jag att även ert landsting har speciella team för just det. Där brukar man kunna få mycket hjälp!

Jag tror faktiskt inte att barnen med autism är olyckliga i sina "bubblor", det är deras värld och de tycker nog mest att det är vi som är "annorlunda", vi som är "normala" :)

ja, det är nog sant. han undrar väl vad jag sysslar med om dagarna och tycker det han gör är normalt. annars så skulle han ju inte göra så. skulle bara vara kul att få veta vad han tänker...
 
Sv: Jaha, vad blir det för diagnos? Hur ska detta gå?

Ni har alla möjligheter i världen att forma honom till en fin självgående människa. I många fall upptäcks ju inte "fel" förrän det gått såpass långt att det inte hjälper så mkt.... man blir ju lätt missförstådd om man inte har diagnos ("en ursäkt"). Med en ev diagnos kommer ni förmodligen och förhppningsvis få bra hjälp med framtiden.

Själv har jag alltid känt mig annorlunda men var nyss fyllda 25 när jag fick klart min ADHD-utredning :) Vilket förklarar himla mkt under min uppväxt.

det är mycket därför jag vill ha en diagnos satt på honom. att det är lättare för andra att förstå att han inte är som vi andra utan lite speciell. man ser ju hur de flesta utvecklingsstörda/handikappade blir behandlade i dagen samhälle å jag vill skydda min lille kille, han är bara 19 månader och ska han redan behöva stå ut med folk som ser snett på honom :(
 
Sv: Jaha, vad blir det för diagnos? Hur ska detta gå?

Nej, har man en utvecklingsstörning så är det just något som har uppstått pga en störning i utvecklingen, kan vara både fysiskt och psykiskt. Ett funktionshinder kan ju ha uppstått pga en trafikolycka t ex.

Funktionshinder är lite mer PK att säga just nu men för vårdpersonal är utvecklingsstörning inte så negativt laddat utan handlar mer om en "ursprungsfråga". Problemet med "funktionshinder" är att det rymmer en så stor grupp med väldigt olika behov och förutsättningar.

RIA: finns det något habiliterings- eller autimsteam i närheten som du kan få ta kontakt med för att ge dig stöd och råd? Det är bra att du fått hjälp men jag upplever också att det "lämpades" över väl mycket ansvar på på dig där.


vi har en remiss inskickad till habiliteringen i stan, men när vi kommer dit vet jag inte.

tror aldrig att BVC skickat upp något barn dit innan för dom verkade inte fatta hur man går tillväga med allt. som att jag gör det... tycker dom ska ha större koll.
men remiss är skickad i alla fall...
 
Sv: Jaha, vad blir det för diagnos? Hur ska detta gå?

Hur kunnig på npf är bvc:s psykolog egentligen? Pratet om "bubbelbarn" och spräcka bubblan genom påtvingad ögonkontakt skrämmer mig faktiskt.

Om det nu rör sig om npf så har dessa barn en kvalitativt annorlunda utveckling och på många områden en senare utveckling. Speciellt vad rör ömsesidighet, som ögonkontakt är en del av. Leken ser också annorlunda ut hos dessa barn. Som exempel kan jag ta att barn med Asperger och normal till hög intelligens kan ägna sig åt parallell lek (leka bredvid någon annan) mycket längre upp i åldern än ett "normalt" barn, men ha oerhört svårt för lek som innefattar mer ömsesidighet än att vara bredvid någon annan. Det finns tonåringar med asperger som har svårt med så basala grejer som turtagning. Fast de ligger way ahead på andra områden.

Jag hade frågat psykologen hur mycket han kan och vet om npf :).
Våga fråga! Och läs på mycket själv. Läkare och psykologer är auktoriteter för de flesta av oss, men med både eget facit i hand och andras erfarenheter har jag upptäckt att man själv måste driva på och ifrågasätta ganska mycket ibland.


jag har inte en aning...grejen är den att han tycker jag ska kontakta en logoped själv, men ska inte han göra det? behövs ingen remiss från bvc?

bvc skickade en remiss till habiliteringen i stan men dom ringde bvc och sa att dom behöver få tim kollad hos en psykolog innan dom tar emot ärrendet för att se så det verkligen finns behov. Å psyklogen tyckte ju jag skulle kontakta en logoped-men dom finns väl på habiliteringen?

jag vet inte vilket väg vi kommit hit, om det är rätt väg eller om jag måste ringa massa samtal...

jag kände också att jag/vi blev lite påtvingade att lära tim nya saker, jag tycker det är deras jobb i första hand att visa oss hur vi ska göra och att tim sedan går regelbundet på möten för att dom ska lära honom eller vad man ska säga...

jag har ingen aning om hur något funkar, är mest förvirrad just nu...
 
Sv: Jaha, vad blir det för diagnos? Hur ska detta gå?

Men han blir ju kollad av bvc:s psykolog, varför får du ingen tid på hab iaf?:crazy: Eller gör bvc:s psykolog bedömningen att ingen utredning på hab behövs? Kämpa för en utredning värd namnet! Och när ni kommer så långt: en vettig utredning ska även innehålla förslag på åtgärder.

Har psykologen diagnotiserat(eller på goda grunder misstänker) en språkstörning? Eller menar han att hab:s logopeder ska konstatera om så är fallet? (Detta är frågor jag skulle ha ställt till bvc:s psykolog:)) Det är jätteviktigt med rätt diagnos för habiliteringen ser ju olika ut om det är en generell språkstörning eller en annorlunda/försenad språkutveckling knuten till autism. Som tur är finns det en hel del logopeder idag som har stor kunskap om npf, om det nu skulle bli en sådan diagnos, så det kan ju vara så att det blir logopeden som hjälper er till vidare hjälp om det behövs. Ulrika Aspeflo som är logoped finns i dina trakter också, hon föreläser och utbildar mest numera. Det finns mkt föräldrautbildningar genom exempelvis Riksföreningen autism.

Ser att du bor i Halmstad. Det finns mycket duktigt folk på just npf i dina trakter. Och Specialpedagogiska institutet i Gbg är långt framme på alternativ och kompletterande kommunikation. Angående musik och funktionshinder så tror jag att Göran Hartman är verksam på Västkusten. Har haft honom som utbildare och han är ett "känt" namn på området.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jaha, vad blir det för diagnos? Hur ska detta gå?

Men han blir ju kollad av bvc:s psykolog, varför får du ingen tid på hab iaf?:crazy: Eller gör bvc:s psykolog bedömningen att ingen utredning på hab behövs? Kämpa för en utredning värd namnet! Och när ni kommer så långt: en vettig utredning ska även innehålla förslag på åtgärder.

Har psykologen diagnotiserat(eller på goda grunder misstänker) en språkstörning? Eller menar han att hab:s logopeder ska konstatera om så är fallet? (Detta är frågor jag skulle ha ställt till bvc:s psykolog:)) Det är jätteviktigt med rätt diagnos för habiliteringen ser ju olika ut om det är en generell språkstörning eller en annorlunda/försenad språkutveckling knuten till autism. Som tur är finns det en hel del logopeder idag som har stor kunskap om npf, om det nu skulle bli en sådan diagnos, så det kan ju vara så att det blir logopeden som hjälper er till vidare hjälp om det behövs. Ulrika Aspeflo som är logoped finns i dina trakter också, hon föreläser och utbildar mest numera. Det finns mkt föräldrautbildningar genom exempelvis Riksföreningen autism.

Ser att du bor i Halmstad. Det finns mycket duktigt folk på just npf i dina trakter. Och Specialpedagogiska institutet i Gbg är långt framme på alternativ och kompletterande kommunikation. Angående musik och funktionshinder så tror jag att Göran Hartman är verksam på Västkusten. Har haft honom som utbildare och han är ett "känt" namn på området.


jag har inte en aning om vad han tänker psykologen, men vi ska tillbaka till honom efter hans semester. Han ville mest träffa tim innan han gick på semester och få bilda sig en liten uppfattning av honom och utvärdera honom mer sen.
han verkade inte fatta att logopederna finns på hab.
men det har jag fattat det som (?).


som jag skrivit tidigare i ett inlägg så tror jag inte att psykologen kan så mycket om sånt här, och jag kommer fråga honom nästa gång ifall hab. har kontaktats igen. jag vill självklart att en logoped tittar på tim och ser om han har någon språkstörning eller om han är sen med det.
jag tror inte psykologen vill lägga den diagnosen i sina händer utan kommer skicka oss vidare.
kan tillägga att tims pappa fick gå till en talpedagog då han var sen med språket, men å andra sidan var jag tidig så det borde hända saker nu tycker jag. han har inte sagt ett ord utan det är bara bebisjoller...


eller är det bästa att kontakta en logoped privat? går det och var hittar man dom?
 
Sv: Jaha, vad blir det för diagnos? Hur ska detta gå?

*delvis kl*

alltså, räknas Tim som utvecklingsstörd eller har han ett funktionshinder?

:confused:

Autism innebär inte med automatik att man har en utvecklingsstörning. Däremot så finns det en del med autism som också har en utvecklingsstörning.

Vänta och se vad utredningen säger! Jag hoppas verkligen att ni får den hjälp ni behöver och att det inte blir för långa väntetider.
 
Sv: Jaha, vad blir det för diagnos? Hur ska detta gå?

ja, det är nog sant. han undrar väl vad jag sysslar med om dagarna och tycker det han gör är normalt. annars så skulle han ju inte göra så. skulle bara vara kul att få veta vad han tänker...

Det är det som är spännande med att umgås/jobba med "såna" barn, man får klura lite själv!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 550
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp