jaha, så har det hänt...

F

frida_n

Ridskolan som ligger 500 m från mitt stall blev isolerat igår pga av mistänkt kvarka, preliminära provsvar kommer på fredag. Jag var där förrgår så vi får ser hur det här går:(

Dom hade tävlingar i lördags så om det är kvarka så är antagligen halva mittsvenska smittade vi det här laget...

Varför ska sånt här hända mitt i tävlingssäsongen och allt????

Sv: jaha, så har det hänt...

Usch vad tråkigt.

Kan försöka uppmuntra dig med att det inte behöver vara kvarka, vi hade stallet isolerat alldeles nyss för samma sak (och sannolikheten att det skulle vara kvarka var stooor) men proverna var negativa och ingen häst blev sjuk, (och den hästen misstanken gällde utvecklade heller inga symptom) :)

Vad olika man kan tolka. Min tolkning är
Trist att det hände mitt i tävlingssäsongen då det är mycket hästar ute och åker så att risken för smittspridning blir större.
TS påpekar ju faktiskt att det just har varit tävling och att det är risk att våldigt många stall kan ha blivt smittade pga detta.

Ja, man går lite på tårna här hemma.. Är inte ute och åker med min häst till tävlingar och dyl men det är dock andra i stallet. Men som det är nu åker ingen nånstans. Trist om det är kvarka.

Är det du som har Mejram förresten? :) Visst är hon köpt från brf?

jaha, de preliminära svaren var positiva och min egna pålle har börjat hosta så veterinären var här och tog prover idag....vi får väl se hur det går, tills vidare är stallet i alla fall isolerat så jag hoppas att det inte sprider sig någon annastans...

Det var konstaterad kvarka om det är ridskolan i "*s" du fyftar på? Fick höra provresultaten innan idag...

Du behöver inte vara så hemlig, all information kommer ju ändå ut här så småningom!

Dessutom finns mer information här!

:D :D :D
..och alla hästmänniskor går ju in på travsports smittoinfo :idea:

Så då får ALLA veta vilket ställe som har kvarka..

Tänk vad hemligt och så många lock som ska på i dessa fall..:crazy:

AM

Är det jag som är underlig som går in där och tittar då och då? Det trodde jag alla gjorde...

Mina grannars hästar har fått det i dom går i hagen precis som vanligt brevid mina hästar:crazy: Så nu har man fått skaffa ny hage med dubbeltråd...:(

Är det jag som är underlig som går in där och tittar då och då? Det trodde jag alla gjorde...

Det va en jättebra sida, visste inte att det fanns info så där.
Trodde faktiskt att det va som nån form av sekretess då jag upplever det som om det ska va så "hemligt" i vilka stall som det ev finns smitta....
TACKAR :bow:

Sekretessen sitter mest i huvudet på hästägarna.
Tyvärr.

Fick man bort sådant tankesätt skulle många smittor kunna begränsas.

AM

nejdå, det är ingen hemlis:smirk: , det är ås..nu står det ju på mittsvenska också...

Jag vill veta de apselut första symptomen på misstänkt kvarka!
Det härjar här i Lindome nu! Och sprider sig fortare än tjejskvaller på en fest! :crazy:

Nä, allvarligt: kan nån ge mig ex på de första symptomen så blir jag glad.
Jag kommer isolera våra hästar tills faran är över!

Jag vill veta de apselut första symptomen på misstänkt kvarka!
Det härjar här i Lindome nu! Och sprider sig fortare än tjejskvaller på en fest! :crazy:

Nä, allvarligt: kan nån ge mig ex på de första symptomen så blir jag glad.
Jag kommer isolera våra hästar tills faran är över!

feber
varigt näsflöde
hosta

Varför ska sånt här hända mitt i tävlingssäsongen och allt????

Därför att många inte bryr sig.Och okunskapen är stor.Även om smittorisk finns så tänker sig folk inte för och åker till andra stall/tävlar/åker på träningar mm trots att det ev kanske finns smitta i stallet där hemma.

vet inte hur många gånger jag fått höra genom åren..Jamen det är ju inte min häst som är sjuk.(att din är snorig är ju inte mitt problem)och så åks det på träningar mm ändå :crazy:
Och vips så har man fört smittan vidare.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
M
Hästvård Hästen har sedan i våras hostat och är senaste månaderna behandlad flertalet gånger för detta. Det var antagligen ett virus från...
Svar
7
· Visningar
2 319
Senast: -moa-
·
Hästmänniskan Måste bara skriva av mig, så att jag slipper gå runt och slösa energi på det... Jag har blivit anklagad för att stjäla i stallet...
2
Svar
25
· Visningar
5 488
Senast: Praefatio
·
Hästvård Nu har vi fått bekräftat att ridskolan på vår ort har kvarka. Prover togs i slutet på förra veckan, v. 37. Provsvaret kom igår...
Svar
1
· Visningar
1 105
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka