Men det är ju konsumenten som styr hela verksamheten. Konsumenten krävde billigare livsmedel..Jordbruket plockade fram dessa. I början ställdes inga frågor hur dessa livsmedel framställdes.Som sagt, jag tycker att det är fel att skuldbelägga konsumenterna här.
Vi vet att en viss andel konsumenter gör sig stora ansträngningar, både ekonomiska och andra för att handla enligt miljömässiga och etiska principer av olika slag.
Men att skuldbelägga de som inte gör så, att beskylla dem för att "blunda", tycker jag är översitteri. Det är rimligt att den mat som säljs i vanliga affärer, är sådan att man kan köpa den (både av hälsoskäl - tex att man inte får salmonella - och att det är schysst producerad).
Att livsmedelsproducenterna fullständigt skiter i djurvälfärden och att politikerna fegar, är de riktiga problemen. Där finns makten, och där makten finns kan man meningsfullt placera ansvaret.
Du placerar makten där oerhört lite av ansvaret finns - hos var och en av kunderna. Jag tycker att det är korttänkt.
Dock är det ju det vanliga sättet att resonera i sammanhanget. Det är ju inte du som har hittat på det.
Idag är nog många medvetna och gör medvetna val. men dels råder fortfarande en stor okunskap och dels finns ekonomiska villkor som tvingar många att välja mot sin vilja.