Jag vill sluta med bacon

Som sagt, jag tycker att det är fel att skuldbelägga konsumenterna här.

Vi vet att en viss andel konsumenter gör sig stora ansträngningar, både ekonomiska och andra för att handla enligt miljömässiga och etiska principer av olika slag.

Men att skuldbelägga de som inte gör så, att beskylla dem för att "blunda", tycker jag är översitteri. Det är rimligt att den mat som säljs i vanliga affärer, är sådan att man kan köpa den (både av hälsoskäl - tex att man inte får salmonella - och att det är schysst producerad).

Att livsmedelsproducenterna fullständigt skiter i djurvälfärden och att politikerna fegar, är de riktiga problemen. Där finns makten, och där makten finns kan man meningsfullt placera ansvaret.

Du placerar makten där oerhört lite av ansvaret finns - hos var och en av kunderna. Jag tycker att det är korttänkt.

Dock är det ju det vanliga sättet att resonera i sammanhanget. Det är ju inte du som har hittat på det. :)
Men det är ju konsumenten som styr hela verksamheten. Konsumenten krävde billigare livsmedel..Jordbruket plockade fram dessa. I början ställdes inga frågor hur dessa livsmedel framställdes.
Idag är nog många medvetna och gör medvetna val. men dels råder fortfarande en stor okunskap och dels finns ekonomiska villkor som tvingar många att välja mot sin vilja.

Som sagt, jag tycker att det är fel att skuldbelägga konsumenterna här.

Vi vet att en viss andel konsumenter gör sig stora ansträngningar, både ekonomiska och andra för att handla enligt miljömässiga och etiska principer av olika slag.

Men att skuldbelägga de som inte gör så, att beskylla dem för att "blunda", tycker jag är översitteri. Det är rimligt att den mat som säljs i vanliga affärer, är sådan att man kan köpa den (både av hälsoskäl - tex att man inte får salmonella - och att det är schysst producerad).

Att livsmedelsproducenterna fullständigt skiter i djurvälfärden och att politikerna fegar, är de riktiga problemen. Där finns makten, och där makten finns kan man meningsfullt placera ansvaret.

Du placerar makten där oerhört lite av ansvaret finns - hos var och en av kunderna. Jag tycker att det är korttänkt.

Dock är det ju det vanliga sättet att resonera i sammanhanget. Det är ju inte du som har hittat på det. :)
Ja, jag håller med dig omän jag menar att konsumenten också har ett ansvar. Det vore ju lite omyndigförklarande annars. Konsumenten har makt, även om den inte är total, långt ifrån. Men man märker t.ex. just nu vilket enormt utbud där plötsligt finns av vegetariska och veganska alternativ, både i livsmedelsbutikerna och i restaurangerna - MAX t.ex. har en Halloumiburgare (bl.a.) som är himmelsk och som aldrig funnits om inte konsumenterna krävt det. Eller, rättare sagt: om de som beslutar i företagen inte insett att där fanns pengar att göra på vegetariska/veganska alternativ. Skillnaden idag är gigantisk jämfört med bara för 5 år sedan.

Men givetvis - den skillnaden har tillkommit för att där finns pengar att tjäna.

Och jag tycker den svenska djurskyddslagen borde skrivas om och bli betydligt strängare, inte minst med tanke på grisuppfödningen - som ju tydligen fått ett uppsving på sistone om man får tro nyheterna?

(Sen är det ju faktiskt så att många av oss "blundar" mer eller mindre - jag själv använder fortfarande en del mejeriprodukter fastän jag inte helt kan stå bakom djurhanteringen i mjölkindustrin. Till exempel.)

rätt intressant, jag var hos en charkuterist som gör sitt eget bacon. på säckarna med nitrat som används står det GIFTIGT FÅR ENDAST ANVÄNDAS TILL LIVSMEDEL :angel:
Men om du äter bacon ngn gång i månaden så är det väl lika farligt som om du röker en cigarett ngn gång i månaden,,fast betydligt godare ;)
Nitrater (vanlig konservering i salami o bacon och finns även naturligt i vissa gröna grönsaker) omvandlas till nitrit som har en klart negativ påverkan på syreupptaget i blodcellerna. Inte bra ofta/mycket

Jag vill också tillägga till mina inlägg ovan, att jag inte menar att konsumenten är den som har ansvaret, men att konsumenterna har stor makt. Det skiljer sig en del, tänker jag.

Det jag menar att det är upp till var o en att välja om man vill äta tillsatta saker i sin mat eller inte. Har Aldrig på stått att hemmeökt kött exempelvis är nyttigare än köpt med tillsatser. Men set är upp till var o en att välja.

Om man med rokarom menar liquid smoke ar det helt enkelt ... rok. Dessutom har bacon man koper i butiken med all sannorlikhet inte sett skymten av en smoker ...

https://www.thespruce.com/liquid-smoke-overview-335486

Jag jobbar hårt för att den enda bacon(och förstås även annat fläskött) vi ska köpa i butik är av märket Änglamark. Då vet vi åtminstone att grisarna har fått vara ute och böka året runt.

I övrigt är saltad och rökt sida från kanin väldigt lik bacon, men det blir inte så mycket och har en tendens att bli uppätet så fort det kommer ur röken...

Jag jobbar hårt för att den enda bacon(och förstås även annat fläskött) vi ska köpa i butik är av märket Änglamark. Då vet vi åtminstone att grisarna har fått vara ute och böka året runt.

I övrigt är saltad och rökt sida från kanin väldigt lik bacon, men det blir inte så mycket och har en tendens att bli uppätet så fort det kommer ur röken...
Kommer ur röken... kan man köpa sån rökt kanin nånstans?

Föds kaniner upp schysst?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 270
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 068
Senast: Trott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 942
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.