Jag vill sluta med bacon

rätt intressant, jag var hos en charkuterist som gör sitt eget bacon. på säckarna med nitrat som används står det GIFTIGT FÅR ENDAST ANVÄNDAS TILL LIVSMEDEL :angel:
Men om du äter bacon ngn gång i månaden så är det väl lika farligt som om du röker en cigarett ngn gång i månaden,,fast betydligt godare ;)
Nitrat? Var det inte nitrit i säckarna? Nitrat är inte dödskallemärkt vilket nitrit är och nitrit används i bla bacon och julskina.
Det finns fler ämnen än nitrit som är dödskallemärkt som vi stoppar i munnen. Natriumfluoriden som finns i tankkrämen vi använder på kvällen sitter det ett grannt dödskallemärke på om man ser ett fat. Det hela handlar om koncentration.

Jag har inte ätit köpe bacon på säkert 10 år. Det står i mitt inlägg tidigare att jag inte ätit köpe bacon på länge!!! Det är upp till varje person att välja om man vill äta konstgjorda tillsatser eller inte! Glutamat finns i väldigt många livsmedel som tillsats. Efter som jag inte äter bacon har jag inte läst på alla bacon paketen i butikerna! Om du vet vad det är varför frågar du? Jag har INTE gjort studie i om det är farligt!
Nu får det räcka med på hopp!
Fortsätter inte diskusionen med dig mer!
Tråden handlar om hur trådskaparen ska sluta äta bacon.
Men du skriver ju felaktigheter! Eftersom du inte vet särskilt mycket om bacon är det väl bättre att hålla tyst?

En nackdel med Mats-Eric Nilssons böcker, som jag för övrigt hade stor behållning av, var att många läsare inte alls sållade i informationen, vantolkade en del och drog slutsatsen att allt är farligt. Du verkar illustrera just det.

MEn då talar vi om hela grisproduktionen.
Varför just bacon? Varför inte julskinka fläsklägg eller något annat fläsk?
Ja, varför just bacon?
Jag misstänker att just bacon är det som är "svårast" för många att avstå från. Strunta i fläsklägg är nog enklare. Tror jag..... Så bacon blir lite av en representant eller nåt. Här hemma (där vi inte äter kött) har vi en familjemedlem som var och varannan dag suckar över bacon-förlusten. Det känns som om just bacon är nåt alldeles speciellt, som att sluta snusa eller röka, typ? Men för mig är ätandet av traditionellt uppfött och slaktat griskött helt uteslutet. Ja, kött överhuvudtaget men om man ska börja nånstans tycker jag man kan börja med att utesluta griskött ur sin diet.

Det jag menar att det är upp till var o en att välja om man vill äta tillsatta saker i sin mat eller inte. Har Aldrig på stått att hemmeökt kött exempelvis är nyttigare än köpt med tillsatser. Men set är upp till var o en att välja.

Du ifrågasatte "hur nyttigt det kunde vara med rökarom/glutamat". Varav jag påpekade att det inte behöver vara onyttigare om man ser till vad äkta rökt vara innehåller. Att något innehåller en tillsatts betyder inte att det per automatik blir onyttigt. Då lurar man sig själv.

Oavsett hur "bra" sk ekologiska grisar har det hemma på gården, ska de ändå bedövas före slakt på ett helt avskyvärt vis på slakteriet. Där finns gott om filmer inifrån koldioxidbåsen som visar ångesten och paniken hos grisarna innan de förlorar medvetandet. Det är helt vidrigt att se. Hur det känns för dem orkar jag inte ens tänka på. Tusentals och åter tusentals, varje dag, året runt, här hemma hos oss med det "goda djurskyddet"...

Nitrat? Var det inte nitrit i säckarna? Nitrat är inte dödskallemärkt vilket nitrit är och nitrit används i bla bacon och julskina.
Det finns fler ämnen än nitrit som är dödskallemärkt som vi stoppar i munnen. Natriumfluoriden som finns i tankkrämen vi använder på kvällen sitter det ett grannt dödskallemärke på om man ser ett fat. Det hela handlar om koncentration.
Du har rätt, pekfingret slant ;)

Fast du har blandat nitrit och nitrat rätt rejält i det du skrivit här. Menar du alltid nitrit då du skriver nitrat eller hur är det?
Det är naturligtvis nitrit som används för att blockera bakterien Clostridium botulinums, tillväxt. ;). Alltså i olika processer för att förädla livsmedel.

Varför inte behandla bacon som lördagsgodis? @Lovisaleonora är inne på rätt linje tror jag. Precis som godis, eller alkohol, låt dig njuta av det på fredagskvällen eller under helgen. Onödigt att sluta helt, trilla av vagnen, säga fuck it all och gå tillbaka till gamla vanor.

Du kan se fram emot ditt bacon hela veckan, tänka på hur gott det kommer att vara och att kunna njuta av det utan att få dåligt samvete. Kolla recept du gillar med bacon. Ha inte bacon fryst/färskt hemma. Hitta något annat substitut, som rökare gör, att äta när du känner dig sugen under veckan

Helskotta också nu vill jag också ha bacon. :angel:

Jag skulle aldrig, aldrig äta bacon (eller andra produkter gjorda av gris), med tanke på grisuppfödningen - och inte minst den hemska bedövningen före slakt.
Detta tycker jag är så konstigt att säga. Det finns ju flera riktigt bra uppfödare där grisarna mår bra, är ute i stora naturliga hagar, etc. Men det är klart att man inte köper det köttet i en vanlig matbutik, det brukar man få köpa av bönderna själva.

Industrikött är inte detsamma som bra uppfödare.

Jag kan ju ärligt erkänna att om branschen får igenom sina krav på fixering och att skilja kultingarna tidigare än vad de får idag så kommer jag sluta köpa fläsk om de inte kan garantera lösdrift för djuren. Ja, vi har jämförelsevis hårda regler men det är mycket som är dåligt. Jag skulle önska att vi istället höjde ribban och krävde daglig utevistelse för alla djur, även höns, kycklingar och grisar.

Det tråkiga är att näst efter oss är Danmark, så Tyskland och andra länder är ännu längre ner på skalan när det gäller djurskyddet. :(
Jag tycker att det är så himla vidrigt att det inte alls är djurägarna själva som går i täten för bättre djurhållning.

Detta tycker jag är så konstigt att säga. Det finns ju flera riktigt bra uppfödare där grisarna mår bra, är ute i stora naturliga hagar, etc. Men det är klart att man inte köper det köttet i en vanlig matbutik, det brukar man få köpa av bönderna själva.

Nejdå, det finns absolut uppfödare där grisarna lever riktigt, riktigt bra liv. Ska man absolut äta griskött så önskar jag att man valde kött från dem. Ängavallen här i Skåne t.ex. - vad jag förstår slaktas deras grisar hemma på gården dvs de utsätts inte för någon stress, inga transporter - och ingen koldioxid"bedövning". Ängavallens djur lever riktigt bra liv.

För mig handlar det inte enbart om grisarnas korta liv på gården utan också själva slakten - igen, titta på filmerna tagna inifrån koldioxidbåsen och se grisarnas panik, ångest och kämpande för att undkomma. Det är riktigt riktigt vidrigt.

Fast det är väl kommersiellt kött som @Lena Furberg menar, antar jag. Gemene man köper trots allt sina grisprodukter i en ICA-butik. Vi känner flera grisbönder men de föder upp kommersiellt, inte en hage i sikte. De bönder som har sina grisar så häromkring har sina grisar för eget hemmabruk.

Sedan kan man ju förstå den ensamuppfostrande föräldern som med en miniinkomst ska hålla kylskåpet bestyckat.
När en kyckling från en hårt driven gård kostar 50 kr och en kyckling från en kravmärkt 100 spänn och vill man sedan ha en gammaldags så handlar det om 180 spänn.

Jag köper gris av en kille som kommer till Stockholm ca 1gg/månad. Han har linderöd har jag för mig, som verkar omåttligt glada och nöjda, namn har de också. Det är till skillnad från grisen på Ica ett mörkt rött kött, jag köper dock Bara korven och bacon eftersom jag har lite svårt för fläsk generellt.

Nejdå, det finns absolut uppfödare där grisarna lever riktigt, riktigt bra liv. Ska man absolut äta griskött så önskar jag att man valde kött från dem. Ängavallen här i Skåne t.ex. - vad jag förstår slaktas deras grisar hemma på gården dvs de utsätts inte för någon stress, inga transporter - och ingen koldioxid"bedövning". Ängavallens djur lever riktigt bra liv.

För mig handlar det inte enbart om grisarnas korta liv på gården utan också själva slakten - igen, titta på filmerna tagna inifrån koldioxidbåsen och se grisarnas panik, ångest och kämpande för att undkomma. Det är riktigt riktigt vidrigt.
Jag tycker att det är lite orimligt att lägga ut kraven på kunderna. Att tycka att det är de/vi som ska ge oss ut på landet, hitta en schysst grisköttproducent och köpa deras väldigt mycket dyrare kött. Det är ett von oben-perspektiv att kräva sådant av andra.

Därför känner jag kravet att balansera ut det, att handla försvarbart producerat eftersom jag har råd. Och jag köper mindre.
Ja vi som har råd, har den lyxen.
För faktum är ju att tack vare eller på grund ( vilket beror på ens inställning)av den rationella hårt drivna djurhållningen så har många fler råd med bra mat.

Jag tycker att det är lite orimligt att lägga ut kraven på kunderna. Att tycka att det är de/vi som ska ge oss ut på landet, hitta en schysst grisköttproducent och köpa deras väldigt mycket dyrare kött. Det är ett von oben-perspektiv att kräva sådant av andra.
Jag vet inte, jag tror det behöver komma från både konsumenter och producenter. Ja, givetvis. Och kanske att vi (som konsumenter...!) blir mer medvetna och inte ser det som en självklarhet att få köpa billigt fläskkött, från Tyskland eller Danmark etc. Tydligen så har konsumtionen av just fläskkött ökat på sistone, trots alla rapporter om hur uppfödningen går till. Det är ju lite märkligt, tycker jag, att man som konsument kan blunda och ändå köpa och äta. Fläskkött ÄR ju faktiskt i sig inte speciellt gott. Utan all smaksättning menar jag. Och självklart märkligt att producenterna är så avtrubbade (?) att de tycker hela hanteringen är ok. Vi kanske behöver en ny, jättehård lagstiftning? Om man kan lagstifta mot import av tvivelaktigt griskött vet jag inte, det lär knappast vara genomförbart.

Jag vet inte, jag tror det behöver komma från både konsumenter och producenter. Ja, givetvis. Och kanske att vi (som konsumenter...!) blir mer medvetna och inte ser det som en självklarhet att få köpa billigt fläskkött, från Tyskland eller Danmark etc. Tydligen så har konsumtionen av just fläskkött ökat på sistone, trots alla rapporter om hur uppfödningen går till. Det är ju lite märkligt, tycker jag, att man som konsument kan blunda och ändå köpa och äta. Fläskkött ÄR ju faktiskt i sig inte speciellt gott. Utan all smaksättning menar jag. Och självklart märkligt att producenterna är så avtrubbade (?) att de tycker hela hanteringen är ok. Vi kanske behöver en ny, jättehård lagstiftning? Om man kan lagstifta mot import av tvivelaktigt griskött vet jag inte, det lär knappast vara genomförbart.
Som sagt, jag tycker att det är fel att skuldbelägga konsumenterna här.

Vi vet att en viss andel konsumenter gör sig stora ansträngningar, både ekonomiska och andra för att handla enligt miljömässiga och etiska principer av olika slag.

Men att skuldbelägga de som inte gör så, att beskylla dem för att "blunda", tycker jag är översitteri. Det är rimligt att den mat som säljs i vanliga affärer, är sådan att man kan köpa den (både av hälsoskäl - tex att man inte får salmonella - och att det är schysst producerad).

Att livsmedelsproducenterna fullständigt skiter i djurvälfärden och att politikerna fegar, är de riktiga problemen. Där finns makten, och där makten finns kan man meningsfullt placera ansvaret.

Du placerar makten där oerhört lite av ansvaret finns - hos var och en av kunderna. Jag tycker att det är korttänkt.

Dock är det ju det vanliga sättet att resonera i sammanhanget. Det är ju inte du som har hittat på det. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 270
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 068
Senast: Trott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 942
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.