Jag vill sluta med bacon

En väldigt bra tankelek faktiskt. Det är lätt att prata om "god djurhållning", men få sätter det i relation med hur djuren faktiskt skulle välja/behöver leva för att må bra. Jag har en grisbonde i bekantskapen som föder upp KRAV-grisar. Hon skulle absolut få passa "min" gris! Däremot skulle jag aldrig äta nån som avlivats så som grisarna slaktas i storskaliga slakterier. Helt oacceptabelt!
Jag fattar inte hur man öht KAN prata om "god djurhållning" utan att prata om det aktuella djurslagets naturliga behov och beteenden, och om djurvälfärd.

Att det sen finns ännu värre grishållning än svensk, blir ju inte den svenska bättre av.

Vi äter rätt mycket bacon här, visste inte att det är farligt?? Varför? Min familj har ätit bacon 'i alla tider' och är fortf i god vigör sas ;)

Men annars; grillad helst men även stekt, haloumi ost äter jag hellre än bacon (min pv äter bacon till frukost nästan varje dag, han skulle aldrig kunna avstå)
Bacon…
…är väldigt salt
…är väldigt fett- och energirikt (ett halvt paket ger 250 kcal
…innehåller nitrit (E250), en tillsats som ska förhindra tillväxt av farliga bakterier, men som när man steker baconet leder till att skadliga nitrosaminer, bildas.

Jag fattar inte hur man öht KAN prata om "god djurhållning" utan att prata om det aktuella djurslagets naturliga behov och beteenden, och om djurvälfärd.

Att det sen finns ännu värre grishållning än svensk, blir ju inte den svenska bättre av.
Jag håller helt och hållet med dig. Men vi har ju sett exempel i tråden på folk som berömer svensk grishållning tex. Det är en industri som lobbat igenom att de ska få fixera suggor vid grisning igen. Typ tvärt emot allt vad djurskydd och välfärd är.

Jag håller helt och hållet med dig. Men vi har ju sett exempel i tråden på folk som berömer svensk grishållning tex. Det är en industri som lobbat igenom att de ska få fixera suggor vid grisning igen. Typ tvärt emot allt vad djurskydd och välfärd är.
Ja, de stackars grisarna är ju bara produktionsenheter i den industrin. De vid mitt sommarhus ser tex inte naturligt dagsljus en enda gång under sina liv.

Innehåll i Scans bacon:
ingredienser: svenskt sidfläsk (96%), vatten, salt, antioxidationsmedel (e301), konserveringsmedel (e250), rökarom.

Var hittar du smakförstärkaren/glutamat?
Vad är onyttigt med rökarom?

Jag skrev INTE att jag läst på scans bacon paket. Det finns många tillverkare av bacon. Rökarom är en tillsats i stället för att röka sidfläsket i rök. Det går säkert att googla på rökarom.
Men det köttet är inte rökt utan en tillsats gör att köttet smakar rökt.

Rek att läsa boken den osynliga kocken. Det finns fler böcker o författare i ämnet mat med tillsatser. Om man vill veta mer om vad maten innehåller.

Det är helt åt fanders att fixera suggorna vid grisning! Bara pengar styr o inte djurens bästa. Danmark har suggor fixerade. O vilka skavsår de får suggorna.

Det är helt åt fanders att fixera suggorna vid grisning! Bara pengar styr o inte djurens bästa. Danmark har suggor fixerade. O vilka skavsår de får suggorna.
För att inte tala om hur kropp och knopp mår efter att ha varit fixerade i några dygn. En annan får träsmak av att sitta stilla nån timme...

Jag skrev INTE att jag läst på scans bacon paket. Det finns många tillverkare av bacon. Rökarom är en tillsats i stället för att röka sidfläsket i rök. Det går säkert att googla på rökarom.
Men det köttet är inte rökt utan en tillsats gör att köttet smakar rökt.

Rek att läsa boken den osynliga kocken. Det finns fler böcker o författare i ämnet mat med tillsatser. Om man vill veta mer om vad maten innehåller.
Svara på mina frågor i stället. Jag vet vad rökarom är. Det jag frågade var vad som är farligt med det, och var du hittade glutamat. Och jag har läst Mats-Eric Nilssons böcker.

För att inte tala om hur kropp och knopp mår efter att ha varit fixerade i några dygn. En annan får träsmak av att sitta stilla nån timme...

Det är helt sjukt. Mycket innom djurhållning är åt fanders. Som ägg som importeas till sverige, givetvis kan vår värphönshållning förbättras. , kött från utlandet för det är billigt... varför är det billigt tro?

Jag tänker inte ta diskussion om naturligt förekommande eller tillsatt är nyttigare osv. Men rökarom är tillsatt i köttet o köttet är inte rökt.

Känns som att du missar min poäng? Det är verkligen inte den diskussionen jag är ute efter.

Att något är ickerökt och har tillsatt rökarom betyder inte att den skulle vara ohälsosammare än "den äkta varan", eftersom riktig rökt mat innehåller tjära från röken som den tillverkas i, och förmodligen ofta har en högre salthalt beroende på vad det är för kött och hur det har preparerats innan.

Jag menar inte att "oäkta varor" skulle vara hälsosammare på något sätt, men det blir fel att tro att den riktiga varan per automatik är hälsosammare bara för att den är äkta. Jag och sambon röker mycket egen mat, för att vi vill ha hemmagjord "äkta" vara. Inte för att det på något vis skulle vara hälsosammare.

Svara på mina frågor i stället. Jag vet vad rökarom är. Det jag frågade var vad som är farligt med det, och var du hittade glutamat. Och jag har läst Mats-Eric Nilssons böcker.

Jag har inte ätit köpe bacon på säkert 10 år. Det står i mitt inlägg tidigare att jag inte ätit köpe bacon på länge!!! Det är upp till varje person att välja om man vill äta konstgjorda tillsatser eller inte! Glutamat finns i väldigt många livsmedel som tillsats. Efter som jag inte äter bacon har jag inte läst på alla bacon paketen i butikerna! Om du vet vad det är varför frågar du? Jag har INTE gjort studie i om det är farligt!
Nu får det räcka med på hopp!
Fortsätter inte diskusionen med dig mer!
Tråden handlar om hur trådskaparen ska sluta äta bacon.

Jag kan ju ärligt erkänna att om branschen får igenom sina krav på fixering och att skilja kultingarna tidigare än vad de får idag så kommer jag sluta köpa fläsk om de inte kan garantera lösdrift för djuren. Ja, vi har jämförelsevis hårda regler men det är mycket som är dåligt. Jag skulle önska att vi istället höjde ribban och krävde daglig utevistelse för alla djur, även höns, kycklingar och grisar.

Det tråkiga är att näst efter oss är Danmark, så Tyskland och andra länder är ännu längre ner på skalan när det gäller djurskyddet. :(

Det är helt sjukt. Mycket innom djurhållning är åt fanders. Som ägg som importeas till sverige, givetvis kan vår värphönshållning förbättras. , kött från utlandet för det är billigt... varför är det billigt tro?
Importerat kött/ägg är billigare av 3 orsaker.
1 billigare djurhållning (klimatbetingat, regelbetingat)
2 Lägre beskattning av produktionsresurser (billigare diesel, lägre skatter på konstgödsel, kemikalier etc.)
3 lägre löner

Känns som att du missar min poäng? Det är verkligen inte den diskussionen jag är ute efter.

Att något är ickerökt och har tillsatt rökarom betyder inte att den skulle vara ohälsosammare än "den äkta varan", eftersom riktig rökt mat innehåller tjära från röken som den tillverkas i, och förmodligen ofta har en högre salthalt beroende på vad det är för kött och hur det har preparerats innan.

Jag menar inte att "oäkta varor" skulle vara hälsosammare på något sätt, men det blir fel att tro att den riktiga varan per automatik är hälsosammare bara för att den är äkta. Jag och sambon röker mycket egen mat, för att vi vill ha hemmagjord "äkta" vara. Inte för att det på något vis skulle vara hälsosammare.

Det jag menar att det är upp till var o en att välja om man vill äta tillsatta saker i sin mat eller inte. Har Aldrig på stått att hemmeökt kött exempelvis är nyttigare än köpt med tillsatser. Men set är upp till var o en att välja.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 270
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 068
Senast: Trott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 942
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.