Ingen aning. Fett? Processat? Det enda kött TS äter i någon omfattning?MEn då talar vi om hela grisproduktionen.
Varför just bacon? Varför inte julskinka fläsklägg eller något annat fläsk?
Ja, varför just bacon?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingen aning. Fett? Processat? Det enda kött TS äter i någon omfattning?MEn då talar vi om hela grisproduktionen.
Ja, varför just bacon?
Jag fattar inte hur man öht KAN prata om "god djurhållning" utan att prata om det aktuella djurslagets naturliga behov och beteenden, och om djurvälfärd.En väldigt bra tankelek faktiskt. Det är lätt att prata om "god djurhållning", men få sätter det i relation med hur djuren faktiskt skulle välja/behöver leva för att må bra. Jag har en grisbonde i bekantskapen som föder upp KRAV-grisar. Hon skulle absolut få passa "min" gris! Däremot skulle jag aldrig äta nån som avlivats så som grisarna slaktas i storskaliga slakterier. Helt oacceptabelt!
Bacon…Vi äter rätt mycket bacon här, visste inte att det är farligt?? Varför? Min familj har ätit bacon 'i alla tider' och är fortf i god vigör sas
Men annars; grillad helst men även stekt, haloumi ost äter jag hellre än bacon (min pv äter bacon till frukost nästan varje dag, han skulle aldrig kunna avstå)
Bla annat för nitratets skull och för att det ofta serveras knaperstekt.MEn då talar vi om hela grisproduktionen.
Ja, varför just bacon?
Fast det är ju då det är gott!Bla annat för nitratets skull och för att det ofta serveras knaperstekt.
Ja det är det väl ingen som förnekar Dessutom så kan man ju smaksätta så mycket med lite bacon...råstekt potatis, lök och lite knaperstekta baconstrimlor perfekt till schnitzelnFast det är ju då det är gott!
Jag håller helt och hållet med dig. Men vi har ju sett exempel i tråden på folk som berömer svensk grishållning tex. Det är en industri som lobbat igenom att de ska få fixera suggor vid grisning igen. Typ tvärt emot allt vad djurskydd och välfärd är.Jag fattar inte hur man öht KAN prata om "god djurhållning" utan att prata om det aktuella djurslagets naturliga behov och beteenden, och om djurvälfärd.
Att det sen finns ännu värre grishållning än svensk, blir ju inte den svenska bättre av.
Ja, de stackars grisarna är ju bara produktionsenheter i den industrin. De vid mitt sommarhus ser tex inte naturligt dagsljus en enda gång under sina liv.Jag håller helt och hållet med dig. Men vi har ju sett exempel i tråden på folk som berömer svensk grishållning tex. Det är en industri som lobbat igenom att de ska få fixera suggor vid grisning igen. Typ tvärt emot allt vad djurskydd och välfärd är.
Innehåll i Scans bacon:
ingredienser: svenskt sidfläsk (96%), vatten, salt, antioxidationsmedel (e301), konserveringsmedel (e250), rökarom.
Var hittar du smakförstärkaren/glutamat?
Vad är onyttigt med rökarom?
Jag håller helt och hållet med dig. Men vi har ju sett exempel i tråden på folk som berömer svensk grishållning tex. Det är en industri som lobbat igenom att de ska få fixera suggor vid grisning igen. Typ tvärt emot allt vad djurskydd och välfärd är.
För att inte tala om hur kropp och knopp mår efter att ha varit fixerade i några dygn. En annan får träsmak av att sitta stilla nån timme...Det är helt åt fanders att fixera suggorna vid grisning! Bara pengar styr o inte djurens bästa. Danmark har suggor fixerade. O vilka skavsår de får suggorna.
Riktigt rökt kött innehåller tjära så även om det är godare är det nog inte ett dugg nyttigare.
/Rök-fantasten
Svara på mina frågor i stället. Jag vet vad rökarom är. Det jag frågade var vad som är farligt med det, och var du hittade glutamat. Och jag har läst Mats-Eric Nilssons böcker.Jag skrev INTE att jag läst på scans bacon paket. Det finns många tillverkare av bacon. Rökarom är en tillsats i stället för att röka sidfläsket i rök. Det går säkert att googla på rökarom.
Men det köttet är inte rökt utan en tillsats gör att köttet smakar rökt.
Rek att läsa boken den osynliga kocken. Det finns fler böcker o författare i ämnet mat med tillsatser. Om man vill veta mer om vad maten innehåller.
För att inte tala om hur kropp och knopp mår efter att ha varit fixerade i några dygn. En annan får träsmak av att sitta stilla nån timme...
Jag tänker inte ta diskussion om naturligt förekommande eller tillsatt är nyttigare osv. Men rökarom är tillsatt i köttet o köttet är inte rökt.
Svara på mina frågor i stället. Jag vet vad rökarom är. Det jag frågade var vad som är farligt med det, och var du hittade glutamat. Och jag har läst Mats-Eric Nilssons böcker.
Importerat kött/ägg är billigare av 3 orsaker.Det är helt sjukt. Mycket innom djurhållning är åt fanders. Som ägg som importeas till sverige, givetvis kan vår värphönshållning förbättras. , kött från utlandet för det är billigt... varför är det billigt tro?
Känns som att du missar min poäng? Det är verkligen inte den diskussionen jag är ute efter.
Att något är ickerökt och har tillsatt rökarom betyder inte att den skulle vara ohälsosammare än "den äkta varan", eftersom riktig rökt mat innehåller tjära från röken som den tillverkas i, och förmodligen ofta har en högre salthalt beroende på vad det är för kött och hur det har preparerats innan.
Jag menar inte att "oäkta varor" skulle vara hälsosammare på något sätt, men det blir fel att tro att den riktiga varan per automatik är hälsosammare bara för att den är äkta. Jag och sambon röker mycket egen mat, för att vi vill ha hemmagjord "äkta" vara. Inte för att det på något vis skulle vara hälsosammare.