Jag har svårt att begripa varför just det skulle vara något särskilt med bacon.
Bacon är rökt sidfläsk i tunna skivor. Det är framförallt en smaksättare. Inget man äter i större kvantiteter. Jämför en hamburgare på 120 g och 120 g bacon. Ingen äter de mängderna bacon. Varför skulle bacon vara annorlunda än tex påläggsskinka??
Så - jag fattar inte frågan.
Uppriktigt förstår jag inte heller upprördheten över hur just grisarna har det. Om man köper svenskt kött så vet man att de har det bra. Att vi har stränga djurskyddskrav och att svenska grisar har ett drägligt liv. I vissa fall - som hos en grisuppfödare i mitt län - riktigt bra.
Jag har valt att äta kött. Jag är uppfödd med slaktdjur och har alltid ansett att grundkravet för att kunna äta kött är att djuren haft ett bra liv.
Och bra i detta sammanhang är bra ur djurets synvinkel. Inte relaterat till hur en människa skulle haft det i samma situation. Människor och olika djur har helt olika krav för ett bra liv. (höns behöver t.ex. sittpinnar och sandbad. Inget en människa trängtar efter)
T.ex. äter jag gärna kanin för att jag vet exakt hur kaninerna på den gården har det. Jag vet att ägaren till gården är en mycket stor djurvän. Och jag vet att kaninkött är bland det mest klimatsmarta man kan äta om man uppskattar öppna landskap.