Jag vill sluta med bacon

Jag har svårt att begripa varför just det skulle vara något särskilt med bacon. :confused:
Bacon är rökt sidfläsk i tunna skivor. Det är framförallt en smaksättare. Inget man äter i större kvantiteter. Jämför en hamburgare på 120 g och 120 g bacon. Ingen äter de mängderna bacon. Varför skulle bacon vara annorlunda än tex påläggsskinka??

Så - jag fattar inte frågan.

Uppriktigt förstår jag inte heller upprördheten över hur just grisarna har det. Om man köper svenskt kött så vet man att de har det bra. Att vi har stränga djurskyddskrav och att svenska grisar har ett drägligt liv. I vissa fall - som hos en grisuppfödare i mitt län - riktigt bra.

Jag har valt att äta kött. Jag är uppfödd med slaktdjur och har alltid ansett att grundkravet för att kunna äta kött är att djuren haft ett bra liv.
Och bra i detta sammanhang är bra ur djurets synvinkel. Inte relaterat till hur en människa skulle haft det i samma situation. Människor och olika djur har helt olika krav för ett bra liv. (höns behöver t.ex. sittpinnar och sandbad. Inget en människa trängtar efter)

T.ex. äter jag gärna kanin för att jag vet exakt hur kaninerna på den gården har det. Jag vet att ägaren till gården är en mycket stor djurvän. Och jag vet att kaninkött är bland det mest klimatsmarta man kan äta om man uppskattar öppna landskap.

Jag har svårt att begripa varför just det skulle vara något särskilt med bacon. :confused:
Bacon är rökt sidfläsk i tunna skivor. Det är framförallt en smaksättare. Inget man äter i större kvantiteter. Jämför en hamburgare på 120 g och 120 g bacon. Ingen äter de mängderna bacon. Varför skulle bacon vara annorlunda än tex påläggsskinka??

Uppriktigt förstår jag inte heller upprördheten över hur just grisarna har det. Om man köper svenskt kött så vet man att de har det bra. Att vi har stränga djurskyddskrav och att svenska grisar har ett drägligt liv. I vissa fall - som hos en grisuppfödare i mitt län - riktigt bra.

Jag har valt att äta kött. Jag är uppfödd med slaktdjur och har alltid ansett att grundkravet för att kunna äta kött är att djuren haft ett bra liv.
Och bra i detta sammanhang är bra ur djurets synvinkel. Inte relaterat till hur en människa skulle haft det i samma situation. Människor och olika djur har helt olika krav för ett bra liv. (höns behöver t.ex. sittpinnar och sandbad. Inget en människa trängtar efter)

T.ex. äter jag gärna kanin för att jag vet exakt hur kaninerna på den gården har det. Jag vet att ägaren till gården är en mycket stor djurvän. Och jag vet att kaninkött är bland det mest klimatsmarta man kan äta om man uppskattar öppna landskap.

Grisar och fjäderfän hör definitivt till de djur som har det klart sämst i Sverige sett till livsmedelsproduktion. Utan tvekan. Det beror givetvis på hur man definierar "bra" och "drägligt", men sambon som arbetat i flera grisstall vill inte längre gärna köpa kommersiellt producerad gris. Vi kommer istället försöka föda upp gris för hemmabruk själva och köper hellre vildsvin.

120 gr bacon är väl inte ett dugg svårt att sätta i sig, btw. Det är ju bara snäppet mer än ett SCAN-paket. :confused: Vari ligger svårigheten?

Kalorimässigt sett är det en rejäl skillnad mellan bacon och vanlig påläggsskinka. Givetvis är det skillnad? Det kan väl inte ha gått någon förbi att bacon är betydligt mer kaloririkt än mycket annat vi äter?

Har du läst vad bacon är gjort av? Antar att det är sidfläsk o smakförstärkare, rökarom? Har inte ätit sånna bacon på många år.
Köp riktiga bacon på en chark som röker köttet på riktigt o ät på fredagkväll eller helgen.

Nitrat i säck blir mycket o starkt.
O hur nyttigt är det med rökarom och smakförstärkare/glutamat?
Men nu handlade det om Bacon

Innehåll i Scans bacon:
ingredienser: svenskt sidfläsk (96%), vatten, salt, antioxidationsmedel (e301), konserveringsmedel (e250), rökarom.

Var hittar du smakförstärkaren/glutamat?
Vad är onyttigt med rökarom?

För allt vad jag kan begripa är grisar jämte höns/kyckling de djur som hålls sämst. Jag undviker i stort sett båda köttslagen just därför. På landet är jag granne med en grisfabrik. Jag kan lugnt säga att jag ALDRIG skulle låta dem passa min gris om jag hade någon. Avskyvärd djurhållning!

Jag reagerar mest över, dels hur grisarna har det under sina korta liv, dels över den ångest de upplever vid "bedövningen" med koldioxid. Jag förstår inte ens att det är tillåtet i Sverige! Själva döden är inte det som stör mig mest; hela vår planets ekosystem bygger på att äta och ätas. Men vi människor kan välja, inte minst välja hur det går till.

För allt vad jag kan begripa är grisar jämte höns/kyckling de djur som hålls sämst. Jag undviker i stort sett båda köttslagen just därför. På landet är jag granne med en grisfabrik. Jag kan lugnt säga att jag ALDRIG skulle låta dem passa min gris om jag hade någon. Avskyvärd djurhållning!
MEn då talar vi om hela grisproduktionen.
Varför just bacon? Varför inte julskinka fläsklägg eller något annat fläsk?
Ja, varför just bacon?

En väldigt bra tankelek faktiskt. Det är lätt att prata om "god djurhållning", men få sätter det i relation med hur djuren faktiskt skulle välja/behöver leva för att må bra. Jag har en grisbonde i bekantskapen som föder upp KRAV-grisar. Hon skulle absolut få passa "min" gris! Däremot skulle jag aldrig äta nån som avlivats så som grisarna slaktas i storskaliga slakterier. Helt oacceptabelt!

MEn då talar vi om hela grisproduktionen.
Varför just bacon? Varför inte julskinka fläsklägg eller något annat fläsk?
Ja, varför just bacon?

För att bacon är så gott. Fläskkött i andra former kan jag lättare vara utan. Men bacon är så speciellt. Jag kan mumsa i mig 2 paket på en kväll. Bacon ihop med getost eller ihop med något sött. Gudomligt.

Helst äter jag lite kött. Och jag försöker hitta kött från bra uppfödningar. Inte lätt. Fläsk i allmänhet går bort pga av hur grisarna har det. De är smarta djur. Nötkött från köttraser eller lamm och vilt känns bättre. Jag försöker minska på köttätandet. Köper inte korv.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 270
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 068
Senast: Trott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 942
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama