Jag vill sluta med bacon

coolia

Trådstartare
Jag verkligen älskar bacon. Men jag är medveten om hur ohälsosamt det är. Med tiden har jag minskat intaget men nu vill jag sluta helt. Men finns det något som man kan ersätta bacon med? Igår i butiken letade jag efter andra produkter och kom hem med kalkon. Men det smakar ju inget alls. Äter mer lagrad ost men jag saknar smaken av salami.

Det finns kalkonbacon och så fejkon, vegetarisk bacon. Har inte testat fejkon själv men har iaf hört att det ska vara gott.

Jag köper i princip uteslutande kalkonbacon när jag ska ha just bacon. Dubbelt så dyrt, men innehåller mycket mer kött än vanlig bacon.

/Lizzie

Jag verkligen älskar bacon. Men jag är medveten om hur ohälsosamt det är. Med tiden har jag minskat intaget men nu vill jag sluta helt. Men finns det något som man kan ersätta bacon med? Igår i butiken letade jag efter andra produkter och kom hem med kalkon. Men det smakar ju inget alls. Äter mer lagrad ost men jag saknar smaken av salami.

Har du läst vad bacon är gjort av? Antar att det är sidfläsk o smakförstärkare, rökarom? Har inte ätit sånna bacon på många år.
Köp riktiga bacon på en chark som röker köttet på riktigt o ät på fredagkväll eller helgen.

rätt intressant, jag var hos en charkuterist som gör sitt eget bacon. på säckarna med nitrat som används står det GIFTIGT FÅR ENDAST ANVÄNDAS TILL LIVSMEDEL :angel:
Men om du äter bacon ngn gång i månaden så är det väl lika farligt som om du röker en cigarett ngn gång i månaden,,fast betydligt godare ;)

Jag skulle aldrig, aldrig äta bacon (eller andra produkter gjorda av gris), med tanke på grisuppfödningen - och inte minst den hemska bedövningen före slakt. Kolla på en film av hur det går till i koldioxidbåset så kommer du inte att vilja röra baconpaketen längre.

Vi har testat olika alternativ som "ska" ha liknande smak men inget är speciellt gott. Fejkon var rätt gräsligt. Det är helt enkelt en produkt och en smak vi får leva utan, och jag upplever inte personligen att mitt liv förlorat i kvalitet pga detta.

Jag är veg. av djurrättsskäl så för mig är det ju inte något svårt val hur sugen jag än är men jag vet att det är just bacon som får många vegetarianer att trilla av vagnen sas.
När jag har svårt att avstå brukar jag låtsas som att jag inte har något val. Vi kan inte välja allt. Man kan bli allvarligt sjuk, krocka med bilen, elpriserna kan rasa i höjden så att man inte har råd att äta som man brukar osv osv...
Nu när jag kämpar för att äta helt veganskt låtsas jag just att jag inte har något val. Jag tänker på alla som inte har möjlighet att äta ost och bestämmer mig för att jag har så mycket annat att vara tacksam över. Det lyckas ofta men inte alltid. Jag ser det som en process.

rätt intressant, jag var hos en charkuterist som gör sitt eget bacon. på säckarna med nitrat som används står det GIFTIGT FÅR ENDAST ANVÄNDAS TILL LIVSMEDEL :angel:
Men om du äter bacon ngn gång i månaden så är det väl lika farligt som om du röker en cigarett ngn gång i månaden,,fast betydligt godare ;)

Nitrat i säck blir mycket o starkt.
O hur nyttigt är det med rökarom och smakförstärkare/glutamat?
Men nu handlade det om Bacon

Nitrat i säck blir mycket o starkt.
O hur nyttigt är det med rökarom och smakförstärkare/glutamat?
Men nu handlade det om Bacon
Problemet är väl att nitratet omvandlas till giftigare grejjor i kroppen när man äter bacon..
Men det gäller väl i stort sett allt kött som processats. Korv, salami, bacon etc etc

Vi äter rätt mycket bacon här, visste inte att det är farligt?? Varför? Min familj har ätit bacon 'i alla tider' och är fortf i god vigör sas ;)

Men annars; grillad helst men även stekt, haloumi ost äter jag hellre än bacon (min pv äter bacon till frukost nästan varje dag, han skulle aldrig kunna avstå)

Har för mig de pratade om någon slags tång på tv för en tid sedan, den skulle smaka bacon tror jag. Ska googla och se om jag hittar!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 270
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 068
Senast: Trott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 942
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.