Jag vill lära mig om vinklar

A

Alkemisten

Hej,

Jag vill lära mig vad som är bra vinklar på en häst. Här är en bild på en häst som jag inte tror har bra vinklar i bakbenen. Kan ni bedömma?

Piropo_small.jpg

Sv: Jag vill lära mig om vinklar

Man ser den ju lite från snett framifrån, så rumpan kan ju vara större än vad den ser ut.
Själv vill jag ha en stor bakdel - det är ju där motorn sitter.
Wrangel ville ha en rät vinkel mellan bäcken och lårben.
Även en rät vinkel farm mellan bog och överarm ( den inne i kroppen)

Det är en fördel om lårbenet är långt och liggande. Hästen får mer fjädring då.
Jag råder dej att hitta en skelettbild någonstans och lära dig skelettdelarna och sedan försöka klura ut var de är på en häst med "hår på"

Ett trix är att titta på lutningen på kotben kronben nedanför kotleden.
De brukar ha samma lutning som på bogblad och lårben...

jag skall lägga in en bild på en häst som fick 9 på typ och huvudhals och bål. Det är ett halblod och bedömningen är utifrån "hållbarhet"
Visa raser vill man ju ha mer rastypiska och godkänner och kanske premierar en annan exteriör.

Halvblod - eller halblod som jag säger :angel:
(Jag har ju fler udda raser hemma)
pingokopia.jpg

Den är dåligt uppställd bak. Hasspetsen skall vara jäms med sittbensknölen bak.
Du får använda fantasin

Ok. På din bild tycker jag det ser ut som om lårbenet är långt och liggande... är det det?

Men jag tycker att denna hästs bogblad inte stämmer överens med vinkeln bak.. Spelar det någon roll? Jag har hört att det ska vara en triangel mellan bogbladet och lårbenet.

Sedan har vi skenbenet bak, ska det om hästen står med det lodrätt vara utanför hästens kropp (baktill) eller rakt under svansroten (svårt att förklara)

Hästen på min bild verkar ju nästan ha helt raka bakben.

Du har rätt i allt du skriver.

Det enda jag inte är med på är den triangel du talar om.
Kan du rita och visa?

Kolla in denna då..
Den tycker jag ser bra ut.. om man tittar på lårbenet..
mhbqpmph.jpg

Eftersom du lagt in bild på spansk häst så antar jag att det är den rasen du vill diskutera? Alla raser har olika "önskevinklar".
Jag har tittat på massor av spanjorer i jakten på drömhästen och vad jag funnit svårt att hitta är hästar som inet är knipta under hasen.De flesta spanjorer är det och det innebär ofta att det är svårt att få dem att bära ordentligt baktill.
Dessutom är de ofta "vinkalde i hasen" i viloläge, kan det heta kohasig *glömsk*. Det är ett benfel som lätt ger spatt.
Bakbenen ska vara långa, man kan grovt förenklat säga som så att om en häst har för korta bakben så när den vinklar dem så "når den inet ner till marken" utan måste förändra sig så otroligt mkt för att kunna bära.Bättre med långa bakben så att den när den vinklar ihop sig kommer i normalläge.
Spanska hästar harmonierar sällan i bogvinkel i förhållande till vinklar i rumpan. De har oftast en extremt välvinklad bog och en dålig rumpa. De är som gjorda för att se bäriga ut fast de inet är det.
en liggande bog ger en vackrare överlinje och lättare att få en hög hållning.
Halsen sitter liksom fast ovanpå isället för att sitta fast framför.

Djurjouren skrev:
jag funnit svårt att hitta är hästar som inet är knipta under hasen.De flesta spanjorer är det och det innebär ofta att det är svårt att få dem att bära ordentligt baktill.
Dessutom är de ofta "vinkalde i hasen" i viloläge, kan det heta kohasig *glömsk*.
Bakbenen ska vara långa, man kan grovt förenklat säga som så att om en häst har för korta bakben så när den vinklar dem så "når den inet ner till marken" utan måste förändra sig så otroligt mkt för att kunna bära.Bättre med långa bakben så att den när den vinklar ihop sig kommer i normalläge.

Tack för mycket informativt inlägg!! Ja eftersom jag själv har spansk häst, och gillar honom väldigt mycket är det den rasen jag är intresserad av. Har dock märkt att min häst har en svag överlinje och möjligtvis svaga vinklar och vill således lära mig vad jag ska titta efter tills nästa gång.

Kan du hjälpa mig med att förklara vad du menar med "knipta under hasen" "och vinklade i hasen" finns det bilder på detta må tro?

När du säger att bakbenen ska vara långa menar du då att det är ok om de är högre bak än vid manken. Som här till exempel:
jxogtkom.jpg

Eller här!
doremi04.jpg

Den understa bilden är en bild på min egen häst 2004 han var 6 år på bilden. Han har växt till sig lite framtill så han är inte riktigt lika hög bak. Här har jag också ritat en triangel så som jag menade. Det är meningen att triangeln ska vara liksidig och att den ska passa i hästens vinklar. På min häst stämmer det inte riktigt. Kommentera gärna min hästs vinklar! Jag tål kritik!:crazy:

Jag är inte proffs på vad dommarna säger utan bara hållbarhetsmässigt. Den översta bilden är rätt fin, dock är haserna inte helt bra, han är det jag tror kallas är kohasig, den vinkeln som ger svaga haser. Jag vill ha underben som går rakt ner från hasspetsen, inte står typ "samlade" i viloläget.
Men en fin häst.

Den understa är om du ursäktar inte alls bra.
Frambenen är som att han om han kunnat vinklat dem åt fel håll, svaga ledgångar. Ser ut som om han är extremt felriden på bilden (inte alls ovanligt i Spanien, man vill gråta ibland när man ser dem rida) vilket kan göra att han inet gör sig själv rättvisa på denna bild.
Hasr du nån annan bild?

Den buna tycker jag var en riktigt snygg häst - särskilt för att vara en PRE.
Jag vill själv inte ha en häst med så böjd rygg, och vill ha mer högställd - men då skull han ju bli ett halvblod.

Det ord Dj etar efter är krokhasig .
Kohasig är en häst bakifrån, men hon har rätt i att en krokhasig häst vill man inte ha av hållbarhetsskäl.

Din egen hsät ser ut som in Nordis i överlinjen.
Däermot har dinhsät avsevärt bättre hals än min :)

Man får ju en hel del att bita i om hästens er ut sådär.
han ser också överbyggd och sabelbent ut som DJ säger.
Men man kan lura sig om att han skulel vara högre bak, han är ju fotat lite snett.

Däremot är den översta hsäten rejält överbyggd bak - jag vill inte ha den. det är tillräckligt svårt utan att försöka rida en häst till smaling som är byggd i nedförsbacke.

Bra att du tänker till.
Fuxen köpte jag för att slippa de problem jag hade med Nordis, och oj vad den hästen hade lätt för att samla.

Jo..detta är rena skräckexemplet!! Jag håller med!!:D Han ser hemsk ut! Men faktum är att han såg ut så!! Jag blev chockad när jag såg bilderna då -04. Och det är jag som har ridit honom med hjälp av lite olika experter, mestadels vanliga dressyrryttare som tävlat upp till st georg.

Har haft datorhaveri så har inga nya bilder kvar men kan ta några om ni kan vänta några dagar.. Har bara vanlig kamera...suck..måste framkalla...

Jag tror inte att han är sabelbent. Jag såg att det såg ut som det på bilden också. Han har däremot mognat och växt väldigt sent. Han är nu betydligt högre fram med kraftigare ben. På bilden ser han ut att vara för tung för sina ben tycker jag. Jag har dock aldrig haft problem med frambenen på honom. Däremot har han haft kotledsinflammation bak några gånger..(detta efter att han blivit riden av svensk expert) Till råga på allt har en kiropraktor hittat massvis med felliggande kotor..manken var fel och några av ryggkotorna närmast manken. Stackars pållen min! Kiropraktorn sa att detta säkerligen kommit redan när hästen var föl.. Jag vet inte men jag har som sagt märkt att han inte är helt ok.

Djurjouren kan du utveckla varför du tror att han är extremt felriden.. Menar du pga överlinjen eller muskulaturen, eller annat....?? Jag vill verkligen lära mig!! Och isåfall tror du att hästen är förstörd för all framtid? Jag är bara en vanlig hobbyryttare men köpte ändå en unghäst då jag trodde att jag med hjälp av bevisat duktiga ryttare kunde träna hästen. Men kanske inte vad vet jag. Jag har haft honom i ca fem år och han rids inte hårt alls. Jag tvingar honom inte att gå i hög form och indragen i munnen så att ryggen sänks. Jag antar att det var det du syftade på när du menade att spanjorerna rider felaktigt. Jag väger heller inte mycket 55 kg.. Men som du också säger har jag problem med hästens rygg. Jag förstår inte varför han ser ut så (nu gör inte denna bilden honom rättvisa, men ändå) :confused:

Felriden eller felskapt. Han är helt enkelt inte byggd för att vara en hållbar ridhäst med den ryggen. Spanjoren som sålde honom till blev nog glad att han fick den såld.
Varför man kan gissa att han är felriden om man ser på bilden?

Bakbenen sitter fast i bäckenet som sitter fast i ryggraden.

Ryggraden går fram genom hela hästen och i den sitter huvudet fast.

Frambenen däremot och hel abogen har inte någon kontakt med ryggraden utan är en friståeende skelettkonstruktion.
Om man rider en häst korrekt så lyfter bakben och bäcken upp ryggraden , dvs att manken åker högre upp i förhållande till hästesn bogar.

rider man en häst fel så hänger ryggraden i ligament, muskler och senor och manken hamnar då alltså längre ner mellan bogbladen och hästen ser då ut som din.
Vissa hästar är födda så.

Djurjouren skrev:
rider man en häst fel så hänger ryggraden i ligament, muskler och senor och manken hamnar då alltså längre ner mellan bogbladen och hästen ser då ut som din.
Vissa hästar är födda så.

Du menar att hästen är riden på bogarna?? Förklara mer vad du menar! Är det oreparerbart? Jag vet att man kan höja manken med hjälp av rätt ridning... tror du det går med min häst eller?

Om ni har den nyaste versionen av hästägarens handbok så är min häst med där på en ridbild. Han finns även med där på andra bilder då var han 5 år. Ni kan ju kommentera dem också om ni har lust. ;)

Susan skrev:
Kohasig är en häst bakifrån, men hon har rätt i att en krokhasig häst vill man inte ha av hållbarhetsskäl.
Min häst är kohasig (jag har en bättre bild på det hemma i burken men inte på nätet - kan lägga ut en bild om någon är intresserad.) Han ser ut så här (man ser att han gärna står utåt med bakhovarna):
helsida.jpg

Han har dessutom, om jag får kommentera hans vinklar, kort rygg, liggande bogar och kort hals, men vad tycker ni om bakdelen? Han har inte så rakt kors som araber brukar ha. Nu syns det kanske lite dåligt då ljuset faller in på bakdelen.

Jag tycker han ser ut att ha stupande bog men jag kanske är helt ute och cyklar. :o

Som jag skrivti tidigare på Hovvårdstråden så är det ngr år sedan jag gick min utbildning....(och jag lånade ut mina böcker och fick inte tillbaka dem så jag kan juine fuska heller...)

Bara för att hästen är tåvid bak så behöver den inte vara kohasig.
det kanske är ett dumt uttryck med kohasig...:(
Är hasspetesen närmare varandra än hovarna?
Annars är den bara hastrång....

Med mera muskler så blir hästen mer och mer inåttåad fram.
och mer och mer utåttåad bak.:smirk:

Sittbensknölen verkar vara ganska högt upp på din hästså bäckenet verka för plant för min smak.

Sedan så finns inte den perfekta exteriören.

Fuxen längre upp fick 6:a på ben för att han vara innåttåad, men också för hans neuroligiska skada i halkotpelaren.
han fick också nedslag på att halsen var för rak

Jag gick faktiskt en hästbedömningsclinic för Jan ove olsson som bedömemr mkt unghästar.

Han sa att slå ned på felen var ingen konst.
Att uttrycka sig så att man lyfter fram hästens fördelar det är svårare....

Därför börjar man... Arab av god ridmodell, ngt kort rygg, kort och plant kors.
Harmonnisk överlinje, välbenad från sida.....:)

osv

Cykla på du! ;) Nej, bogen är tyvärr rätt liggande - det blir ännu mindre plats över för en sadel! Han har rätt långa kotor som du ser och får gärna långa tår i framhovarna = bogvinkeln.

Jag tror jag bara läser det sista, det lät ju jättefint! ;)

Han är inte så tåvid utan haserna är närmare varandra än hovarna. Dock är det ingen nackdel på en distanshäst - han har då plats för att trava bak trots att han är så kort.

Ja, korset är plant i jämförelse med andra raser men ni har väl sett rastypiska utställningsaraber? De flesta ser ut som en planka från manke till svans.

Kolla tex Bistro
bistro.jpg

som ju är en jättefin hingst och rastypisk men då ser ni hur Spirre skiljer sig.

Susan skrev:
Bara för att hästen är tåvid bak så behöver den inte vara kohasig.
det kanske är ett dumt uttryck med kohasig...:(
Är hasspetesen närmare varandra än hovarna?
Annars är den bara hastrång....

Vad passande att vi håller på med just beställningar och vinklar i skolan nu. :angel:

Owe är ju tåvid bak, men inte kohasig.
Jag tror också att han är vriden från hasen/vriden från kotan och neråt (det är därför han är tåvid), tror inte att han är fransysk men det är så svårt att se. :o

Jag ska se om jag kan ta en bild/hitta någon gammal när jag kommer hem!

Fransysk är hästen fram har jag fått lära mig.
vriden utåt nedanför knäet
Travare. - blir snabbare då
Bra för hållbarheten i hovleden

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar