Jag vill inte!

kolblakkur

Trådstartare
Jag har något som skaver och som har skavt i många år. Min inställning försämras allt eftersom, tror ingen är så negativ som jag just nu. Jag har två saker som driver mig till vansinne just nu, jag tänker på det hela tiden. Det första är att jag inte vill bo där jag bor. I femton år har jag velat bo på landet men det verkar aldrig bli av. Det andra är att jag inte vill jobba heltid. Jag säger som min kollega: jag har inte tid att jobba heltid. Jag vill inte tillbringa halva dygnet hemifrån. Jag vill vara HEMMA. Jag vill ha hästarna utanför dörren och vara HEMMA. Har ett kanonjobb, så jobbet i sig är det inget fel på.

Vad vill ni inte just nu?

Jag vill inte behöva klä på mig och gå utanför dörren idag. Dunderförkyld och vill bara stanna i sängen men min 1-åring river snart huset och måste få komma ut...

Jag vill inte vara utan min bil i 3-5 veckor för reparation och sen betala massa massa 1000-lappar för det...

Jag vill inte att vår pelletspanna brann bakåt inatt, igen. Fjärde gången den här hösten/vintern. :banghead:

Jag vill inte vara så dålig på att städa att huset börjar se ut som en sanitär olägenhet... :(

Jag vill inte bo i Skåne.

Jag vill inte hålla på att skjuta upp saker jag av någon anledning inte tagit itu med "i tid", så jag hamnar i en ond cirkel. :banghead:

Jag vill inte att vår pelletspanna brann bakåt inatt, igen. Fjärde gången den här hösten/vintern. :banghead:

Har ni kollat så inte någon av rökkanalerna blivit igensatt av något? När det hände mig hade jag en gång mellan brännkamrarna (kombipanna) som är helt omöjlig att nå vid sotning om man inte praktiskt taget kryper in i pannan (:wtf: :banghead:) som fått en propp i sig.

jag vill inte leva det här livet. jag vill inte ha add. jag vill inte vara ensam. jag vill inte ha kronisk huvudvärk.
jag vill så mycket som jag inte kan göra nått åt :cry:

Jag vill inte vara så dålig på att städa att huset börjar se ut som en sanitär olägenhet... :(

Jag vill inte bo i Skåne.

Jag vill inte hålla på att skjuta upp saker jag av någon anledning inte tagit itu med "i tid", så jag hamnar i en ond cirkel. :banghead:

Har ni kollat så inte någon av rökkanalerna blivit igensatt av något? När det hände mig hade jag en gång mellan brännkamrarna (kombipanna) som är helt omöjlig att nå vid sotning om man inte praktiskt taget kryper in i pannan (:wtf: :banghead:) som fått en propp i sig.

Sotaren skall komma hit idag, lägligt nog. Är detta något han kan upptäcka?

Kan kan han nog, men då får ni be snällt skulle jag tro :). Sotaren sotar inte pannan, utan bara skorstenen.

Hur ofta sotar ni pannan (sett till pelletsförbrukning)?

Du får ursäkta min dumma fråga nu, men vad menar du med sotar pannan? Sotaren kommer två gånger om året och sotar då skorsten plus rör och annat nere i pannrummet, tror det kan vara fläktröret kanske?

Rakar ur aska gör jag varannan dag.

Det första är att jag inte vill bo där jag bor. I femton år har jag velat bo på landet men det verkar aldrig bli av. Det andra är att jag inte vill jobba heltid. Jag säger som min kollega: jag har inte tid att jobba heltid. Jag vill inte tillbringa halva dygnet hemifrån. Jag vill vara HEMMA. Jag vill ha hästarna utanför dörren och vara HEMMA.

Jag vill inte heller bo där jag bor, men framförallt vill jag inte ha ett jobb jag trivs med men en chef som är dum i huvudet. Jag vill inte ha gjort klart skolan i juni och gå ut i massiv arbetslöshet.

Jag vill inte vara utan bil. Jag bor i norrland. Do i need to say anymore. Vi har inte ens lokalbuss här!
Jag vill inte bo i min skruttiga lägenhet!

Du får ursäkta min dumma fråga nu, men vad menar du med sotar pannan? Sotaren kommer två gånger om året och sotar då skorsten plus rör och annat nere i pannrummet, tror det kan vara fläktröret kanske?

Rakar ur aska gör jag varannan dag.

Tja, jag menar just sota pannan. :)
Kanske menar vi samma när du säger raka ur aska? Alltså, tömma pannan (inte bara brännkammaren utan även rökkanalerna) på aska, och skrapa "rent" väggarna.

Nu vet jag inte hur din panna är uppbyggd, men som regel har man en brännkammare (eller flera om man har en kombipanna) och så leds den heta röken genom rökkanaler i kringelikrokar genom pannan innan den går ut i rökröret till skorstenen. Detta för att så mycket värme som möjligt ska tas upp i pannan, istället för att smita genom skorstenen. Aska följer med röken och fördelas genom hela pannan, den kan orsaka stopp, framförallt i krökar, runt turbulatorer och i upp/ner-böjar, om man inte tömmer den regelbundet. Sot fastnar på väggarna där röken passerar, och även aska. Skrapar man inte bort det ur rökkanalerna så blir det ett isolerande lager som gör att pannan får sämre effekt, värmen passerar förbi istället för att tas upp i pannan.

Om man får bakbränning så kan det ofta vara just någon krök i rökkanalerna som håller på och täpps igen, så det kan vara en god idé att kolla igenom dessa lite extra när man sotar. Dock vet jag såklart inte hur er panna fungerar, har ni turbulatorer kan de också samla på sig en hel del aska, har ni flera brännkammare är inte alltid gångarna genom dem helt optimala som i min panna), osv. :)

Tja, jag menar just sota pannan. :)
Kanske menar vi samma när du säger raka ur aska? Alltså, tömma pannan (inte bara brännkammaren utan även rökkanalerna) på aska, och skrapa "rent" väggarna.

Nu vet jag inte hur din panna är uppbyggd, men som regel har man en brännkammare (eller flera om man har en kombipanna) och så leds den heta röken genom rökkanaler i kringelikrokar genom pannan innan den går ut i rökröret till skorstenen. Detta för att så mycket värme som möjligt ska tas upp i pannan, istället för att smita genom skorstenen. Aska följer med röken och fördelas genom hela pannan, den kan orsaka stopp, framförallt i krökar, runt turbulatorer och i upp/ner-böjar, om man inte tömmer den regelbundet. Sot fastnar på väggarna där röken passerar, och även aska. Skrapar man inte bort det ur rökkanalerna så blir det ett isolerande lager som gör att pannan får sämre effekt, värmen passerar förbi istället för att tas upp i pannan.

Om man får bakbränning så kan det ofta vara just någon krök i rökkanalerna som håller på och täpps igen, så det kan vara en god idé att kolla igenom dessa lite extra när man sotar. Dock vet jag såklart inte hur er panna fungerar, har ni turbulatorer kan de också samla på sig en hel del aska, har ni flera brännkammare är inte alltid gångarna genom dem helt optimala som i min panna), osv. :)

Vi har en pelletspanna från Baxi, årsmodell 2004, som ser ut såhär (detta är dock inte vår panna utan en bild som jag helt fräckt snodde från Baxis hemsida):
pelletspanna-i-pannrum_thumb.jpg

Bakom den nedre luckan brinner det och bakom den övre luckan är det turburlatorer.

Jag rakar ur aska där nere varannan dag ungefär. Ser till att det inte ligger pellets för hålen där fläkten blåser ut luft, osv.
En gång i veckan/varannan vecka öppnar jag övre luckan, plockar ur alla turbulatorer och gör rent rören som de ligger i och rakar av aska från väggar osv.
Spontant kan jag ju tycka att det blir extremt mycket aska, men detta är min första säsong med pelletsbrännare så jag har egentligen ingen aning om vad som är normalt.

Problemet vi har är att det börjar glöda bakåt, att sprinklersarna i förrådet löser ut sig och att pelletsarna då löser upp sig inne i pelletsförrådet, det bildas rök och rökgaser som är horribla. En gång blev det så hett i pelletsförrådet av ånga (antar jag) att all färg lossnade. Huvva vad det luktade då.

Jag är helt övertygad om att det är något seriöst fel på den här pannan och att den skulle behöva bytas ut, men vi hyr bara huset och hon som äger det är löjligt snål... :rage:

Jag vill inte heller jobba heltid :rage: Jag vill leva för mitt eget och inte leva för att arbeta och sen få ut 40% av min lön :mad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 024
Senast: Whoever
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar