Jag vill inte vara så trött 😭

Kan inte göra någonting. Knappt skriva ens. Ångesten sliter mig i stycken för jag blir så arg och frustrerad på mig själv. Fick nyss ett meddelande om ett hundtäcke jag har till salu. Orkar inte ens svara trots att jag vill. Jag orkar ingenting. Hela dagen har jag legat i sängen utom när jag släpat mig upp för att kissa hundarna och mata marsvinen. Jag har flera meddelanden att svara på men jag kan inte. Det är så jävla lätt men jag kan inte

Men nu HÄNDER det ju saker! Det är väl jättebra! Men vill du inte vänta får du kanske söka upp privata alternativ istället?
Jo, jag vet. Jag borde vara glad, men jag vet inte hur. Min vän hade hittat något privat, men det kostade 35 000
Ta reda på var de skickat remissen - ring den mottagningen och säg att du kan komma med kort varsel. Så kan de ringa när dem fått en avbokning, de vill inte stå med tomma tider.
Jag försökte det förra gången, men då fick jag inte ens veta att remissen blev avslagen. Ska försöka klara att göra det när (om?😑) jag får hem papper
Håller med de andra, nu händer det ju grejer, sen är ju både vården och kroppen komplicerad så tyvärr händer inte allt på en gång och antar att man prioriterar sköldkörteln av något rimligt skäl.
Antagligen för att sköldkörteln är det som är enklast för dem

Litium har bara förstört det för mig. Så blir det så fort jag hoppas på något
Tänker du att det är litiumet som påverkar sköldkörteln? Beror det på det så går det oftast tillbaka. Sen fanns det väl i din släkt så kan ju likagärna bero på det.

Antagligen för att sköldkörteln är det som är enklast för dem
Eller så gör de en helt korrekt bedömning. Tänker att det knappast är lättare eller svårare att remittera till olika avdelningar och visst har ditt järnvärde utretts och de har landat i att det är högt men inte tillräckligt högt för att behöva behandlas?

Tänker du att det är litiumet som påverkar sköldkörteln? Beror det på det så går det oftast tillbaka. Sen fanns det väl i din släkt så kan ju likagärna bero på det.

Eller så gör de en helt korrekt bedömning. Tänker att det knappast är lättare eller svårare att remittera till olika avdelningar och visst har ditt järnvärde utretts och de har landat i att det är högt men inte tillräckligt högt för att behöva behandlas?
Jag vet inte. Det är ju extremt vanligt iallafall vad jag har förstått och jag har inte haft problem med den innan. Men jag har överproduktion och inte underproduktion och det är inte lika vanligt. Min bror har graves så ja, det är möjligt att det är ärftligt. Det trodde inte läkaren, men jag minns inte varför.

Angående järnvärdet så beror det på vem du frågar. På internet står det att det bör hållas på ca 50 och att man bör tappas på blod om det ligger över 300-någonting (Orkar inte dubbelkolla nu), men på mig tog de inte ens emot mig på ena stället eftersom jag är heterozygot och på andra så sa hon att eftersom det inte kommer bli farligt på mig så behöver jag inte tappas oavsett hur mycket symptom jag än får typ. Mitt ligger och pendlar mellan 350-700 så det är inte idiothögt, men när största symptomet är trötthet så tycker jag att de iallafall borde provat för att se om det blivit någon skillnad för tröttheten har jag haft långt innan sköldkörteln ballade ur. Ska anmäla mig till blodgivning så fort min piercing (som jag var så korkad att jag gjorde, men det är väl hellre det än att skära antar jag) läkt.

Här är totalt kaos igen och jag har fortfarande inte fått upp mer än två gardiner i sovrummet. Jag är så jävla trött på mig själv för att jag aldrig kan hålla ordning!

Jag vet inte. Det är ju extremt vanligt iallafall vad jag har förstått och jag har inte haft problem med den innan. Men jag har överproduktion och inte underproduktion och det är inte lika vanligt. Min bror har graves så ja, det är möjligt att det är ärftligt. Det trodde inte läkaren, men jag minns inte varför.

Angående järnvärdet så beror det på vem du frågar. På internet står det att det bör hållas på ca 50 och att man bör tappas på blod om det ligger över 300-någonting (Orkar inte dubbelkolla nu), men på mig tog de inte ens emot mig på ena stället eftersom jag är heterozygot och på andra så sa hon att eftersom det inte kommer bli farligt på mig så behöver jag inte tappas oavsett hur mycket symptom jag än får typ. Mitt ligger och pendlar mellan 350-700 så det är inte idiothögt, men när största symptomet är trötthet så tycker jag att de iallafall borde provat för att se om det blivit någon skillnad för tröttheten har jag haft långt innan sköldkörteln ballade ur. Ska anmäla mig till blodgivning så fort min piercing (som jag var så korkad att jag gjorde, men det är väl hellre det än att skära antar jag) läkt.
Graves är absolut ärftligt och man kan må dåligt långt innan det visar sig på proverna. Jag är inne på min andra omgång nu. Den triggas igång av stress i kroppen så det är inte alls omöjligt att det är Litiumet som startade det. Jag gissar att de tagit TSH och T4, vill du skriva vilka värden du hade?

Endokrinologen kommer troligtvis att lägga in nya prover om ca 2 veckor (beroende på hur höga värden du har) och kommer då även testa antikroppar TRAK och TPO. TRAK är det som visar på Graves och TPO på Hashimotos.

Graves är absolut ärftligt och man kan må dåligt långt innan det visar sig på proverna. Jag är inne på min andra omgång nu. Den triggas igång av stress i kroppen så det är inte alls omöjligt att det är Litiumet som startade det. Jag gissar att de tagit TSH och T4, vill du skriva vilka värden du hade?

Endokrinologen kommer troligtvis att lägga in nya prover om ca 2 veckor (beroende på hur höga värden du har) och kommer då även testa antikroppar TRAK och TPO. TRAK är det som visar på Graves och TPO på Hashimotos.
Oki. Jag kommer inte ihåg varför han inte trodde på graves. Jag vet inte heller hur länge min bror mådde dåligt innan det hittades på honom, men jag vet att han mådde rejält dåligt. Tyvärr har vi inte kontakt så ofta så jag har inte mer koll än så. Jag har ju mått dåligt hela livet, men tröttheten har kommit senaste 3-4 åren. Och stressad är jag ju extremt och konstant och litiumet verkligen slet rejält på kroppen så den också blev stressad och inte bara huvudet.
Jag trodde att om man väl fått graves så var den där för resten av livet. Fy vad jobbigt att få det flera gånger!

TSH: 30/3 3,7. 30/6 0,65. 18/8 0,02. 27/9 <0.01
T4: 30/6 9,3. 27/9 23,5
T3: 1/2 4. 27/9 11

Ja, TRAK och TPO kommer jag ihåg att han nämnde nu när du säger det. Kan det ha varit att de hade tagit TRAK i samband med järnutredningen och det var därför det inte kunde vara graves 🤔 Jag minns inte. Jag hoppas att jag får en kallelse fort!

Oki. Jag kommer inte ihåg varför han inte trodde på graves. Jag vet inte heller hur länge min bror mådde dåligt innan det hittades på honom, men jag vet att han mådde rejält dåligt. Tyvärr har vi inte kontakt så ofta så jag har inte mer koll än så. Jag har ju mått dåligt hela livet, men tröttheten har kommit senaste 3-4 åren. Och stressad är jag ju extremt och konstant och litiumet verkligen slet rejält på kroppen så den också blev stressad och inte bara huvudet.
Jag trodde att om man väl fått graves så var den där för resten av livet. Fy vad jobbigt att få det flera gånger!

TSH: 30/3 3,7. 30/6 0,65. 18/8 0,02. 27/9 <0.01
T4: 30/6 9,3. 27/9 23,5
T3: 1/2 4. 27/9 11

Ja, TRAK och TPO kommer jag ihåg att han nämnde nu när du säger det. Kan det ha varit att de hade tagit TRAK i samband med järnutredningen och det var därför det inte kunde vara graves 🤔 Jag minns inte. Jag hoppas att jag får en kallelse fort!
Vid en eventuell Graves-diagnos får man ofta block and replace med medicin som helt stänger av sköldkörteln så att den får vila och tid att läka. Sen får man äta levaxin (konstgjort hormon) istället. Medicineringen pågår normalt under 1,5-2 år (men det är inte farligt att medicinera längre om det behövs) innan man sätter ut medicinerna och då har sköldkörteln förhoppningsvis läkt och fungerar normalt igen. Sen är det vanligt med återfall (jag fick det nu efter graviditet) men man kan absolut blir frisk från graves. Jag var frisk mellan 2016-2023.

Men om de testat TRAK och det var negativt så kan det vara hashimotos du har. Då har du för hög produktion nu men sen kommer sköldkörteln att bränna ut sig själv och du får underproduktion istället. Även där är det medicinering men många kan hålla sjukdomen i schack med att ställa om kosten och äta antiinflammatoriskt kost.

Vid en eventuell Graves-diagnos får man ofta block and replace med medicin som helt stänger av sköldkörteln så att den får vila och tid att läka. Sen får man äta levaxin (konstgjort hormon) istället. Medicineringen pågår normalt under 1,5-2 år (men det är inte farligt att medicinera längre om det behövs) innan man sätter ut medicinerna och då har sköldkörteln förhoppningsvis läkt och fungerar normalt igen. Sen är det vanligt med återfall (jag fick det nu efter graviditet) men man kan absolut blir frisk från graves. Jag var frisk mellan 2016-2023.

Men om de testat TRAK och det var negativt så kan det vara hashimotos du har. Då har du för hög produktion nu men sen kommer sköldkörteln att bränna ut sig själv och du får underproduktion istället. Även där är det medicinering men många kan hålla sjukdomen i schack med att ställa om kosten och äta antiinflammatoriskt kost.
Jag läste lite mer om dem nu och jag har för mig att min bror har opererat bort sin sköldkörtel så det kan ju förklara varför jag trodde att det var ”klart” när man väl fått diagnosen. Jag vet inte vilken sort min vän har, mer än överproduktion från början, men hon mår skitdåligt och de har hållit på med behandling i snart två år tror jag. Just nu vet jag inte hur hon mår då jag inte har orkat att hålla kontakt sista tiden 😞

Jag minns inte vad han sa så jag får se vad de säger i kallelsen.
Jag och kosthållning kommer tyvärr EXTREMT dåligt överens så jag får hoppas på att inte det behövs 😕

Ingenting funkar idag. Jag är så trött, men jag kan inte sova. Har sovit jättedåligt länge nu. Bara vila är också jättesvårt för jag kan inte slappna av i varken kropp eller hjärna samtidigt som inget av dem funkar att använda heller. Det är så frustrerande!!

Denna stämmer nog bättre än klockan
IMG_7690.webp

Har du hjärtklappning? Jag fick inderal utskrivet för att sänka pulsen. Ring till endokrinologen och fråga. Känner du sig svag i musklerna också? Jag kom knappt upp från golvet ett tag.
Ja, sedan kanske tre veckor tillbaka. Jag har inte fått något om remissen ännu så vet inte var jag ska ringa i så fall.
Jättesvag, men jag vet inte om det är musklerna som är svaga eller om det är för att jag är så trött. När jag rör på mig blir det ibland bättre, men som idag ville jag bara sätta mig på golvet på posten trots att det bara var en före i kön. Hemma står jag bara upp mycket korta stunder

Ja, sedan kanske tre veckor tillbaka. Jag har inte fått något om remissen ännu så vet inte var jag ska ringa i så fall.
Jättesvag, men jag vet inte om det är musklerna som är svaga eller om det är för att jag är så trött. När jag rör på mig blir det ibland bättre, men som idag ville jag bara sätta mig på golvet på posten trots att det bara var en före i kön. Hemma står jag bara upp mycket korta stunder
Vilket sjukhus hör du till? Sedan söker du på endokrinologiska avdelningen, på mitt sjukhus är det samma avdelning som diabetesavdelningen; diabetes- och endokrinavdelningen. Dina värden är egentligen inte jättehöga, jag hade T4 på över 80 och då ringde läkaren upp direkt. Därför skulle jag försöka ringa dem och förklara hjärtklappning och hög puls så att du får hjälp med det i alla fall. Om du vill så kan jag leta fram numret bara jag vet vilket sjukhus. Försök också ta pulsen direkt du vaknar imorgon så kan du ge dem den när du ringer. Annars så är det vila som gäller. Din kropp går på högvarv, släpp alla måsten och ta det lugnt. Vila, vila och vila ❤️

Vilket sjukhus hör du till? Sedan söker du på endokrinologiska avdelningen, på mitt sjukhus är det samma avdelning som diabetesavdelningen; diabetes- och endokrinavdelningen. Dina värden är egentligen inte jättehöga, jag hade T4 på över 80 och då ringde läkaren upp direkt. Därför skulle jag försöka ringa dem och förklara hjärtklappning och hög puls så att du får hjälp med det i alla fall. Om du vill så kan jag leta fram numret bara jag vet vilket sjukhus. Försök också ta pulsen direkt du vaknar imorgon så kan du ge dem den när du ringer. Annars så är det vila som gäller. Din kropp går på högvarv, släpp alla måsten och ta det lugnt. Vila, vila och vila ❤️
Karlshamn eller Karlskrona. Läkaren visste inte på vilket jag skulle hamna under. Jättesnällt av dig! Men jag klarar inte att ringa 😞 Jag ska fixa en fullmakt till min vän så kommer hon att hjälpa mig med allt som jag inte orkar eller klarar, men jag vet inte hur lång tid det tar för en fullmakt att bli godkänd. Jag läste också att medicin för att få ned pulsen sänker blodtrycket och mitt blodtryck är redan irriterande lågt 😕
Jag vet inte hur fort eller högt T4 ”ska” höja sig, men för tre månader sedan låg ju värdet för lågt istället. Jag får ta och läsa på mer känner jag för jag har noll koll på sköldkörteln eftersom mina värden alltid varit normala utom ett par tillfälliga hopp.

Jag kan inte vila 😞 Jag gick och la mig jättetidigt igår för jag var så trött men jag har bara legat och vridit och vänt mig hela natten. Idag försökte jag låta bli att ta koffein på morgonen för att se om jag blev lugnare, men det tyckte kroppen inte alls om så nu har jag huvudvärk också utöver allt annat.
-
Jag har iallafall fått Bella badad och äntligen orkat ta bort förbandet från armen och det ser som vanligt löjligt bra ut. Men så länge förnuftet finns kvar så kommer jag verkligen försöka se till att inte skära igen för fy helvete vad det kliar! Jag har petat hål på de sista stora blåsorna som jag inte nått under förbandet så nu kliar det lite mindre åtminstone

Är pulsen hög alltid eller är det så att den är "normal" nä du ligger ner och sen går upp snabbt när du reser dig?
Enligt dosan ligger den på 90-100 när jag sitter och ligger och 140-170 när jag står. Har inte provat att stå mer än ett par minuter med den på, men på den tiden har inte pulsen gått ned något. Jag funderade på om det kan bero på blodtrycket, men har glömt googla

Enligt dosan ligger den på 90-100 när jag sitter och ligger och 140-170 när jag står. Har inte provat att stå mer än ett par minuter med den på, men på den tiden har inte pulsen gått ned något. Jag funderade på om det kan bero på blodtrycket, men har glömt googla

Kanske kan vara POTS? låter konstigt men du kan prova äta rent salt och se om du mår lite bättre av det. Nu menar jag inte att du ska börja ösa i dig salt men har man POTS så kan det hjälpa

Kanske kan vara POTS? låter konstigt men du kan prova äta rent salt och se om du mår lite bättre av det. Nu menar jag inte att du ska börja ösa i dig salt men har man POTS så kan det hjälpa
Jag har läst om det innan och då stämde det inte, men när jag läser nu igen så stämmer det. Där stod att det kan bero på hypertyreos så jag antar att det är det som det beror på i mitt fall då.
Jag har faktiskt haft rätt mycket saltcravings sista tiden också, men rent salt får jag inte i mig. Kanske ska prova att köpa chips eller något annat med mycket salt nästa gång jag handlar och se om det gör skillnad 🤔

Och jag är så jävla VARM! Jag har frusit hela mitt liv och alla har varit rädda för mina iskalla fingrar, men nu kokar jag. Det var till och med så hon som tog blodproverna kommenterade att jag var jättevarm. Har ingen febertermometer, men jag känner mig inte febrig

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 973
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 852
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 497
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 496
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama