Jag läser många av de inläggen här i din tråd som är positiva till att du ska få hjälp som kommande från en egentligen rimlig förväntan på och erfarenhet av sjukvården som tyvärr inte är allmängiltig. Sjukvårdens struktur är inte designad för och bra på att fånga upp komplex och mångbottnad sjukdom med specialiteter som tittar på och behandlar ”sitt stuprör”. Innan jag hamnade i sjukvården med en komplex multisystemsjukdom tänkte nog jag i liknande banor som de peppinlägg du fått. Tyvärr är jag nu medveten om att det är extremt hotande för många läkare att träffa en svårbotad patient (där läkarvetenskapen saknar klara svar och behandlingsvägar) och det är därför inte alls säkert att bemötandet blir gott och att vård kommer till stånd ”bara för” att det finns avvikelser på blodprov.
Med det vill jag ha sagt att det är naturligt att du inte vågar hoppas. Det speglar antagligen bara de erfarenheter du hittills haft av vården. Förhoppningsvis hamnar du nu ”i ett stuprör” och stämmer in i bilden av den problematik som läkaren har redskap att hjälpa dig med.
Det är inte dig det är fel på när du inte vågar hoppas. Det är, vad jag fattar, en naturlig konsekvens av de vårdskador och den uteblivna eller felaktiga vård du fått förut. Önskar det blir annorlunda nu.