Jag vill inte vara så trött 😭

Kan inte göra någonting. Knappt skriva ens. Ångesten sliter mig i stycken för jag blir så arg och frustrerad på mig själv. Fick nyss ett meddelande om ett hundtäcke jag har till salu. Orkar inte ens svara trots att jag vill. Jag orkar ingenting. Hela dagen har jag legat i sängen utom när jag släpat mig upp för att kissa hundarna och mata marsvinen. Jag har flera meddelanden att svara på men jag kan inte. Det är så jävla lätt men jag kan inte

Om du orkar kan det kanske vara värt att ta upp med vården att du får höga resultat vid självtester, och att du vill utredas.

För mig innebar rätt hjälp att jag insåg att jag bet ihop JÄMT, kroppen var i stress/spändläge JÄMT, oavsett om jag låg i sängen och "vilade", åt mat, slappade i soffan, promenerade osv. Var liksom aldrig i viloläge.

Finns det tillfällen där du känner dig helt avslappnad och utan krav på prestation/ bita ihop?
Kan man ens bli utbränd av att göra ingenting? Och de bryr ju sig inte alls redan nu så om jag kommer och säger att jag tror att jag är utbränd lär jag väl bara bli utschasad ännu fortare. Jag måste försöka ringa till den nya vårdcentralen men jag är så totalt slut på allt krigande med sjukvården att jag orkar bara inte. Och om jag nu har uvi också så lär de lyssna ännu mindre på mig

Jag vet faktiskt inte. Kanske ibland, men tankarna snurrar ju hela tiden även om kroppen slappnar av. Jag kan aldrig vara i nuet, tankarna går antingen bakåt och tänker på allt jag gjort/inte gjort/gjort fel osv eller framåt och antingen försöker planera vad och hur jag ska göra, vilket aldrig lyckas, eller har panik inför vad jag måste/behöver/vill göra

Jag har boendestöd som ska hjälpa mig med det men jag tycker att det blir mycket jobbigare och jobbigare hela tiden så ibland klarar jag det inte alls utan måste ställa in pga ångesten. Jag behöver ju få det städat men samtidigt så är det så fruktansvärt jobbigt att släppa in dem för jag skäms över hur äckligt jag lyckas få det på bara en vecka. Det är också jättejobbigt när det kommer olika personer. Pojkvännen säger att jag har blivit mycket bättre på att hålla ordning och rent men jag kan inte se det.
Hundarna känner jag hela tiden att de aldrig får tillräckligt. Jag tycker inte att jag är en bra matte. Visst, jag gör mitt allra bästa, men jag tycker inte att mitt bästa är tillräckligt. Idag har de bara fått komma ut och kissa och bajsa. Visserligen är de fortfarande trötta efter igår, men om de hade fått tillräckligt i vanliga fall så hade de inte blivit så trötta. De är inte vanvårdade, men de behöver mer aktivering och promenader. Jag vill så gärna ut och gå! Som ikväll när det är underbart väder, men vi kom bara runt kvarteret 😞

Det är jättesnällt av dig att erbjuda dig 💖 men jag vet inte om jag klarar att få in någon mer person i mitt liv utan att allt havererar ännu mer. Jag blir för trött i huvudet bara av att träffa mamma, pojkvännen eller någon vän. Fick ställa in med min vän idag trots att hon behövde min hjälp 😞
Pojkvännen ska hjälpa mig att verkligen röja ut hela djurrummet och verkstaden, men samtidigt så känns det meningslöst för jag kommer bara att skapa nytt kaos på ett par veckor även om jag inte ens är där

Jag förstår! Jag hoppas du snart kan få må bättre. Det känns fruktansvärt att se hur du känner och tycker om dig själv. Jag tycker du är grym som faktiskt gör flera saker varje dag!
Jag tror inte boendestödspersonen tänker att oj vad äckligt att städa här. Dom kommer för att hjälpa och göra sitt jobb ♥️
Om de kan få komma varje gång och städa kanske det hade lättat på ångesten en smula?
Jag tror dina hundar förstår att du inte mår bra. Djur brukar märka sånt och jag tror inte de tänker att du är en dålig matte på något sätt alls. Du gör ju som du skriver ditt bästa.😊

Kan man ens bli utbränd av att göra ingenting? Och de bryr ju sig inte alls redan nu så om jag kommer och säger att jag tror att jag är utbränd lär jag väl bara bli utschasad ännu fortare. Jag måste försöka ringa till den nya vårdcentralen men jag är så totalt slut på allt krigande med sjukvården att jag orkar bara inte. Och om jag nu har uvi också så lär de lyssna ännu mindre på mig

Jag vet faktiskt inte. Kanske ibland, men tankarna snurrar ju hela tiden även om kroppen slappnar av. Jag kan aldrig vara i nuet, tankarna går antingen bakåt och tänker på allt jag gjort/inte gjort/gjort fel osv eller framåt och antingen försöker planera vad och hur jag ska göra, vilket aldrig lyckas, eller har panik inför vad jag måste/behöver/vill göra

Om din kropp och hjärna konstant övertrasserar den energinivå du har så kan du absolut bli utbränd.

Det tar sjukt mycket energi att vara sjuk.
Det som är lätt, är att vara frisk.

Att ha ständig oro, ångest, panik, självklagan/förebråelse osv suger ju ur massor av energi ur en.

Nu har du dessutom haft en lång period med sjuka djur, det Om något kan dränera en på energi.

@Lyan jag tänker också att du verkar utbränd, att ständigt ha ångest och panik är ju jättestressande för både hjärnan och kroppen. Och när du dessutom "tvingar" dig själv att göra saker genom att ta koffein etc, så tappar du ner ditt batteri som redan är slut så det hamnar på minus istället...

Förstår verkligen att du inte orkar jaga sjukvården för en utredning kring det, och tänker att det kanske inte ens är produktivt. Men jag är övertygat om att du är tillräckligt smart för att kunna läsa upp dig själv, och så småningom lära dig lyssna på din egen kropp.

Angående det med att låta hjärnan vila, så fick jag precis lära en teknik för det i fredags, som du kan försöka testa. Det är nämligen som du är inne på omöjligt för hjärnan att vila så länge den fokuserar på problemer, för då kommer den jobba (medvetet eller undermedvetet) på att lösa dessa problem. Så för att hjärnan faktiskt ska kunna vila, så måste man få den över i en modus där den känner sig nöjd, och det bästa sättet för det är att fokusera på tacksamhet. Jag fattar såklart att det är skitsvårt att känna sig tacksam eller nöjd när livet är så otroligt jobbigt och allting känns pissigt. Men om du iaf lyckas fokusera på EN sak du är tacksam över medan du försöker vila/slappna av, så kan hjärnan få vila en liten stund iaf. Kanske blir det bara 10 sekunder första gången, eller 1 minut, men ju oftare du försöker ju enklare kommer det bli för hjärnan att "switcha" över i det moduset.

Om du vill så kan jag hjälpa till att leta upp mera info kring utbrändhet och tekniker för att hantera det/bli bättre.

Jag behöver verkligen gå till praktiken men jag är så trött. Det är bara en timme och ändå sitter och är jättetrött och med ångest för att jag inte orkar/vill. Imorgon måste jag till veterinären igen för återbesök för hundarnas tänder. Det var lätt att hitta bil denna gången åtminstone, men det är 10 mil jag måste klara att köra utan att bryta ihop av ångest. Och på eftermiddagen måste jag på samtal på mellanvården och det är alltid jättejobbigt. Ska försöka ta upp att jag kanske vill sluta med litium, men samtidigt så vet jag inte om det kanske är bäst att försöka få igång en utredning för vad som är fel fysiskt först för då kanske det finns en liten chans att jag kan få tillräckligt med energi för att träna. Hur jag nu ska få igång någon utredning överhuvudtaget.
Jag MÅSTE gå ned 5kg. Vikten när jag var nöjd med min kropp var 59kg, men då var jag inte vältränad utan bara smal utan muskler. Om jag tränar så jag får muskler så kan jag väga mer men ändå se smalare ut, men om jag inte orkar träna så måste jag gå ned till under 65kg för att de flesta kläderna ska passa utan att jag känner mig som en kassler. När jag tittar på foton så tycker jag att jag var finare när jag vägde 64kg men hade lite muskler än när jag vägde 59kg och bara var smal

Fick iallafall äntligen tummen ur nu och ringde vårdcentralen. Jag bytte ju för ett tag sedan men har inte klarat att ringa. Hon jag pratade med var jättetrevlig så det är ju en bra början iallafall. Fick tid 30/6. Får se hur det blir med uvin under den tiden. Igår kväll gjorde det väldigt ont men inte idag ännu. Tog både alvedon och ipren trots att man inte ska ta ipren ihop med litium men jag vill inte slösa på mina citodon så länge jag inte ligger förlamad av smärta. Hon sa att de kommer troligen inte att gå med på att ta några prover för vitaminer för det var folk som utnyttjade det så vi får se vad de gör alls då

Så tufft du har det. Din kropp och hjärna går ju verkligen på högvarv.
Jag blir lite bekymrad över medicinering och koffein i kombination. Förlåt, jag menar inte att ifrågasätta, men din kropp kanske är i väldig obalans, tänker jag, men jag är ingen läkare. Jag menar inte att du inte behöver dina läkemedel, eller ifrågasätter dina läkare, eller dig, men kroppen påverkas ju såklart av olika substanser och det blir en belastning för kroppen. Även om det såklart finns nytta med dem.

Jag har haft bekanta som t ex varit beroende av läsk Pepsi/Coca cola som blivit väldigt påverkade på sikt och sett patienter som fått bättre livskvalitet efter en rejäl uppstädning i läkemedelslistan.

Förlåt så väldigt mycket om jag är ute på tunn is här. Du kan bortse från detta om du vill och jag vill och önskar bara att du ska må lite bättre, @Lyan.

Jag förstår! Jag hoppas du snart kan få må bättre. Det känns fruktansvärt att se hur du känner och tycker om dig själv. Jag tycker du är grym som faktiskt gör flera saker varje dag!
Jag tror inte boendestödspersonen tänker att oj vad äckligt att städa här. Dom kommer för att hjälpa och göra sitt jobb ♥️
Om de kan få komma varje gång och städa kanske det hade lättat på ångesten en smula?
Jag tror dina hundar förstår att du inte mår bra. Djur brukar märka sånt och jag tror inte de tänker att du är en dålig matte på något sätt alls. Du gör ju som du skriver ditt bästa.😊
Det hoppas jag också men detta har hållit på i flera år så jag har inga större förhoppningar 😞
Jo, men ett stort problem är att jag aldrig orkar plocka undan i tid så vi faktiskt kan städa och efteråt är jag helt slut. Jag klarar bara att vissa personer kommer, om det är någon annan så går det inte pga all ångest. Ibland byter jag til promenad istället men det är inte alltid det går heller. Ibland önskar jag att jag hade råd att betala för städning men sedan kommer jag på att då måste de ”rota” bland mina prylar och det klarar jag inte.
Jag hoppas att de gör det, men jag vet inte. Kanske har de också gett upp på mig och att deras liv ska bli bättre 😞
Om din kropp och hjärna konstant övertrasserar den energinivå du har så kan du absolut bli utbränd.

Det tar sjukt mycket energi att vara sjuk.
Det som är lätt, är att vara frisk.

Att ha ständig oro, ångest, panik, självklagan/förebråelse osv suger ju ur massor av energi ur en.

Nu har du dessutom haft en lång period med sjuka djur, det Om något kan dränera en på energi.
Jo, det gör ju det, och det är en stor anledning till att jag ofta är så arg på mig själv för om jag bara hade gjort allt direkt så hade jag sluppit mycket av ångesten jag bygger upp för att jag inte får saker gjorda. Men det är inte så lätt när jag kan stå och titta på en tröja på golvet och veta att jag måste tvätta den om jag inte har upp den men jag kan inte ta upp den för det krävs för mycket koncentration att ta upp den och hänga den i garderoben och pga det har jag istället skaffat mig ännu mer jobb för att tröjan måste tvättas.

Mina djur är alltid sjuka 😞 ALLTID! Bara ta Poppy som exempel. Hur vanligt är det med kraftigt symptomvisande höftledsartros på en 4,5 år gammal hund på under 2,5kg?! Eller Pärla som ständigt blir sjuk och skadad. Min förra hund som fick äta kortison i 9år, hundarna innan det som bara blev ca 5,5år osv. Marsvinen likadant. Jag fick avliva så många på så kort tid att veterinären till och med vräkte ur sig ”jaha, är det dags nu igen” som om jag avlivade dem för att det var roligt eller lat 😭 De jag har nu är krya vad jag vet förutom Floor, men jag bara väntar på vad som ska hända nästa gång
@Lyan jag tänker också att du verkar utbränd, att ständigt ha ångest och panik är ju jättestressande för både hjärnan och kroppen. Och när du dessutom "tvingar" dig själv att göra saker genom att ta koffein etc, så tappar du ner ditt batteri som redan är slut så det hamnar på minus istället...

Förstår verkligen att du inte orkar jaga sjukvården för en utredning kring det, och tänker att det kanske inte ens är produktivt. Men jag är övertygat om att du är tillräckligt smart för att kunna läsa upp dig själv, och så småningom lära dig lyssna på din egen kropp.

Angående det med att låta hjärnan vila, så fick jag precis lära en teknik för det i fredags, som du kan försöka testa. Det är nämligen som du är inne på omöjligt för hjärnan att vila så länge den fokuserar på problemer, för då kommer den jobba (medvetet eller undermedvetet) på att lösa dessa problem. Så för att hjärnan faktiskt ska kunna vila, så måste man få den över i en modus där den känner sig nöjd, och det bästa sättet för det är att fokusera på tacksamhet. Jag fattar såklart att det är skitsvårt att känna sig tacksam eller nöjd när livet är så otroligt jobbigt och allting känns pissigt. Men om du iaf lyckas fokusera på EN sak du är tacksam över medan du försöker vila/slappna av, så kan hjärnan få vila en liten stund iaf. Kanske blir det bara 10 sekunder första gången, eller 1 minut, men ju oftare du försöker ju enklare kommer det bli för hjärnan att "switcha" över i det moduset.

Om du vill så kan jag hjälpa till att leta upp mera info kring utbrändhet och tekniker för att hantera det/bli bättre.

Kom du iväg till praktiken?

Du låter verkligen helt slutkörd, du har inte någon som kan följa med och köra dig och hundarna till veterinären imorgon? Det känns som om det ständigt blir för många jobbiga "måsten" som tappar dig fullkomligt för energi... :(:heart
Nej, jag kom inte iväg 😞

Jag är slutkörd, men jag har inget val annat än att lämna bort djuren. Kanske hade det varit bäst, men hur ska jag klara det i så fall?! Och vem vill ha sjuka djur… Jag har ingen som kan passa dem ett tag heller. Och ingen som kan följa med imorgon.

En på boendestödet frågade en gång vad som gav mig energi och jag bara ”inget”. Hon blev helt förvånad. Men det finns verkligen INGET jag kan komma på som ger mig energi. Det finns enstaka saker som tar lite mindre energi ibland men annars tar allt energi, och det är lite energi heller 😞 Jag vill kunna gå och bara strosa med hundarna och vara helt i nuet, men när nuet är skrikande ångest i hela kroppen så går det inte.

Visst har jag saker jag måste känna tacksamhet över, men det är i princip bara vad andra gör mot mig. Från mig själv kan jag inte komma på något att vara tacksam över. Enda sättet jag har för att få hjärnan att vila lite är att ligga och lyssna på historier från reddit och liknande, men när det inte funkar så är jag helt utlämnad åt ångesten och alla tankar. Eller ännu värre, tomheten på tankar. När hjärnan bara blir helt svart och jag inte kan tänka alls hur jag än gör. Det är nog allra värst tror jag.

Tack 💖 Just nu tror jag dock inte att jag klarar att försöka göra något. Inte ens sådant som är bra för mig och det gör mig både ledsen, arg och frustrerad 😞

Så tufft du har det. Din kropp och hjärna går ju verkligen på högvarv.
Jag blir lite bekymrad över medicinering och koffein i kombination. Förlåt, jag menar inte att ifrågasätta, men din kropp kanske är i väldig obalans, tänker jag, men jag är ingen läkare. Jag menar inte att du inte behöver dina läkemedel, eller ifrågasätter dina läkare, eller dig, men kroppen påverkas ju såklart av olika substanser och det blir en belastning för kroppen. Även om det såklart finns nytta med dem.

Jag har haft bekanta som t ex varit beroende av läsk Pepsi/Coca cola som blivit väldigt påverkade på sikt och sett patienter som fått bättre livskvalitet efter en rejäl uppstädning i läkemedelslistan.

Förlåt så väldigt mycket om jag är ute på tunn is här. Du kan bortse från detta om du vill och jag vill och önskar bara att du ska må lite bättre, @Lyan.
Min kropp är troligen helt katastrof på insidan, men det finns inget jag kan göra för att ändra något som det ser ut nu 😞 Jag har försökt ändra runt bland medicinerna lite men allt har bara slutat med att det har blivit ännu värre. Jag vill inte äta så mycket mediciner, speciellt inte nu när vissa knappt ens gör någon nytta, men alternativet utan är så mycket värre så jag har inget val. Lika med koffeinet och annat uppiggande jag tar. Jag måste för att överhuvudtaget klara att överleva dagen trots att jag vet att det är dåligt för kroppen 😞

Nu är jag hemma igen. Jag överlevde ångesten, jag köpte ingen lyxshake när jag körde förbi Max och alla hundarna är äntligen så pass bra i munnarna att de ska få börja äta torrfoder igen. Det känns skönt för jag har haft så svårt att komma ihåg att ta fram frysmat och blöta torrfodret i tid så det blivit tillräckligt tinat och uppblött och så har jag varit rädd att det har skullat hinna bli dåligt i värmen.
Nu ska jag vila och sedan försöka göra någon liten nytta innan jag ska till psykiatrin. Funderar på att cykla bort till secondhandbutiken efteråt. Kom på att jag har 100kr tillgodo där så kanske kan jag hitta ett par shorts och något till som passar så jag inte behöver ha panik varje gång jag ska gå ut och inte vill ha klänning

Då var paniken tillbaka för jag har fixat med naglarna så nu är jag helt slut och vill bara slippa psykiatrin för det händer i princip aldrig något positivt där utan är bara ångest och slöseri med energi. Har också slösat energi på att fixa naglarna istället för att städa och jag måste verkligen städa för imorgon eftermiddag kommer boendestödet och innan det ska mamma och jag till tippen så jag kommer inte hinna städa imorgon. Nu har jag nagelgrejer liggande i hela köket också utöver allt annat 😫

Min kropp är troligen helt katastrof på insidan, men det finns inget jag kan göra för att ändra något som det ser ut nu 😞 Jag har försökt ändra runt bland medicinerna lite men allt har bara slutat med att det har blivit ännu värre. Jag vill inte äta så mycket mediciner, speciellt inte nu när vissa knappt ens gör någon nytta, men alternativet utan är så mycket värre så jag har inget val. Lika med koffeinet och annat uppiggande jag tar. Jag måste för att överhuvudtaget klara att överleva dagen trots att jag vet att det är dåligt för kroppen 😞
Jag tänker att det nog inte är en bra idé att du själv ändrar bland dina mediciner, utan att det vore bra om du gjorde en genomgång med läkare över vad du äter och hur mycket och ofta. Det lär vara svårt att se vad som ger vilken effekt om dosering och intervall ändras hela tiden, ofta ska man ge det någon vecka eller två för varje ändring som görs.

Jag tänker att det nog inte är en bra idé att du själv ändrar bland dina mediciner, utan att det vore bra om du gjorde en genomgång med läkare över vad du äter och hur mycket och ofta. Det lär vara svårt att se vad som ger vilken effekt om dosering och intervall ändras hela tiden, ofta ska man ge det någon vecka eller två för varje ändring som görs.
Nej, jag vet att man inte bör göra det egentligen. Min förra läkare lät mig alltid göra lite som jag ville för hon visste att jag hade koll. Nu har jag inte lika bra koll iom litiumen så jag har bara ändrat på sådant som gått av sig själv, tex stesolid och elvanse, och det andra i små doser. Så nu har jag lite bättre koll, men fortfarande ingen lösning 😞 Jag tog iallafall upp idag att jag funderar på att jag vill sluta med litium om de inte hittar något på den nya vårdcentralen

Gick och skulle försöka cykla lite på min träningscykel nu när jag väntar på tvätten, men den var som vanligt för seg för att jag skulle orka, men av någon anledning började jag skruva på motståndsskruven trots att jag redan gjort det många gånger men nu var det något som lossnade så nu går den att cykla på 😃 Jag orkade två minuter 😑 men nu GÅR det iallafall om jag skulle få energi till det!

Jag både vill och inte vill att jag ska bli så fixerad vid cykeln som innan. Jag vill för att jag vill gå ned i vikt och för att innan var cykeln min räddning från ångesten, men jag vill inte för då kommer jag att få tokångest om jag inte klarar att cykla tillräckligt mycket och jag vill inte bara gå ned i vikt utan jag vill också få lagom med muskler och det får jag inte av att bara cykla.

Funderar på om jag ska plocka upp den i lägenheten. Det blir trångt men annars kommer det inte att bli av om den ska stå nere i djurrummet. Det är ju inte säkert att jag orkar något även om jag har den uppe, men sannolikheten blir åtminstone lite större. När jag cyklade mycket så satt jag och mest slöcyklade medans jag fipplade med telefonen och det är ju det jag gör när jag ligger i sängen också så hade jag kunnat cykla iallafall en liten stund av allt fipplande så hade det ju varit bra

Mamma skickade just och ändrade till torsdag så då slipper jag stressa lika mycket innan boendestödet kommer imorgon. Så då försvann lite stress iallafall. Får se om jag orkar plocka undan nagelgrejerna sedan och så måste jag fixa tvätten, men förutom det och hundarna så har jag inget jag MÅSTE göra ikväll och det känns rätt skönt

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 973
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 850
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 485
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 496
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama