Jag vill inte vara så trött 😭

Kan inte göra någonting. Knappt skriva ens. Ångesten sliter mig i stycken för jag blir så arg och frustrerad på mig själv. Fick nyss ett meddelande om ett hundtäcke jag har till salu. Orkar inte ens svara trots att jag vill. Jag orkar ingenting. Hela dagen har jag legat i sängen utom när jag släpat mig upp för att kissa hundarna och mata marsvinen. Jag har flera meddelanden att svara på men jag kan inte. Det är så jävla lätt men jag kan inte

Jag kan inte se hur det ser ut bakom dem
Jag tror inte att du behöver kunna se bakom elementet. Rör brukar synas vid sidan. Jag har aldrig varit med om att det har varit tveksamt om ett element är ett element för el eller vattenburen värme. Är det kopplat med sladd till el, eller är det kopplat med rör till vatten? Det är ju jätteviktigt för dig att ha koll på! Baserat på din elräkning så tippar jag på el. Om du googlar bilder så ser du att elementtyperna ser väldigt olika ut!

Jag tror inte att du behöver kunna se bakom elementet. Rör brukar synas vid sidan. Jag har aldrig varit med om att det har varit tveksamt om ett element är ett element för el eller vattenburen värme. Är det kopplat med sladd till el, eller är det kopplat med rör till vatten? Det är ju jätteviktigt för dig att ha koll på! Baserat på din elräkning så tippar jag på el. Om du googlar bilder så ser du att elementtyperna ser väldigt olika ut!
Jag grävde fram det i köket och det finns inga vattenrör. Kan det vara att han sa att det är oljeelement? Det är ju 20 år sedan och mitt minne är totalkasst 😅 Jag försökte googla men jag kunde inte hitta mycket om det mer än att det är fast anslutning och 1000w och 400v.
Såhär ser det ut iallafall
IMG_2479.webp

Jag grävde fram det i köket och det finns inga vattenrör. Kan det vara att han sa att det är oljeelement? Det är ju 20 år sedan och mitt minne är totalkasst 😅 Jag försökte googla men jag kunde inte hitta mycket om det mer än att det är fast anslutning och 1000w och 400v.
Visa bifogad fil 137385
Nu vet du ju varför elräkningen springer iväg i alla fall! Usch, inte kul att bo i en lägenhet med enbart direktverkande el. Jag förstår att det blir svindyrt.... :(

Visa bifogad fil 137385
Ursäkta om jag missat något, men du har alltså inga vattenburna element alls ?

Så här ser mina ut också. Bakom elementen finns elurtag.
Ja, jag lyckades se det när jag klämde in telefonen bakom
Nu vet du ju varför elräkningen springer iväg i alla fall! Usch, inte kul att bo i en lägenhet med enbart direktverkande el. Jag förstår att det blir svindyrt.... :(
Fast jag kollade och vad jag kan se har jag aldrig gjort av med såhär mycket el så det kan inte bara vara därför. Jag kan se bak några år och det har aldrig varit över 800 kWh innan
Ursäkta om jag missat något, men du har alltså inga vattenburna element alls ?
Nej. Jag verkar ha blandat ihop vattenelement med oljeelement

Ja, det stämmer att jag kan höja värmen. Men jag har elementet i köket på högsta inställningen och det blir ändå inte varmare än 15 grader där och jag tycker att vattnet också har blivit kallare, och framförallt sämre tryck, så jag funderar på om hyresvärden har varit och grejat med inställningarna eller om hela skiten håller på att gå sönder. Det är vattenelement. Pappa satte in nya element i alla lägenheter (2003 tror jag) och anslöt till fjärrvärme, men jag vet inte om det fortfarande är fjärrvärme för jag är inte insatt i hur det funkar.
Låter som att huset inte är tätt, min lägenhet var inte tät nog och det försvann varmluft pga otätt runt fönstren. Dom tätade och sen har värmen hållit sig inne efter det.

Låter som att huset inte är tätt, min lägenhet var inte tät nog och det försvann varmluft pga otätt runt fönstren. Dom tätade och sen har värmen hållit sig inne efter det.
Fönstrena är bytta ca 2001-2002. Rätt säker på att det är treglasfönster (men jag hade ju fel om elementen…) Innan dess så var det så pass fritt blås att ett fönster ramlade ur sin ram 😬 så fönstrena var det första pappa bytte när han köpte huset. Ytterdörren är inte tät, men det har den ju inte varit innan heller och då gick det inte åt så mycket el. Det ska väl vara om isoleringen i ytterväggarna börjar bli förstörd pga ålder. Jag har ingen aning om vad isoleringen består av, men huset är byggt 1959 om jag minns rätt. Mest megahård betong och en del gips, men ytterväggarna är varken betong eller gips.

Ursäkta smutsigt fönster
IMG_2481.webp

Jag funderar på om det går att isolera de två ytterväggarna där jag inte använder fönstrena. Typ sätta frigolit eller något? Jag har ändå gardiner från golv till tak så det kommer bara att synas de gångerna jag behöver öppna balkongdörren. Men iom med betongen så blir det ju nedkylt överallt när den blir kall så jag vet inte hur mycket nytta det hade gjort

Enligt folkhälsomyndigheten får det inte vara kallare än 18 grader i lägenheten pga risk för hälsan. Man mäter temperaturen ca 1 meter upp från golvet och en bit in i rummet. Alltså inte vid fönstret.

Hyresvärden har ansvar för att uppvärmning fungerar. Sen kan det vara så att man själv står för kostnaden för uppvärmningen, alltså att det inte ingår i hyran. Dvs kallhyra. Det är likadant med varmvatten det kan ingå eller inte, är olika.

Jag tror definitivt många problem med hälsan kan bero på för kall temperatur i lägenheten. Kroppen mår inte bra av det.

Jag skulle tagit kontakt med hyresgästföreningen.

Ja, jag lyckades se det när jag klämde in telefonen bakom

Fast jag kollade och vad jag kan se har jag aldrig gjort av med såhär mycket el så det kan inte bara vara därför. Jag kan se bak några år och det har aldrig varit över 800 kWh innan

Nej. Jag verkar ha blandat ihop vattenelement med oljeelement
Hur ser kontraktet ut? Står det uttryckligen att hyresgästerna ska betala för sin värme ?

• Gilla
Reactions: kma
Enligt folkhälsomyndigheten får det inte vara kallare än 18 grader i lägenheten pga risk för hälsan. Man mäter temperaturen ca 1 meter upp från golvet och en bit in i rummet. Alltså inte vid fönstret.

Hyresvärden har ansvar för att uppvärmning fungerar. Sen kan det vara så att man själv står för kostnaden för uppvärmningen, alltså att det inte ingår i hyran. Dvs kallhyra. Det är likadant med varmvatten det kan ingå eller inte, är olika.

Jag tror definitivt många problem med hälsan kan bero på för kall temperatur i lägenheten. Kroppen mår inte bra av det.

Jag skulle tagit kontakt med hyresgästföreningen.
Hyresgästföreningen kan inte göra något eftersom det är jag som inte har fler element igång och så länge jag inte har det så kan jag inte heller veta om de är för kalla eller inte, men alla utom två är helt täckta så jag kan inte sätta igång dem
Hur ser kontraktet ut? Står det uttryckligen att hyresgästerna ska betala för sin värme ?
Jag vet inte då det blev förstört när förråden blev översvämmade och jag orkade inte gå igenom allt och begära ersättning utan bara slängde för det var inga dyra grejer (men skolkataloger och annat ”viktigt” 😞) och hyresvärden hade ändå inte ersatt. Men jag kan inte tänka mig att där finns något kryphål som kan göra så han måste betala något för det är han alldeles för snål för att riskera

Vågar inte hoppas på något, men nu är iallafall ångesten nästan uthärdlig. Har bara legat och försökt låta bli att hyperventilera för mycket och att inte skada mig jag vet inte hur länge. Varje minut känns som flera timmar och de senaste timmarna är bara ett panikartat blurr. Jag orkar inte mer. Jag vet inte vad jag ska göra

Hyresgästföreningen kan inte göra något eftersom det är jag som inte har fler element igång och så länge jag inte har det så kan jag inte heller veta om de är för kalla eller inte, men alla utom två är helt täckta så jag kan inte sätta igång dem

Jag vet inte då det blev förstört när förråden blev översvämmade och jag orkade inte gå igenom allt och begära ersättning utan bara slängde för det var inga dyra grejer (men skolkataloger och annat ”viktigt” 😞) och hyresvärden hade ändå inte ersatt. Men jag kan inte tänka mig att där finns något kryphål som kan göra så han måste betala något för det är han alldeles för snål för att riskera
Tänkte bara om det är så att det står i kontraktet att värme ingår.
Inte meningen att bidra till stress ❤️

Tänkte bara om det är så att det står i kontraktet att värme ingår.
Inte meningen att bidra till stress ❤️
Ingen fara 💖

Nej, det kan jag inte tänka mig för när jag bodde i min första lägenhet (vägg i vägg med denna) så fixade pappa ett varmhyrekontrakt till mig innan han sålde och nuvarande hyresvärden var INTE glad över det. Tyvärr var jag så korkad att jag flyttade från den lägenheten 2005 för att sedan hamna här igen 2009 efter några andra flyttar så jag är 100% säker på att det är kallhyra. Han är inte glad i att det är varmhyra i lokalen heller, men det kan han inte göra något åt.

Fast nu kom jag på att hon på elbolaget sa att flera härifrån hade hört ifrån sig om sin dyra el så kanske har hyresvärden trots allt gjort något med elementen och värmen?! Hon blev förvånad över hur länge jag bott här för de andra hade tydligen inte bott här tillräckligt länge för att kunna jämföra tidigare elförbrukning. Men även om han skulle ha gjort något så finns det ju ändå ingen chans alls att komma åt honom 😞 För 300 kWh extra på en månad jämfört med tidigare år trots ingen annan förändring än köksgrejerna är MYCKET tycker jag

Än så länge mindre ångest än i helgen men det känns ändå som jag ska slitas i stycken 😭 Försöker distrahera mig med att sortera bilder från molnet till datorn så gör jag iallafall lite nytta samtidigt men varje gång någon moment tar slut så exploderar ångesten så jag får svårt att andas

Men jösses så dant hur har det, det där är verkligen inte bra alls =(. I det förra boendet, litet hus på 55 kvadrat, hade vi bara direktverkande el och det kunde bli dyrt...Ändå tacksamt att luftvärmepumpen fanns så elementet bara användes vid kalare än 15 minus när den inte räckte till. En barndomsvän som bodde där flera år för oss hade som värst (alltså minst 15 år sedan!) en elräkning på 6000!! på en månad för det bara fanns el-elementen....I vår nuvarande boende, en lgh på ca 65 kvadrat fast mest rättvist är ju att säga halvt hus då det ju är del i villa och kostar i uppvärmning på ett annat sätt än en lgh som du bor i och vi är inte ens i närheten av din förbrukning på 1000 kwh? trots att vi nästan har 100% fördubblad elräkning mot förra januari. Ditt låter ju förskräckligt och med en sån hyresvärd. Alltså jag ser du skriver att du trivs där men din hälsa gynnas inte av detta...stackare! :crazy:😢❤️

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 973
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 852
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 503
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 496
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama