Jag vill inte vara så trött 😭

Kan inte göra någonting. Knappt skriva ens. Ångesten sliter mig i stycken för jag blir så arg och frustrerad på mig själv. Fick nyss ett meddelande om ett hundtäcke jag har till salu. Orkar inte ens svara trots att jag vill. Jag orkar ingenting. Hela dagen har jag legat i sängen utom när jag släpat mig upp för att kissa hundarna och mata marsvinen. Jag har flera meddelanden att svara på men jag kan inte. Det är så jävla lätt men jag kan inte

Det låter vansinnigt?!
Ja! Min lägenhet är på 64 kvm och jag har bara två element igång så det känns helt sjukt mycket. Jag har försökt kolla räkningen och avtalet men jag fattar noll och ingenting så jag får försöka ringa till elbolaget på måndag

Ja! Min lägenhet är på 64 kvm och jag har bara två element igång så det känns helt sjukt mycket. Jag har försökt kolla räkningen och avtalet men jag fattar noll och ingenting så jag får försöka ringa till elbolaget på måndag

Om du vill så kan du skicka en bild på räkningen så kan jag försöka titta på den?

Vi här nere i söder har ju Sveriges dyraste el, tyvärr....

Om du vill så kan du skicka en bild på räkningen så kan jag försöka titta på den?

Vi här nere i söder har ju Sveriges dyraste el, tyvärr....
Tack 💖 Jag funderar på om de har satt mig på ett anvisningsavtal igen trots att de sa att de skulle skicka information om det när mitt avtal går/gick ut, men när jag kollar mitt avtal så står det bara ”tills vidare”. Så jag måste försöka ringa dem på måndag. Ännu mer strul 😭 Så det är jättesnällt av dig 😍 men jag tror inte att det går att göra så mycket utan att jag måste ringa dem ändå

Det märks verkligen när jag har behövt ta mer stesolid än vad jag brukar. Jag får så mycket ångest, hopplöshet och rastlöshet när den går ur kroppen och det är sjukt obehagligt, men det är ändå lättare att hantera för då vet jag ju iallafall varför det är där. Sedan har jag min vanliga ångest och allt annat också samtidigt och det är inte alls roligt, men jag måste försöka att hålla nere stesoliden de närmaste dagarna för annars kommer det bara att bli ännu värre. Igår ställde pojkvännen in sina planer för att komma till mig så jag slapp vara ensam, men han har åkt hem igen nu. Det känns som evigheter till han flyttar hit till stan.
Jag känner mig så fruktansvärt stressad inför denna veckan. Jag mådde redan skit, men allt med utställningen och elen har verkligen puttat mig över kanten så nu kämpar jag varje minut för att hålla näsan ovanför ytan. Jag har ingen aning om hur jag ska klara både tandläkaren, psykiatrin och att ringa till elbolaget imorgon. Det är ju egentligen ingenting, men för mig känns det som ett oöverstigligt berg.
Och så mycket sorg efter hundarna idag 😭

Jag måste ringa elbolaget idag men jag får panik för jag FATTAR VERKLIGEN INTE! Jag funderar på att teckna något online bara för att slippa ringa, men tänk om det blir ÄNNU dyrare?! Hur vet jag det när det är triljoner avgifter som tillkommer som inte går att se när man tecknar?!

Nu har jag ringt och det ”ska” vara så dyrt numera 😓 Jag gjorde av med mycket mer el i december än vad jag brukar tydligen, men jag fattar inte på vad?! Jag har ny spis, ny kyl/frys, ny mikro, lagar knappt mat, 15 grader hos marsvinen och 13 grader i resten av lägenheten. Det är kallare i år, men jag har samma element igång och samma inställning som jag alltid har och elementen är inte styrda av temperaturen så de ska inte dra mer än vad de brukar. Jag har en del mysbelysning, men det är ledlampor och det har jag också haft länge så det borde inte heller påverka förbrukningen tycker jag. Här är skitdåligt isolerat, men jag har ju bott här sedan 2009 och isoleringen har inte ändrats på den tiden så det ska ju inte spela in mer än vad det har gjort innan. Det ska väl vara om den börjar klappa ihop pga ålder i så fall för huset är från 1960.
Hyresvärden är SJUUUUUUKT snål så jag funderar på om han har satt in så billig spis och kyl/frys att det är därför förbrukningen stuckit iväg. För det är den enda skillnaden jag kan komma på

Nu är jag äntligen klar med allt utom att hänga upp en jacka som ligger i tvättmaskinen och gå en vettig runda med Bella. Jag är så trött så jag vet knappt vad jag heter just nu. Jag fick iallfall beröm för mina tänder hos tandhygienisten och det kändes skönt för i vanliga fall brukar hon bara gnälla på precis allt och det är jättejobbigt och ger ångest varje gång jag ska dit. Jag fick också en tid hos tandläkare för att fixa en flisa som lossnat ur ena framtanden

Nu hade jag verkligen velat kunna sova en timme för att kunna ta nya tag tills det är dags att sova för natten, men som vanligt blir det väl bara någon irriterande halvdvala som bara gör mig ännu tröttare

Det enda jag har gjort idag är att fixa lite med smyckena jag gör och varit hos samtalskontakten på psykiatrin och jag är helt utslagen. Jag ville så gärna gå en promenad i solen med Bella, men det gick inte 😭
Jag funderar åter igen på att lämna bort henne för hon förtjänar så mycket bättre än mig. Hur mycket jag än försöker så klarar jag bara att ge henne det mest nödvändiga. Pojkvännen säger att det kommer att bli så mycket bättre när han flyttar hit och kan hjälpa till, men det är ju 2,5 månader tills dess 😞

Bara sitter och glor för huvudet funkar inte och det är för tidigt för att försöka sova. Har fått typ noll gjort idag. Som vanligt. Här ser ut som fan för jag har inte orkat plocka undan någonting jag har tagit i utan det har bara hamnat där jag stått. Jag är så trött på allt och allt är så meningslöst. Borde inte skriva här heller för jag bara gnäller och gnäller och gör ingen förbättring så jag slipper gnälla, men jag ORKAR JU INTE 😭

Kollade och kyl/frysen är energiklass E. Så gissar att det beror på den då
Nja, tveksamt ändå att det skulle påverka din förbrukning så mycket. Det finns elmätare som du sätter mellan uttag och det du vill kolla. I det här fallet ditt kylskåp. Men jag är rätt säker på att det är dina elradiatorer som står för den största förbrukningen.

I ditt läge hade jag övervägt att flytta till ett ställe där uppvärmning ingår. Det låter verkligen inte som en drömlägenhet. Eller så är kanske din hyra är så jättebillig att det blir billigare att bo där trots att elräkningen ibland blir jättedyr?

Jag tänker också, att bo i 13 grader är inte bra. Lägenheten kan förstöras och dessutom, att ha 13 grader inne är inte bra för hälsan. Även om det är dyrt så tror jag att för du ens ska kunna må bättre behöver du öka värmen. Jag vet hur jag mår när det är kyligt, hela kroppen spänner sig, psykiskt låser det sig och även "jag känner inte att jag fryser" så inser man hur kroppen och hjärnan slappnar av när du kommer till iallafall minst 20 grader.

Hur har du det @Lyan ?
Inte alls bra 😭 Jag var hos osteopaten i torsdags och han kom åt en rejäl ångestpunkt så nu har jag så fruktansvärt mycket ångest att jag vet inte var jag ska ta vägen och det brukar sitta i i 4 dagar och jag vet inte hur jag ska stå ut så länge till 😭 Men nu tror jag iallafall att jag har räknat ut exakt vad han gör som utlöser den här extrema ångesten så jag ska be honom att inte göra det igen för jag klarar inte det. Nackdelen är att det också släpper på jättemycket spänningar i kroppen, men jag är hellre spänd som en stålfjäder än går med denna ångesten! Fast samtidigt så är det ju kanske det som behövs för jag gissar att det är all ångest jag har samlat på mig och tryckt undan under tiden som spänningarna bildats som frigörs men jag står verkligen inte ut!
Nja, tveksamt ändå att det skulle påverka din förbrukning så mycket. Det finns elmätare som du sätter mellan uttag och det du vill kolla. I det här fallet ditt kylskåp. Men jag är rätt säker på att det är dina elradiatorer som står för den största förbrukningen.

I ditt läge hade jag övervägt att flytta till ett ställe där uppvärmning ingår. Det låter verkligen inte som en drömlägenhet. Eller så är kanske din hyra är så jättebillig att det blir billigare att bo där trots att elräkningen ibland blir jättedyr?
Fast jag har inte fler element igång än vad jag alltid har varje vinter. Det enda som har ändrats från tidigare år är kyl/frysen, spisen diskmaskinen och mikron och allt är nyare än det jag hade innan. Spisen, diskmaskinen och mikron används väldigt lite så det enda som det bör kunna vara är kyl/frysen. Det är om elementet i köket håller på att gå sönder i så fall för jag har det på högsta värmen och det blir ändå inte mer än 15 grader i köket. I vanliga fall brukar det ligga på ca 18 grader

Hyran ligger på 4640kr så inte jättebillig, men verkligen inte svindyrt heller om man jämför med andra lägenheten som finns lediga i stan. Jag hatar hyresvärden och äckelgrannen, men jag älskar min lägenhet och detta är det första stället i hela mitt liv som jag har känt att här är jag HEMMA och inte bara står ut med att bo. Jag har också flyttat så mycket i mitt liv så jag vill verkligen inte behöva flytta igen. Det hade väl kanske varit om jag hittar en riktig drömlägenhet som är billigare, men den sannolikheten är mycket liten. Förrförra året var elen såhär dyr också, men det var för att jag råkat hamna på ett anvisningskontrakt. Varför den är såhär dyr nu och var all el tar vägen har jag ingen aning om för allt är som sagt precis som innan förutom det som är bytt till nyare
Jag tänker också, att bo i 13 grader är inte bra. Lägenheten kan förstöras och dessutom, att ha 13 grader inne är inte bra för hälsan. Även om det är dyrt så tror jag att för du ens ska kunna må bättre behöver du öka värmen. Jag vet hur jag mår när det är kyligt, hela kroppen spänner sig, psykiskt låser det sig och även "jag känner inte att jag fryser" så inser man hur kroppen och hjärnan slappnar av när du kommer till iallafall minst 20 grader.
Hyresvärden förstör lägenheterna själv mycket mer än vad lite kyla kan göra så det oroar jag mig inte över. Ventilationen är heller inte superbra så om det blir för varmt på vintern så blir det mögel i hörnen. Sedan jag fixade lite bättre ventilation, inte duschar för mycket med öppen dörr och sänkte värmen från 20 grader (och då var det ändå mycket billigare än nu!) så har jag inte sett något mögel på många år. Helst hade jag såklart velat ha ca 18 grader, men om det blir såhär dyrt med 13-15 så kommer ju elräkningen hamna på typ 4000 om jag ska ha upp det till 18 grader 😞

Fy fan vad ångesten är vidrig 😭 Jag försöker distrahera mig med allt jag kan och har tagit så mycket stesolid jag vill men det är fortfarande outhärdligt 😭 Jag kan ta mer stesolid, men jag tror inte att det kommer att göra någon större skillnad med tanke på hur lite effekt jag har av 1,5 tablett trots att jag bara brukar ta 0,5 för det mesta. Så jag försöker ta en minut i taget och tänka att det är ”bara” ca 2 dagar kvar tills det brukar vända. Det är känns som eoner just nu 😭

Fast jag har inte fler element igång än vad jag alltid har varje vinter. Det enda som har ändrats från tidigare år är kyl/frysen, spisen diskmaskinen och mikron och allt är nyare än det jag hade innan. Spisen, diskmaskinen och mikron används väldigt lite så det enda som det bör kunna vara är kyl/frysen. Det är om elementet i köket håller på att gå sönder i så fall för jag har det på högsta värmen och det blir ändå inte mer än 15 grader i köket. I vanliga fall brukar det ligga på ca 18 grader
Hur många kWh använde du? Jag hade ungefär samma summa som du förra månaden och använde då 999 kWh. Vi bor i ett litet hus på knappt 70 kvm. Jag har väldigt svårt att tro att dina vitvaror är problemet utan det är med största sannolikhet dina elradiatorer. Med tanke på hur kallt du har det i lägenheten borde kyl/frys inte dra mycket ström. Men om du undrar så kan du som sagt skaffa en liten elmätare som du stoppar mellan uttag och kyl/frys så kan du se vad den drar.

Från energimyndigheten:
En kombinerad kyl och frys drar ungefär 200 kilowattimmar per år, att jämföra med för tio år sedan då en liknande kyl och frys drog dubbelt så mycket och för 15 år sedan drog den tre gånger mer än idag. Kylar och frysar har fått effektivare kompressorer och tjockare isolering.

Hur många kWh använde du? Jag hade ungefär samma summa som du förra månaden och använde då 999 kWh. Vi bor i ett litet hus på knappt 70 kvm. Jag har väldigt svårt att tro att dina vitvaror är problemet utan det är med största sannolikhet dina elradiatorer. Med tanke på hur kallt du har det i lägenheten borde kyl/frys inte dra mycket ström. Men om du undrar så kan du som sagt skaffa en liten elmätare som du stoppar mellan uttag och kyl/frys så kan du se vad den drar.

Från energimyndigheten:
En kombinerad kyl och frys drar ungefär 200 kilowattimmar per år, att jämföra med för tio år sedan då en liknande kyl och frys drog dubbelt så mycket och för 15 år sedan drog den tre gånger mer än idag. Kylar och frysar har fått effektivare kompressorer och tjockare isolering.
Ca 1000. Har aldrig varit uppe i så högt någon gång tidigare vad jag kan se på allt jag har kollat. Lägenhet på 64kvm. Min hyresvärd kommer ALDRIG NÅGONSIN göra något åt elementen så länge de inte totalexploderar och med tanke på hur extremt dåligt det i köket värmer jämfört med tidigare så känns det ju som att det är orsaken till den höga elen då 😞 Vet inte om det gäller alla element då jag bara har igång i köket och badrummet för alla andra element är täckta. Jag har ett litet extraelement som jag kör när här blir svinkallt, men det drar ju hur mycket som helst har jag förstått 😕 Likaså min byggfläkt

Ca 1000. Har aldrig varit uppe i så högt någon gång tidigare vad jag kan se på allt jag har kollat. Lägenhet på 64kvm. Min hyresvärd kommer ALDRIG NÅGONSIN göra något åt elementen så länge de inte totalexploderar och med tanke på hur extremt dåligt det i köket värmer jämfört med tidigare så känns det ju som att det är orsaken till den höga elen då 😞 Vet inte om det gäller alla element då jag bara har igång i köket och badrummet för alla andra element är täckta. Jag har ett litet extraelement som jag kör när här blir svinkallt, men det drar ju hur mycket som helst har jag förstått 😕 Likaså min byggfläkt
Fast din förbrukning är nog inte jättekonstig om du bara kör elradiatorer. Vi har luft-luftvärmepump som står på 21 grader, 3 elradiatorer som står på 15 grader samt att vi eldar i kamin varje kväll. Temperaturen inomhus just nu ligger på ca 18 grader. För januari kommer vår förbrukning att vara bra mycket högre än 999 kWh, för vi har redan använt drygt 919 kWh. Det har ju periodvis varit jättekallt denna månaden.

Jag förstår att du inte vill flytta, och att du är förtjust i din nuvarande lägenhet, men du kanske kunde bo på lite mindre yta och ha värmen inkluderad i hyran, och ändå inte betala mycket mer än du gör nu. Hade inte det varit rätt skönt att slippa den stressen? Och att slippa frysa?

Fast din förbrukning är nog inte jättekonstig om du bara kör elradiatorer. Vi har luft-luftvärmepump som står på 21 grader, 3 elradiatorer som står på 15 grader samt att vi eldar i kamin varje kväll. Temperaturen inomhus just nu ligger på ca 18 grader. För januari kommer vår förbrukning att vara bra mycket högre än 999 kWh, för vi har redan använt drygt 919 kWh. Det har ju periodvis varit jättekallt denna månaden.

Jag förstår att du inte vill flytta, och att du är förtjust i din nuvarande lägenhet, men du kanske kunde bo på lite mindre yta och ha värmen inkluderad i hyran, och ändå inte betala mycket mer än du gör nu. Hade inte det varit rätt skönt att slippa den stressen? Och att slippa frysa?
Fast det har ju varit kallt tidigare år när jag har bott här också. Vet dock inte hur mycket el som har gått åt, men före 2022 har jag aldrig fått någon elräkning över 1200kr trots varmt i lägenheten och jag har bott här sedan 2009.

Jo, det hade varit skönt ekonomiskt och att få en hyresvärd som inte är så snål så han gråter när han skiter, men jag vet inte om det ändå är värt stressen med att flytta. Jag har verkligen extremt svårt för förändringar och just att äntligen känna mig hemma för första gången i hela mitt liv är mycket svårt att lämna. Det tog nästan 10 år att nå den känslan. Jag har tittat på lägenheter av och till, men antingen är det samma hyresvärd, för dyrt, för litet eller för långt från stan. Om det ska vara värt att rycka upp hela mitt liv så måste jag verkligen veta att det är den PERFEKTA lägenheten och det är ju omöjligt att veta utan att bo där ett tag 😕Sedan har jag ju min lokal i källaren också som jag inte vill bli av med

Fast det har ju varit kallt tidigare år när jag har bott här också. Vet dock inte hur mycket el som har gått åt, men före 2022 har jag aldrig fått någon elräkning över 1200kr trots varmt i lägenheten och jag har bott här sedan 2009.

Jo, det hade varit skönt ekonomiskt och att få en hyresvärd som inte är så snål så han gråter när han skiter, men jag vet inte om det ändå är värt stressen med att flytta. Jag har verkligen extremt svårt för förändringar och just att äntligen känna mig hemma för första gången i hela mitt liv är mycket svårt att lämna. Det tog nästan 10 år att nå den känslan. Jag har tittat på lägenheter av och till, men antingen är det samma hyresvärd, för dyrt, för litet eller för långt från stan. Om det ska vara värt att rycka upp hela mitt liv så måste jag verkligen veta att det är den PERFEKTA lägenheten och det är ju omöjligt att veta utan att bo där ett tag 😕Sedan har jag ju min lokal i källaren också som jag inte vill bli av med
Elen har blivit dyr. Det kan nog vara bra att hålla lite koll på din förbrukning så det inte blir en chock, för risken är att du kommer att få en ännu högre elräkning för denna månaden.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 973
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 852
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 503
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 496
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Butros eller Dyngpeter?
  • Hiss och diss del 5
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur