Jag vill inte vara så trött 😭

Kan inte göra någonting. Knappt skriva ens. Ångesten sliter mig i stycken för jag blir så arg och frustrerad på mig själv. Fick nyss ett meddelande om ett hundtäcke jag har till salu. Orkar inte ens svara trots att jag vill. Jag orkar ingenting. Hela dagen har jag legat i sängen utom när jag släpat mig upp för att kissa hundarna och mata marsvinen. Jag har flera meddelanden att svara på men jag kan inte. Det är så jävla lätt men jag kan inte

Jag vill verkligen till praktiken idag, men jag är rädd för att gå dit för senast jag var där så hade jag så fruktansvärt mycket ångest att jag knappt kunde säga hejdå utan var bara tvungen att fly så fort det gick för att inte få total panik. Det är också jobbigt att jag inte har varit där på så länge för jag känner mig så dum och oduglig som inte ens klarar en timme i veckan. Andra människor klarar att jobba och sköta sina liv trots att de mår lika dåligt eller sämre än jag, men jag klarar ingenting

Jag orkar inte 😭 Jag blir så arg! Varför ska det vara så jävla svårt att göra allting som är så enkelt?! Jag är bara totalt slöseri med allt som finns

Jag är så trött 😭 Har knappt fått sova varken natten till idag eller igår. Jag kan inte slappna av och tankarna rusar utan kontroll, men samtidigt så tänker jag inte på något speciellt. Jag brukar alltid lyssna på något för att lugna tankarna men det funkar inte nu för jag är så trött på allt jag brukar lyssna på och jag kan inte hitta något nytt. Känslorna och måendet rusar lika mycket och det svänger verkligen från minut till minut när det är som extremast. Jag vill bara få sova, men jag vill ju också kunna göra saker och inte bara ligga i sängen. Jag vet varken ut eller in just nu

Jag är så trött 😭 Har knappt fått sova varken natten till idag eller igår. Jag kan inte slappna av och tankarna rusar utan kontroll, men samtidigt så tänker jag inte på något speciellt. Jag brukar alltid lyssna på något för att lugna tankarna men det funkar inte nu för jag är så trött på allt jag brukar lyssna på och jag kan inte hitta något nytt. Känslorna och måendet rusar lika mycket och det svänger verkligen från minut till minut när det är som extremast. Jag vill bara få sova, men jag vill ju också kunna göra saker och inte bara ligga i sängen. Jag vet varken ut eller in just nu

Kan det funka att bara lyssna på såna där avslappnande ljud? Finns ju även en massa lyssna-programmer som är gjorda för att man ska somna till dom.

Jag tror det blir enklare att få något gjort om du är utvilat, men du får nog försöka ägna minst en vecka på att "sova/vila ikapp dig" :heart

Kan det funka att bara lyssna på såna där avslappnande ljud? Finns ju även en massa lyssna-programmer som är gjorda för att man ska somna till dom.

Jag tror det blir enklare att få något gjort om du är utvilat, men du får nog försöka ägna minst en vecka på att "sova/vila ikapp dig" :heart
Nej, det funkar tyvärr inte alls för det blir jag bara irriterad på. Speciellt upprepande ljud som droppar eller liknande skär genom hela kroppen. Pojkvännen behövde alltid lyssna på sådant innan och då fick jag sova med öronproppar, men nu kan han tack och lov också somna till vad jag lyssnar på. Det är två som jag kan lyssna på fortfarande, men deras avsnitt är bara ca 20 minuter och då hinner jag inte somna. Det behöver vara tillräckligt intressant för att hålla tankarna stilla, men inte så mycket så att jag stör mig på om jag missar något så ljudbok och sådant går bort och poddar där det är flera som pratar funkar inte heller för det blir jag också irriterad på.

Jo, fast jag kan ju inte vila 😭 Hade jag kunnat det så hade mycket nog blivit åtminstone lite lättare, men när kroppen inte vill vila så går det inte oavsett hur gärna jag än vill 😞 Jag ligger ju i sängen, men jag vilar inte för jag kan inte slappna av, men jag är så trött att jag kan heller inte göra något. Förmiddagarna funkar bäst till att göra något och då får jag oftast någit litet gjort, i förmiddags satt jag tex och gjorde lite smycken, men när den energin är slut så har jag ju hela dagen kvar

Jag är så sjukt jävla stressad och rädd och orolig och målar upp katastroftankar om allt hela tiden sista tiden och nu efter tråden om att skänka pengar för att TS är sjukpensionär (gissar att det är samma som sjukersättning som jag har) så är jag dessutom jätteorolig för att jag har tjänat för mycket på mina smycken, sådant jag har sålt på Vinted och fonden jag fick i julas. Jag vet inte alls hur stor/liten summa man måste anmäla. När jag har kollat innan så har det bara stått att man ska anmäla om man blir sambo och liknande eller ens inkomst ändras och min fasta inkomst är ju samma och jag har tolkat det som att det gäller den, men nu är jag jätteosäker och oroar mig så mycket att jag mår illa för tänk om jag blir återbetalningsskyldig för en massa som jag inte vet om? Det lättaste är såklart att ringa till försäkringskassan men det klarar jag inte pga ångesten. Och jag startade ju om min kassabok vid årskiftet och då gjorde jag en megatabbe så jag vet inte om den gamla sparades på molnet så jag har typ noll koll på vad jag har tjänat längre tillbaka än december 😓

Jag är så sjukt jävla stressad och rädd och orolig och målar upp katastroftankar om allt hela tiden sista tiden och nu efter tråden om att skänka pengar för att TS är sjukpensionär (gissar att det är samma som sjukersättning som jag har) så är jag dessutom jätteorolig för att jag har tjänat för mycket på mina smycken, sådant jag har sålt på Vinted och fonden jag fick i julas. Jag vet inte alls hur stor/liten summa man måste anmäla. När jag har kollat innan så har det bara stått att man ska anmäla om man blir sambo och liknande eller ens inkomst ändras och min fasta inkomst är ju samma och jag har tolkat det som att det gäller den, men nu är jag jätteosäker och oroar mig så mycket att jag mår illa för tänk om jag blir återbetalningsskyldig för en massa som jag inte vet om? Det lättaste är såklart att ringa till försäkringskassan men det klarar jag inte pga ångesten. Och jag startade ju om min kassabok vid årskiftet och då gjorde jag en megatabbe så jag vet inte om den gamla sparades på molnet så jag har typ noll koll på vad jag har tjänat längre tillbaka än december 😓
Det handlar inte om inkomsten utan om arbetsförmågan. Om du jobbat så mycket att (/haft så stora ideella uppdrag att) din arbetsförmåga kan anses högre än vad utredningen som ligger till grund för din sjukersättning så kan rätten till ersättning omprövas. Det är tillåtet att ha ideella uppdrag, men omfattning och vad du får tjäna på dem är reglerat och beror på om du har hel eller deltid sjukersättning. Exakt vilka regler som gäller är olika beroende på när du beviljades sjukersättning (innan eller efter 2008), men du kan hur som helst inte bli återbetalningsskyldig pga inkomster som andrahandsförsäljning av kläder du inte använder eftersom det inte indikerar en arbetsförmåga (om inte omfattningen är mer som att driva företag kring det).

Här går att läsa mer (om du orkar eller kan be någon).

Listan på vad för förändringar i ens liv som ska anmälas kommer här:

Anmäl förändringar!​

Du måste anmäla alla förändringar som kan påverka rätten till eller storleken på din ersättning. Det gäller till exempel om:

• du börjar arbeta eller studera
  • du börjar arbeta i större omfattning än tidigare, till exempel om du får halv ersättning men börjar arbeta heltid
  • du får ideella uppdrag som tillkommer eller ändras i omfattning
  • du fortsätter att arbeta sedan ett beslut om vilande aktivitetsersättning har upphört
  • din arbetsförmåga förbättras, även om du inte arbetar
  • du får en ny eller ändrad utländsk pension, livränta eller liknade
  • du flyttar utomlands.

Hoppas du ser att det inte handlar om inkomst utan om arbetsförmåga. Att sälja sina egna kläder som inte längre används visar inte arbetsförmåga.

Det handlar inte om inkomsten utan om arbetsförmågan. Om du jobbat så mycket att (/haft så stora ideella uppdrag att) din arbetsförmåga kan anses högre än vad utredningen som ligger till grund för din sjukersättning så kan rätten till ersättning omprövas. Det är tillåtet att ha ideella uppdrag, men omfattning och vad du får tjäna på dem är reglerat och beror på om du har hel eller deltid sjukersättning. Exakt vilka regler som gäller är olika beroende på när du beviljades sjukersättning (innan eller efter 2008), men du kan hur som helst inte bli återbetalningsskyldig pga inkomster som andrahandsförsäljning av kläder du inte använder eftersom det inte indikerar en arbetsförmåga (om inte omfattningen är mer som att driva företag kring det).

Här går att läsa mer (om du orkar eller kan be någon).

Listan på vad för förändringar i ens liv som ska anmälas kommer här:

Anmäl förändringar!​

Du måste anmäla alla förändringar som kan påverka rätten till eller storleken på din ersättning. Det gäller till exempel om:

• du börjar arbeta eller studera
  • du börjar arbeta i större omfattning än tidigare, till exempel om du får halv ersättning men börjar arbeta heltid
  • du får ideella uppdrag som tillkommer eller ändras i omfattning
  • du fortsätter att arbeta sedan ett beslut om vilande aktivitetsersättning har upphört
  • din arbetsförmåga förbättras, även om du inte arbetar
  • du får en ny eller ändrad utländsk pension, livränta eller liknade
  • du flyttar utomlands.

Hoppas du ser att det inte handlar om inkomst utan om arbetsförmåga. Att sälja sina egna kläder som inte längre används visar inte arbetsförmåga.
Tack! Arbetsförmågan är i princip noll. Jag klarar knappt att annonsera och posta ens så annonser på smyckena brukar jag bara lägga ut några gånger om året. Min praktik minns jag inte när jag var på senast 😞 Innan klarade jag av att hålla på med instagram nästan varje dag, men det är längesedan nu. Mitt personliga konto har jag postat på nio gånger i år och mitt ”arbetskonto” är nedlagt.
Verkar dock som jag blandade ihop inkomstkraven för sjukersättning och bostadstillägg så oron är fortfarande där 😓

Min vän vill åka på marsvinsutställningen som är imorgon. Det vill jag också, men jag tror inte att jag kommer att klara det för nästa vecka har jag något varje dag, bland annat ska vi köra till veterinären 10 mil bort och samtidigt köpa hö till min vän där jag köpte mitt. Det kommer att bli alldeles för mycket! Men samtidigt så vill jag ju inte bara ligga hemma och vara ledsen hela tiden heller, men jag kommer ju att bli ännu mer ledsen av att må sämre. Allt är bara en enda jävla nedåtgående spiral som jag inte kan stoppa 😭

Jag hatar allting och allra mest hatar jag mig själv gör jag är då jävls oduglig som inte klarar någonting 😭

Alla tankar går i 300km i timmen och jag står inte ut! Jag vill bara sova och glömma allt, men så fort jag lägger undan mobilen och distraktionen försvinner s börjar jag asböla igen för allt känns så hopplöst 😭

Just nu vill jag skicka till min vän så vi kan åka på utställningen, men jag vet ju att då klarar jag inte att köra på onsdag 😭 Jag hade redan ställt in mig på att inte kunna åka till utställningen men så tog min vän upp det igår och det var pga det som allt rasade och fortfarande är rasat för jag är jätteledsen över att inte kunna åka. Pojkvännen erbjöd sig att köra så jag skulle slippa det för han tror att det skulle vara bra för mig att åka, men det är inte bara körningen som är det jobbiga. Hade det inte varit för veterinären på onsdag så hade jag åkt, men veterinären måste ju gå först och det blir först hämta bilen på tisdag kväll, sedan köra jättetidigt på onsdag morgon, 10 mil till veterinären och där brukar det ta jättelång tid, sedan iväg och hämta hö och köra hötetris med bilen och alla djur och grejer, sedan till Bellas uppfödare och lämna grejerna jag glömde förra gången och sedan hem. Blir minst 20 mil, troligen närmare 25 plus allt det sociala och så all information hos veterinären. Min hjärna kommer att vara som rutten potatismos när jag kommer hem och hela veckan efter kommer troligen att vara katastrof med ångesten

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 973
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 852
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 503
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 496
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Butros eller Dyngpeter?
  • Hiss och diss del 5
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur