Jag vill inte vara så trött 😭

Kan inte göra någonting. Knappt skriva ens. Ångesten sliter mig i stycken för jag blir så arg och frustrerad på mig själv. Fick nyss ett meddelande om ett hundtäcke jag har till salu. Orkar inte ens svara trots att jag vill. Jag orkar ingenting. Hela dagen har jag legat i sängen utom när jag släpat mig upp för att kissa hundarna och mata marsvinen. Jag har flera meddelanden att svara på men jag kan inte. Det är så jävla lätt men jag kan inte

Men jösses så dant hur har det, det där är verkligen inte bra alls =(. I det förra boendet, litet hus på 55 kvadrat, hade vi bara direktverkande el och det kunde bli dyrt...Ändå tacksamt att luftvärmepumpen fanns så elementet bara användes vid kalare än 15 minus när den inte räckte till. En barndomsvän som bodde där flera år för oss hade som värst (alltså minst 15 år sedan!) en elräkning på 6000!! på en månad för det bara fanns el-elementen....I vår nuvarande boende, en lgh på ca 65 kvadrat fast mest rättvist är ju att säga halvt hus då det ju är del i villa och kostar i uppvärmning på ett annat sätt än en lgh som du bor i och vi är inte ens i närheten av din förbrukning på 1000 kwh? trots att vi nästan har 100% fördubblad elräkning mot förra januari. Ditt låter ju förskräckligt och med en sån hyresvärd. Alltså jag ser du skriver att du trivs där men din hälsa gynnas inte av detta...stackare! :crazy:😢❤️
Nej, inte alls bra 😞

Ja, jag fattar verkligen inte var all el har tagit vägen?! Hade det bara varit typ 50 extra kWh så hade jag inte reagerat så mycket, men när det är 300 på bara en månad?! De har beräknat min årsförbrukning till 4915 kWh och det antar jag att de tar uppgifterna från tidigare år och gör ett genomsnitt så 1162 kWh på en månad är ju helgalet! Det MÅSTE vara något som är fel någonstans, antingen med elementet eller kyl/frysen för det är det enda som används kontinuerligt förutom lite mysbelysning, men jag har ingen aning om hur jag ska kunna lösa det. Jag får försöka få tag i en sådan där mätare till vägguttaget till att börja med. Elen är ju dyr nu, men att gå från högst 1200kr (och då pratar vi högst 2-3 så höga räkningar på 10år!) till nästan 3000 känns inte rimligt.

Och ja, flytta är inte aktuellt av alla möjliga olika anledningar och även om jag hade velat flytta så skulle det vara mycket svårt för mig att få en vettig lägenhet med min inkomst 😞

Nej, inte alls bra 😞

Ja, jag fattar verkligen inte var all el har tagit vägen?! Hade det bara varit typ 50 extra kWh så hade jag inte reagerat så mycket, men när det är 300 på bara en månad?! De har beräknat min årsförbrukning till 4915 kWh och det antar jag att de tar uppgifterna från tidigare år och gör ett genomsnitt så 1162 kWh på en månad är ju helgalet! Det MÅSTE vara något som är fel någonstans, antingen med elementet eller kyl/frysen för det är det enda som används kontinuerligt förutom lite mysbelysning, men jag har ingen aning om hur jag ska kunna lösa det. Jag får försöka få tag i en sådan där mätare till vägguttaget till att börja med. Elen är ju dyr nu, men att gå från högst 1200kr (och då pratar vi högst 2-3 så höga räkningar på 10år!) till nästan 3000 känns inte rimligt.

Och ja, flytta är inte aktuellt av alla möjliga olika anledningar och även om jag hade velat flytta så skulle det vara mycket svårt för mig att få en vettig lägenhet med min inkomst 😞

Ja gör det för det låter ju jättekonstigt för en regelrätt lägenhet!

Nej, inte alls bra 😞

Din årsförbrukning är förmodligen vad du förbrukade under förra året. Har du eon? Jag tycker att appen är bra för att kunna följa förbrukningen.

Jag är tror absolut att det är elelementet som gör av med all elen. Du sa tidigare att elementet är på 1000 W. Om det går på max hela tiden så drar det 24 kWh per dag, dvs 720 kWh på en månad.

Hur är det med varmvatten? Om du har egen varmvattenberedare så drar den också en massa el.

Ja gör det för det låter ju jättekonstigt för en regelrätt lägenhet!
Fast varför då egentligen? Vi bor i hus, inte mycket större än TS lägenhet, och vi förbrukade 999 kWh förra månaden. Vi har luft-luft-värmepump som tar den mesta uppvärmningen, men jag är rätt säker på att vi hade förbrukat mer om det enda vi hade haft att tillgå var direktverkande el.

Har lyckats stå ut med ångesten någorlunda men nu rasade allt 😭 och jag kan inte ta fler tabletter för då kommer jag bara att öka toleransen ännu mer så de hjälper ännu mindre. Vet inte vad jag ska göra 😭

Jag är tror absolut att det är elelementet som gör av med all elen. Du sa tidigare att elementet är på 1000 W. Om det går på max hela tiden så drar det 24 kWh per dag, dvs 720 kWh på en månad.

Hur är det med varmvatten? Om du har egen varmvattenberedare så drar den också en massa el.
Fast varför har det inte dragit lika mycket på samma inställning alla andra år? Det är det jag inte får ihop

Varmvatten har jag i hyran, men hyresvärden verkar ha sänkt både värme och vattentryck

Fast varför har det inte dragit lika mycket på samma inställning alla andra år? Det är det jag inte får ihop

Varmvatten har jag i hyran, men hyresvärden verkar ha sänkt både värme och vattentryck
Skrev du inte tidigare att du ökat det elementet, för att det inte blev ordentligt varmt? Eller minns jag helt fel? I så fall kan man ju fundera på om det elementet är friskt.

Samma inställning vid samma utomhustemperatur borde ge samma förbrukning. Men har det varit kallare ute i år så ger samma inställning mer förbrukning (den försöker ju hålla en viss temperatur och kyls huset ner mer av att det är kallare ute så krävs ju mer el för att få upp innetemperaturen till inställt värde).

Kan du jämföra antal kWh mellan december i år och december förra året? Gick det åt väldigt mycket mer i år?

• Gilla
Reactions: Sel
@Lyan står det tomt i någon lägenhet under eller brevid din? Det kan göra jättestor skilnad, eller om de med har dragit ner temperaturen.... Märkte det rätt tydligt när jag bodde i lägenhet....

• Gilla
Reactions: Sel

Det här med varmvattnet låter inte jättebra. Vattnet måste hålla en viss temperatur, annars kan det bildas farliga legionellabakterier:
I de allmänna råden anges att i installationer där tappvarmvatten är stillastående, till exempel i varmvattenberedare eller ackumulator, bör temperaturen på tappvarmvattnet vara minst 60 °C för att skydda mot legionellatillväxt. (Boverket)

Skrev du inte tidigare att du ökat det elementet, för att det inte blev ordentligt varmt? Eller minns jag helt fel? I så fall kan man ju fundera på om det elementet är friskt.

Samma inställning vid samma utomhustemperatur borde ge samma förbrukning. Men har det varit kallare ute i år så ger samma inställning mer förbrukning (den försöker ju hålla en viss temperatur och kyls huset ner mer av att det är kallare ute så krävs ju mer el för att få upp innetemperaturen till inställt värde).

Kan du jämföra antal kWh mellan december i år och december förra året? Gick det åt väldigt mycket mer i år?
Jo, men jag brukar ha det på det högsta utom när jag blir för snål och sänker det tills jag måste höja igen. Dock brukar det bli ca 18 grader på högsta. Nu har det iofs varit rejält kallt ute, men ändå. Mitt element har ingen inbyggd termostat utan sätter jag det på högsta så kör det på högsta oavsett hur varmt det är runtomkring.

December 2021: 541 kWh
December 2022: 761 kWh
December 2023: 1162 kWh
Det började bli mer än normalt i oktober så jag tror nog fortfarande på kyl/frysen
@Lyan står det tomt i någon lägenhet under eller brevid din? Det kan göra jättestor skilnad, eller om de med har dragit ner temperaturen.... Märkte det rätt tydligt när jag bodde i lägenhet....
Mittemot är tom tror jag, men vi delar inga väggar för äckelgrannen är i mitten. Våningen under och den andra väggen vet jag inte, men här är ständigt tomma lägenheter för ingen normal människa vill bo här så det är mycket möjligt att de är tomma också
Det här med varmvattnet låter inte jättebra. Vattnet måste hålla en viss temperatur, annars kan det bildas farliga legionellabakterier:
I de allmänna råden anges att i installationer där tappvarmvatten är stillastående, till exempel i varmvattenberedare eller ackumulator, bör temperaturen på tappvarmvattnet vara minst 60 °C för att skydda mot legionellatillväxt. (Boverket)
Jag försökte mäta temperaturen men min termometer var tydligen inte vattentät 😅🤣

Nu har jag varit på praktiken en timme och det var riktigt jobbigt 😓 Har så mycket ångest så jag vet knappt var jag ska ta vägen. Jag hatar ångesten och att jag inte kan hantera den 😭 Fast det är iallafall lite bättre än i helgen så jag får väl vara glad för det åtminstone

Jo, men jag brukar ha det på det högsta utom när jag blir för snål och sänker det tills jag måste höja igen. Dock brukar det bli ca 18 grader på högsta. Nu har det iofs varit rejält kallt ute, men ändå. Mitt element har ingen inbyggd termostat utan sätter jag det på högsta så kör det på högsta oavsett hur varmt det är runtomkring.

December 2021: 541 kWh
December 2022: 761 kWh
December 2023: 1162 kWh
Det började bli mer än normalt i oktober så jag tror nog fortfarande på kyl/frysen
Fast en ny kyl/frys drar ca 200 kWh på ett år. En tio år gammal drar ca 400 kWh på ett år, så i värsta fall handlar det om ca 33 kWh på en månad. Det kan liksom inte förklara en ökning på 400 kWh (som ju är skillnaden mellan december 2022 och december 2023).

Fast en ny kyl/frys drar ca 200 kWh på ett år. En tio år gammal drar ca 400 kWh på ett år, så i värsta fall handlar det om ca 33 kWh på en månad. Det kan liksom inte förklara en ökning på 400 kWh (som ju är skillnaden mellan december 2022 och december 2023).
Jag vet inte. Tänker att det kanske är något fel på den trots att den är ny. Eller då att hyresvärden har fipplat med något han inte skulle fipplat med. Vi pratar liksom snubben som ”lagat” vattenrör med eltejp 😑 Jag funderar på att stänga av elementet och bara köra mitt extraelement. Det drar ju också mycket el, men det kan jag ju iallafall mäta

Jag vet inte. Tänker att det kanske är något fel på den trots att den är ny. Eller då att hyresvärden har fipplat med något han inte skulle fipplat med. Vi pratar liksom snubben som ”lagat” vattenrör med eltejp 😑 Jag funderar på att stänga av elementet och bara köra mitt extraelement. Det drar ju också mycket el, men det kan jag ju iallafall mäta
Och du är 100% säker på att du inte betalar för varmvatten nu?

Jag tycker det låter som en bra idé att köra extraelementet istället för kökselementet, så att du får koll på hur mycket el det drar, och om det blir någon skillnad.

Hyresvärden låter inte speciellt skoj. Kan han ha kopplat in något på ditt abonnemang som du egentligen inte skulle betala för? Typ värmen i din lokal?

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 973
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 852
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 503
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 496
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Butros eller Dyngpeter?
  • Birgitta Dahl

Hund, Katt, Andra Djur